Dags för ny hund?

Hera

Trådstartare
Efter att gammelvovven fått somna in börjar tankarna gå åt att skaffa en ny hund...

Jag har bara haft schäfer förut, men nu är jag mer inne på en mindre hund i mellanstorlek.

Jag är intresserad av lydnad och promenader och vill ha nya hunden som sällskap större delen av dagen då jag har möjlighet att ha med den på ena jobbet och givetvis i stallet.

Jag har riktigt dålig kolla på olika hundraser, men har träffat på en sheltie som jag känner stämmer in på det mesta.

Vad har ni för hundar? :D
Tips?
 
Sv: Dags för ny hund?

Schapendoes:love:

Avskräcks inte av pälsvård, för även om dom är långhåriga så krävs det inte så mycket borstning.
Vår klipper vi nu i maj, och sedan lagom till hösten har håret vuxit ut, och hon slipper frysa.

* Jenny *
 
Sv: Dags för ny hund?

Många schäfermänniskor köper borderterrier och verkar nöjda med det.

Svårt att svara när du inte beskriver mer vilka egenskaper du önskar/icke önskar. Päls?

Min familj har haft sheltie och de är för veka och skälliga för att passa mig, annars jättetrevliga.
 
Sv: Dags för ny hund?

Papillon? Inte särskilt jobbig pälsvård, bara att borsta igenom, även om den såklart drar med en del grenar och halm in.
Lancashire heeler? Ej personlig erfarenhet, men de verkar grymt häftiga!
Sheltie? är du ju inne på själv, kanske kan passa.
Dvärgschnauzer?
Någon form av lapphund?
 
Sv: Dags för ny hund?

Lite beroende på hur mycket du vill träna med hunden så tror jag att Finsk lapphund eller någon av de andra lapphundsraserna kan passa. Är det säg 80% sällskap och att vara med + lite aktivering så definitivt. Men de går att träna mkt mera också men man får kolla upp linjerna bakom - med bara utställningsmeriter i släkten är chansen större för en mer soffig hund och tvärsom. Som jag uppfattat det är det lite svårare att motivera lapphunden om man jämför med schäfrar som "föds" lydiga, men hittar du bara Det som gör att hunden slår knut på sig själv för att vara till lags så kan man komma långt även med lapphundar också :D Ja och bli inte avskräckt av pälsen den sköter sig i det närmaste själv förutom på vår/sommar när det är fällperiod då det lönar sig att vara flitig med borsten om man vill slippa tussar överallt ;)
 
Sv: Dags för ny hund?

Jag har en engelsk staffordshire bullterrier.

Glad, lyhörd, förarvek. Räcker med att titta strängt på henne så bryter hon vad hon än håller på med. Hon kan gå lös med mig överallt. Underbar med barn, ingen som helst vakt. Liten jaktlust, sträcker sig till att det är kul att skrämma upp fåglar - nåt som alla staffar verkar ha gemensamt. :rofl: De gånger hon skäller blir jag förvånad att hon över huvud taget kan, för det händer nästan aldrig. :D

Jag har testat på lite olika raser genom åren men vete fasen om jag någonsin kommer att skaffa nåt annat nu. Jag har hittat min ultimata hund.

559386_10150815022718030_528978029_9992146_1068840309_n.jpg


http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...5021868030_528978029_9992142_1283858599_n.jpg
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...62205218030_528978029_9718449_544040094_n.jpg
 
Sv: Dags för ny hund?

Håller med om finsklapp hund , är själv inne på en sådan och dom verkar jättebra, sällskap men också aktivering :D Lycka till med valet!
 
Sv: Dags för ny hund?

Håller med om finsklapp hund , är själv inne på en sådan och dom verkar jättebra, sällskap men också aktivering :D Lycka till med valet!

De är verkligen jättefina och bra hundar, min fd tränare föder upp såna så det får bli en påhälsning där :)

Sheltie verkar det vara längre resor till!
 
Sv: Dags för ny hund?

För mig finns det bara en ras numera eller kanske man ska säga två. Kelpie så klart! Finns för den som vallar Working Kelpie som jag har nu, för den som är aktiv friluftsmänniska i stort eller "bara" för bruks osv, Australisk Kelpie. Du har en robust kompis som aldrig någonsin tackar nej till något, alltid glad, ALLTID! Behändig storlek perfekt päls för tex stallmiljö.

Nackdelar: ALLTID glad, mkt energi, men inte värre att äga än schäfer, am staff, osv för att de är så lättarbetade går inte att jämföra med schäfer som ju ändå är en ganska förig ras. Det är dock lite knepigt med vallningsanlagen när man är ovan även en Australiska har fortfarande lite benägenhet till tjuvvallnig.

Har haft två Australiska Kelpie och två Working Kelpie, nästa blir Austalisk efterssom jag inte har kvar fåren längre, skulle aldrig byta från Kelpie.
 
Sv: Dags för ny hund?

Lydnad på vilken nivå?
Terrier kan mycket väl vara ett bra alternativ, tex border som redan nämnts eller cairn kanske (ja, jag är partisk!)?
Roliga hundar som har lite attityd och egen vilja men i en lagom mängd och praktisk förpackning så att säga :).
Vet ganska många schäfermänniskor som även har en terrier eller som gått över till terrier när de inte satsar lika hårt på brukset längre.

Västgöte eller welsh corgi annars kanske?
 
Sv: Dags för ny hund?

Det finns många fina hundraser men man blir lite begränsad om man ska ha med dom och rida, då vill i alla fall jag ha en lätt hund med päls som skyddar mot väder och vind (och ej tar hem för mycket av naturen). Lapphundar är jättefina men går bort för mig pga pälsen sen har dom generellt inte nog med motor för mina långturer med hästarna.
Am staff älskar jag, min son har en som följer med när jag rider kortare svängar men inte skulle han med sin kroppsbyggnad hålla för många långa ridturer. Sen har han alldeles för lite päls, fryser på vintern, blir uppäten på sommaren.
Sen finns det en massa övriga terrier som är jättefina men jag skulle inte vilja ha med tex en cairnterrier ut på mer ansträngande eller snabba ridturer.

Som sagt det finns många jättefina hundraser men ska man ha med dom i stall och på ridturer som är lite längre finns det inte så många kvar att välja på. Det gäller nog att tänka efter ordentligt och objektivt så man inte köper fel, har man tur så lever en hund väldigt länge.
 
Sv: Dags för ny hund?

Jag har 2 shelties, min mamma 2 och mina vänner/bekanta ungefär en miljon :angel::D (tävlar agility så träffar på ett gäng).

Man får verkligen "mycket hund" om man köper en sheltie. Dvs de är otroligt mångsidiga och växlar lätt mellan vila/aktivitet. Nu är min ena förvisso ett hår av hin men man behöver ju inte ta den ALLRA galnaste och fladdrigaste i kullen, om det inte är precis vad man vill ha då såklart - som jag ville. Går gärna långpromenader och vill träna, samtidigt som det inte gör något om de får vila ett påar dagar ifall saker kör ihop sig.

Utifrån din korta beskrivning låter det som ett jättebra val, men det finns ju många hundar som passar in på vad du vill ha :).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 705
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 276
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp