Dags att så 2013

Sv: Dags att så 2013

*kl*

Chansar och ställer en fråga till er planteringskunniga för att se om jag kan få några kloka råd. :) Ska bygga ut min altan och håller på att skissa upp de sista delarna.

467478_10151642285657326_1903419587_o.jpg

Ute vid gaveln på mitt hus sitter ett stuprör och en rad med plattor för vattenavrinning som inte ska röras. Längst ut på altanen mot detta ska jag sätta upp en spaljé som är tänkt att täckas av klätterväxter. Har nu två alternativ för hur jag ska göra detta:

Alternativ 1:
Dra ut altanen så långt som möjligt mot vattenrännan och ha mina klätterväxter i krukor på insidan.

965431_10151642286382326_1255022775_o.jpg

477702_10151642286317326_700095797_o.jpg

Alternativ 2:
Spara 20-30 (?) cm för en liten rabatt där jag kan plantera klätterväxterna direkt i marken.

980342_10151642286332326_1588894174_o.jpg

981377_10151642286337326_496068137_o.jpg

976122_10151642286322326_717833056_o.jpg

Kommer jag ångra mig om jag gör en rabatt, dvs riskerar den att bli svårskött? Läget på altanen är västsydväst, rabatten blir alltså lite skuggig bakom spaljén (nordväst) men har ju som sagt fördelen att kunna sättas direkt i marken. Jag tänker mig att klätterväxter trivs bättre i marken och att de har större chans att överleva vintern sedan.

Har ni tips på vilken/vilka klätterväxter som skulle trivas bäst? Älskar klematis, helst vita sorter, men på balkongen i min gamla lägenhet (sydvästläge) ville de tyvärr aldrig överleva vintern. Där hade jag dock vildvin i krukor som stormtrivdes, kanske lite väl mycket. Vill gärna ha något blommande. Vågar mig inte på rosor, vill inte hålla på och plocka löss för jag har fobi mot kryp. :o

Jag hade valt att göra en rabatt, om jag var du. Iom att du vill ha klätterväxter som ska övervintra tjänar du på att ha den större jordvolymen som rabatten ger. Alternativet är väl ett större odlingstråg än bara lösa krukor, i alternativ 1, som kanske även skulle gå att bygga in i altanen, men nackdelen är ändå att det blir en upphöjd jordvolym som riskerar att frysa på vintern..

Clematis borde inte vara något problem om du tänker odla i rabatt, finns en hel del som trivs/klarar skuggan det läget ger. Stod de i kruka när du hade balkong? Skulle tro att en förklaring kan vara vad jag skrev ovan, isåfall.

Själv är jag utöver Clematis väldigt förtjust i kaprifol. Vi har en (ganska gammal) på vår uteplats som iofs är vilduvuxen som attan, men den blommar härligt nästan hela sommaren.

Tack för svaret, det var ungefär så jag tänkt. Ja, på min balkong hade jag dem i kruka, jag hade Lindesbergskrukor av största modellen så de innebar ändå ett visst skydd mot frost, men jag räknade ändå inte med att de skulle övervintra och det gjorde de inte heller. Vildvinet däremot stormtrivdes, det övervintrade flera år i rad och blev till en hel djungel! Men kanske har de rötterna djupare än klematisen, eller så var de bara okänsliga på annat sätt.

Har funderat på kaprifol också, tänkte kanske plantera en sådan på andra sidan altanen där jag tänkt sätta upp en annan typ av spaljé (ej fast) som insynsskydd mot grannen. Fast kaprifol kanske inte växer så tätt? Vill ha så tätt som möjligt där! ;)

Hur djup bör jag förresten göra rabatten? Varenda cm rabatt gör att man får några cm mindre plats för matbord och stolar så det gäller att göra den perfekt... Utrymmet mellan stolpen och vattenrännan är 3,5 m.

Så peppad på bildbomb jag blev när jag såg ditt! :)

Mina ligger dock lite efter dina
morötterna tittar upp lite lite grann (ca 7 dar sen jag sådde)
983753_10151693076596461_201458891_n.jpg

Gjorde misstaget o planterade rädisor bledvid salladen, men det löser sig ju rätt snart när jag kan skörda rädisorna och sätt anya i en annan balkonglåda
970631_10151693076651461_652427124_n.jpg

Mina sockerärtor som ikväll ska få nått kul att klättra på
579406_10151693076691461_1132181601_n.jpg

Nyomplanterade chiliplantor som ligger lååångt efter
och ett par eftersläntare till tomater
6299_10151693076726461_751628966_n.jpg

de stora tomaterna och ett par chilisar
935240_10151693076751461_133267263_n.jpg

köptas kryddor som jag planterat och o längst till höger har jag sått gräslök. Men inte har de hjärtblad när de blommar? Vågar jag rycka bort de där små bladen som växer där?
971948_10151693076776461_1519519488_n.jpg

Funderat på att så zucchini men är det för sent?

Funderat på att så zucchini men är det för sent?

Ja och nej. det beror lite på sommaren och när första frosten kommer.

Mina Defender tittade upp exakt ett dyng efter att jag sått fröna :) De är snabba.

Sedan gäller det att få dem att omma igång ordentligt och fortsätta när de väl är utplanterade. Kanske behöver de täckas eller skyddas lite i början för att hålla farten? När de väl är etablerade är det ingen fara.

Vanlig grön squash - som tex defender - är snabare än tex musselsquash, gul squash och de flesta andra.

Tack för svaret, det var ungefär så jag tänkt. Ja, på min balkong hade jag dem i kruka, jag hade Lindesbergskrukor av största modellen så de innebar ändå ett visst skydd mot frost, men jag räknade ändå inte med att de skulle övervintra och det gjorde de inte heller. Vildvinet däremot stormtrivdes, det övervintrade flera år i rad och blev till en hel djungel! Men kanske har de rötterna djupare än klematisen, eller så var de bara okänsliga på annat sätt.

Har funderat på kaprifol också, tänkte kanske plantera en sådan på andra sidan altanen där jag tänkt sätta upp en annan typ av spaljé (ej fast) som insynsskydd mot grannen. Fast kaprifol kanske inte växer så tätt? Vill ha så tätt som möjligt där! ;)

Hur djup bör jag förresten göra rabatten? Varenda cm rabatt gör att man får några cm mindre plats för matbord och stolar så det gäller att göra den perfekt... Utrymmet mellan stolpen och vattenrännan är 3,5 m.

Citerar mig själv och omformulerar frågan då jag nog skrev fel - hur bred bör jag göra rabatten? :) Menar inte hur djupt jag ska gräva alltså.

ok, så jag som sår på balkong och därför i 10 liters hinke ller dylikt till lite större plantor borde det inte vara några större problem att sätta zucchini nu?
Kör på ett försök då alltså kanske :)

För att kompensera för mina tråkiga altanfrågor så lägger jag in lite bilder på en fantastiskt fin klematis jag hade på min balkong en sommar, viticella alba luxurians. Vill absolut försöka plantera den här igen. :love:

IMG_0510.jpg

IMG_0539.jpg

IMG_0541.jpg

Vill också ha en vit alpklematis, albina plena e. Såg den på trädgårdsmässan för många år sedan och blev totalt kär! Men de är olika beskärningsgrupper så jag får nog plantera dem på olika ställen isåfall...

87.jpg

Tänkte höra med er, hur stor brukar eran basilika vara när ni planterar ut den. Har massor av små plantor basilika genovese inne, men funderar på om det inte börjar bli dags för dem att flytta hemifrån. Har tidigare år alltid fuskat och köpt färdiga plantor, men ville odla mina egna i år, vet dock inte hur stora de bör vara för att klara sig bra ute.:cautious:

Citerar mig själv och omformulerar frågan då jag nog skrev fel - hur bred bör jag göra rabatten? :) Menar inte hur djupt jag ska gräva alltså.
jag undrade just hur djupet på rabatten kunde avgöra hur bra du fick plats med bord och stolar :D

men jag kan tänka mig att den inte behöver vara alltför bred. Åt gaveln på huset (där dräneringsplattorna går) ser ju ut att vara ren jord utöver där plattorna ligger, så även om själva rabatten inte är så bred finns ju gott om jord för rötter, tänker jag. Jag hade nog grävt runt 40-50cm brett, mest för att själva planteringshålet gärna kan vara dubbla rotklumpens storlek i diameter.

Sambon slänger för övrigt med ett tips om att lägga sten ovanpå rotklumpen när du har planterat, för att clematis gärna vill ha svalt om rötterna på sommaren. Att det blir nordligt läge kan ju också vara bra då, men stenarna hjälper visst till att hålla svalt om sommaren och bunkrar värme till vintern. Har dock inte provat knepet själv, så ta det med en nypa salt ;)

Vanlig basilika klarar sig dåligt ute, jag håller den därför inomhus. Klotbasilika och citronbasilika är tåligare.

För att kompensera för mina tråkiga altanfrågor så lägger jag in lite bilder på en fantastiskt fin klematis jag hade på min balkong en sommar, viticella alba luxurians. Vill absolut försöka plantera den här igen. :love:

IMG_0510.jpg

[

Den är verkligen underbar! Jag har letat efter den i år, men utan någon lycka hittills.

Åh hjälp vilken vacker den första klematisen är! Vill ha :love:

Här har det redan skördats :D Plockade mina första rädisor igår. Mina hinkodlade rädisor, stora var de med. Mycket goda! Så nu har jag planterat mer och köpt mer fröer.

Har gett upp gurkor för i år. Andra omgången plator dog, satte nya. En grodde, de andra fröerna blev makulerade av kaj-kräken.. De gjorde mos av hela krukan jag satt fröna i, ner från balkongen ut i allmänna rabatten.. Grr! Men jag har en kvar och den ska jag fan skydda med elstängsel och yllemössa om det behövs!

Allt annat här växer och frodas.
Inhandlat citron- och apelsintimjan, eau de colonge- och chokladmynta, vitlök, fyra olika sorters jordgubbar och en massa smultron. Värsta djungeln på balkongen snart :D

Åh åh åh! Just det!
Mina physalis blommar! Ska ta bild på de söta små klockorna imorgon!

*kl*

Lite bildbomb :)

2010 när vi flyttade in såg det ut så här:
tr%C3%A4dg%C3%A5rden+2010+_+2.jpg

tr%C3%A4dg%C3%A5rden+2010.jpg

Idag ser det ut så här, har fått ut pumpor, squash och bondbönor, sockerärtor och diverse är på väg upp:

DSC_0012.JPG

DSC_0013.JPG

DSC_0014.JPG

DSC_0016.JPG

Nu har jag ju inte sått allt detta, men det får hamna här ändå. Balkongen fick sig en uppfräschning idag.

424648_4240843798258_428835462_n.jpg

292637_4240841438199_310356236_n.jpg

Och en egen stockros hemma. Bageriet runt hörnet som hade så fantastiska stockrosor har tagit BORT dem medan jag var i Estland. Blev så ledsen att jag var tvungen att köpa en egen till balkongen. En liten bacopa syns bredvid.

936702_4240838958137_1791409927_n.jpg

Lavendeln kostade 25 kr för 6 st på Bauhaus i Bromma, de hade hur mkt som helst och rear ut dem för allt håller på att dö.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 688
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 299
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag känner att jag behöver byta jobb. Just nu jobbar jag i reception och arbetsmiljön har blivit så pass dålig senaste månaderna att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 739
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix