Sv: Definiera ordet NH!
nej, jag är inte kvar :-)
LIA, här är den del av forskningen som jag nämnde
http://www.equinecentre.com.au/health_management_imprint.shtml
och med det etiska dokumentet - det stod animals maintained in laboratories, agricultural settings and companion animals - inget om att det bara handlar om vilda djur
och att användandet av djur i försök och studier reser etiska frågeställningar, och att en del studier är noninvasive och involverar endast observationer av djur i deras naturliga miljö (i motsats till att ta in dem i experimentsituationer som att gå på rullband, laboratorier osv) och att man inte kan undvika att manipulera djuren och från det tar de upp bara om fritt levande djur (i kontrast till försöksdjuren på avdelningen som bor där ofritt) att studier av dessa fritt levande djur i deras naturliga tillhållsställen kan betyda störning av dem och i synnerhet om vissa saker är involverade i det.
Det står även om människans ansvar gentemot djurlivet och att den som undersöker måste alltid väga in den potentiell vinsten av kunskap mot alla ofördelaktiga/skadliga konsekvenser för djuren av den vinsten.
Och att detta är lika sant för värderingen av djuranvändandet i djur beteende lärande aktiviteter
och så vidare ... det var bara början på sidan 1, sedan står det nämnt painful, stressful or noxious stimuli, infliction of that which unpleasant, denial of that which is pleasurable, assessment of pain and suffering, animal pain and distress, using techiques that are likely to cause physical or psychological discomfort of the animal, management procedures that may induce states of stress, anxiety and fear
så nej - ordet föl stod inte specifikt nämnt, men ordet djur, och hästföl är väl djur trots allt- och det får andra själva bestämma var de drar gränserna och inkluderar/exkluderar i begreppet "djur"
det är ett etiskt riktlinjes dokument och gäller generellt för
alla djur - det är det som etik handlar om - etik gäller även för människor - att inte göra andra illa i onödan oavsett vilka syften man har. Och de har krav på sig att diskutera och göra en avvägning utifrån etiska kriterier som satts upp (och lagar för dem), och det är också ganska
sunt att de har det. Eller hur?
men, den riktiga inre stressnivån som sker, brukar man mäta utifrån kortisolhalterna - på människor har det visat sig att kortisol har en "frätande" inverkan på hjärnan och kan orsaka skador i hjärnan, kortisol är ett stresshormon som kroppen avsöndrar när parasympaticus - sympaticus reläet slår över på fara eller så (fly, anfall eller handlingsförlamning)
vad jag förstod av han Miller person är att man skall utnyttja fölets neurologi när den är nyfödd och tillföra saker mot kroppen- och parasympaticus - sympaticus är neurologi som hör till det autonoma nervsystemet som triggas av olika stimuli, utifrån eller innifrån.
Tänk om de imprintade fölen blivit snälla bara för att det är kortisolen som bränt av saker i hjärnan på dem?
här är ett annat sätt i USA som man gör för att få mustangerna lätthanterade
http://www.equinenet.org/life/box2.html
man jagar in dem i en Box, fyller upp den med säd runt dem så de inte kan röra sig, sedan petar man med pinnar, påsar, sprayar dem med vatten och annat man tycker de skall vänja sig vid. Och dessa adopterar man sedan står det till folk som vill ha dem.
Sann skrift eller inte, vet ej, står inte vem som skrivit osv - men några avlivades för att de skadade sig under hanteringen.
Varför häller man säd runt dem för att kunna träna dem till att bli lätthanterliga?
tyvärr, den dagen de som använder detta på nyfödd föl kan visa med riktiga undersökningar vad som faktiskt händer inuti fölet, då kan jag tänka mig att omvärdera mitt egna val.
Finns det sådana undersökningar (riktiga) ge gärna länkarna eller referenserna till dem, så läser jag dem mer än gärna. Jag har ju letat efter det.
Och avslutningsvis:
"En NH-hanterad (ursäkta uttrycket) häst och en EH-människa kan innebära en kulturchock."
- det behöver du inte övertyga mig om, efter som jag ju
förstår just det. Och det var bra att du skrev det med att uppväxt/lärd/tränad enligt NH-filosofin av vem som helst som också tillhör NH-sfären oavsett om det varit via PP, Antti, John Moore eller någon annan och att slutprodukten (hästen) skall vara den samma. Eftersom jag inte förstått den saken.
Men vad gör man då, när man lyssnar på dessa olika personer och hör att de själva inte är överens om hur det skall vara?
Kan man vara osäker då om slutprodukten?
och som jag
har skrivit - nej, jag är ingen
natural horsemanship person har jag också förstått. Och jag är nöjd med att veta det eftersom det finns så många andra horsemanship saker man kan vara istället då och som inte heller behöver betyda EH.
Jag är som sagt vegetarian - vilket innebär att jag är emot att ens döda djur för att man skall äta dem som föda (jag håller ju inte ens på med EM, Etablerade matvanor) - tillråga på det är jag även "religös"/troende eller vad man skall kalla det -så jag har redan ett levnadssätt och min egen filosofi - men den passar inte in under Natural horsemanship eftersom den skiljer sig ju i mångt och mycket.
Jag är ju inte ens "rovdjur" eftersom jag är vegetarian!
Ann