Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Jag har ett gäng små lavendelplantor som jag vill plantera ut i rabatten, men när?
Det är fortfarande 3-5 minusgrader på natten här.
Och samma sak med murgröna - när kan den flytta ut?
KL
Någon som har tipps på måste ha kryddor/ grönsaker som man kan odla inomhus? Vårt kök blir väldigt stort med 2 gigantodontfönster (2m vardera) och de enda växterna jag hade tänkt mig är ätbara sådana Ena fönstret vetter mot norr och det andra mot väster.
Ärligt vet jag inte hur användbart ett fönster mot norr är att odla i tyvärr. Krasse kanske?
Kryddor är det väl bara att odla de sorter man använder sig av? Själv kör jag på grekisk basilika eftersom jag tycker de andra sorterna man odlar hemma blir alldeles för starka och närmast oätbara.
Timjan är den stora lyxen under sommaren för mig när man kan klippa stora nävar och använda. Om du odlar inomhus hade jag satt den vanliga och en av citron och apelsin varianterna. Utomhus odlar jag den storbladiga då den verkar tåligare.
Jag gillar odla citronmeliss att ha som smak i vatten. I år har jag dragit upp stevia för första gången. Några myntor kanske? Vanlig och peppar. Det skulle ju kanske funka att ha en gurka klättrande i sidan av fönstret. Jag har haft arboga vit (från runåbergs) så ett år och det blev riktigt bra. Den får massor med gula vackra hanblommor som är delikata och luktar ljuvligt och eftersom gurkorna är så små funkade det inomhus tyckte jag men alla kanske inte gillar det. Paprika och chili är ju också roligt att ha inomhus.
Jag är mycket senare än de flesta här ser jag. Mina tomater har precis kommit upp ur jorden, jag har sått gurkört och temynta men de har också bara hjärtblad än så länge. Jag har inte sått gurka squash och pumpa än. Jag är lite väl sen med Physalis, paprika och chilis i år, hade ingen såjord i januari och experimenterade med ett hemmabygge som INTE gick vägen så alla chilisarna paprikorna är hämmade i utvecklingen och alla mina physalis dog Jag har satt nya men de har precis grott och det känns lite väl sent. Nu är det bara att hålla tummarna att de ska ta ordentlig fart med solljus och riktig såjord.