Dags att så 2013

Sv: Dags att så 2013

KL

Jag trodde inte jag skulle få säga detta i år men jag har äntligen fått göra något annat än att fälla träd, gräva upp buskar och tillfälligt omplantera växter. Jag har fått så!!! :sneaky:

Vi har en liten rabatt där det varit en häck (lite knäckande att få upp faktiskt, tog sin lilla tid) och tydligen även en klätterros. Denna rabatt kommer nog inte grävas upp förrän i slutet av sommaren så jag passade på att binda upp rosen och så lite blommor. Det blev en påse blandade sommarblommor samt 2 påsar Aster. Jag har ju aldrig sått blommor tidigare så det ska bli spännande och se om det tar sig. Annars är jag åtminstone en lärdom rikare :p

Köket ska påbörjas nästa helg så jag kanske får möjlighet att så lite kryddor inomhus i år. Oavsett vad så funderar jag på att sätta lite potatis i ngn spann. Någon som satt det i år?

Vet faktiskt inte vad det är som gör jorden så speciell, men växterna älskar den! Så jag är nöjd :D
Det är ju dessutom perfekt för nån som mig som bor i lägenhet att kompostera.

Åh vad trist, stackare :(

Mina tomatplantor är så små än att det "bara" är dax för första omplanteringen, det ska bli helgens jobb :)
Idag var jag dessutom av nöd tvungen att följa med väninnan in i blomaffären.... råkade komma hem med en gul pärontomat-planta och två rosor, Nina Weibull, som ska pryda en påbörjad ros-kulle :D

Är det någon som provat att så nävor? Jag tycker att mina frön borde börja titta upp nu... hur länge ska jag vänta innan jag ska dödförklara dom?

Vad skönt att dina tomater också är bäbisar än. Jag höll på att få hicka när jag läste att FeatherClouds tomater var mellan 30 och 60 CENTIMETER!
Mina är väl en sissådär 50 MILLIMETER! Haha.

Den ena har jag redan satt om en gång och den står ute på den inglasade balkongen dygnet runt nu. Den andra står kvar i sin torvboll i köket men ska planteras om vilken dag som helst.

Jag har sett att det finns 'tomatjord' nu. Är det värt att köpa en säck?
Sen har jag beslutsångest över vad jag ska sätta dem i för slutplanteringen. Tips?
Förra året hade jag en stor och djup cementkruka med mycket leca i botten och det hade säkert blivit jättebra om jag hade vattnat den lite bättre. O_o Nackdelen med att vara en väldigt upptagen människa.
Kanske det till och med är värt att investera i självbevattnande? I så fall tips på vilken konstellation? Jag har aldrig haft såna krukor...

Hehe, mina minstingar är ca 15 cm nu :angel: Den största når snart till axlarna på mig, och den har fått sin första tomat! Heja!

När kommer övervintrade jordgubbar igång? Börjar bli orolig att mina har dött.. Fast jag kanske bara är för otålig som vanligt :p

Men vad tråkigt! :(

*KL*
Det börjar bli dags att skola om mina små jordgubbsplantor och det slog mig att jag inte har en susning om hur. Sätter man ihop flera till en planta eller ska de sättas en och en?

*kl*

Ni får ursäkta om den här frågan har varit uppe i tråden redan, men sökfunktionen hittade inget i alla fall! :)

Vad gör man om tomatplantorna vill blomma redan...? Tar bort blommorna? De är ca 15 cm höga bara, kraftiga visserligen, men småplantor! Den minsta som har blommor är kanske 7 cm hög bara. De kanske ska stå mörkare? Blir det tomater redan bryts de nog av, de små rackarna! :D

Jag blev skitsur och var idag iväg och köpte nya tomater. Lite surt då de trots allt kostar en del (om man jämför med fröer då...) men men. Jag får tomater i år i varje fall.

Frågan är nu - hur mycket behöver köpta plantor härdas för solen/nattkylan? Inatt åker de in, (sista kalla natten), men hur gör jag sen? Kan jag plantera ut med en gång eller bör jag härda lite längre? De stod i växthus när jag köpte dem. :)

Jag hade väntat om jag var du, speciellt om de stod i växthus nu. Vet inte om det varit uppe i tråden, men jag har läst på lite och tomater vill inte ha under 7 grader temperaturmässigt, då stannar de av och det tar ett tag innan tillväxten kommer igång.

Jag hade avhärdat dom som med egna frösådda plantor, ute lite varje dag i typ env eckas tid och hoppas att de kalla nätterna är över sen. Better safe than sorry, vore ju trist om nästa omgång också dog! :crazy:

Sthu: nä, vad i själva jorden som är speciell begär ajg inte att du ska veta :D Men vad med metoden skiljer det från vanig kompostering? Att den är inomhus? :confused:

Jo, så får det nog bli... De har åkt in för natten nu i varje fall, så får vi se hur vädret ser ut senare :)

Det går mycket fortare, jag har jord på en-två månader. Man behöver inte vända den som i en vanlig kompost. Det luktar inget och man kan ha den inne. Bara fördelar :D Är ju nån slags mikroorganism man tillsätter som speedar upp allt. De ska visst göra näringen extra lättillgänglig för växterna på något sätt.

Ska erkänna att jag hittat en nackdel: Jorden blir för näringsrik för vissa av mina växter! Snacka om i-landsproblem :D

Jag har kollat en del på det med - men jag ser det som en stor nackdel att man måste ha det inne :p Var gör du av spannarna under tiden?
Det blir ju ganska mycket man kan slänga i "komposten" under några veckor...

För om jag förstått det rätt så ska spannarna stå inne några veckor först (3-4-5?? eller längre?) och sen ska man blanda det med annan jord för att det ska bli jord av allt. Har jag fattat rätt? :p

KL
Idag har potatisen planterats, squashen har fått flytta ut i pallkragar. Några citrongurkor har åkt ut som testpiloter. Sallad, sockerärtor och purjo är sådd.

Nu hoppas jag verkligen inte det blir några mer frostnätter!

/b

Ja, de ska stå i någon vecka innan man blandar med jord.
Jag har mina under diskbänken, får in tre stora hinkar där (använder vanliga mineralhinkar från stallet och spannar jag fått från en restaurang). "Jordfabriken" har jag i en stor plastlåda i vardagsrummet. Den står inklämd mellan soffan och ett element och är övertäckt med en filt, använder den som blombord. Smidigt värre :D Ingen har tänkt på att den finns, luktar bara om man är på och grejar med den för tidigt eller om det blir för blött. Jag blandar med hackad halm om jag tycker den blir för blöt och/eller kompakt, det har funkat bra hittills.

Vi är bara två i hushållet, så det blir inte så mycket kompost. En hink i månaden, max. Vi slänger allt organiskt där, allt utom mejeriprodukter.
Jag blandade växtrester, lite löv och gammal jord med två hinkar kompost i en svart sopsäck i höstas och ställde på balkongen. Det var fin jord av den nu när jag öppnade den häromveckan.

Mina gurkor har dött :( De har bott på samma ställe hela tiden med samma skötsel, men tydligen var det inte bra längre. De blev ca 3-4 cm höga, sen "skrumpnade" stjälken på mitten. Nu är de döda. Andra året i rad mina gurkor dör i förtid (förra året pga ett omkullblåst växthus), tror jag ger upp gurkeriet nu och håller mig till tomater och paprikor. Där lyckas jag i varje fall.

Senast ändrad:

Knepigt, gurkor som jag tycker är en av de enklare sorterna att klara av. Vad olika det är, själv hade jag mängder av paprikaplantor förra året, fick inte en endaste paprika.

/B

Trist med gurkdöd! :( Mina blev ju lite illa tilltygade av stark sol och kanske ev. lite för kallt ibland, för några dagar sen, men efter ett par dagar inne igen börjar iallafall hälften pigga på sig märkbart och har börjat blomma igen.

Inatt hade vi 11 grader, och det ser ut att bli en ljum natt igen.. Tror nog jag ska våga lämna tomaterna ute inatt :)

KL
Idag har potatisen planterats, squashen har fått flytta ut i pallkragar. Några citrongurkor har åkt ut som testpiloter. Sallad, sockerärtor och purjo är sådd.

Nu hoppas jag verkligen inte det blir några mer frostnätter!

/b

Här har också potatisen fått komma ner i jorden. Har aldrig satt potatis förr så det ska bli intressant och se om det kommer något :D

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
429
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 689
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag känner att jag behöver byta jobb. Just nu jobbar jag i reception och arbetsmiljön har blivit så pass dålig senaste månaderna att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 739
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård