Dansk svensk gårdshund- jaktlust?

blizz

Trådstartare
Går i hundköparfunderingar och funderar lite på en dsg. Men med ett stort MEN i tankarna. Jag har tidigare fått för mig att detta är en ras utan jättestor jaktlust (vet att de ska hålla efter råttor och annat), men hur är det med jaktlusten annars hos rasen? Anledningen till att jag frågar är att föräldrarnas vuxne omplacering är en jaktidiot av rang, och har onekligen avskräckt mig en aning...

Olika i olika linjer är det korta svaret. Du får ta och träffa släktingar till din framtida hund och se hur de är. Kanske finns det någon här på buke som är insatt i vilka linjer du borde leta, men inte jag tyvärr.

Går i hundköparfunderingar och funderar lite på en dsg. Men med ett stort MEN i tankarna. Jag har tidigare fått för mig att detta är en ras utan jättestor jaktlust (vet att de ska hålla efter råttor och annat), men hur är det med jaktlusten annars hos rasen? Anledningen till att jag frågar är att föräldrarnas vuxne omplacering är en jaktidiot av rang, och har onekligen avskräckt mig en aning...
De DS vi haft i familjen har inte alls haft någon större jaktlust :) inte alls upplevt dem som en ras som tvunget vill jaga. Den ena kunde dock ta en mus i stallet då och då, men var aldrig några problem att ha lös och jagade inte katterna eller andra djur när man var ute i skogen och gick.
DS är själv en ras jag kan tänka mig igen, just nu har jag en blandras i samma storlek, den jag har just nu har dock MASSA jaktlust och det är jobbigt helt klart.
Håller med föregående, handlar nog mycket om vilka linjer som avlats, se till att träffa föräldrarna och kanske tidigare avkommor och se vad du tycker om de individerna :)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 309
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 144
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 718
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Min kära pappa vill väldigt gärna skaffa hund. Från början var det tal om en utpräglad jakthund men så har han börjat fundera på att i...
2
Svar
38
· Visningar
4 258
Senast: Targa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar