Dags att så 2013

Sv: Dags att så 2013

Ska bli sjukt spännande att se vad det blir av denna bonusväxt ^^

Jag har dock inte haft denna jord utomhus utan är direkt från butik.

kl
Idag blev det tomat och jordgubbsfrön! Får vänta med att så bara tills jag inte har varande sår i fingret bara och det är så jobbigt för jag vill börja direkt:p
Jag tänkte ha tomaterna inne tror jag, skulle vara kul att ha året runt (tänkte att om planerar så kanske man kan ha några olika så man har tomater året runt)

Om man har extrabelysning borde det gå att ha året om. Har själv funderat på samma sak. Om man sätter nya med några veckors mellanrum borde man ha tomat året om :d

På tal om tomater har min ena börjat blomma. Jättefint!

Kul med blomningen!
Har en bänk vid ett fönster i köket som vi ändå bara ställer skit på som är rakt under en stark lampa. Den lampan på hela dagarna + något mindre nattljus?

Nu är jag helt värdelös på lampor, men det måste väl vara "rätt" ljus i den? Många använder ju lysrör. Ska kolla upp detta!

Smart! Tack för tipset, en sån ska jag bygga i höst :d

Nu ska jag göra i ordning jord att ta med till stallet där jag ska plantera jätteeterneller, göra i ordning en hink att plantera rädisor i och plantera om några tomater.
Ska plantera paraplyaraliorna jag snattade i Spanien (de växer utomhus där, utomhus!) och se om jag får liv i murgrönan jag tog på samma ställe. Ska även peta ner fröerna jag "hittade" i en botanisk trädgård, som jag tror är någon slags flax lily (vad heter på svenska?). Hoppas de tar sig!

Sitter även och funderar på vad jag ska ha i min balkonglåda i år.
Förra året var det jordgubbar, men de har fått en ny kruka i år. En riktig jordgubbskruka! Håller tummarna att alla mina jordgubbsplantor överlevt bara.. Annars får jag köpa fler på marknaden 1 maj :D
Ska få upp lite amplar på balkongen med, finns lite krokar att hänga saker i. Hehe, kommer ha en halv skog på balkong och i vardagsrum när jag är klar :D

Såg lite gamla banankartonger i källaren, tror jag ska ta upp dem till stallet och plantera i :d Jätteeterneller, penséer och något mer. Kanske ringblomma?

Är i riktigt planterings-mode nu :D

*kl*
Jag har fått Pepperdew frön från SydAfrika som jag hoppas att jag ska få lite frukter på i år... MUMS!

KL

Jag har ett gäng små lavendelplantor som jag vill plantera ut i rabatten, men när?
Det är fortfarande 3-5 minusgrader på natten här.

Och samma sak med murgröna - när kan den flytta ut?

Jag är inte säker men jag hade nog tänkt så att jag tittat på hur etablerad lavendel ser ut runt omkring, de små plantorna borde ju vara ännu känsligare. Här i zon 3 ser lavendeln fortfarande helt död ut. Jag hade själv hade inte satt ut några små plantor förrän den stora börjar visa livstecken. Såg på trädgårdstoppen att man skulle klippa lavendeln när man kunde stå naken i trädgården det kanske är en lite fingervisning :D

KL
Någon som har tipps på måste ha kryddor/ grönsaker som man kan odla inomhus? Vårt kök blir väldigt stort med 2 gigantodontfönster (2m vardera) och de enda växterna jag hade tänkt mig är ätbara sådana :d Ena fönstret vetter mot norr och det andra mot väster.

Ärligt vet jag inte hur användbart ett fönster mot norr är att odla i tyvärr. Krasse kanske?

Kryddor är det väl bara att odla de sorter man använder sig av? Själv kör jag på grekisk basilika eftersom jag tycker de andra sorterna man odlar hemma blir alldeles för starka och närmast oätbara.

Timjan är den stora lyxen under sommaren för mig när man kan klippa stora nävar och använda. Om du odlar inomhus hade jag satt den vanliga och en av citron och apelsin varianterna. Utomhus odlar jag den storbladiga då den verkar tåligare.

Jag gillar odla citronmeliss att ha som smak i vatten. I år har jag dragit upp stevia för första gången. Några myntor kanske? Vanlig och peppar. Det skulle ju kanske funka att ha en gurka klättrande i sidan av fönstret. Jag har haft arboga vit (från runåbergs) så ett år och det blev riktigt bra. Den får massor med gula vackra hanblommor som är delikata och luktar ljuvligt och eftersom gurkorna är så små funkade det inomhus tyckte jag men alla kanske inte gillar det. Paprika och chili är ju också roligt att ha inomhus.

Jag är mycket senare än de flesta här ser jag. Mina tomater har precis kommit upp ur jorden, jag har sått gurkört och temynta men de har också bara hjärtblad än så länge. Jag har inte sått gurka squash och pumpa än. Jag är lite väl sen med Physalis, paprika och chilis i år, hade ingen såjord i januari och experimenterade med ett hemmabygge som INTE gick vägen :banghead: så alla chilisarna paprikorna är hämmade i utvecklingen och alla mina physalis dog :( Jag har satt nya men de har precis grott och det känns lite väl sent. Nu är det bara att hålla tummarna att de ska ta ordentlig fart med solljus och riktig såjord.

Åh, jag är så frustrerad! Såjorden jag köpte förde med sig sorgmyggelarver - mina plantor dör en efter en. Dessutom är det fel på elementet i mitt söderfönster så det står och gassar värme. Det ska komma någon någongång och fixa det har det utlovats. Så jag får välja mellan ljust och för varmt eller svalare och för lite ljus. Fast det spelar kanske ingen roll nu när sorgmyggorna håller på att ta död på min odling. :yuck:

Stor fördel med att vara självförsörjande på jord.

På tal om jord, tips på hur man kan göra jorden mer lucker och inte så blöt? Har lite problem med att min bokashijord är för tung och kompakt.
Torv, är det bra att blanda med?

Ärligt vet jag inte hur användbart ett fönster mot norr är att odla i tyvärr. Krasse kanske?

Kryddor är det väl bara att odla de sorter man använder sig av? Själv kör jag på grekisk basilika eftersom jag tycker de andra sorterna man odlar hemma blir alldeles för starka och närmast oätbara.

Timjan är den stora lyxen under sommaren för mig när man kan klippa stora nävar och använda. Om du odlar inomhus hade jag satt den vanliga och en av citron och apelsin varianterna. Utomhus odlar jag den storbladiga då den verkar tåligare.

Jag gillar odla citronmeliss att ha som smak i vatten. I år har jag dragit upp stevia för första gången. Några myntor kanske? Vanlig och peppar. Det skulle ju kanske funka att ha en gurka klättrande i sidan av fönstret. Jag har haft arboga vit (från runåbergs) så ett år och det blev riktigt bra. Den får massor med gula vackra hanblommor som är delikata och luktar ljuvligt och eftersom gurkorna är så små funkade det inomhus tyckte jag men alla kanske inte gillar det. Paprika och chili är ju också roligt att ha inomhus.

Jag är mycket senare än de flesta här ser jag. Mina tomater har precis kommit upp ur jorden, jag har sått gurkört och temynta men de har också bara hjärtblad än så länge. Jag har inte sått gurka squash och pumpa än. Jag är lite väl sen med Physalis, paprika och chilis i år, hade ingen såjord i januari och experimenterade med ett hemmabygge som INTE gick vägen :banghead: så alla chilisarna paprikorna är hämmade i utvecklingen och alla mina physalis dog :( Jag har satt nya men de har precis grott och det känns lite väl sent. Nu är det bara att hålla tummarna att de ska ta ordentlig fart med solljus och riktig såjord.

Tack så mycket för alla superba tips. Längtar tills köket är klart så att man kan få komma igång

Förresten

Jag förstår att fönstret i norr inte är helt optimalt. Väster är väl helt OK men i anslutning till köket så har vi ett matrum med fönsterpartier åt väster och söder. Nu är inte tanken att det ska stå en massa växter här men om man har växterna där när de är små kan man ha dem i norrfönstret senare då?

I bägge köksfönstren komemr det finnas spottar i själva fönsternischen (uppe till alltså) om detta hjälper?

*knapp*

Jag hoppar in här mitt i allt...

I år har jag bestämt mig för att driva fram lite tomat och basilika. Jag är absolut ingen trädgårdsmästare men jag inbillar mig att jag har lite koll. Men inte när det kommer att driva upp själv i mini-drivhus.

Jag har kommit så långt att både basilika och tomat har börjat gro. Mitt problem vid tidigare uppdriv (för tio år sedan ungefär)är att plantorna blir gängliga och glesa. Detta tänkte jag försöka förhindra den här gången.

Drivhuset står i sydost på fönsterbräda. Sedan det började gro så har jag varvat mellan att ha lite öppet och stängt. När vågar jag flytta det till vanlig rumstemperatur? Och hur gör man då med ventilationen?

Och hur gör man med plantorna sen? Ska man 'noppa' (i så fall när)och när ska man plantera om?
Vi har inglasad balkong i nordväst-läge där jag tänkte boa in allt sedan...

Finns det kanske någon bra sida att läsa sig till allt på?

//rookie-Corax

Jag sänker värmen så fort plantorna har grott. Dvs, innan något syns alls står de under plast (med lufthål såklart) men när de väl grott tar jag bort allt och har de i rumstemperatur, ev. även med sänkt temperatur. Jag tycker att för varm temperatur gör att de växer för fort = gängliga plantor (i kombination med för lite ljus).

Ljust och svalt gör att de blir starka och kraftiga och växer i lagom takt, så jag hade öppnat upp för dem om jag var du :)

Tomater brukar jag inte toppa, de grenar sig ändå. (Möjligt att det finns undantag, men då borde det stå på fröpåsen). Tjuvningen ligger ju en bit framåt i tiden sen, men det borde också stå på påsen hur just dina sorter vill ha det.

Då ska jag göra det på en gång och hoppas på att katterna låter dem vara. :p Kan tänka mig att 'torvbollarna' kan kännas lockande för några av ligisterna här hemma...

Åh, ja katter kan kanske vara ett problem om man odlar små ömtåliga saker :D

När plantorna sen börjar utveckla sina karaktärsblad brukar det vara dags att plantera om i vanlig jord. Då kan man stoppa ner iallafall tomatplantorna (och kanske basilikan, men det vet jag inget om) djupare än de stått innan, eftersom tomater kan skjuta ut nya rötter längs stammen om den hamnar under jord. Så har jag gjort med mina som växte lite väl fort i början.

Man kan bara hoppas på att vi inte har några finsmakare bland de fyrbenta. :angel:

Ja så har jag också gjort med de tomat-plantor jag köpt innan. De blir visst tåligare mot torka då också.

Vad kallas de första bladen som kommer när fröna gror? Och jag ska nog ta och Googla karaktärsblad även om det känns rätt logiskt vad det är. :D (japp, det såg ut precis som jag föreställde mig!)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
430
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag känner att jag behöver byta jobb. Just nu jobbar jag i reception och arbetsmiljön har blivit så pass dålig senaste månaderna att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 739
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård