Definiera ordet NH!

Sv: Definiera ordet NH!

Men har hästen en tarmflora som gör att de kan äta kött?

De ska ju inte ens äta havre, korn eller socker egentligen.

Deras tarmflora är gjord för att äta gräs och örter. Kan det vara i brist på att kunna få i sig ett ämne genom gräs/ört för att de inte finns där som gör att hästen går på djur?
Har de tänder att mala sönder kött? (eller jodå... de har de, de vet alla som blivit bitna... :crazy: )

Men betyder det att e ska göra det? Eler för att de inte har något annat val?

...ska/kan dom inte äta havre???
Det enda jag har hört att det är ett enzym dom inte klarar av att bryta ner innan 12 månaders ålder....annars är väl havre ok som foder.....

Hästens tarmflora är inte skapt för att äta varken havre, korn eller socker.
Magen är däremot skapt för att äta olika gräsarter samt örter.

Hästar kan (ju) inte själva skörda sin havre/korn och socker kommer i form av betfor/melass, och hästens kropp (liksom människans) är inte gjord för att äta socker.
Socker är beroendeframkallande och skulle troligast klassas som en drog (liksom kaffe) om den kom idag.

Hästar måste vänja sig vid att äta havre/korn/socker och till och med morötter (har dock inte hört att morötter skall vara onyttigt).

Människor (om man nu ska fortsätta) ska inte dricka mjölk (det är inte naturligt) när de blir äldre. Har hört (dvs. jag tror på det men kan inte verifiera det) att människan inte kan ta upp kalken i kons mjölk.
Kött som är uppvuxet för fort och med div. onyttiga foder såsom ko, gris, kyckling mm. är inte heller nyttigt. Om kor levde vilda i flera generationer (eller under vilda förutsättningar med tillbehörnade foder) så skulle detta kött bli vilt kött och därmed nyttigt.
Vilt kött skall vara det nyttigaste och mest naturliga för människans kropp. Däremot har vi själva gjort det köttet förgiftat genom utsläpp mm.
Säd är heller inte nyttigt som jag hört det.
Detta innebär dock inte att jag lever som jag hört... äter kött och säd eftersom jag annars blir så mager.

Senast ändrad:

Hur kan en häst tycka att en människa är cool? eller ha människan som idol?
Byt hobby och börja med dockor istället.

Hästar är vegeterianer. Men äter även kött om det bjuds.

Jo det vet jag :D

Vi hade en häst för många herrans år sen som åt mjuk macka med både hamburgerkött o salami på....

Det är ett sätt att förklara för mindre kunniga personer... så som dig!
Och ska det bytas så kanske du borde byta yrke! Den som inte kan på ett trevligt sätt diskutera utan måste hoppa på och vara otrevlig bara för att man får veta att man inte förstår, är inte lämpad som instruktör! :devil:

Försök inte bitas, jag bitts tillbaka! Bara för att jag säger att du inte förstått något finns det ingen anledning för dig att vara otrevlig!

Senast ändrad:

Det är bara att konstatera att det finns en väldig variation av vad man tycker ingå i NH. Jag håller med Sammet att NH som begrepp är ett bra ord och en bra definition - bara att det behövs fler som blir seriösa och...here we go again...skaffar sig utbildning...så fler kan se djupet och helheten i begreppet.

Som jag sagt tidigare - konstigt att man tror att några böcker i ämnet, någon kurs och någon video - alla från skilda inriktningar - ska kunna ge en helhet som är effektiv och ger högklassiga resultat. Jag tycker att man ska se de böcker/videos som finns som en introduktion för den inriktningen av NH som boken representerar - inte som något uttömmande svar på alla frågor!

Det verkar vara många här på Buke som blivit måttligt imponerade av sett NH-folk vifta med rep. Sammet skriver att det man sett "inte var NH", men det behöver nödvändigtvis vara o-NH för det. Att det inte är snyggt eller imponerande - det kan jag förstå! Det ser inte snyggt ut när en ettåring håller på att lära sig äta heller!!!!

Jag tycker att man får vara "grön" NH-människa och lära sig av sina misstag. För att man sett en sådan behöver man väl inte såga hela begreppet NH? Men om "gröningar" dessutom upphöjer sig till instruktörer kan det ju bli pinsamnt förstås.... :o

Någon/några retade sig på att det fanns inriktningar inom NH som var kommersiella, men det tycker jag är så typiskt svenskt "du ska inte tro att du är något". Mig stör det inte att folk som har kommit längre än jag förpackar sin kunskap och säljer den åt mig så att jag kan tillgodogöra mig den. Arbetaren är värd sin lön! Att sätta TM kan man väl diskutera, men faktum är ju att skulle de utbildningar som erbjuds vara dåliga så kan de ju inte göra pengar på den (eftersom folk inte då köper). Är utbildningen bra - ja, då är det ju värt varenda slant!
:D

martha skrev:
Jo det vet jag :D

Vi hade en häst för många herrans år sen som åt mjuk macka med både hamburgerkött o salami på....

Jag vet en quarter som åt hamburgare och drack kaffe - undrar vad han hade för näringsbehov... :rofl:

Sammet skrev:
Det är ett sätt att förklara för mindre kunniga personer... så som dig!
Och ska det bytas så kanske du borde byta yrke! Den som inte kan på ett trevligt sätt diskutera utan måste hoppa på och vara otrevlig bara för att man får veta att man inte förstår, är inte lämpad som instruktör! :devil:

Försök inte bitas, jag bitts tillbaka! Bara för att jag säger att du inte förstått något finns det ingen anledning för dig att vara otrevlig!

Jag tror att Antti egentligen är en riktig mysgube och som är duktig med hästar - men som har en nååååågot frän attityd.... :rofl:

Tee Showah skrev:
Jag tror att Antti egentligen är en riktig mysgube och som är duktig med hästar - men som har en nååååågot frän attityd.... :rofl:

Får han för all del vara, jag biter ifrån ändå! :devil: ;) Vill han höja ribban dit, fint, jag kan ändå hoppa högre om jag vill! Men så fort han sänker ribban är jag lika trevlig tillbaka.

Det verkar vara många här på Buke som blivit måttligt imponerade av sett NH-folk vifta med rep. Sammet skriver att det man sett "inte var NH", men det behöver nödvändigtvis vara o-NH för det. Att det inte är snyggt eller imponerande - det kan jag förstå! Det ser inte snyggt ut när en ettåring håller på att lära sig äta heller!!!!

Givetvis, för de som håller på att lära sig om NH kan det vara klumpigt och svårt och de har ju inte heller stora kunskaper om den goda tanken bakom NH, det är det instruktören som ska hålla i och portionera ut i lagoma (smältbara) doser. Men det är när man sett NH på en clinic, kanske läst nån bok, sett nån film och sedan ger sig på att försöka som det blir fel. Om man inte tar hjälp missar man för det första hästens små signaler som visar vad den viskar till en, och dessutom missar man all kunskap om vad den viskar till en. Och missar man det missar man så oerhört mycket ur grunden.

Jag anser att man inte kan uttrycka sig nog bra i en diskution när man skriver på nätet, och jag skulle hemskt gärna diskutera (och visa) NH för många av de som svarat här (alla som vill egentligen) för att få dom att förstå att inte alla som säger NH är bluffmakare!

ok, då kommer inlägget med "skörden" av svensk forskning jag tittade snabbt på hos SLU och SLA som jag tyckte hade anknytning till ämnet :-) men det var lite "magert" med studier

Förklaring:
Vad jag gjorde var att bara skriva av rubriken på studien och jag har bara använt understrykningr för att försöka separera i fönstret här - och kolla in det om Växters kommunikation! (jag har läst om detta innan när de faktiskt upptäckte detta! det är ganska kul att de klara att belägga det som många "tomtar" kanske sagt i många år :) ) tänk också på att forskarspråk är ganska så "formellt" därav konstiga ord som "parameterar", "variabler" osv, men det används för att alla andra forskare i världen skall ha ett gemensamt språk om de vill försöka upprepa studierna osv.

SLU - Sveriges Lantbruksuniversitet
-P195 SJFR PJ, Funktionella aspekter på etologiska domesticeringseffekter:
-Fysiologiska och etologiska parametrar för välbefinnande hos djur:
-Bedömning av stress och välbefinnande med hjälp av fysiologi och etologi:
- Ryttarens inverkan på hästen:
- Interaktion mellan genetik, fysiologi och uppförande avs getter o hundar:
- Samband mellan struktur och funktion:
- Genetiska defekter och livskraft hos hästar:
- Svenska ridhästar lever allt längre:
- Prestationsegenskaper - ridhästar:
- Träningsfysiologi:
- Husdjursavel i U-länder:
- Homeostas:
- Hästens salt- och vattenomsättning:
- Hästens syrabasbalans och svettmekanismer under arbete:
-Videofilm om hovsjukdomar:
- Studier av magsårssjukdomar hos häst.:
- Serum amyloid A (SAA) as a marker of inflammation in the horse. Biochemical, experimental and clinical studies.Blodtester visar om hästen är sjuk:
- Praktiska lösningar för minskad ammoniakavgång från stallet - vid om- och nybygge samt i befintligt stall:
- Växtdofter skrämmer och lockar - växt–växtkommunikation och växt–växtsamspel:
-Växt -djur interaktioner

SLU/SVA-forskare med anknytning till häst http://hippocampus.slu.se/kompetens/index.cfm?Call=kompetens
Etologi
Linda Keeling (gästforskare)
Beteende häst/människa, landskap/samhälle/planering
Hanna Persson
Hästen i samhället
Catharina Svala
Hästens relation till människan
Janne Winther Christensen
Hästens beteende
Margareta Rundgren
Arbetsfysiologi
John Pringle
Rörelsemekanik
Christopher Johnston
Lars Roepstorff
Rörelsemekanik - Mekanisk stress
Pia Gustås
Rörelsemekanik, Ryggproblem
Marie Rhodin
Senskador
Fredrik Södersten

Några specifika intressanta studier (som jag tyckte då)
Individanpassad träning, Muskelfysiologins betydelse för hästens prestation
Nils Ronéus Leg.vet., VMD
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=79

Rörelsen och kraftutvecklingen i travhästens nedre leder
Christopher Johnston, Leg. vet., VMD
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=72

Hur lång tid tar det för hästar att äta helhavre jämfört med krossad havre?
Anna Nilsson
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=103

Etologikurserna jag hittade
Grundläggande och tillämpande etologi, 5 p
http://slukurs.slu.se/Kurs.asp?anmkod=40029.0405

Tillämpad etologi, 2 p
http://slukurs.slu.se/Kurs.asp?anmkod=10046.0405

Forskningsprogram
http://www.slu.se/forskning/amne/vetmed/h=sten.pdf
http://www.info.slu.se/verksamhet/pdf/forskningpagar2002.pdf
http://hippocampus.slu.se/hasten.pdf
---------------

men vad tycker ni om de vetenskapliga studierubikerna? nu måste man ju läsa vad de kommit fram till, typ slutsatserna de gjort, men jag ser ett litet gemensamt gentemot det som horsemanship vill kommunicera till folk om hästar - med forskningstudier så får man se att de oftast är på den teoretiska sidan - och då horsemanshipssakerna är på den tillämpande, praktiska sidan (typ)

och som Sammet frågade i början hur man skall förklara för en skeptiker eller så - nu inriktar jag ju mig på människan, dens lärande och kommunikation - och det var väl till människor man skall förklara i det skedet? :D

och det var intressant att studiernas rubriker innehöll ord som hästarnas välbefinnade, livsskraft och svenska ridhästar t o m lever allt längre än förr - och om studierna ger något svar på varför isåfall. Det är oftast det forskning går ut på att hitta orsakerna och förklara "fenomen" som det kallas för :-)
Bland de Akademiska pratar man ju om "hållbar" häst men mer om själva rörelsernas gymnastiserande inverkan på hästen då.
Så alla kanske strävar efter samma sak då - hästens välbefinnande - fast med olika begrepp och sätt då. :)

och det är väl där kruxet ligger då - vems sätt som är "bäst" osv. Men där anser jag med fokus på människorna att där måste man även väga in den enskilda människan/hästpersonen också, för varje människa har ju sin personliga personlighet och stil osv och det är väl där det kanske ligger - om man väljer något måste man också känna att det där kan jag jobba med/utifrån på det sättet ihop med just den häst jag har.

eller?

(jag skall i annat inlägg svara på Tee Showahs kommentar om TM om det var det jag skrev om trademark och "reta sig på" det, det är ett missförstånd isåfall för jag skrev inte att jag retade mig på det, bara ifrågasatte det, jag vet inte om jag stött på det bland den högre ridskolan typ att Spanska ridskolan i Wien har trademarkat sitt sätt, ridskolan i Jerez har trademarkat sitt sätt, portugisiska sitt osv . )

....för att uttrycka mig klarare....att sätta ett TM på en "metod" är väl kanske och ta i....

Det var inte TM som jag trodde att du "retade dig på" utan att NH-profiler profilerade sig med flashiga sidor. Som att det måste vara ihåligt och oseriöst för att det är presenterat på ett snyggt sätt? Vi lever i en värld med massor av reklam!

Om någon skulle "förpacka" sin teori på ett mindre vackert sätt reagerar man ungefär så här: "om inte ens hemsidan är genomtänkt så hur ska då utblidningen vara...?"

Men jag hade kanske fel om just dig PAC! Du kanske inte retar dig alls! :rofl: Däremot vet jag att resonemanget finns bland andra "tyckare-om-NH" och som sågar NH just för att man visar upp var man kan komma, eller för att man tar betalt för sina tjänster.

Äsch Sammet, nu lurar du mig att hoppa in här igen.

Först din fråga: Den var svår att svara på, så som du vill. Dvs snabbt och enkelt!
Mitt svar skulle bygga på grunden att NH är en filosofi, (livsstil som du skriver) vilken till viss del ger en annan syn på hästlivet än EH (Etablerad Hästhållning). Helst av allt skulle jag vilja ha en ”bruksanvisning” och stoppa i handen på den som frågar, eftersom det är så mycket att säga. Nöjer mig här med grundtankar och har bl a plockat ett par meningar ur NNHA:s internetsidor.

Att man har hästens sätt att tänka som utgångspunkt
Att hästen ska ha lika stort utbyte av umgänget med människan, som människan har av hästen
Att hästens naturliga behov skall vara det viktiga och i möjligaste mån uppfyllas
Att man alltid ”talar” till hästen, varför man ska lära sig den kommunikationen
Att öka säkerheten för alla genom ”naturlig” hästhantering
Att gamla, nästan bortglömda, kunskaper tas fram igen

Lagt märke till något intressant? Grovt räknat, verkar det finnas 4 olika sorters personer på NH-forumet.
1 En liten grupp som är insatta i filosofin och lever efter den i bästa förmåga.
2 En annan liten grupp som kategoriskt tar avstånd från NH.
3 En större grupp som i olika utsträckning kommit in i NH via böcker eller otillräckliga tränare, och därför stannat på repviftarstadiet.
4 En ännu större grupp som ännu inte lärt sig något om NH, men hört talas om dess möjligheter och kommer med frågor ber om hjälp.
Ungefär så där. Ute i verkligheten är proportionerna antagligen annorlunda.

Om vi bortser från beteckningen ”NH” för ett ögonblick, och istället ser på filosofin som sådan, så undrar jag hur någon kan förakta den eller t ex mina att-punkter ovan?
Om någon eller några av er hästmänniskor gör det, vore det synnerligen intressant att få reda på orsaken.
Jag är blåögd att tro, att man noga sätter sig in i ett förhållande innan man anammar eller förkastar det. Det är åtminstone vad jag själv gör.

En annan sak att fundera över är ju, varför så pass många vänt sig från EH och till NH! OM nu NH i sig skulle vara kass, varför skulle undertecknad och många fler ens bry oss om att hålla på och skriva om det? Ja, varför finns det i så fall ett eget forum på Bukefalos?

Nu kommer jag in på nästa avdelning, nämligen NH-begreppet!
Här förekommer ”krav” på att byta namn på filosofin, bara för att somliga inte lever upp till den. Detta gäller både punkten 3 ovan, såväl som en del sk NH-tränare, vilka i praktiken inte kommit så mycket längre själva. Det är inte NH det är fel på! Ska vi då skrota hela idén, eller byta namn på den av den anledningen? Naturligtvis inte! Här kommer några argument varför:

1 Vad tror ni händer om vi byter namn till t ex BS (Brunte Skötsel)? Hur lång tid tar det innan argsinta kommentarer börjar komma om odugliga BS-tränare och djurplågande BS-rep-viftare?
2 Namnet är inte vårt att byta ut! I t ex Tyskland, Holland, Norge, England, USA och Mexico är det etablerat.

3 På samma sätt som vi vägrar att låta nynazister ta över vår svenska flagga, bör vi vägra att låta någon ta över och förstöra något så fint som NH.

4 Oavsett vad dom etablerade Horsemanshiparna väljer att kalla just sin verksamhet, är grunden hela tiden NH. En utmärkt papaply-beteckning.

LIA

Antti

Jag brukar ha lätt att förstå och hålla med dig och dina inlägg, men här går jag bet. Hur menar du egentligen?
Är alla som sysslar med NH-instruktion sopor? Är det bara du som kan det här?
Eller är själva NH värdelöst i sig?
Är det bättre att ungdomar kommer direkt från ”lekis” i ridskolorna och börjar hantera sina hästar, än att dom fått en bra NH-skolning?

Som sagt, jag är brydd över dina inlägg…

LIA

PAC

Du har i långa inlägg ondgjort dig över olika företagares beteckning på sin verksamhet, och att dom i vissa fall skyddat denna beteckning. Varför? Är det fel i att tjäna pengar på sitt kunnande och sitt intresse, eller måste det vara ideellt, för att vara rätt?
Så länge som innehållet i det dom gör är NH, platsar dom väl in här?
Resonerar du likadant när det gäller t ex bilar. ”Här ska ingen komma och göra sig till när dom kallar sitt företagande för Volvo, Ford etc.”

Natural betyder i det här fallet, att man ser och gör saker och ting ur ett så naturligt perspektiv som möjligt, inte att man gör natur av alltihopa. Du verkar i dina inlägg märkligt oinformerad om vad NH-filosofin innebär? Märkligt, eftersom du lägger ner så mycket tid och energi på att skriva om det.

Naturligtvis kan även NH-”metoder” missförstås och felanvändas. Man kan klanta sig med en hammare också. Ska vi avveckla dom?
T ex imprinting av föl är ett suveränt sätt att få en bra, trygg vuxenhäst på. Varför förutsätta att det görs på fel sätt?
Jag tror fö inte att ” så växer fölet upp utan att protestera mot misshandel osv för det har lärt sig att vara ett "snällt", lydigt föl.” Min erfarenhet av misshandlade hästar (och andra djur) är inte att dom tränats till det som ungar. Det går utmärkt att misshandla ett djur ändå, utan att det protesterar annat än möjligen försöker dra sig undan. Jag har ibland önskat, att djur sa ifrån ordentligt istället.

Parelli-tränad betyder kort och gott att hästen är NH-hanterad/lärd enligt Parellis idéer. ”Slutprodukten”, om man så får säga, är i stort densamma, oavsett vilken av de duktiga NH-människorna som gjort jobbet. Det stora problemet kan bli när nästa person/ägaren ska ta över, om vederbörande inte tagit åt sig en adekvat utbildning. Då finns risken för kulturschock mellan häst och människa.

Hästen som rovdjur? Hos oss har dom slickat blod efter slakt och även tuggat på rester. Däremot har jag inte sett någon som jagat.

LIA

Senast ändrad:

kommentar bara om svara på Tee Showahs kommentar om TM om det var det jag skrev om trademark och "reta sig på" det, det är ett missförstånd isåfall för jag skrev inte att jag retade mig på det, bara ifrågasatte det, jag vet inte om jag stött på det bland den högre ridskolan typ att Spanska ridskolan i Wien har trademarkat sitt sätt, ridskolan i Jerez har trademarkat sitt sätt, portugisiska sitt osv

... jag skrev "missförstå mig rätt" och jag hade ju vaskat fram en MÄNGD olika namn på sakerna osv. :-)

det är ju så att för att varumärkesregistrera något - så finns det inga kvalitetskrav eller ens ställen som bedömer kvaliteten på en produkt, vara, tjänst eller så innan registreringen tillåts. Det är bara att läsa på Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden om massor av varumärkessaker som folk har köpt men som är taskig kvalitet osv.
Men - med människor är det ofta som så - att TM osv tolkas som en slags kvalitetsstämpel överlag och att det ofta skall vara något "originellt" över den produkten (särskiljande, unikt, patentregisterat hos PRV och dem osv) Hare Krishna är inte varumärkesregisterade, men däremot aktivt ute och försöker rekrytera folk till sig, det är Jehovas också, Mormornera och faktiskt också vissa muslimska delar (några var på Grönland för de tänkte alla där skulle konvertera och bli muslimer)

Jag jobbade i några år med just varumärken, allt från Tropicana, Pringles, Läkerol, Gevalia, Philadelphia ost osv - jag jobbade främst på Sverigemarknaden men mina huvuduppdragsgivare för en kampanj eller så kanske satt på Tropicanas Europamarknadskontor i London. Sedan är jag medlem i Marknadsföringen i Göteborg, MiG som är under Sveriges marknadsförbund - och du skall bara veta hur mycket "vårda ditt varumärkes" mantran det egentligen är inom detta.
Jag slutade för att jag själv ansåg att jag var olämplig för jobben, jag hade inte hjärta att säga till folk "köp det, det är jättebra" - jag sade alltid "har du verkligen något behov av denna sak?" och "nä, jag tycker inte du skall köpa denna sak då om du känner dig osäker osv" - jag var rena döden för försäljningssiffrorna, jag var för ärlig helt enkelt. :D Och det gjorde jag för att jag kanske haft en dag med 500 personer och andra dagar med 2000 personer som jag haft närkontakt med och jag blev rörd över hur många som visade en osäkerhet och hur påverkara de var genom det. De såg ju mig som "produkten", jag var ju nedsållad med sales promotion material med produktens namn.

Det mest rörande var de personer som kom fram och kunde rabbla upp vart enda en av TV-reklamfilmerna de sett genom åren - och så fick de träffa en livslevande representant då.
Inte ens JAG hade koll på alla filmerna, även om jag skulle veta vilken som var ute just då för kampanjen.

Det är jag den första att säga rakt ut om detta - det är en ren implementering som man börjar med långt innan genom att produktplacera i filmer, tv-serier, tv-program, vinster, sända radioreklam jinglar, sända tv-reklam filmer, sätta ut annonser i specialtidskrifter och vanliga dags och kvällstidningar, se till att produkterna får en bra synlighet i butikerna och alla andra små signalmedel som finns att använda - och det långt innan säljarna dyker upp. Det är några vansinniga fantasisummor företag osv plöjer ner i marknadsföringsbudgeterna nämligen.

Det var egentligen från detta och alla de människor jag träffade som gjorde att jag började på högskolan inom det jag gör då, för att med alla dessa tusentals människor jag träffade som representant - så insåg jag hur otroligt påverkbara människor är och hur många härliga människor det finns, men som i dagens samhälle med mycket att välja på är väldigt osäkra mitt i allt som finnas att välja på.

Detta bara för att ge en bakgrund till min reaktion på TM märkena jag blev förvånad som fanns på alla dessa olika horsemanship sakerna. Ett TM märke får mig som "yrkesskadad" att genast koppla över till rent produkttänkande, marknadsvärdetänkande, marknadsandelar osv, och så vill inte jag tänka.

så jag "retade mig" inte på det och att det var ett utslag av svensk jantelag - jag har ju jobbat med varumärken och tjänat ganska bra med lön osv på det! :) (men det skrev jag ju inte, så det kunde man ju inte veta :-) )

Jag håller med Sammet att det är svårt att uttrycka sig lätt, enkelt och bra på sådana här nätsaker. En del kan det, men inte jag. :-)

Jag skrev i #115 att jag inte trodde det var TM som du "retade dig på" - utan...ja, läs...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 957
Senast: Lillefrun
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 587
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Sedan början av december, när jag fick kortisonsprutan i axeln, så hade jag inte varit något mer till ortopeden. Nu var det dock dags...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama