Definiera ordet NH!

Sv: Definiera ordet NH!

Hmmmm, jag skulle nog säga att all hästhantering går ut på att kontrollera den där varelsen hästen! Om vi inte hade kontroll på den kunde den inte utföra våra syften :D Däremot är ju vägarna dit olika. Sedan Xenophons tid har man grälat om det är större bett eller större hjärna som behövs för att nå sina syften...

Det beror på vad man lägger in i ordet "kontroll". Precis som att "vanlig hantering" är något negativt i mina ögon eftersom den "vanliga hanteringen" jag lärt mig är helt vansinnig så är "kontroll" något negativt i mina ögon, eftersom det tar ifrån hästen dess rätt att ha en åsikt.

Parelli talar om att man ska be, säga till och till slut se till. De människor som jag anser kontrollerar sina hästar hoppar över steg ett och två och satsar på att direkt se till att hästen gör något.

Men jag är inte rabiat åt varken det ena eller andra hållet. Nog begriper jag att det inte alltid är det folk menar när de använder ordet kontroll, men i min lilla värld är kontroll inget positivt eftersom det oftast - utifrån vad jag sett - hänger ihop med en enkelriktad kommunikation.

Senast ändrad:

En del tycker också att NH är svaret på ALLT..vilket det inte är.

ett exempel är en ny kastrerad häst som jag fick i somras några veckor innan buketräffen....den hästen var helt GALEN, han var farlig för karlar, han var pervers, han gick på väggarna och skrek som om fan satt i honom.....ALLA NH människor i världen hade inte kunnat rå på honom, och det hade INTE med ledarskap att göra.

HANS problem var att han var hingst....och allteftersom tiden gick så blev han en trevlig prick att hantera( men det tog tid)
Han tycker dock fortfarande inte om karlar....men det har lösts med att han har en tjej som skötare.

Men jag är jäkligt trött på attityden från många AR/NH-människor som på nåt sätt har tagit patent på att vara bra hästmänniskor.

Självinsikt behövs i alla kategorier av hästmänniskor och inte minst i de olika diskussionsforumen här på Buke har jag märkt!

Jag skulle säga att många inläggare här säger tvärt om: "jag är en bra hästmänniska och NH folket är en bunt dumhuvuden som bara viftar på rep utan att veta varför etc..." Många som inte ens är intresserade av NH är ju här och uttrycker just detta! Konstigt tycker jag. Varför lägga sig i en diskussionsinriktning man har lite, eller ingen, insikt i och hävda att det är korkat? Eller om man dömt ut en inriktning för sin personliga del - varför gå in för att såga i inläggen man inte ens är intresserad av? Det finns väl i sådana fall inriktningar som kanske passar bättre i andra forum?

...själv har jag ambitionen att bli en bättre hästmänniska i jämförelse med mig själv - vet hur långt mina förebilder kommit och det håller mig hyfsat ödmjuk :D ...

Nja, men att säga "kommunikation och inte kontroll" ger ju intrycket att man kommunicerar med hästen utan att ha kontroll.. ;)

Jag är ödmjuk inför hästen...hästen är den bästa läraren du kan ha när det gäller hästhantering....sen får det stå vad det vill i böcker.

Det hästarna har lärt mig är att det finns inga givna mallar för något...att hantera är en sak, att se o känna är en annan...att veta kommer efter....

Alla hästar har en egen personlighet som man utgår ifrån i hanteringen....

SKULLE man ha kommit åt hästen i mitt förra inlägg, så hade man varit tvungen att knäcka honom totalt....och det är för mig ingen lösning.

NH har att göra med ALLT! Det är inget exkluderat! Hingstar, nyblivna valacker och hormoner hör ju i allra högsta grad till hästens natur - precis som brunstiga märrar och skrajsna valackar! Däremot kan det krävas mer av människan för att en hingst ska använda sin energi på ett mer konstruktivt sätt - men det har ju mer med att göra hur mycket "savvy" man har!

Och jag lovar dig - det finns gubar och damer som håller på med NH som skulle klara din häst - tro mig! Allt har att göra med kunskap, erfarenhet och timing förstås, vilket kanske inte gemene man alltid har... :d

Nu gör du mig besviken....visst...nån skulle säkert komma åt honom...men till kostnad av vad???

Vad gör du när en 168 hingst blir kåt o vill betäcka dig bara genom att han får känna lukten av dig???

Amen till mycket av det du säger! Hästen är verkligen den som sätter måttstocken och man lär sig myyyyyyycket av det! Sen vet jag inte vad du menar för "mallar", men en som har mycket "savvy" kan ju ta hästen där den är. Det är ju inte så krångligt tycker jag!

Jag kan verkligen inte allt! Men jag vet att det finns riiiiiiiiktigt duktigt folk som kan hantera hästar (utan att knäcka dem). Jag tycker inte att det är konstigt att en del har kommit längre än jag och kan fixa saker som ser omöjliga ut... ;)

Jag har råkat på människor som menar att "eftersom jag inte klarar av den här hästen som är det ingen annan som rår på den heller eftersom jag har sådan känsla för hästar...." Men det är väl inte så du menar Märtha? :D

...jätteförlåt Martha, jag skrev ditt namn fel... :angel:

martha skrev:
Vad gör du när en 168 hingst blir kåt o vill betäcka dig bara genom att han får känna lukten av dig???

Ja, jag skulle nog vänligt men bestämt avböja inbjudan och förklara att jag redan är upptagen... :rofl:

Tee Showah skrev:
Amen till mycket av det du säger! Hästen är verkligen den som sätter måttstocken och man lär sig myyyyyyycket av det! Sen vet jag inte vad du menar för "mallar", men en som har mycket "savvy" kan ju ta hästen där den är. Det är ju inte så krångligt tycker jag!

Jag kan verkligen inte allt! Men jag vet att det finns riiiiiiiiktigt duktigt folk som kan hantera hästar (utan att knäcka dem). Jag tycker inte att det är konstigt att en del har kommit längre än jag och kan fixa saker som ser omöjliga ut... ;)

Jag har råkat på människor som menar att "eftersom jag inte klarar av den här hästen som är det ingen annan som rår på den heller eftersom jag har sådan känsla för hästar...." Men det är väl inte så du menar Märtha? :D

Jag menar att man inte kan ha samma måttstock på alla hästar, man kan inte hantera alla på samma sätt, en del kräver milda händer, andra hårdare...den hårda hästen äter dig till frukost, den klena gråter på nätterna.

De enda hästarna jag inte "klarar" av är dom korkade....jag orkar bara inte med såna...resten tror jag mig faktiskt kunna säga att jag fixar...

Jag har ju fördelen att ha haft så mycket hästar som läromästare, och jag hart lärt mig att direkt kunna läsa av dom vad dom är för några...jag har haft några stycken som ovanstående hingsten, men dom är inte så många som tur är....de flesta är hyggliga prickar...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 957
Senast: Lillefrun
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 587
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Sedan början av december, när jag fick kortisonsprutan i axeln, så hade jag inte varit något mer till ortopeden. Nu var det dock dags...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30