Definiera ordet NH!

Sv: Definiera ordet NH!

Då är det bara för mig att ställa mig sist i kön då.
Kan inget, vet inget osv.
Tur att aveln på töser är så bra att dom blir mästare av föddseln.

PAC,
jag har försökt att läsa det du skrivit tidigare, men inte kunnat ta åt mig allt. Uppriktigt sagt förstår jag inte, vart du vill komma med dessa enorma textmassor, eller vad dom har för uppgift att fylla i tråden.
Du får rätta mig om jag fattat fel, men nog anas en negativ grundinställning till olika företeelser (t ex ”Parellitränade” hästar, beteckningar, varumärkesskydd m fl) på det sätt du formulerar dig och det du tar upp. Däremot har jag verkligen inte tagit dig för ”NH-hatare”.

Imprinting, du skriver:
”Men vad jag förstått av denna tråd och diskussion, det har varit lärorikt för då är jag inte en NH människa helt enkelt för jag är emot att våldföra sig på föl de första dagarna i dens liv.
Vilken sund människa som helst som fött människobarn, skulle väl gå i taket om folk kom in precis när barnet kommit ut med rakapparater, vattensprayflaskor och vad mer man ansåg man skall vänja bäbisen vid för dens framtida vuxen liv, så den blir lättare att hantera sedan för de som har med barnet att göra.”
Men PAC, här måste jag få fråga dig, om du har koll på vad nyfött barn resp nyfött föl är i utvecklingshänseende? Jämförelsen du gör är ju orimlig!

Varför skulle rakapparater och vattenflaskor ingå i imprinting? Jag har då aldrig använt den typen av grejer själv. Min imprinting har gått ut på att vänja fölet vid beröringar över hela kroppen, dels med min kropp (fr a händer), dels med saker som är viktiga att hästen är van vid (t ex rep, handduk), dels med sånt som bygger grund för framtida erfarenheter (t ex plastpåse, pinnar). En del av det här har skett i samband med födseln, annat successivt samma dag i takt med att fölet kunnat tillgodogöra sig. Allt under mycket korta perioder. Är detta att våldföra sig på fölet?
Låt mig tillägga att stona inte haft något att invända. Dom vet och kan ju allt det där sedan tidigare.
En häst som är rätt imprintad/hanterad fixar framtida rakapparater, vattenflaskor eller vad du vill, samt ser människan som en naturlig deltagare i hästlivet, men utan att betrakta människan som häst eller sig själv som människa. Det är det som är fördelen med imprinting.

LIA

jag skulle inte frekventera här mer :-)

men jag skall hjälpa sammet med vissa saker ...

ok, jag svär mig inte in på alla delar som förekommer som sagt (nyfödda och sjuka djur/hästar :D ) )

men det sammet pratar om finns ju på ett eller annat sätt

här har ni en väldigt bra! genomgång av Learning Theory för djur - Lärande teori fast för djur.
http://animalbehaviour.net/LearningTheory.htm

och när raser har olika egenskaper osv, så hittade jag denna som pratar om skillnaderna på de iberiska hästarnas kroppsform och varför man börjar med dem på ett sätt vs de "vanliga" hästarnas kroppsfrom och varför man börjar med dem på ett sätt. Jag vet dock inget om vem som skrivit den, men iallafall jag fick en aha, nu fattar jag! grej
http://eclectic-horseman.com/newsletter/Balance_v_Motion.php

(ps, sammet, strunta totalt i det med "beridare" som Antti hakat upp sig på, du behöver inte bry dig om sådant för jag tycker du verkar ha "huvudet på skaft" ändå :-) )

Ann

LIA,

du och vem som helst får hålla med impriting på föl och använda vad ni vill för det - det skrev jag ju att det är upp till var och en. Vill andra göra det så varsågod - folk får göra vad de vill.

Men detta med de första timmarna i livet - det var väl äna gäss det grundar sig på?? ... (om man läser forskningen osv vad det kommer ifrån och då kan man ju tycka att gässbäbisar och hästbäbisar är lika olika i sin ras och utveckling, som människobäbisar och hästbäbisar ...)

och forskarna som använder djur för att forska om inlärning, lärande osv de har iallafall etiska riktlinjer och övervägande att ta hänsyn till
http://www.elsevier.com/framework_products/promis_misc/622782guide.pdf

han som startade imprinting på föl var en klinisk veterinär i USA, inte forskare, och här är han
http://www.robertmmiller.com/
http://www.horsecity.com/stories/030403/tra_mistakes_BB.shtml

Lämna detta nu - var och en får göra som de vill, det står alla fritt - jag bryr mig inte om vad andra väljer att göra. Jag bestämmer endast vad jag själv gör och inte gör.

Och sist, precis som du skrev om att det blir en kulturchock mellan hästen och den nya ägaren om den nya ägaren inte gått alla kurser just inom en specifik metod.

Då är det bara sunt att man varudeklarerar hästen när den är till försäljning, om vad den är tränad enligt - för det gör det enklare att välja bort den hästen för köp - om jag betalar x-antal tio tusen kronor enbart för hästen - så vill jag knappast även betala för alla kurser jag måste gå inom den specifika metoden för att förstå just den hästen. Det har inte jag tid med. Ännu värre blir det väl om man köper fler än en häst och alla har tränats i helt olika metoder. Det blir dyrt.
Så jag tyckte bara det var bra att hästen är varudeklarerad så!
Eller var det inte bra?
Det finns köpare för de hästarna också.

Nu lämnar jag detta iallafall - det står alla fritt att göra vad de vill! En del äter kött, och jag är vegetarian. Märkligare än så är det inte med vad man själv väljer. Eller hur?

Ann

Det har framkommit att den nya generationen inte kan något annat än att ifrågasätta. Så är det.
Vad ni glömmer som har haft nätet under er uppväxt är att allt det ni nu läser och refererar till fanns innan nätet. Nu tar ni kunskaperna därifrån och förmedlar dom som egna kunskaper, vilket det till viss del är. Eftersom ni har läst. Men i sammanhanget glöms det bort vilka det är som har tagit fram det ni nu tar för eget.
Flertalet av er gick i blöjor fortfarande när vi "slogs på barrikaderna" för att kunna träna hästar på ett vettigt sätt. Bara för 15 år sen var det nästan skottpengar på oss tränare. Men igen kommer ihåg det mer.
Har ni funderat över varifrån allt kommer som ni läser på nätet?
Hur många har minsta egen erfarenhet? Tex. att prägling kommer fråm gäss. I Konrads fall så har han undersökt just det.
Men alla andra som har präglat hästar lika länge? Tror ni i er ifrågasättande att dom inte har upptäckt saker?
Är ni så j-a korkade att ni tror att ni kan allt bara för att ni har fått det serverat på en bricka?
Fundera ett tag på varifrån den kunskapen stammar som ni svänger er med.
För någon annan har tagit fram den åt er. En 20 årig brud talar om för dom som har forskat fram hennes kunskaper att dom inte kan nått.
Tro f-n att Sverige är ett uland idag.

Men OJ...börjar man hetsa upp sig nu :rofl:

Jag kan också säga att för 15 år sen var laserbehandling.....att "lysa med ficklampa" och vara ett ufo från en annan planet....för 15 år sen hade inte hästar muskler..och massage var enbart löjligt..... för 15 år sen höll folk på att skratta ihjäl sig åt mig och mina "ordningar"..

...idag skrattar ingen, idag är det helt normalt.

Det finns en massa saker kvar son folk "skrattar" åt idag, men är på gång att släppa, exempelvis att se holitiskt på hästen/djuren...det önskar jag vore bredare idag...MEN...det kommer och det finns proffessionella tränare inom hästsporten som redan insett det...och det är bra...och det är dessutom UTAN överdrifter åt nåt håll....att överdriva är att förstöra.

Just, vad tror dom? Ungarna idag? Att världen uppstod med dom?
Snarare går den under med oss :)

ja, ibland kan man undra...helhet för mig innebär också att mina hästar nåste kunna hanteras av ALLA....kan inte ha en travare som blir förvirrad om nån annan skulle göra "fel"...fel mot hästen....för dens skull så innebär det inte att man felhanterar sin häst....det går bra ändå...och hästarna funkar lika bra som andra...jag kan lära mina hästar att ha en pressenning över ryggen jag med...men ser inte vitsen i att ha det...det är samma sak som man lägger täcke på först gången..spelar roll...täcke eller pressenning..reaktionen är densamma.

Anntti, sweetie pie ... hur skall man få dig snäll och go och att kurra som en söt liten katt?

att vara yngre än man själv är är inget brott - det är naturligt - för 15 år sedan var de som är 20 år nu bara 5 år - vad förväntade du dig att dessa som då som var 5 år barn skulle göra när du som betydligt mer äldre stod på barikaden ;)

själv var jag bara 53 cm eller så när jag föddes och alldeles geggig, rosaröd och kunde inte ens äta själv med sked :eek:

be nice ;)

PAC,
visst får/ska man välja själv, vem har sagt något annat, men det har inget med mina frågor och funderingar till dig att göra. Du skriver bl a att imprinting är detsamma som att våldföra sig på ett föl. Är det sådan grund man ska ha inför kommande val?

”Men detta med de första timmarna i livet - det var väl äna gäss det grundar sig på?? ... (om man läser forskningen osv vad det kommer ifrån och då kan man ju tycka att gässbäbisar och hästbäbisar är lika olika i sin ras och utveckling, som människobäbisar och hästbäbisar ...)”
Och?

”och forskarna som använder djur för att forska om inlärning, lärande osv de har iallafall etiska riktlinjer och övervägande att ta hänsyn till
http://www.elsevier.com/framework_p...622782guide.pdf”
Efter en snabbtitt verkar ovanstående främst rikta sig till behandling av vilda djur. Finns där något om imprinting?

”han som startade imprinting på föl var en klinisk veterinär i USA, inte forskare, och här är han
http://www.robertmmiller.com/”
Jo, han är bekant sedan många år, både för mig och inom NH.

http://www.horsecity.com/stories/03...stakes_BB.shtml”
Snabbtitt även här, och ser inga argument mot imprinting, tvärtom.

Jag skulle, för att hålla i tråden, framhålla imprinting som en av många positiva bitar hos NH, om den delen skulle komma på tal.

”Och sist, precis som du skrev om att det blir en kulturchock mellan hästen och den nya ägaren om den nya ägaren inte gått alla kurser just inom en specifik metod.”
Tänk, så fel det kan bli! Är det inte noga med korrekta fakta, inom forskningen?
Så här skrev jag faktiskt:
” ”Slutprodukten”, om man så får säga, är i stort densamma, oavsett vilken av de duktiga NH-människorna som gjort jobbet. Det stora problemet kan bli när nästa person/ägaren ska ta över, om vederbörande inte tagit åt sig en adekvat utbildning. Då finns risken för kulturchock mellan häst och människa.”
Observera alltså: En NH-hanterad (ursäkta uttrycket) häst och en EH-människa kan innebära en kulturchock. Jag framhöll särskilt att det inte spelar någon roll vilken NH-lära (=adekvat utbildning) man gått i.

Alltså i ditt exempel: Om jag annonserar ut en häst, berättar jag att den är uppväxt/lärd/tränad enligt NH-filosofin. I den bättre av världar kommer sedan hästen till en person som också tillhör NH-sfären, egalt om ingången dit varit via PP, Antti, John Moore eller någon annan. Det funkar!
Kommer hästen däremot till en EH-person (vilket vore sista utvägen), blir det antagligen problem. För både häst och människa. Tänk dig själv att plötsligt hamna i ett samhälle där du inte förstår språket, ingen bryr sig om vad du säger, du pressas med tvång, eller tom våld, till att göra det du inte förstod, att dom vill du skulle göra. Tänk dig dessutom att du är mycket större och 10 gånger tyngre än övriga.

Vilket är vettigast? Att hästen anpassar sig och slutar kommunicera, eller att människan gör det och börjar kommunicera? För att bara peka på en bit av NH.

Om du är kvar!

LIA

Det enda du behöver veta är, hur hästen kommer att reagera. Därifrån kan man lösa resten.

nej, jag är inte kvar :-)

LIA, här är den del av forskningen som jag nämnde
http://www.equinecentre.com.au/health_management_imprint.shtml

och med det etiska dokumentet - det stod animals maintained in laboratories, agricultural settings and companion animals - inget om att det bara handlar om vilda djur

och att användandet av djur i försök och studier reser etiska frågeställningar, och att en del studier är noninvasive och involverar endast observationer av djur i deras naturliga miljö (i motsats till att ta in dem i experimentsituationer som att gå på rullband, laboratorier osv) och att man inte kan undvika att manipulera djuren och från det tar de upp bara om fritt levande djur (i kontrast till försöksdjuren på avdelningen som bor där ofritt) att studier av dessa fritt levande djur i deras naturliga tillhållsställen kan betyda störning av dem och i synnerhet om vissa saker är involverade i det.
Det står även om människans ansvar gentemot djurlivet och att den som undersöker måste alltid väga in den potentiell vinsten av kunskap mot alla ofördelaktiga/skadliga konsekvenser för djuren av den vinsten.
Och att detta är lika sant för värderingen av djuranvändandet i djur beteende lärande aktiviteter

och så vidare ... det var bara början på sidan 1, sedan står det nämnt painful, stressful or noxious stimuli, infliction of that which unpleasant, denial of that which is pleasurable, assessment of pain and suffering, animal pain and distress, using techiques that are likely to cause physical or psychological discomfort of the animal, management procedures that may induce states of stress, anxiety and fear

så nej - ordet föl stod inte specifikt nämnt, men ordet djur, och hästföl är väl djur trots allt- och det får andra själva bestämma var de drar gränserna och inkluderar/exkluderar i begreppet "djur"
det är ett etiskt riktlinjes dokument och gäller generellt för alla djur - det är det som etik handlar om - etik gäller även för människor - att inte göra andra illa i onödan oavsett vilka syften man har. Och de har krav på sig att diskutera och göra en avvägning utifrån etiska kriterier som satts upp (och lagar för dem), och det är också ganska sunt att de har det. Eller hur?

men, den riktiga inre stressnivån som sker, brukar man mäta utifrån kortisolhalterna - på människor har det visat sig att kortisol har en "frätande" inverkan på hjärnan och kan orsaka skador i hjärnan, kortisol är ett stresshormon som kroppen avsöndrar när parasympaticus - sympaticus reläet slår över på fara eller så (fly, anfall eller handlingsförlamning)
vad jag förstod av han Miller person är att man skall utnyttja fölets neurologi när den är nyfödd och tillföra saker mot kroppen- och parasympaticus - sympaticus är neurologi som hör till det autonoma nervsystemet som triggas av olika stimuli, utifrån eller innifrån.
Tänk om de imprintade fölen blivit snälla bara för att det är kortisolen som bränt av saker i hjärnan på dem?

här är ett annat sätt i USA som man gör för att få mustangerna lätthanterade
http://www.equinenet.org/life/box2.html
man jagar in dem i en Box, fyller upp den med säd runt dem så de inte kan röra sig, sedan petar man med pinnar, påsar, sprayar dem med vatten och annat man tycker de skall vänja sig vid. Och dessa adopterar man sedan står det till folk som vill ha dem.
Sann skrift eller inte, vet ej, står inte vem som skrivit osv - men några avlivades för att de skadade sig under hanteringen.
Varför häller man säd runt dem för att kunna träna dem till att bli lätthanterliga?

tyvärr, den dagen de som använder detta på nyfödd föl kan visa med riktiga undersökningar vad som faktiskt händer inuti fölet, då kan jag tänka mig att omvärdera mitt egna val.
Finns det sådana undersökningar (riktiga) ge gärna länkarna eller referenserna till dem, så läser jag dem mer än gärna. Jag har ju letat efter det.

Och avslutningsvis:
"En NH-hanterad (ursäkta uttrycket) häst och en EH-människa kan innebära en kulturchock."

- det behöver du inte övertyga mig om, efter som jag ju förstår just det. Och det var bra att du skrev det med att uppväxt/lärd/tränad enligt NH-filosofin av vem som helst som också tillhör NH-sfären oavsett om det varit via PP, Antti, John Moore eller någon annan och att slutprodukten (hästen) skall vara den samma. Eftersom jag inte förstått den saken.
Men vad gör man då, när man lyssnar på dessa olika personer och hör att de själva inte är överens om hur det skall vara?
Kan man vara osäker då om slutprodukten?

och som jag har skrivit - nej, jag är ingen natural horsemanship person har jag också förstått. Och jag är nöjd med att veta det eftersom det finns så många andra horsemanship saker man kan vara istället då och som inte heller behöver betyda EH.
Jag är som sagt vegetarian - vilket innebär att jag är emot att ens döda djur för att man skall äta dem som föda (jag håller ju inte ens på med EM, Etablerade matvanor) - tillråga på det är jag även "religös"/troende eller vad man skall kalla det -så jag har redan ett levnadssätt och min egen filosofi - men den passar inte in under Natural horsemanship eftersom den skiljer sig ju i mångt och mycket.
Jag är ju inte ens "rovdjur" eftersom jag är vegetarian! :)

Ann

**här är ett annat sätt i USA som man gör för att få mustangerna lätthanterade
http://www.equinenet.org/life/box2.html
man jagar in dem i en Box, fyller upp den med säd runt dem så de inte kan röra sig, sedan petar man med pinnar, påsar, sprayar dem med vatten och annat man tycker de skall vänja sig vid. Och dessa adopterar man sedan står det till folk som vill ha dem.**

Detta har jag sett på tv...man gör detta för att fullständigt bryta ner hästen, och "omprinta" den till att vara människan tillags.....hemskt att se..och jag grät då...

Ang imprinting av små nyfödda föl så håller jag fullständigt med...hur skall en häst lära sig hästspråk och VARA häst om den blir influerad av en människa direkt???

Är det hästen som skall lära oss språket så är ju handlingen helt värdelös...hästar lär sig iallafall, när tiden är mogen.Det kallas inlärning och duger precis lika bra.

Facinerande. Har jag sagt att jag är bättre än dig på allt?

Jag har inte sett dig rida, men jag tror säkert att du åtminstånde är bättre på den AR än vad jag är, eftersom du är instruktör inom det.

Det enda jag sagt är att du inte förstått tanken bakom NH, för då skulle du inte tycka att den var dålig.
Du har säkert sett dåliga exempel på "NH", men tycker du att det är rätt av engelskridande att förlöjliga den AR bara för att de sett en ryttare som antingen inte kunde så mycket eller som sa sig kunna mycket men inte kunde något alls utan bara trodde det!
(fö. vet jag att du arbetar hästar i rundcorall, är inte det NH?)

Det är du som frågat om min utbildning! :smirk:
Då får du svar.

Fö tycker jag inte alls illa om dig.
Jag undrar bara varför det kommer sig att du inte kan vara trevlig?
Vad vinner du på det?
Och när man på något sätt säger att du inte kan en sak/missförstått något börjar du racka ner på en genom att nedvärdera det man säger/ens kunskaper i hopp om att förlöjliga en. Varför? :confused:

Du har inte heller svarat på min fråga ännu! (var har du hört att svenskar inte är poppulära?)
Antar att du inte svarar på frågorna i detta inlägg heller. :smirk:

Människan ska inte lära fölet dess språk, det ska mamman och ev. övriga hästar i en flock.
Men människan har ett visst ansvar, om man skall hantera fölet får man se till att det inte blir odrägligt, alternativet är att göra som islandsfolket gör (endel) som låter dom födas upp ohanterade i flock.

Men finns det inget mittemellan?? normalt hanterad låter väl bra??

Man behöver inte ens hantera fölen, om man hanterar mamman istället...då ser fölet dig som en naturlig del i vardagen, och därmed inget att frukta....

Klart jag klappar mina fölisar när dom är i närheten, vem gör inte det...

Vad Alain har för raser vet inte jag, däremot stog det att alla hästar (raser) går att använda enligt honom.
Han hyr visst även en gård av en kvinna som har islänningar (som vissa anser inte går att rida eller utbilda eftersom de blandar ihop gångarterna). I repotaget red han en islänning och det såg mkt. bra ut. Han tyckte de var lämpliga av olika orsaker. Tyvärr kan jag inte citera, har inte tidningen själv utan läst den i stallet.

Ja visst finns det ett mellanting.

Och jag tror att alla som inte har ett svårhanterligt föl har detta mellanting. Mer eller mindre.
De regler som gäller i en flock skall även gälla med dig, (för fölet) men det är inte du som skall lära fölet de reglerna, utan de andra hästarna.

Så länge du är konsekvent från början med fölet behöver du inte heller "träna" eller sätta upp regler, det gör de andra åt dig.

Tack Ann. :)

Nej, jag borde itne bry mig. Blev bara så förvånad av hans fråga att jag svarade och sedan vart jag fast.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 957
Senast: Lillefrun
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 587
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Sedan början av december, när jag fick kortisonsprutan i axeln, så hade jag inte varit något mer till ortopeden. Nu var det dock dags...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30