Dålig relation med syskon/familj?

Men eftersom alla andra i familjen, förutom min syster, blir upphetsade, oroade och ledsna över tanken på att jag ska fira jul ensam, så blir det ljugande i år också. :meh:
Å vad jag känner igen mig i den här meningen!

Det har tagit mig fem år att försöka förklara för syrran att jag VILL fira jul ensam. Jag bor ensam och jag trivs bra med det, men för henne har det inte gått in i skallen att någon vill vara ensam på jul. Enligt henne så är det synd om den som själv och hon får ingen rolig jul om hon inte vet att alla är med.

I år har polletten äntligen trillat ner för henne! Men det har tagit över fem år och för att bevara familjefriden så har jag alltid firat julen där uppe eftersom jag inte kommit på ngn riktigt bra lögn (men för två år sedan så stannade jag hemma vilket var en fantastisk jul) och i år behöver jag inte ljuga längre.

Jag och min bror har inte haft kontakt med varandra på åratal. Det blev en del konflikter i samband med bouppteckning och begravning mm av en förälder, och när det formella väl var avklarat har vi inte hörts av. Vi hade ingen direkt kontakt innan heller utan träffades när vi sammanstrålade hos föräldrarna vid högtider och så. Ingen av oss är direkt social av sig.

Sen har jag vuxna barn och även barnbarn. Men vi träffas inte superofta heller och jag tycker det är bra som det är faktiskt. Jag känner mig jätteudda och konstig som inte känner något behov av att träffa barn och barnbarn ofta men det är sån jag är. Jag tror ibland att jag är den enda i hela världen som är så, den gängse bilden av far-/mormödrar är ju att de vill vara massor med barnbarnen. Jag har ett jättestort behov av att vara för mig själv och pyssla med mitt och träffar mest bara min sambo på fritiden.

Jul firar jag inte längre, när barnen växte upp julade jag för deras skull men när de vuxit upp så upptäckte jag att jag inte ville längre. Sambon däremot brukar julpynta lite och det får jag väl stå ut med. Och så fixar han lite traditionell julmat, som jag tycker är dötråkigt :( Nej i år vill jag äta vanlig mat på julen.

Jag har inte helt dissat julafton men senaste åren har jag varit med men inte lika länge som dom andra. Gått dit vid lunch och sen gått hem några timmar för att vila för att det sociala tär på mig och jag behöver tid för mig själv och sen har jag varit med på kvällen med andra delen av släkten. Förr (som barn/ungdom) och innan jag började prioritera vad jag vill så var ju jul ett enda resande och stressande fram och tillbaka för att träffa hela släkten och man hade ju inget val annat än att följa med.

I år tar jag det ju som jag skrivit steget längre och har redan sagt till om att jag inte kommer äta lunch med dom utan komma dit efter och vara där en eller två timmar. Kvällen vill jag vara med på ett tag men problemet är att vi ska vara hos min moster och morbror och för att komma därifrån måste jag ha skjuts. Det gör att jag känner mig låst och det ger ångest, jag kommer ju inte orka som dom andra. Jag vet att mina föräldrar kan skjutsa men jag blir ändå beroende av dom för att jag inte kan åka mitt i en måltid eller att jag känner mig dum som vill hem så tidigt. Jag förstår inte hur människor orkar vara sociala så länge.

Nyår firade jag helt själv förra året och det var så skönt, åren innan har jag varit med en kompis och tittat på disneyfilmer som vilken kväll som helst men grejen är den att jag inte har någon att fira med i år heller. Vet ingen som kan faktiskt, jag får följa med mina föräldrar säger dom alltid för att som flera andra skrivit så verkar det nästan jobbigare för dom att jag är ensam än vad det är för mig.

Jag tror att jag har firat jul med min vuxne son (41 år) en gång :crazy: sen han flyttade hemifrån 18 år gammal . Jag har firat jul med flera vänner som inte är min släkt . Ensam några gånger också, men sen har nån förbarmat sig och bjudit mig :)

Jag verkligen älskar julmaten. Gud vad gott. Dock duger bara mormor/mammas annars smakar det inte som det ska ;)

Jag kan faktiskt stå ut med att träffa släkten bara för maten. Vi äter alltid julmat kl 13, så kan åka dit 12:30 och åka hem efter maten typ. De flesta vet att jag tycker socialt är jobbigt och bryr sig inte värst.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 213
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 982
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 257
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10