Damp o monsterungar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Damp o monsterungar

*lånar knapp*

Jag tycker många av er som utalat sig inte har haft en aning om vad ni snackar om...

Min lillebror har damp, det är inte för att vi är en stökig familj... mamma har alltid tagit hand och värnat om mig och honom...
Damp, ADHD och liknande sjukdomar är ärftligt, det födds man med..
Det finns olika grader på det också en del är grovt och en del lite mindre.

De kan vara lika smarta eller smartare än en "normal" människa... Det är bara det att de har koncentrationsvårigheter och lite svårt för att lära sig..
Men ta min lilelbror, de tog tid innan han lärde sig matte men nu är han bätte än mig och jag har läst upp till matte B... han är fortfarande på högstadie matten...
eller i alla fall då när vi testa.. nu läser han lätt matte A...

Visst de kan få sina utbrott, men en som kan, vet hur man ska göra för att undvika dem...

*tycker folk kan läsa på lite innan om tycker*

*lånar knapp*
I en vanlig klass finns det, om man använder sig av normalfördelningskurvan, olika nivåer på begåvning...Allt från barn som är på gränsen till utvecklingsstörda till de som platsar i Mensa. Sedan har ju ofta något barn något funktionshinder också.

Jag såg på tv om "hyperaktiva "(bokstavsbarn) barn från england ,där dom hade gjort en undersökning ang. barn och socker intag .
Och det dom kom fram till var att barnen vart lungnare .

Det var därför jag prövade på våran tjej och kom fram till att det hjälpte :)

BadbrudenXS skrev:
Det är ju bevisat att man kan 'bota' damp och andra överaktiva/störiga beteenden med koständring, dvs att man drar ner på sockret.

Kan du redogöra för bevisen och visa mig testerna, ska ju på återbesök om ett tag men det kanske blir onödigt nu eftersom det går att 'bota'!?

Jag tror inte man behöver vara en "stökig" familj, utan om man har ett barn med mycket energi och som nån sa väldigt begåvat barn så kanske man heöt enkel är för snäll först och sedan för trött....i den sista familjen fanns 3 barn, det var bara mellanflickan som var ett riktigt monster, familjen verkade inte alls stökiga eller med problem mer än med flickan, mamman var helt slut efter flera år av tyranni av denna 4 åring..klart man får problem.....hon ORKADE inte ta tag i flickan och mådde dåligt av att se barnet skrika och gråta uppgivet för att hon inte fick som hon ville..pappan ville ha lite hårdare tag och där fanns ju en obalans för det fick han inte för mamman....skillnaden på denna töden på en vecka var otrolig......å jag skojar inte om jag säger att hon var helt enkelt skogstokig den ungen......

Vad ÄR DAMP o ADHD då...finns det nåt man kan peka på som fattas eller dyl???

Det var mest "kan" bero på.....dom verkar ju inte veta VAD det är...

Vad vill du veta, hur man beter sig när man har ADHD eller vad? Vill du har en medicinsk tolkning finns det en bok som heter "Medicinska omsorgsboken". Där står det massor om dessa funktionshinder och vad de beror på.

Ibland finner man ingen förklaring till vad som orsakat tillståndet

Nää, jag bara undrar om det egenligen finns....finns en förklaring till diagnosen...Jag hade en kille boendes här hos mig som dom ville att han skulle utredas i vuxen ålder, men det är tydligen jättesvårt att diagnosticera för det finns egentligen inget att ta på.....förutom beteendestörningar

Det är en omfattande utredning innan man sätter diagnosen. Det finns ju betydligt fler funktionshinder än bara ADHD/Damp, men det är ju de som är mest "kända".

Är det någon som skrivit att just dessa barn skulle vara knäppare än andra????

Mycket bra skrivet!! :bow:
Jag har också en son på 13 år som är stämplad. Han har adhd och hade det varit så lätt att få dessa barnen att fungera som en normal unge så vill jag absolut veta var jag hittar information om detta.

Ska försöka redogöra en förklaring till just hur ADHD fungerar. Signalerna som finns i hjärnan fungerar inte riktigt på samma sätt som hos en frisk människa utan går långsammare, pga detta blir en del (inte alla) hyperaktiva för att annars skulle de somna! Just därför får de "uppåttjack" för att aktivera hjärnan, bli piggare och därmed lugnare.
Rätta mej någon om jag har fel.
Mvh.

Signalerna som finns i hjärnan fungerar inte riktigt på samma sätt som hos en frisk människa ...
Man är inte sjuk, det är friska individer som har ett handikapp. Inte kallar man en blind för "inte frisk"? Samma gäller AdHd/Damp/Aspergers/Tourette, etc etc.
Att hjärnan inte fungerar på samma sätt som hos personer utan problematiken innebär inte att den är sjuk.
Det är bla denna typen av uttryck som skapar problemen runt diagnosticering. "Oh, inte ska jag få en diagnos på mitt barn, han är inte sjuk ihjärnan minsann...".
Annars tycker jag nog att du gjort en ok resumé på diagnosen ;) .

Har du sett programmet?? Om inte...titta i morgon....Hur många av dessa barnen tror du kan ha fått diagnosen DAMP eller ADHD??? ...kan det inte vara så att en del barn får en diagnos som dom inte ens har??
Jag tror inte DAMPbarn är "sjuka" i huvudet, däremot är det NÅT som är helgalet...och får ett barn en början på livet av "dessa" föräldrar så är det ju inte konstigt att det är lätt att hamna snett i livet....i

Men Martha, hur många sk. bokstavsbarn har du sett i dessa nanny programmen?
Jag har fortfarande inte sett en enda och då har jag sett alla avsnitt från alla tre programmen. Jag är dessutom barnskötare utbildad för att ta hand om barn och kunna observera dom och jag lovar dig att hade det varit ett sk. bokstavsbarn där skulle inte allt ändra sig så snabbt.
Det går inte att diskutera ev. bokstavsbarn i programmen för det är en ruggig avsaknad från dom.
Viljestarka barn är det vad som syns i rutan.
Sk spiritual child som det kallas för i USA bla.
En sådan har jag själv av stor kaliber :D
När/om det kommer ett bokstavsbarn in i något utav Nannyprogrammen så lovar jag att hojta ;)

FAst jag säger ju inte att dom ÄR det, utan att dom kunde fått digágnosen.....när man diagnosticerar dessa barn....ger man dom då en chans att bli "uppfostrade" först då?? ..eller hur ställer man en bokstavsdiagnos??

När det har kommit så långt att man får en läkare att skriva en diagnos då har man gjort ett antal tester och utredningar och man har uteslutit alla andra alternativ så som trötta föräldrar, "ouppfostrade" osv. Men självklart finns det många som säger att det och det barnet har ADHD utan att det egentligen finns någon läkare som stöder detta, just för att kanske "komma undan" med att barnet i grund och botten inte har fått lära sig gränser...

Jag har en kompis som håller på och försöker få till en utredning på sin ena dotter men har svårt att få någon vettig diskussion för de ramlar hela tiden tillbaka på att hon är ensamstående och det nog är därför... Att hon inte tycker att det är så extremt jobbigt att vara ensamstående har liksom inte med saken att göra... Men nu börjar även förskolan uppmärksamma att det inte är riktigt "rätt" så snart kanske hon får hjälp.
Men hon har redan försökt alla "huskurer" så som tagit bort socker, ge fiskleverolja och ha en väldigt strukturerad vardag, så hon har ju lyckats minska problemen men vill ändå ha hjälp att komma vidare...

martha skrev:
..eller hur ställer man en bokstavsdiagnos??

Tja, antar att alla inte gör på samma sätt men ivårt fall gjorde man i grova drag såhär.

Skolpsykolog->remiss->barn o ungdomspsyk= Familjesamtal,
sjukdomshistoria, graviditetsrelaterade problem, förlossning, uppväxt
de första 2 åren dvs beteendet då, sömnvanor.

