Definiera ordet NH!

Sv: Definiera ordet NH!

Antti,
ligger det inte närmre till hands, att bli förolämpad över att dessa flertalet NH-tränare kallar sig för detta?

För i mina ögon jobbar du ju själv enligt NH. :)

LIA

Senast ändrad:

Det är fritt att kalla sig för nästan vad som helst så vi kan inte hindra dom från att rida på andras jobb.

En sak fattar jag inte..
Menar ni att det finns "nh-tränare" som inte kan sitt jobb och tar betalt för att förstöra en häst??
En sådan kan väl knappast ha så många kunder..

Inom travvärlden så har ju många koll på varann.
Om någon sätter systematiskt igång och kör sönder den ena efter den andra så har han knappast någon framtid som tränare framöver..

AM

Javisst! Det är dom som förstör NH-ryktet.
Fast dom kallas inte för NH-tränare av oss. :devil:
Det är väl så, att dom oftast inte kommer någonstans med "sin version av NH-jobbande", utan snarare gör det svårare för Antti & co. Vill väl inte gå så långt som att dom förstör hästarna, men inte blir det bra.

Allra värst är när dom också tar på sig rollen som NH-instruktörer och ska undervisa folk i NH.

En vacker dag ska du se, att det blir någon form av ordning även här, och då är det bye-bye.

LIA

Innan den dagen kommer , kommer namnet att vara så nersmutsat så det är ingen ide ändå....bye bye med NH kan man säga...och detta märkte jag redan för flera år sen.....

Citat ur ett tidigare inlägg i den här tråden:

"Att man har hästens sätt att tänka som utgångspunkt
Att hästen ska ha lika stort utbyte av umgänget med människan, som människan har av hästen
Att hästens naturliga behov skall vara det viktiga och i möjligaste mån uppfyllas
Att man alltid ”talar” till hästen, varför man ska lära sig den kommunikationen
Att öka säkerheten för alla genom ”naturlig” hästhantering
Att gamla, nästan bortglömda, kunskaper tas fram igen

Om vi bortser från beteckningen ”NH” för ett ögonblick, och istället ser på filosofin som sådan, så undrar jag hur någon kan förakta den eller t ex mina att-punkter ovan?

Om någon eller några av er hästmänniskor gör det, vore det synnerligen intressant att få reda på orsaken.
Jag är blåögd att tro, att man noga sätter sig in i ett förhållande innan man anammar eller förkastar det. Det är åtminstone vad jag själv gör."

?

VAD får dig att tro att du är den enda som har just det förhållningssättet till hästar då??
En del kanske har det medskickat, och har svårt att PRÄNTA ner vad man gör o vill med sina hästar...av den enkla anledningen att det finns inte endast ETT sätt att hantera ett problem, om det nu övht ÄR ett problem.

Exempel..
Otto vill inte gå in i sin leriga hage, han stegrar sig och anfaller...

Otto har ont i kotorna
Otto har ont i senorna
Otto har ont i ryggen
Otto har inte lust
Otto vill hellre gå i en annan hage...
BEROENDE på VARFÖR hästen inte går in i sin hage får man ju beakta då...eller hur??
Och efter DET så får man ju åtgärda problemet, eller hur??
Såna saker märker man om man har någorlunda hästöga...fast en del tror att allt bara är ledarskapsproblem.... :crazy:

Jag kan nog säga att jag är insatt i både det ena o det andra och jag för mitt liv inte förstå varför du DIREKT förkastar min hantering....och dessutom far med otäcka osanningar om mig via PM....

Senast ändrad:

LIA,

läser jag inte på om imprinting av föl???

NNHA har en länkhänvisning som går till denna sida
http://w1.152.telia.com/~u15202516/imprint.htm

och på den sidan hänvisas man att köpa Millers bok om Imprinting på föl och även att fantasin får bestämma vad man vill vänja sitt föl vid under dess första nyfödda timmar innan det rest sig och även därefter - och att man aldrig kan stimulera för mycket! - och att man inte skall sluta innan fölet slutat kämpa emot - oavsett vad fantasin då bestämt att man vill göra med det.

Så visst läser jag om Imprinting på föl - och utöver detta ovan läste jag även på Millers egna hemsida - och även allt det andra jag sökt fram - oavsett var det kommer ifrån - vilket inkluderar forskarrapporter.
Jag praktiserar inte selektivitet genom att överlåta åt min dator att välja åt mig vad av allt jag hittat som jag skall läsa och inte läsa oavsett om det är negativt eller positivt enligt mitt egna intresse.

Det är tråkigt att du inte är intresserad av forskningsrapporter och är misstänksam mot vetenskapliga undersökningar - det är ju mycket tack vare sådana som all utveckling på många områden gått framåt under en lång tid - och gjort att man kunnat förkasta sådant som inte är bra, effektivt, nyttigt, häslosamt osv - och istället kunnat komma fram till det som är bra osv. En sak med forskning är att den också utvecklas hela tiden, man gör teoriprövningar av andras teorier, man utvecklar nya teorier för prövning - teknik förfinas, förståelsen ökar osv osv.

Jag läste på en annan NH person där slentrian ansågs vara ett problem till människors problem med hästar - och att man fastnar i det man kan och är inte öppen för något nytt.

Men jag förstår att du har tolkningsföreträde här, eftersom du även tolkar åt mig hur jag skall se på saker och även indirekt indikerar att jag har något problem som läser forskningsrapporter och vetenskapliga undersökningar och mycket annat som säger något annat än vad du säger.
Har vi ett submissive-problem här?är jag inte submissive tillräckligt och går undan för tryck?

Varför forskningsstudien inte även omfattade alla hispiga unghästar - kan nog logiskt förklaras med att just den studien var inriktad på vet Millers utsagor om Imprinting på föl.

Vill du att forskare skall göra studier inriktade på Imprinting på hispiga unghästar istället, så får du be dem göra det och kanske även hjälpa till med anslag för en sådan studie.

Skilj på sakerna så kanske du förstår varför studien inte omfattar hispinga unghästar.
Ett nyfött föl är inte analogt med en unghäst - jag utgick från att du visste skillnaden på ett nyfött föl och en unghäst.

Och bara för att återigen visa att jag har läst på om imprinting m m - denna länken har jag också gett förut

Learning Theory
http://animalbehaviour.net/LearningTheory.htm

Och om det är besvärligt att klicka på länkar så står det när man kommer in hela 9 olika begrepp - och imprinting är endast 1 av dessa lärandeformer.

- Imprinting
- Non-associative learning
- Classical conditioning
- Operant conditioning
- Extinction
- Positive reinforcement
- Negative reinforcement
- Punishment
- Shaping

Om Imprinting på föl enligt Millers lära (se ovan hänvisad länk) har som mål (orden från från länkens sida) - att under fölets första timmar innan det ställt sig upp och strax därefter, lära fölet under dessa första timmar att tolerera alla för hästen onaturliga saker som människor kan hitta på med det i framtiden och att det skall lära sig all sorts hantering som vi människor vill kunna utföra på hästen och att man inte skall sluta innan fölet slutat kämpa emot - och att fantasin får bestämma vad man vill vänja sitt föl vid och att man inte kan stimulera för mycket .....

då blir följande när man lägger ihop med NHHA:s vision

- onaturliga saker som ens egna fantasi får bestämma
- så att människorna i framtiden kan hitta på onaturliga saker med den när den växt upp
- allt onaturligt för hästen som människor vill kunna utföra på hästen
- inte sluta för att fölet kämpar emot
- och att man inte kan stimulera för mycket

och det stämmer med vad NHHA:s vision säger

.... en utopisk värld där människor och hästar lever med varandra i harmoni, hästarna går fritt och bildar flock som de vill, men när en hästs människa kommer så lämnar hästen flocken för att får vara med sin människa en stund, om man vill rida lägger man på den sin filt och när ridturen är över går hästen tillbaka sin flock - och relationen med hästen måste vara baserad på hur hästen uppfattar världen, och att det är människan som behöver lära sig förstå hur hästen fungerar för att kunna möta den på ett för begripligt sätt

- om hästen är i sitt fria naturliga liv skall den komma så fort en människa kallar på den
- när människan använt den för det den kände för just då kan hästen få gå tillbaka till sitt fria naturliga liv och sina artfränder
- det är så hästen uppfattar världen
- och eftersom det är så hästen uppfattar världen måste människan lära sig att även uppfatta världen så för annars förstår inte hästen det

och ett medel för att få hästen att komma när människan vill och tillåta sig användas för det människan vill - är att utnyttja de för fölet viktiga första timmarna som nyfödd till att utsätta de för beröring på hela kroppen, sticka in fingarna i öronen, röra fölet med plast eller tidningspapper, ha igång en rakappart och hårfön så den vänjer sig vid ljuden, använda en sprayflaska och spruta ljummet vatten på den och vad mer man anser den skall vänja sig vid under sina första timmar innan den hunnit ställa sig upp och diat - så att allt man utsätter den för under dessa viktiga timmar blir naturligt för den - och man skall inte sluta innan fölet slutat kämpa emot och helt lugnt och avslappnat accepterar allt den utsätts för.

jag har inte hittat på detta - det finns ju så att man kan läsa det jag grundat detta på enbart på och via NNHA:s hemsida.

Men jag förstår nu hur Imprintingen på timgamla föl passar in i NH:s filosofi och varför man använder det som ett medel att nå målet- som faktiskt tycks vara att hästen skall anpassas till människans framtida behov av den. Och att man väljer att använda sprayflaska och spraya vatten på det för det är inte naturligt för hästar att vara utomhus när det regnar så de associations-lär sig vad blött på sig är genom en naturlig erfarenhet.

Och nu förstår jag varför jag inte kan förstå LIA - NH:s själva inre kärnfilosofi och vision är inte den samma jag har - jag har inte samma mål och tror inte heller på utopier. Och i och med att visionen går ut på att hästen skall komma och göra saker när man säger åt den - så är det en normativ filosofi i mina ögon - och normativa idéer har jag för vana att alltid ifrågasätta. Och det är väl därför att jag inte passar in då helt enkelt.
Samt att på ytterligare en persons hemsida stod det att människan är ett rovdjur och att vi även luktar vad vi äter och hästarna kan känna det på lukten.
Det var ju intressant efter som jag är vegetarian och då inte ens samma doft då och då passar jag helt enkelt inte in.

Det var lång detta, jag vet - men nu förstår jag varför jag inte förstått - inte för att jag inte ville förstå, jag försökte!, utan för att NH:s inre filosofi, inre mål och vision om hur relationen skall vara mellan häst-människa är inte min.

Det betyder inte att jag förkastar allt, för det gör jag inte, men jag läser gärna självständigt all etologisk och veterinärmedicinsk forskning som finns också. Och klandra mig fasen inte för det!
Klandrar man för det - ja, då är NH en sekt helt enkelt för i sekter får man inte tänka självständigt och bryta mot det sekten sagt gäller. Och då kan vi dra in Hitler i resonemangen.

tack för lärdomarna

Ann

:) det var ett kul inlägg. Så mycket av ironin stämmer så väl på många.

Jag svarar lite allmänt.
De föl som jag har fått tidigt på året har ju av mig oavsiktligt råkat ut för "imprinting".
Jag tycker att det har varit till nackdel att fölis blivit alltför tillgiven mig. De här tidigt på året födda fölen har ofta valt mig som ledare. Ur säkerhetssynpunkt har det inte varit bra. De har kunnat höra mig i stallet och ofta krupit genom hagen för att kolla in vad jag sysslar med där. Alltså dragit ifrån sin mamma! Har jag gått in med sto och föl i hagen så vips har jag fått fölis med mig ut.

Min önskan är ju att stoet skall ha sitt föl intill sig för att skydda det. Ofta har jag oroat mig när jag åkt hemifrån om fölen har stannat kvar hos sin mor eller om de ger sig iväg när de ser andra människor.

Fölen som "imprintas" blir alltför tama. De hänger och klänger på en och vill också leka ganska hårdhänta lekar. Numera låter jag fölen komma i april och är allmer restrektiv med kontakten. Det får räcka med att de får en borstning ihop med mamma och att jag lyfter lite på benen och kliar under magen. Sätta på grimma gör jag vid behov. Lite bök kan det bli men det löser sig snabbt.

PAC,
du skriver nu:
"läser jag inte på om imprinting av föl???"

Eftersom du i det tidigare inlägget skrev:
”det är ju Imprinting sädhällarna gör”

... förutsätter jag att du inte hade gjort det! Att du nu plöjt nätet efter imprinting, är utmärkt. Och NNHA:s site!

"Det är tråkigt att du inte är intresserad av forskningsrapporter och är misstänksam mot vetenskapliga undersökningar" -
Vet inte om jag påstått det där? Hur vetenskaplig är undersökningen du hänvisade till ang imprinting?
Att jag är misstänksam mot rapporter och undersökningar liksom etablerade sanningar, har sina goda grunder. Är inte du? :confused:
Däremot är jag intresserad av vad som forskas fram inom olika områden, men jag tar dom inte för definitiva sanningar.

Du skriver:
"Varför forskningsstudien inte även omfattade alla hispiga unghästar - kan nog logiskt förklaras med att just den studien var inriktad på vet Millers utsagor om Imprinting på föl.

Vill du att forskare skall göra studier inriktade på Imprinting på hispiga unghästar istället, så får du be dem göra det och kanske även hjälpa till med anslag för en sådan studie.

Skilj på sakerna så kanske du förstår varför studien inte omfattar hispinga unghästar.
Ett nyfött föl är inte analogt med en unghäst - jag utgick från att du visste skillnaden på ett nyfött föl och en unghäst."

Svar:
Deras test gällde 6-månaders hästar, vilket väl kan kallas föl likaväl som unghäst. Att jag valde ordet unghäst, var för att klart skilja från nyfödda eller nästan nyfödda föl. Imprinting görs alltså på denna kategori, och inte på 6-månaders hästar!
Uppenbarligen, har inte sett studien ännu, vill man se eventuella skillnader på hästarna, när dom alltså kommit upp i 6-månaders ålder.
I övrigt måste studien studeras, innan man kan diskutera den vidare.
Hade du grund för att vara så spydig?

Tänkte så ta upp det du skriver om NNHA osv, men tyvärr har internetet hakat upp sig i datorn, så jag kommer varken fram eller tillbaka. Hoppas bara det här går ut.
Vis ses!
LIA

Senast ändrad:

Det var en välgjord sammanfattning på NH a la NNHA, dessvärre ... :o

Lorenz imprintade inte sina gäss för att de skulle vara mer lätthanterliga till Mårtensafton. Han "brände" avsiktligt deras hjärnor för att försöka förstå hur dom fungerade.

Jag håller fast vid min tveksamhet till imprinting. Jag föredrar att få med mig hela hästen, inklusive alla mentala förmågor, när något skall göras.

Min inställning till NH är simpel, den är att försöka ordna samvaron med, och tillvaron för, hästen så att arbetet sker på så låg inre spänningsnivå som möjligt.

Metoderna har inget med NH specifikt att göra. Metoderna kan variera efter behov, för just det tillfället, den hästen, den uppgiften. Det är när metoderna blir viktigare än målet som man får en quick-fix-NH. Där ingår imprinting, den ultimata quick-fixen.

All inlärning är hårt arbete, både för människa och häst.

kort angående hur vetenskaplig en studie gjord av forskare är avgörs av de kriterier som hela den internationella världens forskarvärlden satt upp - begrepp och analytisk stringens (teoritest, teorikritik)
1. Ett precist definierat teoretiskt antagande genom deduktion eller induktion (
2. Frågeställningen
3. Operationell begreppsgenomgång
4. Val av konkreta metoder
5. Diskussion kring metoderna
6. Datainsamling- empiriskt material
7. Analys
- intentionell
- funktionell
- deterministisk
- kausalitet

metodologin
1. operationalisering - vad som mäts
2. validitet - omedelbar validitet (face validity) - innehållslig validitet, graden av överensstämmelse mellan den teoretiska och den operationella definitionen
3. reliabilitet - hur det mäts, förhållandet mellan den operationella definitionen och undersökningsobjektet - intersubjektivitetstestning, instrumentkongruenstestning, objektkonstastestning

god validitet = god reliabilitet
god reliabilitet = innebär inte alltid god validitet

visst går även forskning att manipulera utifrån någons intressen och den diskussionen måste jag säga förs VÄLDIGT öppet på institutionerna - men hur Miller klarat sig igenom punkt 3. reliabilitet kan kanske väcka en tankeställare om hans intersubjektivitet och övrigt, i och med att han säljer en ganska så stor upplaga av boken om saken. Vem tror man mest på - forskare som inte har några ekonomiska intressen i att göra vetenskapliga studier eller den person som tjänar pengar på att få sin bok såld?

om Millers fölteori om fölets första timmar i livet har god validitet och god reliabilitet - och att de fölen blir kunnigare och mer erfarna - då skall det även fungera att exempelvis sätta på en precis nyfödd travfölunge en liten sulky och ta ut den på banan och gå några varv och även en galoppfölunge att sätta på den en sadel med någon liten jockey och ta in den i startboxen och låta den gå några varv - och då skall det i enlighet med teorin göra att det löser tränarnas problem. Det samma med hopphästfölungen, den kan man låta gå över cavaletti, gå runt på en färdig hinderbana och man bör kunna lyfta den över hindrena så den vänjer sig redan när den är några timmar gammal. Och både travfölungen, galoppfölungen och hopphästfölungen minns detta när de sedan börjar tränas på riktigt och det skall då inte uppstå några problem vid första träningen.
Om Millers teori stämmer och att det inte finns några gränser på vad man kan vänja fölungen vid när den är några timmar gammal - så skall det faktiskt fungera.

Fungerar det inte då uppstår några orsaksteorier att utreda ifrån varför det inte fungerar:
1. det beror på att den blev helt felhanterad av folk mellan den allra första upplevelsen av banan när den var några timmar gammal, och det aktuella tillfället, så att den har glömt helt vad den lärde sig
2. det beror på att Millers lära saknar både god validitet och god reliabilitet

nu vet jag inte hur många travföl, galoppföl och hoppföl som fick lära sig sina saker redan under deras första timmar i livet, och hur många av dem som beter sig som de gjort detta i hela sitt liv första gången en sulky sätts bakom dem osv
- men det skall fungera om man följt Millers lära när de var helt nyfödda

Om det inte gör det, så snälla, ta ert ansvar för vad ni sprider och ta bort alla sådana referenser på hemsidorna som säger att fantasin inte sätter några gränser för vad man vill vänja föl med - för sodomi har bland annat inget straffrättsligt ansvar! enligt djurskyddslagen.
Det är inte att tänka på hästarnas bästa genom att ha hänvisningar till där det står att endast fantasin avgör vad man kan göra med ett nyfött föl.

skall det refereras till att Millers lära är bra - skriv då var gränsen går för psykisk misshandel av de nyfödda fölen.

oavsett om den aktuella forskningstudien inte handlar om exakt nyfödda föl och hur de blev av det senare vid 6 månaders ålder, eller om den handlar om hur 6 månaders unghästar blev av det 6 månader senare - 1 studie har gjorts, den studien kommer att ge fler studier, forskning är enligt sina uppställda kriterier öppen och självkontrollen är konstruerad så att var enda forskare som vill, har rätt att ta den studien och utmana den, pröva om osv, det är så även dåligt underbyggd forskning rensas ut och förbättras - och var glad för det, för då kanske NH når några steg närmare sin vision om ett naturligt horsemanship genom att det är vetenskapligt och veterinärmedicinskt belagt att det inte är psykisk misshandel av ett 30 minuter gammalt föl som inte ens fått dia än, att köra igång en rakapparat och hårfön i örat på den och spraya vatten på den tills den slutar att kämpa emot och försöka fly.

som klargörande bara, jag har bara talat om imprinting på nyfödda föl inte om imprintingmetoder på äldre föl och hästar, jag har till och med lagt en länk till hur man tränar polishästar som jag tyckte var bra träning för hästar- och att de polishästarna skulle passa för handikappade. Men inte ens de som tränade polishästarna i den tuffa träningen som länken visade tog emot yngre hästar än 6 år och att de naturligtvis hade vissa grundkrav på vad de skulle kunna klara innan de kom.
Men jag förstod med tiden att det inte var natural horsemanship eftersom den träningen inte grundar sig på "NH visionen".

Du skriver:
” .... en utopisk värld där människor och hästar lever med varandra i harmoni, hästarna går fritt och bildar flock som de vill, men när en hästs människa kommer så lämnar hästen flocken för att får vara med sin människa en stund, om man vill rida lägger man på den sin filt och när ridturen är över går hästen tillbaka sin flock - och relationen med hästen måste vara baserad på hur hästen uppfattar världen, och att det är människan som behöver lära sig förstå hur hästen fungerar för att kunna möta den på ett för begripligt sätt

- om hästen är i sitt fria naturliga liv skall den komma så fort en människa kallar på den
- när människan använt den för det den kände för just då kan hästen få gå tillbaka till sitt fria naturliga liv och sina artfränder
- det är så hästen uppfattar världen
- och eftersom det är så hästen uppfattar världen måste människan lära sig att även uppfatta världen så för annars förstår inte hästen det”
Måste medge en sak. Du är duktig på att vränga till det skrivna, så det passar dina syften. Förhoppningsvis är du ensam om att dra ovanstående slutsatser, eftersom hänsyftningarna är uppåt väggarna.

Om Millers teorier stämmer? Ja
Om allt kan missbrukas? Ja
Är en hammare att bra verktyg? Ja
Kan den missbrukas? JA
Vart vill du komma?

” skall det refereras till att Millers lära är bra - skriv då var gränsen går för psykisk misshandel av de nyfödda fölen.”
Förhoppningsvis kan folk tänka själva. Eller ska allt i vårt samhälle instrueras om och regleras in i minsta mikroskopiska detalj? Finns det inte alltid ett gränsland mellan skötsel och misskötsel? Varför ta upp psykisk misshandel och ”att våldföra sig” i samband med imprinting?

Hur tänker du, när du knåpar ihop något sådant här?
” om Millers fölteori om fölets första timmar i livet har god validitet och god reliabilitet - och att de fölen blir kunnigare och mer erfarna - då skall det även fungera att exempelvis sätta på en precis nyfödd travfölunge en liten sulky och ta ut den på banan och gå några varv och även en galoppfölunge att sätta på den en sadel med någon liten jockey och ta in den i startboxen och låta den gå några varv”
En precis nyfödd fölunge kan inte ens stå på sina ben, mycket mindre dra en sulky eller bli riden. Trodde du åtminstone hade sådana fundamentala fakta klara för dig?

” jag har inte hittat på detta - det finns ju så att man kan läsa det jag grundat detta på enbart på och via NNHA:s hemsida.”
Menar du på fullt allvar att jag, NNHA eller någon annan ska ta ansvar för, kunna och förklara allt du kan hitta på Internet?

Jag hittar ingenting om imprinting på NNHA:s hemsida (är dålig med datorer). Du är kanske vänlig att skriva ut siten, så jag kan titta på den.

” Om det inte gör det, så snälla, ta ert ansvar för vad ni sprider och ta bort alla sådana referenser på hemsidorna som säger att fantasin inte sätter några gränser för vad man vill vänja föl med - för sodomi har bland annat inget straffrättsligt ansvar! enligt djurskyddslagen.”
För det första, om du har något att anmärka på någons hemsida, är det inte det rimliga, att du vänder dig till vederbörande?
För det andra, va fan, på ren svenska, har sodomi med imprinting att skaffa? Har du alldeles tappat omdömet?

” oavsett om den aktuella forskningstudien inte handlar om exakt nyfödda föl och hur de blev av det senare vid 6 månaders ålder, eller om den handlar om hur 6 månaders unghästar blev av det 6 månader senare –”
Faktum är att du hånade mig i ditt inlägg! Och så hade du helt fel!

” 1 studie har gjorts, den studien kommer att ge fler studier,”
Hur vet du det?

I inlägg efter inlägg har jag tvingats rätta dina felaktiga återgivanden, av det jag skrivit. Ingen gång har du varit seriös nog att medge, att du gjort fel! För att inte tala om övriga övertramp. Nu får det räcka. Drar ett streck här för min del.

LIA

”Det var en välgjord sammanfattning på NH a la NNHA, dessvärre ...”
Hur menar du?

`”Det är när metoderna blir viktigare än målet som man får en quick-fix-NH. Där ingår imprinting, den ultimata quick-fixen.”
Hur menar du? Är imprinting förkastligt, oavsett? Duger inte ens grundläggande bitar såsom att ta på fölet, lyfta hovar etc?

LIA

"Du är duktig på att vränga till det skrivna, så det passar dina syften."

- visst är jag det, deltidsarbetet jag gör är rättsjuridiskt, straffrättsligt är jag på åklagarsidan, och civilrättsligt läser vi förarbeten till lagrum så det stämmer med våra yrkanden, man blir nog på ett sätt då -

"Förhoppningsvis kan folk tänka själva .../... Varför ta upp psykisk misshandel och ”att våldföra sig” i samband med imprinting? .../... För det andra, va fan, på ren svenska, har sodomi med imprinting att skaffa? Har du alldeles tappat omdömet?"

- Ja, jag erkänner att jag har tappat omdömet helt. Jag ser många exempel i rättssalar osv som pekar mer på att folk inte kan tänka själva, eller jo, några tänkte att hästarna såg bra ut som träningsobjekt för deras kamphundar, det är ju att tänka själv men inte på rätt sätt, och på Djurens rätt fall och övriga finns nog många exempel på folk som tänkt själva. Är det fel att tänka på hästarna och även se till vad konsekvenserna kan bli när det står saker som att fantasin får bestämma ? -

" Menar du på fullt allvar att jag, NNHA eller någon annan ska ta ansvar för, kunna och förklara allt du kan hitta på Internet?"

- Varför skall inte någon som lagt ut information på en hemsida, oavsett vems den är, ta ansvar för det den lägger ut? I USA har det varit en väldigt intressant historia med bonzai kattungarna, där hemsidan i det fallet visade bilder på hur man stoppade in kattungarna i glasburkar så att man fick dem i en snygg form. FBI tog det fallet. Här är det väldigt svårt att veta vem som är medlem eller inte i NNHA, och jag visade bara exempel med sådana länkar jag hittade eftersom de flesta av dem har haft något med NH att göra. Och NNHA som nordisk organisation med länkar till tränarnamn och den länken till Om Imprinting på föl, blir ju då en slags riktlinje på vad som ingår i NH då. Och om Imprinting på föl ingår i NH filosofin, så är det ju så då och då vet jag det nu, även om jag tycker att en sådan bok som Millers skall bort. Du skrev ju själv i svar till en annan om att NH området behövde en uppresning av vad som var bra NH och inte. Om saker finns via NNHA:s hemsida, så utgår säkert fler än jag att det som går att läsa om via den är det som är bra NH. -

"Jag hittar ingenting om imprinting på NNHA:s hemsida (är dålig med datorer). Du är kanske vänlig att skriva ut siten, så jag kan titta på den."

- Jag behöver inte skriva ut siten, du har fått en länk som går direkt till den. Annars kommer man in på den på via NNHA:s tränarsidan under Svenska tränare och rubrik Om imprinting på föl. -

"Hur tänker du, när du knåpar ihop något sådant här?
” om Millers fölteori om fölets första timmar i livet har god validitet och god reliabilitet - och att de fölen blir kunnigare och mer erfarna - då skall det även fungera att exempelvis sätta på en precis nyfödd travfölunge en liten sulky och ta ut den på banan och gå några varv och även en galoppfölunge att sätta på den en sadel med någon liten jockey och ta in den i startboxen och låta den gå några varv”
En precis nyfödd fölunge kan inte ens stå på sina ben, mycket mindre dra en sulky eller bli riden. Trodde du åtminstone hade sådana fundamentala fakta klara för dig?"

- Hur jag tänkte när jag knåpade ihop det, var utifrån att du själv skrev att fölen blir kunnigare och mer erfarna i ett annat inlägg, och till det utgick jag från den sidan där det står Om imprinting på föl och Millers lära. Och tack!, en precis nyfödd unge kan inte ens stå på sina egna ben - jag har inte sagt något annat - men enligt Millers lära skall man kunna förbereda dem för sådant också.
Jag har nog fundamentala fakta klart för mig - eftersom jag ju inte håller med om Millers lära om nyfödda föl.
Det är ju den som är för den läran som får säga vad man skall göra med fölen eller inte.
Jag skulle inte ens komma på tanken att spraya vatten på ett nyfött föl, dra fram rakapparater, plast osv, just för att den är liten och utsatt i en situation så den kan inte försvara sig. Och eftersom jag inte skulle göra det själv, kommer jag ju inte ens heller säga åt andra att det är bra att göra så på fölen. -

En fråga då som kan sätta punkt för detta Om imprinting på föl enlig Millers lära - Ingår det i begreppet Natural Horsemanship och Natural Horsemanship filosofin?
Ett kort Ja eller Nej räcker som svar, för då vet jag vad som ingår och inte.

Senast ändrad av en moderator:

En gång till kan du få.

Svaret är att imprinting ingår, men inte med dom överdrifter och konstigheter du för fram. Däremot en sund och positiv imprinting på nivå som passar fölet.

Juridikstuderande! Ja, då förstår jag. :smirk:

Är det den här meningen du byggt upp alla anklagelser och misstankar på? Det enda relevanta jag hittade på din sökväg.
Ett föl kan på detta tidiga stadium av sitt liv lära sig att gå undan för tryck och att acceptera all sorts hantering som vi människor vill kunna utföra på våra hästar.
Du vet väl att vi alla hanterar våra hästar? Och att vi alla vill kunna göra det? Och att vi inom NH vill kunna göra det med medel och språk, som passar hästarna? Om inte, vet du nu. Är det inte förståndigt, att utnyttja fönstret som naturen bjuder under hästens första timmar? På rätt sätt?

” Och tack!, en precis nyfödd unge kan inte ens stå på sina egna ben - jag har inte sagt något annat”
Jo, det har du! Ajajaj advokatfröet! Nu igen! ;)

Varför???, bad du inte om en ordentlig beskrivning av imprinting, i st f att gå ut med allt dumt, du skrivit? Får man inte lära sig något om källkritik i din skola?

Ett råd på vägen: Se till att vara korrekt om du citerar vad någon sagt eller skrivit. Annars lär du inte komma långt på juristbanan. Därefter kan du vrida svart till vitt på känt advokatmanér. På samma manér undviker du att här svara rakt på raka frågor. Försök med den här:
För det andra, va fan, på ren svenska, har sodomi med imprinting att skaffa?

Hej då
LIA

Senast ändrad:

Hej, Jag kom just på vad NH är för mig. Har ju mina hästar hemma på gott och ont, tjugo meter från datorn ungefär.... Men det har sina brister. Har funderat ett tag på att jag kanske skulle flytta dom till stall i närheten, för där kunde vi liksom möta andra hästmänskor och hästarna finge möta andra hästar. Men så kom jag att tänka på de utsläpp och insläpp jag sett och överhuvudtaget hästhanteringen. Och vem skulle skydda mina hästar mot det. Jag har små och enkla signaler, men där skulle dom bli utsatta för stora gester, kanske skrik och slag. Och sättet att sen hantera hästarna...

Mina hästar står stilla när dom ska... rör sig när dom ska... och njuter när dom gjort sitt jobb... som i och för sig inte innebär ngn överhästlig ansträngning. Men dom verkar så nöjda. Och jävlas dom så korrigerar jag dom milt men bestämt. Flyttar dom. Backar dom i värsta fall men slår dom inte och jävlas inte med dom. Utan när jag kommer ut... så tänker dom: där kommer ju hon... och ibland är dom väl smartare än jag, men om jag skulle ställa dom på ett stall med många hästar och människor, så kanske jag skulle tappa allt som vi uppnått dom här åren som vi varit ihop, eller vad man ska kalla det. 3,5 år. Valacken kunde inte ens stå still i början och stoet kunde stampa folk på foten mm (aldrig mig) men jag har inte ens sett dom tendenserna på flera år. Båda hästarna står som statyer när jag ska hantera dom lösa. Men jag saknar sällskap..... Och valacken blir så stirrig när han ser andra pållar, så jag tänker att jag kanske borde stå i ett stort stall ett tag.
MVH
Boel

Nämen nu förklarade jag ju inte hur jag definierar NH. Jag vet inte. Jag bara vet att när jag kommer till andra platser och ser hästarna springa över folk osv så håller jag käften.

Måste betona att jag känner hästfolk som är allergiska mot "NH" men som är jättegoda hästhanterare. Men för mig som började från början för x-antal år sedan och därmed är nybörjare så har ju hela NH-grejen gett jättemånga nycklar.
MVH
Boel

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 957
Senast: Lillefrun
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 587
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Sedan början av december, när jag fick kortisonsprutan i axeln, så hade jag inte varit något mer till ortopeden. Nu var det dock dags...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II