Definiera ordet NH!

Sv: Definiera ordet NH!

Det var en förolämpling att påstå att jag är AR instruktör. Finns inget som heter AR.

martha, trist att höra att det om Boxen och sädet var sant att det även varit på tv, jag kan bara hoppas att de har bättrat sig

Kan du definiera det är?

Finns det inget som heter AR?
Finns det inte instruktörer inom AR?
Varför var det en förolämpning då du själv brukar vara och diskutera hur man skall rida AR inne på dess forum?

Senast ändrad:

Har jag sagt hur man ska rida AR?
Precis som jag skulle bli förolämpad av att kallas NH tränare. Helt beroende på vilka som kallar sig för det, vill inte på något sätt bli sammankoppla med flertalet av dom.

Antti skrev:
Har jag sagt hur man ska rida AR?

Ja det har du, du har sagt åt mig i en tråd på barockforumet hur man skall rida när jag skrev en sak om AR.
Du har iallfall förut varit aktiv på det forumet och svarat i trådar om utbildning mm. Vet inte om du är det mer...

Precis som jag skulle bli förolämpad av att kallas NH tränare. Helt beroende på vilka som kallar sig för det, vill inte på något sätt bli sammankoppla med flertalet av dom.

Upp till dig det.

sammet, vi kanske kan göra Antti glad i höstmörkret om vi lägger ihop till en 5 kg påse ekologiskt odlade morötter till honom och skickar den inslagen fint med ett stort rött band och rosett på?? :d
så han får lite :love:

HA!
Tänkte väl att du inte kunde slita dig! ;)
Se, där kom en smiley. Dom funkade inte tidigare idag.

Tidigare idag ja. Var på jobbet och kunde inte lägga så mycket tid på att läsa allt du hänvisade till. Nu har du ju skrivit in det i ditt inlägg, så vi tar det därifrån.
Om jag förstår rätt, så finns det ingenting där som berör imprinting? Vi förutsätter väl, att imprinting sker utan någon form av djurplågeri!?

Är imprinting etiskt? Inte helt lätt att svara på. Var lägger vi nivån för normalt bussig djurhantering, etiskt sett? Men om jag förutsätter, att vi kan handha domesticerade (och andra?) djur på ett för djuret vettigt sätt, så handlar vi etiskt. I så fall är imprinting i högsta grad etiskt!
För vad vi gör, är ju att förbereda fölet på sitt vuxna liv och dom kontakter, det kommer att ha med människor. Vi gör det på ett lugnt och förtroendegivande sätt, under den period fölet har som lättast att acceptera det.

Detta kan väl i rimlighetens namn inte kallas för att vålföra sig på fölet?
Observera att fölen inte blir "snälla" av imprinting, däremot kunnigare och mer erfarna. Imprinting "bränner" ingenting mer i deras hjärna, än allt annat dom erfar under de första dagarna.
Sicka idéer. :eek:

Något som däremot förtjänar epitetet "våldföra", är det som du av någon anledning för fram här, nämligen hur man i somliga fall behandlar vilda mustanger för att knäcka dom inför kommande träningar. Jag har sett det på bilder och hört det beskrivas och det är säkert mycket effektivt. Och fruktansvärt! Det är så långt från NH som du bara kan komma!!! :cry: :cry:
Varför man fyller behållaren med säd? Svar: för att hästen inte ska kunna röra sig det minsta, utan vara totalt utelämnad åt människorna där och deras idéer. :mad:

Så flyttar vi oss till:
"Men vad gör man då, när man lyssnar på dessa olika personer och hör att de själva inte är överens om hur det skall vara?
Kan man vara osäker då om slutprodukten?"
Är dom det? Har dom inte samma mål, även om vägen dit varierar en smula? T ex fyrkantig eller rund paddock? Min uppfattning är, att man i grund har samma åsikter och syn på hur hästen skall vara, efter det man har jobbat med den. Observera att vi alltid måste skilja på utbildning av människor respektive av hästar! En del är duktiga med hästar, en del är duktiga med folk, och någon gång ibland hittar man faktiskt någon, som är duktig på både och!

Jag tillämpar LM (logiska matvanor) och LR (logisk religion). :)
Tills någon överbevisar mig, anser jag att människan är gjord för att äta all slags föda resp att religion är ett påhitt av individer, som vill förtrycka och lura övriga människor med farliga fantasier. Om det funnes en gud, behövde vi inte något NH! :bump:

LIA

Men LIA, klart att det inte finns inte gud - de tiotusen tingen.
Nja, ni västerlänningar är lite låsta i referenserna om en gud ;) och Platon och upplysningstidens logik, med 5 miljarder människor och 5 miljarder personligheter och x-antal olika kulturer i minst 200 länder - vems logik skall gälla :) det är klurigt det

varför skulle någon vilja överbevisa dig om något du själv anser och tror? Jag försöker inte omvända dig om matvanorna.

något jag glömt men som du tog upp tidigare - om fakta och forskning - nej, teori, hypotes, a priori osv och metodologi, och empiriskt material heter det - och empirin är antingen primär data eller sekundär data, och metoden kan vara kvantitativ eller kvalitativ - så fakta har man inte, utan man arbetar med data. Resultaten av datan säger dock sedan något - och det är väl resultatet/svaret som studien gav som är faktan då - i o m att den faktan bygger på empirin. Man börjar alltså med data och slutar med fakta.

och angående fakta så var det intressant att du inte ens lade märke till länknamnet som faktiskt syns ... där står det t o m imprinting sist i länknamnet
http://www.equinecentre.com.au/heal...t_imprint.shtml
Så då finns det något i denna studie som just handlar om imprinting- eftersom de har utgått ifrån det vet Miller påstår om imprinting på föl - så det har de gjort då
En grupp föl med impritingen som Miller förespråkar och en grupp föl utan någon sådant som helst som kontrollgrupp som det kallas,

Och av det drog de slutsatserna att det var ingen skillnad på den grupp som fått imprinting och den som inte fått.
Då är slutsatsen faktan.

Så eftersom du sade att inget handlade om imprinting, antog jag att du inte läste den då.

Jag tror även att om någon skulle fråga de där sädhällarna i USA om de höll på med Natural Horsemanship, så skulle de nog anse att de gör det. Och då ingår ju även de i paraplybegreppet. Veterinären Miller som skrev Imprint boken skriver väl på sin hemsida att han är Natural Horsemanship och det är ju Imprinting sädhällarna gör.
Vad du sedan säger att det inte är NA, det kanske inte de håller med om då.

Återigen LIA, jag väntar på länkar till forskningsrapporter, studier eller referenser till sådana - som du anser stödjer det du säger händer med fölen, både att de blir kunnigare och mer erfarna och om att inget underligt händer med kortisolhalter osv på dem.

Om du behöver någon vecka eller så för att hitta något så är det inget problem, jag kan vänta. ;) :angel:

jag väntar även på att Tassemaja skall hitta det om Carinvoric horses som jagade, dödade och åt djur. Det var inte att de gör det, utan varför de gör det som jag tyckte var intressant att veta.
Natural horses.

Allt som man utsätter fölet för den första tiden är Imprint Training. Däremot är för det inte allt nödvändigtvis sådant som ger ett positivt intryck. Sedan är det bra att investera inte bara första dagarna, som de hade gjort i testet i den länken som blev utlagd, utan de fösta veckorna med fölet....och hela tiden. Så präglas fölet inte bara av stoet och flocken utan även av människan. Det finns fler "tekniker" än Dr. Millers tillvägagångssätt, men grundprincipen är densamma.

Någon skrev här att Imprint Training bara var för gäss och inte skulle gå att tillämpa på hästar. Nu är det ju så att det inte bara är Dr. Miller som tillämpat dessa principer på föl, även om han skrev en bok och kallade gav metoden ett namn! Till exempel vet man att indianerna har gjort det!

Hästarna är bytesdjur - självklart behöver vi förbereda den på den värld som vi rovdjur låter dem leva i! De egenskaper som är jättebra för en häst är sådant som blir våra problem! En riktigt bra häst har en stark flyktinstinkt, reagerar snabbt på fara, ger sig inte i en pressad situation och "springer först och tänker sedan".

Vi vill ha lugna, orädda och trygga hästar. De ska inte hoppa till eller springa om det knakar i skogen, de ska snällt gå in i små trånga transporter och inte försöka göra sig av med ryttaren när man rider dem. Vi vill alltså att de ska bete sig på ett sätt som är tvärt emot deras grundnatur. Klart att det blir kommunikationsproblem! Det är elakt att inte förbereda hästen för den världen - oavsett ålder!

Om det var vanligt med en hästhantering där man utgick från hästen och att man gav hästen den tid den behöver för att bearbeta sin omvärld, sin utrustning och allt den skulle utföra - ja, då skulle inte NH haft något namn utan vara den "vanliga" hästhanteringen.

Det finns duktiga hästmänniskor som hanterar hästar mer eller mindre "naturligt" ute i stallarna som ger hästen tid och är duktiga på att lära hästarna att leva i människans värld - kanon! Men tyvärr är det inte så vanligt och därför tycker jag att det är bra att det finns etiketter på de utbildningar där man utgår från hästen (NH alltså) så att man kan välja en sådan inriktning om man inte vill hamna i "större bett och fler hjälptygel-cirkusen".

Finns det igen på listan som har jobbat häst i verkligheten?
Ett otränat föl kan vara hur svår som helst vid vet. hovis mm. räknar inte upp nån lång lista då jag har jobbat med andras hästar i 15 så jag har sett mycket.
Tränade föl är helt problemfria i hanteringen.
Vad är skillnaden?
Jo, hantering eller inte hantering.
Några vill ha benämning på hantering också :) hur tror folk att ett namn kan vara skillnaden?
Sen finns det viktigaste kvar att ta upp som alla passerar utan att upptäcka.
Nämligen att man på tidigt stadium vet vad det är för en individ.
Tänk om alla lade lika mycket jobb på att lära sig i praktiken istället för att läsa, härma, gissa och tycka.
Men så ännu en sak som omkullkastar allt. Den som kommer fram till hästen. Det är där den största skilnaden finns.

Senast ändrad av en moderator:

Det spelar som du säger ingen roll om dom är hanterade eller inte....för är dom felhanterade så skiter det sig iallafall....

En normalt funtad häst och en normalt funtad människa behöver inte ha titlar för att kunna föra sig normalt...

Jag fick hem en hbl ettåring för många år sen...hon var "tokig" enl ägaren, hon slängde sig i kättingarna, gick inte att verka och var hysterisk....ägaren ville att jag skulle köra in henne....Sure..tänkte jag :angel:

jag fick iallafall hem hästen...å det var väl inge fel på den...tömkörde, satt i vagn och allt var frid o fröjd....sen skulle hon ut på bete och "hennes" hovis kom hit för att verka...jag tog ut henne, ställde henne på gången och gick för att göra det jag höll på med...Hovis har väl inte slutat gapa än :rofl: :rofl:

Jag VISSTE inte då att hon varit så "besvärlig", det var han som talade om hur hon varit.....MEN.....det var "matte" som stått o hållt i henne...sååååå gumman, sååå gumman, det är inte faaaarligt...sååååjaaa....
I såna fall är det bättre dom inte är hanterade "alls"....

Det finns säkert dom som kan imprinta på bra sätt...men allt som har ett "namn" har ju tendens till att bli överdrivet...tyvärr.

Finns hantering och korrekt hantering :)
Hästar från främande vill jag ha så lite hanterade som möjligt. Då är dom inte förstörda heller. Är dom NH hanterande vill jag inte ha med dom att göra. De sista åren så har dom hästar som har varit NH tränade varit dom knepigaste. Dom har redan lärt sig alla trix :) och är nästan oåtkommliga.
Man kan bara ta igenom en häst en gång. Är det förbrukat så måste man ta till annat.
En orörd häst kan vara inriden innan lunch. En feltränad häst kan ta resten av veckan.
Så om det står NH hanterad i annons så hoppar jag över den.

Och jag som trodde att NH-hanterade hästar lyfte på hovarna så fort dom hörde bilen :confused:.
Jag undrar varför du skrev just de senaste åren? Har NH-hanteringen förändrats eller vad?

Dom som inte har förmåga att hantera häst "normalt" har inte det heller "NH". Så oavsett vilket sätt så blir det fel. Med skillnaden att hästen redan har lärt sig att undvika NH och då är svårare att reparera då verktyget är förstört.
Det är inte att flytta sig för rep och att gå över pallar som är viktigt. Det är förmågan att få hästen att utföra.
Har stött på NH tränade hästar som går till anfall när de ska NH hanteras. Då har något gått snett.
Och varifrån tror ni att detta kommer?
Enkelt, många som inte ska vara instruktörer blir det.

Antti skrev:
Dom som inte har förmåga att hantera häst "normalt" har inte det heller "NH". Så oavsett vilket sätt så blir det fel. Med skillnaden att hästen redan har lärt sig att undvika NH och då är svårare att reparera då verktyget är förstört.
Det är inte att flytta sig för rep och att gå över pallar som är viktigt. Det är förmågan att få hästen att utföra.
Har stött på NH tränade hästar som går till anfall när de ska NH hanteras. Då har något gått snett.
Och varifrån tror ni att detta kommer?
Enkelt, många som inte ska vara instruktörer blir det.

Amen till det!

Antti skrev:
Finns det igen på listan som har jobbat häst i verkligheten?
Ett otränat föl kan vara hur svår som helst vid vet. hovis mm. räknar inte upp nån lång lista då jag har jobbat med andras hästar i 15 så jag har sett mycket.
Tränade föl är helt problemfria i hanteringen.
Vad är skillnaden?
Jo, hantering eller inte hantering.
Några vill ha benämning på hantering också :) hur tror folk att ett namn kan vara skillnaden?
Sen finns det viktigaste kvar att ta upp som alla passerar utan att upptäcka.
Nämligen att man på tidigt stadium vet vad det är för en individ.
Tänk om alla lade lika mycket jobb på att lära sig i praktiken istället för att läsa, härma, gissa och tycka.
Men så ännu en sak som omkullkastar allt. Den som kommer fram till hästen. Det är där den största skilnaden finns.

Ville bara påängtera att ett ohanterat föl är klart mer vettig att verka/maska och vaccinera än ett "övertränat föl"
En unge som man pysslat med i tid och otid och kanske skämt bort kan bli hur odräglig som helst sommaren efter.
Vi har själva drösvis med föl och dom hanteras när det är "nödvändigt"
Vi har aldrig problem med dom.
Maska/verka veterinärbesök eller transportåkande..
14 av 15 ungar sköter sig och den återstående bara säger
-Varfördådå?? :eek:

AM

Vi har själva drösvis med föl och dom hanteras när det är "nödvändigt"
Vi har aldrig problem med dom.
Maska/verka veterinärbesök eller transportåkande..
14 av 15 ungar sköter sig och den återstående bara säger
-Varfördådå??

Travfolk
:bow: :bow: :bow:

Men jag är inte "travfolk" ju.. :angel:
Jag är uppfödare åt andra..
Det är samma behandling för alla föl oavsett ras.. ;)

Det är inte så att travföl har en genetisk förmåga att fixa nya saker..nej..

Det gör alla föl..om ingen har förstört dom.
Ungar kan man förstöra på många sätt.

Klia och leka..för att sedan slå till dom när dom leker tillbaka...
Låta den vara ensam med gamla hästar och kräva att den skall vara lika duktig..
Att binda upp, för att sedan när den kastat sig, plocka fram dom berömda balsnörena..

Att över huvud taget bestraffa ett föl borde vara kriminellt..
T.ex när dom leds..Rycka och slita för att den ska gå "fot"
Glömt är naturligtvis då att ungen stått i box från kl 17.30 dagen innan..
Glömt är också förmågan att inte kunna se att ungar är aldrig elaka utan mer eller mindre energiskt aktiva..

AM

Nä PAC,
jag läste inte länknamnet. Det överlåter jag åt datorn. ;) Ska erkänna att jag slarvade i mitt svar till dig. Eller rättare, slarvade när jag läste ditt. Som det står skrivet, trodde jag att du hänvisade till samma länk som i förra inlägget. Därav mitt svar.

”Och av det drog de slutsatserna att det var ingen skillnad på den grupp som fått imprinting och den som inte fått. Då är slutsatsen faktan. ”
Nejhej! Fakta är det inte! Dvs, det är kanske fakta att dom drog en viss slutsats, men det gör inte den slutsatsen till fakta. När jag kommer hem ikväll, ska jag försöka fördjupa mig i gruppens arbete, bara jag hittar det på nätet.
Jag är nämligen ytterst misstänksam mot sk undersökningar. Det är alltför lätt att dom styrs i den riktning, någon intressent önskar. I det här fallet undrar jag vart alla hispiga unghästar, typ dom jag sett ett otal gånger, tagit vägen? Eller var alla hispiga?

”Jag tror även att om någon skulle fråga de där sädhällarna i USA om de höll på med Natural Horsemanship, så skulle de nog anse att de gör det.”
”det är ju Imprinting sädhällarna gör”
Ajajajaj PAC! Nu klampade du väl i riktigt duktigt ändå? :eek:

För det första, om någon påstått att Hitlers/Stalins massmord i förra seklet var Natural Horsemanship, var det det då? Eller om dom sagt att dom var Buddister som utövade sin religion? Var det det då?

För det andra, så har dom väl troligen inte påstått sig ”hålla på med” NH? Inte såvitt jag känner till. Alltså måste jag se ditt uttalande som vinklat och trist. För att uttrycka sig försiktigt!

För det tredje, är det bara att kika in lite i NH-filosofin, så inser vem som helst, att sättet inte har det minsta med NH att skaffa. Tvärtom är det NH:s raka motsats, vilket jag redan fört fram. Det här med att man påstår sig var något, och det okritiskt sväljs av dom som så tycker, är ett av de största NH-problemen.

För det fjärde, vad har sädhällandet med imprinting att göra??? Dags att du själv läser på om imprinting! :smirk:

Slutligen PAC, så är jag ju inte lika inne på det här med länkar till ”forskningsrapporter”, som du är. Så det lär nog inte komma några sådana från mitt håll.

LIA

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 957
Senast: Lillefrun
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 587
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Sedan början av december, när jag fick kortisonsprutan i axeln, så hade jag inte varit något mer till ortopeden. Nu var det dock dags...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?