Sv: Definiera ordet NH!
Antti, Barbie dockföretaget backar i sina vinster numera, Barbie inte lika populär längre, Barbie är "ute"
jag är inte alls emot att lära hästar att lägga sig ner och andra tricks osv - men det är väl bara för vissa hästar man kan göra det, kanske inte så
ändamålsenligt att ha en sådan tränad häst på racerlöp eller i hopp-VM liksom - var sak på sin plats :-) - är den tävlingspensionär kanske man kan lära den det om den tycker det verkar kul
Men, jag surfade efter Amish Horsemanship men det stod ju bara Amish Buggy Safety och vilka trafiksskyltar deras vagnar måste vara utrustade med i det moderna samhället - häst och vagnen är ju deras bil plus att de väl använder dem i jordbruket
vilket ju säger sig självt!
att hästarna blir mycket hanterade om man lever så ortodoxt som de gör, och måste vara trafiksäkrade för USA trafiken. De har "körskolor" i sina Amish-skolor stod det, precis då som "vi" andra går till körskolan, tar lektioner, läser trafikregler, halkkör, landsvägskör, mörkerkör och kör upp.
Och så hö och annan jordbruksintagning. Men det är ju uppenbart!, man behöver inte vara hästexpert för att se att de lever efter en religiös tro som de haft sedan typ 1600 talet eller när det var, de ÄR faktiskt från Europa ursprungligen ju, och det finns även marmites och lite andra varianter av deras tro.
Så vad Amish gör är bara vanlig gammal hederlig europeisk hästhållning och mer exotiskt är inte det
Hade inte Ford uppfunnit bilen (eller vem det nu var) så hade vi själva hållit på med häst som transport och arbetsmedel än. Deras hästhållning kanske inte är "naturlig", men den är kanske mer "genuin"(äkta) gentemot den moderna då?
Genuine Horsemanship låter nästan bättre än Natural Horsemanship?
Oj, jag måste ringa PRV med en gång och lägga in en patentansökan på "Genuine Horsemanship" :-)
Finns det inget gammelsvenskt natural horsemanship som någon har tagit vara på!? Varför skall man gå över ån efter vatten?
Hästarna drog ju faktiskt spårvagnarna i Göteborg till och med, och så våldsamt länge sedan var det väl inte (egentligen), LV 6 var ju beridet osv - något rätt med hästhantering gjorde väl någon ...
Natural horsemanship - det kom jag ju på att Mongolerna i Mongoliet också håller på med - alla nomadfolk gör ju det! Och nomadfolk har väl funnits längre än han greken Xenophon. Varför nämns inte Mongolsk horsemanship? För att den är asiatisk och därmed något svårare att förstå sig på kulturellt än sådant som ursprungligen kommer från utvandrande europeer till USA och Australien och tillbaka till oss sådär genom dyra videos :-) Plus att nomadfolken antagligen har en muntlig överföringstradition framför skriftlig (muntlig kultur), så deras kunskaper kanske inte ens finns nedskrivna?
Jag glömde ju även J H
Creative Natural Horsemanship, ytterligare en annan persons variant med kursivering av creative. Men man blir ju utmattad av allt detta "horsemanship", det räcker inte med att vara naturlig, man skall vara både naturlig
och kreativ på en gång
Men på hemsidan som är JH's då står det ganska enkelt och bra översatt:
Natural Horsemanship = Naturlig hästkommunikation,
och "Vi behöver utveckla fyra olika intelligenser i vår egen hjärna för att bli en bra hästmänniska med alla de egenskaper som krävs för att bli en bra ledare för hästen."
(ett tips, surfa på professor Gardener och de 8 intelligenserna/modaliteter. Harvardprofessor tror jag, jag kan leta upp, men det är fler än 4 intelligenser :-) mycket intressant teori, Gardeners teori )
och jo, round pen, rundpaddocken, jag läste på American veterinarian något - det var en artikel eller fler angående den ökade användningen av dessa roundpens (trend?) och dess eventuella skadliga inverkan på hästen att springa runt runt i den (= gå på volt). Jag kom dock inte att läsa hela för man var tvungen att vara prenumerant. Och så hittade jag även en artikel som var kritisk till Imprinting av föl pga att många tydligen går för långt och så växer fölet upp utan att protestera mot misshandel osv för det har lärt sig att vara ett "snällt", lydigt föl.
men om det handlar om att få en lydig och hanteringssäker häst så
http://www.mountedpolice.com/training.html http://www.northernhorse.com/mcclelland/PatrolHorse.htm
om man läser vad den skall kunna klara av under Park Patrol, Search and Rescue, Community Relations and Parades, Street Patrol and Crime Prevention, Crowd and Riot Control.
Det är väl superbra träning för en häst i dagens moderna samhälle med moppar, vespor, respektlösa barn och ungdomar och vuxna, älgar i skogen som skräms etc)
Måste ju vara bra för handikappade att ha en sådan säker häst. En sådan tränad häst skulle jag vilja ha om den inte skall jobba för sin brödföda som racerhäst eller så.
Men min slutsats med vad jag har hittat och alla olika namn, alla egnas "varumärkesmetoder" osv - det tycks inte som det finns en internationellt vetenskapligt vedertagen konsensus definition på begreppet Natural Horsemanship?
så nu galopperar jag iväg