Vidare remiss till sömnundersökning för att kolla hjärnimpulser under vila, diverse iq-tester och tester i social kompetens, motoriktest, tester utav koncentrationsförmågan, undersökning av det logiska tänkandet, besök av bup personal på skolan för intervjuer av personal + videofilmning av berört barn, undervisning och stöd till personalen av rutiner och inlärningssätt, uppföljning med nya träffar hos bup, individuella och i grupp, nya utvecklingstester, hembesök för att se barnet i dess hemma miljö, nya samtal på bup, uppföljning på skolan, nya läkarträffar för diversetester och mätningar.

Efter att summerat alla resultat, läst av tester o dyl ställs en preliminär diagnos för att man ska kunna få de resurser som behövs i skolan, för utan den får du ingen hjälp.
Sen fortsätter man lite till med tester, koncentration, motorik och empati har lite mer fideofilmning i skolan fler samtal med psykologer, kuratorer, arbetsterapeuter etc etc för att följa upp hur det går efter all förändring i skolan och i familjens tankesätt och agerande om nu det behövs.
Vilket vi inte behövde eftersom vi alltid haft rutiner och struktur så bup tyckte vi vara en " sådan familj som man önskar att alla barn fick vara del av..." :eek: .

Ändå har vi en "Dampunge".

När man sen märker att det faktiskt inte blir en noterbar förändring så sätts medicinen in och efter det så har man nya träffar+besök hos läkare titt som tätt för att göra såväl en psykisk som fysisk uppföljning av hur kroppen fungerar med det som folk gärna kallar för knark,
dvs Ritalina eller Concerta, två läkemedel som används för att få igång "tänket" som min son säger ;) .

Kontinuerlig uppföljning med nya koncentrationstester, iq, motorik och empati.

Slutlig diagnos!

Så lätt är det idag att få en diagnos till ett barn i desperat behov av hjälp, sen ska du lägga till gemene mans komentarer och blickar när du är ute och det kära barnet ifråga beter sig som en :devil: .
Som förälder VET DU varför ditt barn gör som det gör men det bryr inte surkärringen på torget sig om, eller föräldrar till paralellklassbarnen, eller skolpersonal som inte blivit "inbjuden" till Bup eller andra "förståsigpåare".

I alla andras ögon är det bara " en sån djävla ouppfostrad unde, fy fan, den skulle jag lätt haft tuktat om han bott hos mig en vecka".

Ja just det, vi började med att söka hjälp när sonen var 3 år, nu är han 8 och än idag har vi kontakt med bup och diverse läkarteam, skolan har fått resurspengar och han har fått sin diagnos.

Så gick det till, mer eller mindre, jag har slutat att hålla koll på vilka olika instanser som har varit och rotat i vår familj så något steg är säkert glömt.

Sen måste jag lägga till att som förälder måste man inte bara slåss mot oförstående, även på BuP är det ett evigt ältande, ifrågasättande, tjatande för att man ska bli tagen på allvar. MEN när man väl är tagen på allvar sätts maskineriet igång och då börjar det hända saker. Tråkigt att vårt samhälles sparkrav gör att så många behövliga resurser dras ner.
Det blir billigare i längden att hjälpa dessa barnen som små än att ta hand om dom längre fram i livet när det ev. barkar åt fanders....

martha skrev:
Har du sett programmet?? Om inte...titta i morgon....Hur många av dessa barnen tror du kan ha fått diagnosen DAMP eller ADHD??? ...kan det inte vara så att en del barn får en diagnos som dom inte ens har??

Ska försöka titta idag men OM dessa barnen fått diagnos bara på ett beteende som är förändringsbart av en för dom vilt främmande person så är det inget neuropykiatrisktfunktionshinder dom är drabbade av i alla fall.
Att ha föräldrar som är "slappetaskar" gör inte att barnen får damp/AdHd däremot mår barn med neuropykiatrisktfunktionshinder avsevärt bättre med rutiner, rutiner, rutiner, som de flesta andra barn gör med för den delen.

Odräglihets faktorn var faktiskt inget man satte någon större vikt vid när vi var i full gång med utredningen utav sonen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 591
Senast: Gunnar
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 897
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 732
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar