Sv: "Dåligt" att vara tidig?
Min son var tidig. Han vände sig om när han var fem dagar, satte sig själv upp när han var 3,5 månader. Kröp när han var 4,5 månader och gick utmed allt när han var sex månader. Han klättrade på allt men drog aldrig ned en enda duk eller petade i några kontakter. Han gick med en liten leksaksbil i vardera handen från han var nio månader men släppte inte helt förren på sin ettårsdag. Då sprang han direkt efter en fotboll
Visst har han slagit sig men jag vet inte om det är mer än snittet.
Han sa mamma när han var nio månader och pappa när han var året. Hade en massa egna ord och teckenspråk och ljud för allt och lärde sig prata vanligt (så att andra förstod) strax efter att han fyllt två. Han hade öroninflamation hela tiden utom någon dag ibland från han var 18 månader tills han äntligen fick rör i öronen när han var två så frågan är ju hur mycket det spelade in, han hörde nog inte så bra vad vi sa.
Han rabblade alfabetet när han var 3,5 år och läste när han var fyra så han har varit tidig. Jag kan väl inte se något negativt med att vara tidig och i vårt fall så var det väldigt skönt då han hade fått syrebrist under förlossningen och ingen kunde säga hur illa det var. När han då satte sig upp själv så tidigt så kunde jag andas ut och oroade mej inte för att han skulle fått någon skada vilket han ju inte heller hade fått.
Som du redan har märkt så är det ju skillnad på en bebis som ligger still, kanske vänder lite fram och tillbaka och en som rör sig med raketfart. Det enda man kan göra är att barnsäkra och sätta fast allt. (Tänkte lite på era barstolar som syns på videon, jag antar att de sitter fast så att han inte välter dem när han klättrar upp på dem.) Eventuella skador kommer oavsett om de har lärt sig gå när de är åtta månader eller ett år, jag tror att det bara uppmärksammas mer om barnet är tidigt. Jag skulle vilja se statistik över skadorna innan jag tror på att skadorna är fler hos tidiga barn om man med tidga barn menar dem som lär sig gå tidigt. Iallafall mina barn klättrade väldigt mycket och högt långt innan de kunde gå och det är ju det som är det farliga.