Sv: Definiera ordet NH!
LIA,
läser jag inte på om imprinting av föl???
NNHA har en länkhänvisning som går till denna sida
http://w1.152.telia.com/~u15202516/imprint.htm
och på den sidan hänvisas man att köpa Millers bok om Imprinting på föl och även att fantasin får bestämma vad man vill vänja sitt föl vid under dess första nyfödda timmar innan det rest sig och även därefter - och att man aldrig kan stimulera för mycket! - och att man inte skall sluta innan fölet slutat kämpa emot - oavsett vad fantasin då bestämt att man vill göra med det.
Så visst läser jag om Imprinting på föl - och utöver detta ovan läste jag även på Millers egna hemsida - och även allt det andra jag sökt fram - oavsett var det kommer ifrån - vilket inkluderar forskarrapporter.
Jag praktiserar inte selektivitet genom att överlåta åt min dator att välja åt mig vad av allt jag hittat som jag skall läsa och inte läsa oavsett om det är negativt eller positivt enligt mitt egna intresse.
Det är tråkigt att du inte är intresserad av forskningsrapporter och är misstänksam mot vetenskapliga undersökningar - det är ju mycket tack vare sådana som all utveckling på många områden gått framåt under en lång tid - och gjort att man kunnat förkasta sådant som inte är bra, effektivt, nyttigt, häslosamt osv - och istället kunnat komma fram till det som är bra osv. En sak med forskning är att den också utvecklas hela tiden, man gör teoriprövningar av andras teorier, man utvecklar nya teorier för prövning - teknik förfinas, förståelsen ökar osv osv.
Jag läste på en annan NH person där slentrian ansågs vara ett problem till människors problem med hästar - och att man fastnar i det man kan och är inte öppen för något nytt.
Men jag förstår att du har tolkningsföreträde här, eftersom du även tolkar åt mig hur jag skall se på saker och även indirekt indikerar att jag har något problem som läser forskningsrapporter och vetenskapliga undersökningar och mycket annat som säger något annat än vad du säger.
Har vi ett submissive-problem här?är jag inte submissive tillräckligt och går undan för tryck?
Varför forskningsstudien inte även omfattade alla hispiga unghästar - kan nog logiskt förklaras med att just den studien var inriktad på vet Millers utsagor om Imprinting på
föl.
Vill du att forskare skall göra studier inriktade på Imprinting på hispiga unghästar istället, så får du be dem göra det och kanske även hjälpa till med anslag för en sådan studie.
Skilj på sakerna så kanske du förstår varför studien inte omfattar hispinga unghästar.
Ett nyfött föl är inte analogt med en unghäst - jag utgick från att du visste skillnaden på ett nyfött föl och en unghäst.
Och bara för att återigen visa att jag har läst på om imprinting m m - denna länken har jag också gett förut
Learning Theory
http://animalbehaviour.net/LearningTheory.htm
Och om det är besvärligt att klicka på länkar så står det när man kommer in hela 9 olika begrepp - och imprinting är endast
1 av dessa lärandeformer.
- Imprinting
- Non-associative learning
- Classical conditioning
- Operant conditioning
- Extinction
- Positive reinforcement
- Negative reinforcement
- Punishment
- Shaping
Om Imprinting på föl enligt Millers lära (se ovan hänvisad länk) har som
mål (orden från från länkens sida) - att
under fölets första timmar innan det ställt sig upp och strax därefter, lära fölet under dessa första timmar att tolerera alla för hästen
onaturliga saker som människor kan hitta på med det i framtiden och att det skall lära sig all sorts hantering som vi
människor vill kunna utföra på hästen och att man
inte skall sluta innan fölet slutat kämpa emot - och att
fantasin får bestämma vad man vill vänja sitt föl vid och att man
inte kan stimulera för mycket .....
då blir följande när man lägger ihop med NHHA:s vision
- onaturliga saker som ens egna fantasi får bestämma
- så att människorna i framtiden kan hitta på onaturliga saker med den när den växt upp
- allt onaturligt för hästen som människor vill kunna utföra på hästen
- inte sluta för att fölet kämpar emot
- och att man inte kan stimulera för mycket
och det stämmer med vad NHHA:s vision säger
.... en utopisk värld där människor och hästar lever med varandra i harmoni, hästarna går fritt och bildar flock som de vill, men när en hästs människa kommer så lämnar hästen flocken för att får vara med sin människa en stund, om man vill rida lägger man på den sin filt och när ridturen är över går hästen tillbaka sin flock - och relationen med hästen måste vara baserad på hur hästen uppfattar världen, och att det är människan som behöver lära sig förstå hur hästen fungerar för att kunna möta den på ett för begripligt sätt
- om hästen är i sitt fria naturliga liv skall den komma så fort en människa kallar på den
- när människan använt den för det den kände för just då kan hästen få gå tillbaka till sitt fria naturliga liv och sina artfränder
- det är så hästen uppfattar världen
- och eftersom det är så hästen uppfattar världen måste människan lära sig att även uppfatta världen så för annars förstår inte hästen det
och ett
medel för att få hästen att komma när människan vill och tillåta sig användas för det människan vill - är att utnyttja de för fölet viktiga första timmarna som nyfödd till att utsätta de för beröring på hela kroppen, sticka in fingarna i öronen, röra fölet med plast eller tidningspapper, ha igång en rakappart och hårfön så den vänjer sig vid ljuden, använda en sprayflaska och spruta ljummet vatten på den och vad mer man anser den skall vänja sig vid under sina första timmar innan den hunnit ställa sig upp och diat - så att allt man utsätter den för under dessa viktiga timmar blir naturligt för den - och man skall inte sluta innan fölet
slutat kämpa emot och helt lugnt och avslappnat accepterar allt den utsätts för.
jag har inte hittat på detta - det finns ju så att man kan läsa det jag grundat detta på enbart på och via NNHA:s hemsida.
Men jag förstår nu hur Imprintingen på timgamla föl passar in i NH:s filosofi och varför man använder det som ett medel att nå målet- som faktiskt tycks vara att hästen skall anpassas till människans framtida behov av den. Och att man väljer att använda sprayflaska och spraya vatten på det för det är inte naturligt för hästar att vara utomhus när det regnar så de associations-lär sig vad blött på sig är genom en naturlig erfarenhet.
Och nu förstår jag varför jag inte kan förstå LIA - NH:s själva inre kärnfilosofi och vision är inte den samma jag har - jag har inte samma mål och tror inte heller på utopier. Och i och med att visionen går ut på att hästen skall komma och göra saker när man säger åt den - så är det en normativ filosofi i mina ögon - och normativa idéer har jag för vana att alltid ifrågasätta. Och det är väl därför att jag inte passar in då helt enkelt.
Samt att på ytterligare en persons hemsida stod det att människan är ett rovdjur och att vi även luktar vad vi äter och hästarna kan känna det på lukten.
Det var ju intressant efter som jag är vegetarian och då inte ens samma doft då och då passar jag helt enkelt inte in.
Det var lång detta, jag vet - men nu
förstår jag varför jag inte förstått - inte för att jag inte ville förstå, jag försökte!, utan för att NH:s
inre filosofi
, inre mål och vision om hur relationen skall vara mellan häst-människa är inte min.
Det betyder inte att jag förkastar allt, för det gör jag inte, men jag läser gärna
självständigt all etologisk och veterinärmedicinsk forskning som finns också. Och klandra mig fasen inte för det!
Klandrar man för det - ja, då är NH en sekt helt enkelt för i sekter får man inte tänka självständigt och bryta mot det sekten sagt gäller. Och då kan vi dra in Hitler i resonemangen.
tack för lärdomarna
Ann