Bra nära att vara tabu, ja. Jag känner ett par som har... tror det är mindre än tio år mellan dem i alla fall, men där kvinnan är den äldre. De har fått höra mycket otrevligt, folk som kommenterar och lägger sig i när de är ute, oförskämd service på hotell, osv. Och det är kanske de värsta sakerna, men de ständiga "skämten" från släkt och bekanta... Nä fy.
Jag håller nog i grund och botten med om att man inte ska bry sig så mycket om åldern så länge båda/alla är vuxna. Men jag tycker också att om man har ett mönster att alltid attraheras av partners som är visst många år äldre (eller yngre) än en själv så kan det vara värt att fundera på mönstret. Jag säger inte att man måste ändra på det, men göra sig medveten om att det är så och se om det kanske betyder något för en.
(Det tycker jag visserligen om alla mönster man upptäcker att man slunkit in i.)
Nu var jag ju tvungen att tänka efter när du skriver om mönster. Mitt mönster är nog att alla varit äldre än mig, men sen är det slut på mönstret