Definiera ordet NH!

Sv: Definiera ordet NH!

Du tror att han är den hingsten som skulle vara världens ledarhingst om det gick?
Tror nog inte på det. Han skulle få ställa sig i kön som alla andra.
Däremot, en hingst med ett sånt temperament ska väck.

Världens ledarhingst har jag väl inte påstått :rofl:

det kanske var därför han blev kastrerad tillslut :angel: men man vet inte om han fått vara med andra hästar/hingstar...då kanske han inte behövt vara så frustrerad??

KANSKE var det så att frustrationen kom därför??? Vem vet....jag vet inte, du vet inte...

Däremot så vet jag vad han var för en TYP av hingst, och jag har haft betydligt värre hingstar ala värstingtypen......slå först o tänk sen.....

I vilket fall somhelst så mår han mycket bättre nu...och det är väl det som är poängen??
Inte OM han skulle väck eller bli Världens ledarhingst.

Du undviker det faktum att någon kanske skulle ha tittat honom i ögonen och med attityd varit värre än han. och fått han tam. Du utgår från att bara för att ingen tidigare eller inte du fick ner honom så skulle det inte gå.
Vilket i sig är rätt troligt, men ändå..............

Jag tror inte att ambitionen från någon var att "få ner"honom faktiskt....
Däremot var han en fara för sig själv....och det var väl det man ville undvika.

Jag tar inte emot hästar för att fostra dom, utan för att få dom friska....

bonanza!

nu galopperar jag in och lägger mig i :-)

Natural horsemanship, med betoningen på natural som prefix då

well, jag har surfat lite och då varit på en del av dessa "namns" hemsidor - och wow, Disney World är lika kommersiella nästan! - de har ju värsta stylade hemsidorna och en massa videos och kringprodukter .... så "naturligt" det kändes att se de hemsidorna ...

och sedan har jag ju en blick för immateriella värden, i affärsjuridiska termer då ....

och jag fann det såååå besynnerligt att se TM märket, att de har trademarkat sig - alltså varumärkesskyddat sina NATURLIGA metoder ...

... paketerade produkter som man kan sälja ...

???? öh ? ... mig veterligen så kan man just inte varumärkesskydda (orginalitetsskydda) NATUREN , alltså som finns i naturen naturligt

NATUREN har ju skapat hästarna, inte en enda människa (kanske Hon där uppe då) har haft ett finger med i skapandet av hästarna

- vad är det som är varumärkesskyddat egentligen? - naturen, hästarna, personen som "uppfann" metoden eller själva metoden?

men det var inte bara på "hästviskarna" som det var trademarkat

det finns ju en uppsjö med olika "metoder" TTEAM, ACCEL, Clicker training, On Target Training, Trick training, Positive Reinforcement, PonyBoy Horse Teaching People, Parelli Natural Horsemanship, Natural Hoofprints, Quality Horsemanship, Practical Horsemanship, STQH Soft Touch Quantum Horsemanship, Training Thru Trust, Eclectic Horseman Communication, Marchiniak's Sensory Horse Training, Holistic Horsemanship, Classical Horsemanship, Therapeutic Horsemanship ...

har jag glömt något?

Det måste vara rätt att man bör bestämma sig för en varumärkesfilsofi och hålla sig till den tills man vet vad man gör och varför - i synnerhet om man skall betala en massa pengar för alla kurser och material man kan köpa för att kunna få tillgång till den naturliga kunskapen

Nästan lite Herbalife stuket över sådan kommersialism! Väckelse-helbrägdagörande. Nästan om reiki-racet som var och alla andra sådana "undergörande" behandlingsmetoder som skall lösa alla ens problem här i livet, t o m så man blir snyggare har jag sett - naturlig plastikkirurgi, typ tänk bort rynkorna eller meditera dig till en snyggare näsa ...

Psykoterapeutisk behandling för hästen, ägaren eller den utlärande mästaren?
lite twisted att det verkar som att bestämma sig för om man skall köpa varumärket Volvo eller BMW, eller varumärket Hewlett Packard eller Dell. Man får ju manualer med till dessa också och så får man newsletters från After Sales avdelningen.

Missförstå mig rätt!, men vad är det för NATURLIGT kring detta ?

:confused:

Tur att det fortfarande finns dom som skänker bort ordet på nätet :)
Men kan man ta patent på gener så varför inte på resten av naturen med?

Bra skrivet TEE SHOWAH.
Är sjuk. Ni har inte skrämt bort mig, har bara inte orken att skriva de svar jag vill...återkommer när jg är frisk... då ni! ;)

*Sammet som åkt på en förkylning med tillbehörande huvudvärk. Återkommer när detta avklingat lite*

en bra sak såg jag dock på hästar till salu i USA - de som haft dem och säljer dem "varudeklarerade" hästen, en var Parelli tränad.

det tyckte jag var bra, för jag insåg att nu måste man då fråga om man köper häst enligt vems lära den har blivit hanterad - för om jag inte själv gillar den läran - då vill jag inte ha hästen helt enkelt, den är hjärntvättad i någons specifika metod då.

och jag har suttit och tittat på foton på alla de hästar jag känt sen jag var liten (som jag har på foton då) och jag tittar på dem och undrar vad var det för psykiskt fel på dem! De var snälla, lätta att hantera, inridna, ridbara på väg, i skog och allt annat som de antagligen skulle göra ....

och de ser lyckligt! ovetandes om att det var något fel på dem för att de som hästar aldrig hört talas om Parellimetoden et al typ kring mitten på svenskt 70-tal och framåt. Inte ens hästen Silver Shadow jag hade i USA tycktes medveten om att den hade något "fel" på sig (även om den nu var felriden, annars var den superlätt att hantera)

allt horsemanship måste ju vara Un-natural, eftersom hästarna antagligen var vilda från begynnelsens tider och människan hade ett behov att tämja dem för sina egna syften

skall det vara natural horsemanship så borde det innebära att man återför alla hästarna till naturen, alltså tar sin häst och släpper den vild och fri för all tid och aldrig ens mer ropar på den. då har man återfört hästen till naturen - vild och fri = naturligt

:confused:

jag glömde en metod!

det var också en häst till salu i USA av en "vit" amerikan - och den hästen var "varudeklarerad" med att ha tränats enligt Amish-metoden

vilket jag tolkade att den "vita" ickeamish-religiösa personen som hanterat den, kände en dragning till Amish folkets sätt att behandla sina hästar.
Men just eftersom Amish folket är en "sluten" grupp, så är det inte de som kvantifierat sin metod och "sålt den" kommersiellt till andra - Amish-folket saknar sådana "världsliga behov".

som jag förstått också om man går till ordens betydelser - blandar man då är man eklektisk - ser man till helheten då är man holistisk

har tävlingshästar som galoppörer, travare, hopphästar och fälttävlanshästar något behov att kunna lägga sig ner på kommando?
kan man få dem att springa ännu snabbare och hoppa ännu högre med natural horsemanship metoder? är det inte det man använder cocktails etc till för att den skall springa snabbare ?
lite sådant jag funderade över, till vad man skall applicera detta natural horsemanship (utöver att ha en bra relation med hästen)

jag kanske är för prestationsinriktad vinstresultatmässigt?

det fanns en travare som hette Billyjojimbob(är inte hundra på att det var han) men iallafall så var det en travare som gått sönder i en sena flera ggr...amishfolket köpte denna hästen och hade honom som färdmedel...efter några år så blev Billy lite för pigg o glad för att dra vagnarna åt dom och såldes tillbaka som travhäst igen...denna hästen vann elitloppet , och var bara hur bra somhelst....efter flera år av "Amishträning"

Det är en av invändningar mot NH. Atrt vuxna tjejer gör om hästen till Barbie docka och har den som leksak.
Bara att be sin polare att lägga sig ner för att få en godisbit är rätt jävligt. Men makt har en förmåga att korrumpera.

Antti, Barbie dockföretaget backar i sina vinster numera, Barbie inte lika populär längre, Barbie är "ute" ;)

jag är inte alls emot att lära hästar att lägga sig ner och andra tricks osv - men det är väl bara för vissa hästar man kan göra det, kanske inte så ändamålsenligt att ha en sådan tränad häst på racerlöp eller i hopp-VM liksom - var sak på sin plats :-) - är den tävlingspensionär kanske man kan lära den det om den tycker det verkar kul

Men, jag surfade efter Amish Horsemanship men det stod ju bara Amish Buggy Safety och vilka trafiksskyltar deras vagnar måste vara utrustade med i det moderna samhället - häst och vagnen är ju deras bil plus att de väl använder dem i jordbruket

vilket ju säger sig självt! :) att hästarna blir mycket hanterade om man lever så ortodoxt som de gör, och måste vara trafiksäkrade för USA trafiken. De har "körskolor" i sina Amish-skolor stod det, precis då som "vi" andra går till körskolan, tar lektioner, läser trafikregler, halkkör, landsvägskör, mörkerkör och kör upp.
Och så hö och annan jordbruksintagning. Men det är ju uppenbart!, man behöver inte vara hästexpert för att se att de lever efter en religiös tro som de haft sedan typ 1600 talet eller när det var, de ÄR faktiskt från Europa ursprungligen ju, och det finns även marmites och lite andra varianter av deras tro.
Så vad Amish gör är bara vanlig gammal hederlig europeisk hästhållning och mer exotiskt är inte det :) Hade inte Ford uppfunnit bilen (eller vem det nu var) så hade vi själva hållit på med häst som transport och arbetsmedel än. Deras hästhållning kanske inte är "naturlig", men den är kanske mer "genuin"(äkta) gentemot den moderna då?
Genuine Horsemanship låter nästan bättre än Natural Horsemanship?
Oj, jag måste ringa PRV med en gång och lägga in en patentansökan på "Genuine Horsemanship" :-)

Finns det inget gammelsvenskt natural horsemanship som någon har tagit vara på!? Varför skall man gå över ån efter vatten?
Hästarna drog ju faktiskt spårvagnarna i Göteborg till och med, och så våldsamt länge sedan var det väl inte (egentligen), LV 6 var ju beridet osv - något rätt med hästhantering gjorde väl någon ... :confused:

Natural horsemanship - det kom jag ju på att Mongolerna i Mongoliet också håller på med - alla nomadfolk gör ju det! Och nomadfolk har väl funnits längre än han greken Xenophon. Varför nämns inte Mongolsk horsemanship? För att den är asiatisk och därmed något svårare att förstå sig på kulturellt än sådant som ursprungligen kommer från utvandrande europeer till USA och Australien och tillbaka till oss sådär genom dyra videos :-) Plus att nomadfolken antagligen har en muntlig överföringstradition framför skriftlig (muntlig kultur), så deras kunskaper kanske inte ens finns nedskrivna?

Jag glömde ju även J H Creative Natural Horsemanship, ytterligare en annan persons variant med kursivering av creative. Men man blir ju utmattad av allt detta "horsemanship", det räcker inte med att vara naturlig, man skall vara både naturlig och kreativ på en gång :D

Men på hemsidan som är JH's då står det ganska enkelt och bra översatt:
Natural Horsemanship = Naturlig hästkommunikation,
och "Vi behöver utveckla fyra olika intelligenser i vår egen hjärna för att bli en bra hästmänniska med alla de egenskaper som krävs för att bli en bra ledare för hästen."
(ett tips, surfa på professor Gardener och de 8 intelligenserna/modaliteter. Harvardprofessor tror jag, jag kan leta upp, men det är fler än 4 intelligenser :-) mycket intressant teori, Gardeners teori )

och jo, round pen, rundpaddocken, jag läste på American veterinarian något - det var en artikel eller fler angående den ökade användningen av dessa roundpens (trend?) och dess eventuella skadliga inverkan på hästen att springa runt runt i den (= gå på volt). Jag kom dock inte att läsa hela för man var tvungen att vara prenumerant. Och så hittade jag även en artikel som var kritisk till Imprinting av föl pga att många tydligen går för långt och så växer fölet upp utan att protestera mot misshandel osv för det har lärt sig att vara ett "snällt", lydigt föl.

men om det handlar om att få en lydig och hanteringssäker häst så http://www.mountedpolice.com/training.html http://www.northernhorse.com/mcclelland/PatrolHorse.htm
om man läser vad den skall kunna klara av under Park Patrol, Search and Rescue, Community Relations and Parades, Street Patrol and Crime Prevention, Crowd and Riot Control.
Det är väl superbra träning för en häst i dagens moderna samhälle med moppar, vespor, respektlösa barn och ungdomar och vuxna, älgar i skogen som skräms etc)
Måste ju vara bra för handikappade att ha en sådan säker häst. En sådan tränad häst skulle jag vilja ha om den inte skall jobba för sin brödföda som racerhäst eller så.

Men min slutsats med vad jag har hittat och alla olika namn, alla egnas "varumärkesmetoder" osv - det tycks inte som det finns en internationellt vetenskapligt vedertagen konsensus definition på begreppet Natural Horsemanship?

så nu galopperar jag iväg

Stackars sammet!!!
KRYA PÅ DIG NU DÅ!!!
(Skickar med lite varmt te med honung samt den varma tjocka filten du tar om dig när du ligger där i soffan)

Var ditt inlägg riktat till mig? blev lite osäker när jag läste det.. ;)

Jag har funderat lite...fysiskt o psykiskt våld...??? What's the difference?

Finns egentligen ingen. Eller visst är det en skillnad. Jag anser att vi har större chans att knäcka en häst genom psykiskt våld än med fysiskt. Om vi inte går så långt att vi gör hästen riktigt illa, men de är och kommer alltid att vara starkare fysiskt.

Det finns ju dessutom olika varianter av 'psykiskt' resp. 'fysiskt' våld.
Jag anser att våld aldrig behövs. Kan jag inte övertala min häst så har jag inget att säga till om. Efter som att jag aldrig tvingar min häst att göra något han inte vill.

Hamnar jag i en situation där jag har att välja mellan våld, eller fara - för mig eller hästen - är det dock skillnad.

Men även hästar använder våld.

Senast ändrad:

näää, det var bara en allmän fundering....man kan knäcka en häst utan att bruka fysiskt våld...att traggla o älta med för hästen onödiga uppgifter anser jag som en form av psykiskt våld.....

Jag tvingar hästar att göra saker, men inte dom under rubriken "onödiga"
Jag tvingar dom t ex att gå in i hagen som är leriga....alternativet idag är att dom skulle få stå inne annars..och hagarna är bara leriga vid insläppet.

NH för mig är människor som jobbar sin häst från marken (för att de inte kan rida oftast), och som ska ha full kontroll till 100% alltid över sin häst, annars snurrar vi lite till på repet.

Nej, ordet NH klingar ruskigt dåligt hos mig.
:bow: :bow: :bow: :bow:

Kan inte annat än att hålla med, en notis jag gjort är att det oftast är mer eller mindre "nybörjare" på häst som tar till sig alla dessa metoder och då hamnar i vad någon annan kallade det, bondfångeri.
Folk har överlag för lite kunskap om hästar nuförtiden. Tacka vet jag vanligt hederligt horsemanship. Det är ingen "metod" man utövar utan sammanfattas för mig av hästkännedom och sunt förnuft.

NH för mig är att på ett naturligt sätt hantera hästar, genom att tala med dom på det språk dom förstår utan att använda sig av fysiskt våld. Det blir lättare att lösa problem om man ser dom ur hästens synpunkt. :)

ehh, hoppas det "räcker" jag är lite dålig på att förklara det jag tänker...

Har du någonsin sett hästar i flock lösa konflikter utan fysiskt våld??? Den flocken vill jag nämligen se!

martha skrev:
näää, det var bara en allmän fundering....man kan knäcka en häst utan att bruka fysiskt våld...att traggla o älta med för hästen onödiga uppgifter anser jag som en form av psykiskt våld.....

Jag tvingar hästar att göra saker, men inte dom under rubriken "onödiga"
Jag tvingar dom t ex att gå in i hagen som är leriga....alternativet idag är att dom skulle få stå inne annars..och hagarna är bara leriga vid insläppet.

Vad är det som avgör om en övning är "onödig"? Jag tror att skillnaden ligger i att utövaren och åskådaren ser två olika saker. Men det gäller för alla inriktningar anser jag.

Vill man att en häst ska må bra och utvecklas ger man hela tiden hästen uppgifter som den kan utföra, förstå och sedan slutar man övningen då hästen gett en positiv respons (endera delen ställer man av hästen eller så byter man övning). Träning är kunskapens moder - men oändliga upprepningar själsdödande. Är det det du menar Martha?

roslagen skrev:
Har du någonsin sett hästar i flock lösa konflikter utan fysiskt våld??? Den flocken vill jag nämligen se!

Tio hästar i flocken vill äta av höbalen. Den starkaste sparkar ihjäl nio och får höet själv, det ser man inte så ofta.

Den starkaste lägger ett öra bakåt och får äta först, det ser man väldigt ofta. Mer våld än så blir det sällan.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 957
Senast: Lillefrun
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 587
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Sedan början av december, när jag fick kortisonsprutan i axeln, så hade jag inte varit något mer till ortopeden. Nu var det dock dags...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama