Damp o monsterungar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Damp o monsterungar

kristel skrev:
Du ligger nog bra till, för inte ger väl du din son knark (som jag gör med min menar jag).

Nop inget knark...men å andra sidan har jag inte någon diagsos ännu. Här är det över ett års väntetid bara för att få påbörja en utredning :crazy:

Vi har (tyvärr) inte kommit längre än till att prata med skolpsykolog, lärare osv ännu. Som tur är har han iallafall mycket företående och engagerade lärare som gör vad dom kan för att göra det lättare för honom att klara allt som man ska klara i hans ålder :bow:

/Ankna *också slutkörd och frustrerad förälder*

kristel skrev:
ENKELT??????

Varför är det så svårt att acceptera att många neuropsykiatriskafunktionshinder faktiskt kan medicineras.
Är det fult att ha "fel" på hjärnan, är det finare att ha ett accepterat och vedertaget handikapp, tex blind, döv... Och varför ska en döv få bära hörapparat, eller en blind på använda vitkäpp eller ledhund? DÅ SYNS det ju att dom är annorlunda, STÄMPLADE.

Lite allmänna funderingar från en innerligt slutkörd mamma som inte endast är riktade till aana.

Kristel
:bow:

Precis, de som har ett neuropsykiatriskt hinder ska ha den hjälp de kan få oavsett uppväxtmiljö eller social status.

Men de som INTE har det bör inte heller klassas som en bokstavsdiagnos, de behöver annan hjälp.
Att ha det som det beskrivs i nannyakuten (som jag förövrigt inte har sett) är inte en diagnos, det är nått helt annat.

*lånar*
Kristel; bra skrivet!!

Men jag förstår även vad de andra menar. Det var inte menat som kritik till dig utan som en allmänn fundering tror jag. Det finns barn som är stökiga och hemska som egentligen inte har damp eller adhd, fast föräldrarna gör allt för att de ska ha det. DÄR, i de hem, är det FÖRÄLDRARNA som har problem, inte barnen. Det är svårt att se på sig själva och tycka att man nog är en dålig förälder, men lättare att se på sitt barn och försvara sig själv med att barnet nog har damp. Ingen av de föräldrarna i tex nannyakuten tycker att det är de som har skapat barnen så och som fortsätter att forma barnet så. Flera av dem, kanske alla, har säkert någon gång funderat på om deras barn har damp eller liknande.

Kämpa på med din son och ta inte åt dig, för vad jag har förstått så är du en BRA mamma och din son ÄR sjuk. De barnen som pratas om här i tråden är inte sjuka utan det är föräldrarna som gör fel.

kristel skrev:
ENKELT??????
Du måste skoja?
Det är ett evighets jobb att få en utredning och såsmåningom en diagnos! Hur vågar du sitta här och påstå att jag som förälder är det verkliga problemet, som mer eller mindre drogar mitt barn för att jag är oförmögen att ta hand om det på ett korrekt sätt?
Jag ser att du bor i södra Sverige och om du bor i min närhet så ska du mer än gärna få komma hem och träffa min missanpassade familj med okapabla vuxna och nerknarkade barn.
Ännu bättre du kan få "låna" honom en dag utan medicin :idea: .
Eller nu vet jag, varför inte förklara för honom att det är tragiskt att han fått en diagnos för nu är han STÄMPLAD.

Stämplad att i oförståendes ögon vara någon som inte har samma rättighet som någon annan med handikapp. Jag menar visst ska en diabetiker få insulin och en "lam" rullstol. Men han ska minsann inte få den hjälp hans hjärna behöver få för att få ett fullgott liv.
För det är tragiskt att få en stämpel och på så sätt få den hjälp man behöver.

Är det lika tragiskt att gipsa någons brutna ben?

Varför är det så svårt att acceptera att många neuropsykiatriskafunktionshinder faktiskt kan medicineras.
Är det fult att ha "fel" på hjärnan, är det finare att ha ett accepterat och vedertaget handikapp, tex blind, döv... Och varför ska en döv få bära hörapparat, eller en blind på använda vitkäpp eller ledhund? DÅ SYNS det ju att dom är annorlunda, STÄMPLADE.

Eller är det bara barn med bokstavsdiagnoser som har privilegiet att få en stämpel?

Lite allmänna funderingar från en innerligt slutkörd mamma som inte endast är riktade till aana.

Skitbra skrivet!! Min son ska börja med sitt "knark" imorgon och jag hoppas verkligen att det fungerar. Jag har 3 sk. bokstavsbarn..1 med DAMP, 1 med ADD och en med ADHD. Att få sina barn diagnosticerade tar tid och det är inte så att vem som helst med en "jobbig" unge får en utredning, det krävs mer än ett jobbigt barn för det.
Jag har hört flera gånger att det används som skällsord t ex att hunden/ hästen har DAMP och det verkar som om det förklarar ett korkat beteende hos djuret. Faktum är att dessa barn är oerhört begåvade, men begåvningsprofilen är ojämn. Att jämföra dessa barn som mindre bemedlade säger mer om andra än om bokstavsbarnen!

mimus skrev:
Jag jobbar ju med föräldrar och barn och har varit med om att "kombinationsbarn" blivit av med diagnos efter behandligstiden, MEN också att faktiskt föräldrar fått bokstavsdiagnos och fått hjälp = att de kan hantera sina barn annorlunda när de vet varför det är som det är.

Det är ju så att det finns en viss ärftlighetsfaktor bland de neuropsykiatriska sjukdomarna. Enligt en läkare på KS så säger ofta föräldrar till "bokstavsbarn" att de själva har gått tex i liten grupp eller haft det svårt i skolan rent allmänt.

BadbrudenXS skrev:
Det är ju bevisat att man kan 'bota' damp och andra överaktiva/störiga beteenden med koständring, dvs att man drar ner på sockret.

Kan du lägga fram några vetenskapliga bevis för detta, så varsågod!

De här sjukdomarna kan man inte bota, däremot så kan man lindra dessa tex med Ritalina.

Du skall få ett rätt kort svar för att vara mig ;)
Först är det bästa innan man slänger ur sig ord att ta reda på vad dom betyder och vad dom står för. Bokstavsdiagnoser hittar du här:
http://hem.bredband.net/b115842/nep_damp.htm
Sedan har jag inte sett ett enda bokstavsbarn i varken Nannyakuten, Nannyjouren eller Supernanny (sett samtliga avsnitt av alla). Endast frustrerade barn och vuxna.
Det fixar man rätt snabbt med god vägledning och regäl ändring.
Barn med ADHD osv fixar du inte på det viset då dom har andra problem. Rätt fostran anpassat efter ett sk. bokstavsbarn lindrar förvisso symtom men tar inte bort dom.

Fast det där är ingen anledning till att man skall låta bli att medicinera för är det en anledning borde inte jag ha mina mediciner hemma. Dexofen är dödligt giftig och stilnoct kan ge en hel del pengar det med :crazy:
Har man barn som stjäl mediciner hemma låser man in medicinerna ordentligt samt tar tag i detta med att barnet stjäl och pysslar med saker som kan sluta farligt.
Jag se snarare så att det brister någon annanstans när barn inte drar sig för att ta sitt syskons medicin för att sälja för att få pengar.

Jillybean skrev:
En annan tragisk sidoeffekt av medicinering av bokstavsbarn som numera ar vitt forekommande bade i USA och Kanada ar missbruket bland friska barn och ungdomar av bl.a. drogen Ritalin (for ADHD). Flera dodsfall pga av overdosering har forekommit. Ungdomar stjal sina yngre syskons medicin och saljer den pa skolan.

Fast de som får tex Ritalina för ADHD har en dos som är en hundradel av den som en missbrukare tar. Jag har svårt att tro att man ens får ut så mycket medicin åt gången så att det skulle gå att överdosera...

Som du kanske ser i mitt inlägg så skrev jag att det inte gäller alla barn o deras familjer men faktiskt många. Vet också hur lång tid det kan ta att få diagnos eftersom jag arbetat inom förskola o skola i flera år. Det är inte dej eller de dina jag klankar på utan systemet i helhet. Hade familjer med sociala problem eller missbrukande utretts på annat sätt, kanske familjebehandling e.d, så hade det kanske inte behövt ta sån tid för de familjer där diagnoser verkligen behövs för att hjälpa och stödja. Jag menar inte att det är ni som gör det enkelt för er utan samhället i stort. Då blir det kanske så att de "normala" familjer med "bokstavsbarn" också blir stämplade som okapabla vuxna. Resurserna i samhället är för små för att hjälpa familjer där kanske både barnen o de vuxna är i behov av särskilt stöd. Och jag vet att familjer som din absolut inte har lätt för att få hjälp och avlastning, och önskar er allt stöd i världen. Jag menar inget illa med vad jag skrev, hoppas du förstår det.
Mvh

martha skrev:
Synd bara på barnen som kanske får en stämpel på sig som inte skulle vara befogat...vet inte om det stämmer men har människor med diagnosen "bokstavs" svårare att få t ex lämplighetsintyg ?
Fast, inte får de en stämpel av programmet som sådant? Eller hur menar du?

För de barn som verkligen har ngn bokstavsdiagnos så är det nog oftare positivt att få den på "papper" många gånger. Det är först då man kan kräva rätten till anpassad utbildning och hjälp för barnet i skolan till exempel. Å andra sidan kanske det kan bli problem i framtid som du skriver om; det vet jag inget om.

Bodbäckspålle skrev:
min mamma är dagmamma och hon har haft hand om en kille som av alla ansågs omöjlig. Han hade nog konstaterats ha alla bokstavsbeteckningar som finns tror jag.

Han var alltid som värst efter helgen, då han varit med sina föräldrar, men i slutet av veckan var han precis som alla andra barn. Detta ENDAST för att mamma satte tydliga gränser och var konsekvent. I detta fallet ansåg i alla fall vi att det berodde på föräldrarna...Annars hade det väl inte kunnat bli sådana positiva resultat på bara några dagar.
Precis så var det med en liten kille som var dagbarn hos oss när jag var liten. Ibland erbjöd mamma henne att han fick vara kvar hos oss över helgen. Hon tog ofta tacksamt emot erbjudandet. Och då var pojken hur enkel som helst veckan därpå. Den mamman hade missbruksproblem...

aana skrev:
Det är ju betydligt enklare att sätta diagnos på ett barn än att ta itu med det verkliga problemet, föräldrarna. Säger nu inte att det är så i alla fall men vad jag tror väldigt många. Tycker det är fruktansvärt med alla dessa barn som får medicin (knark) istället för att behandla föräldrarna. Har sett många "fall" där föräldrar antingen är missbrukare eller socialt missanpassade eller helt enkelt inte kapabla till att vara förälder, där barnen fått en diagnos. Skolpersonal vill också gärna ha en diagnos på dessa barn för att "kunna förstå och veta hur de ska arbeta". Tycker att allt detta är bedrövligt men kan ändå förstå när man inte får någon resurs till barnen förrän de fått sin stämpel. Tragiskt.
Mvh
Ja, det där kan också vara en problematik. Att diagnostisera något som kanske egentligen inte ÄR ett medicinskt problem.

Själv är jag dock för dåligt insatt för att veta om i vilken grad man kan säga att ADHD och Damp verkligen "finns" eller inte. Men jag vet att det diskuteras bland läkare och andra...

ankans skrev:
ja det är sjukt, men det finns säkert både och, de som är offer för sin miljö, och de som faktiskt har en störning.
*nickar*
Ja, det är nog PRECIS så jag också ser på saken! Både och finns. Risken är att vissa får diagnoser som faktiskt är miljöoffer.

min man har en dotter sen ett tidigare förhållade med diagnos ADHD .Hon äter mediciner.

Men vi har även ändrat våra matvanor som innebär mindre socker. Hon får godis kanske varannan helg och vi ser en stor skillnad.

Jag häpnar faktiskt över vissa uttalanden i denna tråd. Jag har två mycket nära vänner med bokstavsbarn och där är det solklart att de har en bra familjesituation. Har umgåtts mycket nära med båda familjerna.

Huruvida det är sockret vågar jag inte uttala mig om men jag tycker att det verkar långsökt. Båda familjerna är noga med att enbart ge lördagsgodis och är kostmedvetna i övrigt.

Och det är inte enkelt att få en diagnos! Jag har följt deras kamp på nära håll.

Den ena vännen jobbar dessutom som elevstödjare till ett barn med diagnos så nog finns det tillräckligt med kunskap i den familjen.

Men det gäller ju inte bara ADHD-barn utan även vi som är NTV (normala tills vidare) skulle säkert må mkt bättre om vi bröt vårt socker och koffeinberoende....Det finns mig veterligen inga vetenskapliga undersökningar som visar på att detta med socker eller naturpreparat gör att ADHD barnen mår bättre.

Jag har varit på rätt många föreläsningar om just ADHD och andra neuropsykiatriska sjukdomar på sistone, det har varit både docenter, specialpedagoger, unga vuxna med egen diagnos och andra insatta som har pratat. Enligt läkare från KS är det bara medicinering med centralstimulerande som det finns forskning på!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 591
Senast: Gunnar
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 897
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 732
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar