Definiera ordet NH!

Sv: Definiera ordet NH!

Självklart kan man inte ha samma måttstock på hästar! Det är inte heller något jag påstått tror jag, men det kanske verkade så? Däremot tror jag att du upplevt att NH är "inrutat" på något sätt att

Upplever du NH som något statiskt? Alltså som "metoder" som är så fast inrutade att det inte går att tillämpa på alla hästar?

Njaee, men jag uppfattar det som att så fort en häst inte följer mallen så är det ledarskapet som det felar på....och lekarna skall sättas igång, och sen är karusellen igång...när det tex bara skulle behövas mera grovfoder t ex, eller behandla en led....
Håller man på o tjafsar med hästar som inte är fräscha är risken stor att man FÅR problem...helt i onödan.

I horsemanship ingår även hästens fysiska delar också - inklusive justeringar via mat och behandlingar av skadade kroppsdelar...

Märkligt vilka föreställningar man har om horsemanship (inte bara för det du sa Martha men jag börjar ju förstå hur folk ser på NH när du skriver.)

Men det är inte så konstigt att folk har såna föreställningar, då det finns mycket blåbär som skriver om sina bravader...dessutom så tjafsas det ju NH tränare emellen, vem som gör rätt och vem som gör fel....

Jag har anammat min alldeles egen filosofi...plockar lite här o lite där...

Det är inte alls ovanligt med istadiga NH hästar...eller med folk som är rädda att dom tappat sitt ledarskap om hästen försöker ta en tugga gräs på väg till hagen...tro fan att hästarna blir förvirrade om dom har såna ägare....

Hmm, jag vet inte om det tjafsas så mycket bland NH-tränare, men det kanske det gör. Om man kastar sten på andra är det ofta i syfte att upphöja sig själv och seriösa NH-instruktörer ska inte hålla på med sådant. Tycker att resultaten kan få tala för sig själva på den nivån.

Det tråkiga är ju att Antti har rätt. Många NH-utövare vet inte varför de gör vissa övningar och "vad de ska ha kontroll över". Det gör att kanske många blir rädda att tappa kontrollen i olika situatioen och hela tiden känner att det ska "statueras exempel", som du skrev (om en tapp hö). Det NH leder till är en sund relation där ledarskap och vänskap har en sund balans på 51% / 49%.

Så jag vidhåller att en vettig utbildning är viktigt även inom NH för alla "blåbär", blandare och övriga hästmäniskor. Att säga att utbildning är oviktigt för att det är NH man pratar om tycker jag är konstigt - såklart utbildning är viktigt!

Nu menade jag inte NH tränare emellan, utan folk t ex här på buke....här det bråkas om den ena eller den andra tränaren...

De olika tränarna har ju tydligen alldeles egna metoder...

Folk läser böcker o går på kurser, dom är så uppe i det dom lärt sig och deras stackars häst får vara försökskanin...dom glömmer i sin iver att öva...se sin häst...sen dröjer det inte förrän deras HJÄLP trådar är uppe....
det är levande djur som får sätta till när det skall övas...ägaren blir SÅ glad att hästen fattar deras signaler...att dom ALDRIG vill sluta med övningarna :crazy:
...och där står en stackars häst och fattar ingenting tillslut...

SKILLNAD ÄR...om hästen HAR problem, men då skall inga nybörjare hålla på o tramsa.

Problemet är att de som utövar olika tränares inriktingar bara har skrapat på ytan av vad själva inriktningen innebär! Det är därför jag säger att de ska välja inriktning och hålla sig till den tills man vet var, när, hur och varför man ska göra saker!

Att tro att man vet allt om Hempflings tillvägagångssätt när man läst hans bok "Dansa med hästar" är ju absurt! Att ha betat av 7 games när man läst på NNHA:s hemsida likaså. Självklart finns det detaljer och mycket mer som "gurusarna" lär ut än det som böcker, videos och enstaka clinics täcker! Så är det med allt!

Men just eftersom många inte vet att det finns mer att lära sig stannar många kvar på nybörjarstadiet. Och den förnyelse man får kommer när någon "guru" har nåden att släppa en ny bok eller en ny video som ger lite inspiration.

Jag upplever nog att det är många som tittar in här på NH sidan som ställer frågor för att de är nyfikna, vill "komma igång" eller har fått problem som de upplever att NH-folk verkar ha svaret på.

Klart det finns folk som vet vad dom håller på med....men de flesta vet nog inte det faktiskt.....det är därför jag har fått så dåligt rykte här på forumet...jag säger till när jag tycker att folk beter sig "illa" mot sina hästar, ältande är INTE schysst mot hästarna....

Jag vill även säga att jag anammar filosofins första stycke.....Natural Horse.....så mycket som möjligt.... :bow:

Tränare har olika metoder, ja, men det är mycket som sammanbinder! Så länge man går efter en inriktning är det ju ingen fara - för man bygger ju från grunden och vet varför man flyttar här och viftar där och stannar här och hoppar där. Den grunden får aldrig en som plockar lite här och där...

En smart människa slutar öva när man fått en positiv respons - det hör i allra högsta grad till NH!

Man måste inte ha problem med sin häst för att börja/hålla på med NH! Det är inte en problemlösnings-filosofi även om det löser många problem...

martha skrev:
Klart det finns folk som vet vad dom håller på med....men de flesta vet nog inte det faktiskt.....det är därför jag har fått så dåligt rykte här på forumet...jag säger till när jag tycker att folk beter sig "illa" mot sina hästar, ältande är INTE schysst mot hästarna....

Jag vill även säga att jag anammar filosofins första stycke.....Natural Horse.....så mycket som möjligt.... :bow:

Natural Horse....som står för...?

Att hästar har ett så naturligt liv som möjligt...att förstå deras språk( och det innefattar väldigt mycket)

Jag tycker att det är fint med hela ordet Natural Horse-Man-Ship :love:

Det är en häst och en människa på väg på ett skepp tillsammans...aaaaaaahhhh, nästan lite Jolly Jumper känsla får jag...

martha skrev:
Att hästar har ett så naturligt liv som möjligt...att förstå deras språk( och det innefattar väldigt mycket)

Jadu, Martha - ska vi släppa våra hästar på skogen du och jag.... :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

egentligen.....å jag har travare :eek:

Men det går det med....mina hästar gillar mig, och när dom gillar ägaren så jobbar dom bra.....
en glad häst, är en bra häst :bow:

Nejdu Martha, nu får det vara färdigpratat för i morgon bitti ska jag vara fit for fight och leka med lite kusar och människor på morgonen. Jag ska leka de hemska Seven Gejmsen och dominera och ha en riktigt härligt kontrollerande kommunicerande stund i bästa NH-anda. Självklart kommer jag att vifta med repen och ha mig - så vi får se om mina "elever" blir avskräckta eller om de köper konceptet. Annars ska jag be dem komma in och terrorisera lite här på NH-sidan och sälla sig till NH-motståndarna

:rofl: :rofl: :rofl:

Nu är det illa...man sitter och skrattar åt sig själv... :eek:

Självklart! Förresten kommer du ihåg en THW som förut var här på NH-sidorna...?

Vad gör samma häst om den riktiga ledarhingsten kommer fram och klargör att det är bara han som betäcker på detta ställe?

Antti skrev:
Vad gör samma häst om den riktiga ledarhingsten kommer fram och klargör att det är bara han som betäcker på detta ställe?

Jag skulle förmoda att det vore HAN som vore ledarhingsten...han är inte typen som bara snackar o inget gör...det ÄR en riktig hårding och han tillhör/de årgångstoppen i sin klass....En som som hellre tuggar blod än ger sig....

Att dom orkat haft honom som hingst i 5 år är för mig ett mysterium.

Bild
http://groups.msn.com/FinnFeaver/minakonvalecenter1.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=295

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 957
Senast: Lillefrun
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 587
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Sedan början av december, när jag fick kortisonsprutan i axeln, så hade jag inte varit något mer till ortopeden. Nu var det dock dags...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30