Dags att så 2013

Sv: Dags att så 2013

kl
Har precis flyttat och inte tagit tag i att ens tänka på balkong förrän nu efter flytten...
Ringblomma och purpurvända såddes häromdagen när jag hittade fröpåsarna. Vet inte riktigt vad det ska bli mer, balkongen är inte i ordning än och jag behöver fler krukor.
Men TOMATER behöver jag ju kom jag precis på! Är det för sent att så, måste jag köpa färdiga plantor eller ska jag chansa och köpa en fröpåse?

Jag sådde tomater i helgen, brukar oftast stå med för stora tomater och för kallt för att plantera ut ( har inte växthus) så kör hårt! I värsta fall får du lite färre tomater om det blir kallt tidigt. Köpeplantorna är rätt stora, så kan du ha dem ute direkt så fungerar det ju också bra

Tips!! kryddväxter måste du ju ha :d
Men eftersom du "bara" har en balkong så tycker jag att du ska köpa färdiga plantor, för då kan du ha många olika sorter istället ;)

KL

Idag har mina tomater flyttat ut, hoppas att det inte kommer fler frostnätter nu. Även några av de större gurkplantorna och paprika har flyttat ut. Vi har haft 21 + ute idag så jag hoppas dom klarar omställningen från inne livet.

/B

kl
Min basilika har dött... Inte helt förvånande då den fick stå och torka en helg.
Funderar på att plantera i gamla gummidäck, det borde väl gå?

kl

Hoppar in här med en fråga.

Min man köpte en rosenbuske och en hallonbuske idag. Hur mår dom bäst i trädgården?

kl

Vem har ätit på min citronbasilika?

Bilden är inte så bra, men där det ser gult ut så är det egentligen grått/halmgult. Klorofyllet är borta och det som är kvar ser ut som ett tunt nät. Dessutom har bladen som är angripna bucklat sig. Jag hittar inga andra djur än en endaste tvestjärt - och den var inte ens i närheten av basilikan. Men finns det en så kan det ju finnas flera. Kan det vara tvestjärt som har skadat den?

KL

Jag får inte fart på min jordfräs. Buhuuuu

Måste be om hjälp. Jag hade tänkt fräsa hela landet i helgen. Jorden reder sig alldeles perfekt just nu. Det är täckt av löv och stallgödsel och behöver blandas. Alldeles för stort för att handgräva.

Irriterande när grejorna inte vill!

ja det är verkligen irriterande! Maken har en morbror som kollar att allt fungerar redan i februari, men jag vet inte om det är riktigt sunt heller ;)

*kl*
sockerärtor, bondbönor och kålrabbi har jag satt igår, sockermajs och broccoli har fått mellanlanda i drivbänken ute och så har jag satt kål i pluggboxen (ska köpa en till, tycker det är väldigt smidigt att dra upp småplantor där och sen plantera ut). Inne växer basilika, pumpor, squash och gurkor så det knakar. Fikonbusken har hamnat i sin zinkbalja som tänkt och vi har inhandlat markväv till jordgubbslandet som ska flyttas. Funderar bara på vad som blir snyggast kant runt det? Ska se om jag får tag på ett gäng gamla tegelstenar att lägga som kant runt, men vet inte om jag får tag på tillräckligt många. Ska bli skönt att slippa rensa ogräs, nuvarande landet som kom till lite mer oplanerat än jag tänkt mig eftersom jag fick massa plantor är ett helsike att försöka hålla efter..
Ska så morötter, rödbetor och majrovor i morgon tänkte jag, och gräva lite mer där jag ska ha bönor i år. Slängde ut några nävar solrosfrön också som blivit över från fågelmatningen i vinter i ett hörn, tar det sig så tar det sig :)

Det är inga djur på växterna. Jag har letat och letat och inte hittat några löss. De vita prickarna är inte lika vita och framträdande i verkligheten utan hör till strukturen på bladen.

Inte basilika, men jag har fått en del buckliga blad på mina svartögon också. Ingen ohyra eller några andra konstigheter syns till, varken i jorden eller på själva plantorna. Vissa blad är helt okej, andra blir krulliga/buckliga, men jag vet inte vad det beror på.

kl

I övrigt växer allt på bra här! Den första löken har börjat titta upp ur sin pallkrage, sockerärterna (den enorma mängden av tre(!) frön som jag sådde :p ) har grott, och igår satte jag mina gula tomater i sin pallkrage. Dessutom upptäckte jag att mina vallmofrön faktiskt har grott! :bump: lycka! Nu gäller det bara att hålla liv i dom tills det blir något annat än minimala hjärtblad :p

En annan trevlig sak är att min Sommarljus/Gaura faktiskt har överlevt vintern i rabatten, trots att den egentligen inte ska vara härdig/på gränsen. Ser fram emot vackra vajande vita blommor i sommar igen :love:

Kan vara köldskada kanske?
eller fukt? För mycket eller lite vatten?
Fredskalla blir så om de torkar ut. Är inte så bra på kryddväxter..

Inte köldskada, de står inomhus. Däremot har de kanske stått i för starkt ljus (sydvästläge)? Men torkat ut har de inte gjort och för blött har de inte heller haft det.

Så kan det vara. Brännskador kan de få, tänkte inte på det.

Här har jag fått ett problem. Jag har flyttat ut all växtlighet på balkongen, och alla växter trivs och mår bra.
MEN jag glömde hur äckligt mycket det blåser här :crazy: Till och med växter som står på golvet blir drabbade.. Två av mina tomater har knäckts, trots att de stått uppbundna och i ett hörn.
:cry:

Har precis varit ute och täckt mina växter med filtar, gamla bäddmadrasser. Skall tydligen bli kallt i natt igen, det hade jag inte räknat med :mad:

/B

Nu har jag sått i mina planteringslådor, bondbönor, sockerärt, brytsockerärt, morötter, rädisor, dill, kruspersilja, 4 olika sallader (roman, frisé, salladshuvud samt en jag glömt namnet på, luftlök samt att jag hoppas att jordärtsskockorna ska ha överlevt.
Jag har också satt färdiga plantor, paprika, gul coctailtomat, röd plommontomat, ruccola, spenat i soligaste lådan där jag hoppas att sparrisen ska ha överlevt samt kryddlådan med basilika, rosmarin, citrontimjan, koriander, dill, bladpersilja, saknar där timjan, oregano, citronmeliss och gräslök.
Jag känner mig lite modig då vi brukar ha järnnätter kring den 5-6 juni så jag håller tummarna att det ska fungera....:crazy:

samma här, pallkragarna med färsk dynga under jorden har fått plasttunnlar över sig och fikonbusken är täckt med ett hästtäcke (man tager vad man haver nära till ;) I övrigt borde resten klara sig bra.

samma här, pallkragarna med färsk dynga under jorden har fått plasttunnlar över sig och fikonbusken är täckt med ett hästtäcke (man tager vad man haver nära till ;) I övrigt borde resten klara sig bra.

Ahh, hästtäcke tänkte jag inte på :o
Däremot tvingar jag maken att elda som attans ikväll då han och jag får sova utan täcke, (det ligger över salladen).

/B

GRRR!

Kikade ut på balkongen i morse, tänkte morsa på växterna och se hur de klarat sig.
Möts av jord. Massor av jord.
Kaj-jäklarna har varit och pickat i krukorna och spridit ut jord över hela balkongen! Det tog död på en av mina physalis, hoppas de andra klarar sig.

Hur blir man av med dem? Småfåglar får gärna komma, jag matade dem till och med i vintras, men kajorna är inge trevligt..

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 688
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 299
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag känner att jag behöver byta jobb. Just nu jobbar jag i reception och arbetsmiljön har blivit så pass dålig senaste månaderna att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 739
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?