Dags att så 2013

Sv: Dags att så 2013

Ja precis!
Det har jag lärt mig nån gång i tiden men uppenbarligen glömt bort. Kände igen det så väl när du skrev det. :)

Det är väl bara att försöka. Jag misslyckas med något varje år men då lär man sig ju att det inte funkar och gör inte om då så att man kan misslyckas av helt nya anledningar nästa år. :) Min erfarenhet är dock att den största utslagsgivaren på hur bra växter mår är hur mycket sol de får. En aloe vera kanske trivs där? Det är ju alltid bra att ha i ett kök om man bränner sig.

Jag brukar alltid hälla kokande vatten över jord innan jag sår i den för att ta död på obehagliga överraskningar.

När jag skördar basilika knipsar jag alltid av stammen ovanför ett bladpar för då grenar basilikan sig i bladvecken och man för en tätare planta med större skörd istället för att om man bara river av bladen tunnar ut basilikan mer och mer.

IMG363.jpg

Uppdaterar, en månad och en dag efter att ovanstående bild togs, har det vuxit på sig ganska rejält :)

Tomater och gurkor, lite pelargonsticklingar och så svartöga närmast fönstret.
IMG414.jpg

Daggsalvia
IMG415.jpg

Lavendel, fick en rejäl skjuts när jag satte den ännu lite djupare, har börjat grena sig fint och doftar ljuvligt! :love:
IMG416.jpg

Som ni ser så är tomaterna i enormt behov av omplantering :p Har haft dåligt samvete för dem i över en vecka nu, men idag skickade jag sambon att köpa mer jord, så det ska äntligen bli av. Fasar lite för att platsbristen vi redan nu erfar bara är en föraning om vad som komma skall, men å andra sidan ska jag äntligen slänga ut brättena med lavendel och gullviva som inte grott än, så då frigörs lite plats :p

Såg också att en av mina gurkor har börjat blomma. Det känns spontant som om det är lite tidigt, ska man göra som man gör med pelargoner och annat som man vill ska fokusera på tillväxt istället för blomning, och nypa bort blomman så den satsar mer på tillväxt och rotning (ganska nyligen omplanterad), eller ska jag låta den vara?

Mina tomater började ju blomma för rätt länge sen, jag tänker låta dem blomma. Det vimlar av blommor nu! Jätteroligt!
Paprikorna har med börjat sätta knoppar nu, fint fint!

Satte gurka för någon dag sedan. Lite sent kanske, men hade helt glömt bort att jag hade frön. Hittade dem, och en massa krukor, i ett skåp.

En fråga om jordgubbar; köpte några plantor förra året som jag övervintrade på balkongen. När kommer de igång igen? De är ju helt kala fortfarande, inte minsta antydan till liv.. Kanske klippte jag ner dem för hårt? Gjorde som man "ska" och tog bort alla stora blad, sen tappade de ju resten.. Hmm hmm. Kanske bara is i magen och vänta.
När ska man plantera om dem? Och hur gör man när man sätter i jordgubbskruka, för att få det att se så frodigt och fint ut som det gör på bilder?

vad långt före mig alla är. har inte ens satt gurkor än och planerar inte göra det än på ett tag. Är det både han och honblommor på plantan brukar jag plocka och äta hanblommorna. Tycker de är supergoda

OJ vad dina plantor kommit långt!!
Mina stackars tomat-wannabees är 5 cm långa strånkar med 2 ynka blad på och tendens till en liten liten rosettstart.... :crazy:

Men å andra sidan så har jag fortfarande 1 meter snö på gräsmattan, så det dröjer innan jag kan plantera ut något, jag har inget växthus ;)
Ett litet drivhus är vårens byggprojekt :banana:

Ja alltså, jag sådde nog mitt lite väl tidigt, såhär med facit i hand :o ;)
Våren är ju nästan en månad sen, även här i Skåne, vi har haft frost om nätterna fram tills alldeles nyligen. Kommande veckan ska bli varm dock, så jag hoppas kunna ha plantorna ute lite på dagarna :)

Fasar lite för att platsbristen vi redan nu erfar bara är en föraning om vad som komma skall, men å andra sidan ska jag äntligen slänga ut brättena med lavendel och gullviva som inte grott än, så då frigörs lite plats :p

Min erfarenhet av gullvivor är att de inte gror första året!

Jag repade en gång massor av frön från både gula och röda plantor och sådde hemma invid kryddlandet. Glömde sedan bort dem. Första året kom ingenting.

Nästa år förundrades jag över tjocka rader med plantor som jag inte kunde placera. Så småningom gick de att identifiera som gullviva. Jag tror samtliga frön grodde. Fast först nästa år.

Kasta in den "misslyckade sådden" utan lägg alltihop på ett ställe där gullviva skulle växa fint.
Mina växer överallt i gräsmattan.

Så sant. Det värsta som kan hända är ju att det skiter sig :p

Har funderat lite mer över den träsgårdsbit som jag kan fixa i vår och kommit fram till att vi kan återanvända en hel del av det som vi redan har i trädgården och som annars hade behövt åka till tippen då det står så dumt till.

Jag tänkte såhär:

*Häcken ut mot lilla gatan byts till 80cm plank. Här sätter vi 2 Kurelikörsbär (har redan ett tydligen)

*I hörnet ska jag prova att plantera våra 3 Hortensior som står på gräsmattan. hoppas bara de kan växa till sig lite med omvårdnad för annars blir de för små.

*Den biten som ska vara 80cm plank ut mot den större gatan ska vi prova att omplantera våra 3 Magnoliaträd som annars får gå i graven :crazy:

*När huset blivit omdränerat så ska den sidan av staketet där grinden sitter bytas mot ett smidesstaket och här funderar jag på att sätta klängrosor.

Vad tror ni? Kan det funka?

Hur och när tar du fröna av gullvivorna?
Hur förvarar du dom till nästa vår eller myllar du ner dom direkt samma år ute?
Jag har inte ens tänkt tanken att jag kan ta frön själv och gro fler... jag älskar gullvivor i gräsmattan :love:

Min erfarenhet av gullvivor är att de inte gror första året!

Jag repade en gång massor av frön från både gula och röda plantor och sådde hemma invid kryddlandet. Glömde sedan bort dem. Första året kom ingenting.

Nästa år förundrades jag över tjocka rader med plantor som jag inte kunde placera. Så småningom gick de att identifiera som gullviva. Jag tror samtliga frön grodde. Fast först nästa år.

Kasta in den "misslyckade sådden" utan lägg alltihop på ett ställe där gullviva skulle växa fint.
Mina växer överallt i gräsmattan.
Den är inte kastad :) Jag menade "slänga ut" som i att ställa dem utomhus :)
Och både lavendel och gullviva har ju grott till viss del, men bara en bråkdel av fröna..

Jag vet att det kan ta tid för dem att gro, men jag tror inte heller det gör varken från eller till om de står inne i 20+gradig värme i vårt vardagsrum, när de i naturen kan må gott av en köldperiod också innan de gror (just för att det kan ta en hel säsong innan det händer något.)

Nu står sådden utomhus i sina brätten, finns inte riktigt plats i slänten på vår 10-12kvm uteplats att faktiskt ta dem i jord, så de får stå kvar i sina lådor i lite skyddat läge utomhus.

(På "långsiktigt"-listan utomhus finns för övrigt även clematis, cembratall och ljung...)

*kl*

Idag kom det lite frön som jag beställt på nätet - hurra!!
Nu ska det bli premiär för mig att dra upp Nävor (några olika sorter), bolltistel och "Eryngium alpinum" - håll tummarna för mig är ni snälla ;)

Vad kul!
Jag försökte med bolltistel förra året, men det var ett ganska hopplöst försök då jag sådde för sent och sen inte såg efter dom tillräckligt :p Nu borde vara bättre tid för sådd dock :)

Hur sent var "för sent" för bolltistel?
Jag har inte haft möjlighet att sätta frön förens idag... men idag har jag roat mig kungligt - jag har tillverkat papperskrukor och satt frön :banana:
Nu är köksbänken full...:p

*kl*

Såhär ser det ut hemma hos mig för dryga veckan sedan:

wpid-dsc_0666.jpg

wpid-dsc_0665.jpg

wpid-dsc_0664.jpg

Nu har jag inga fler avställningsytor som funkar med fönster. Men det mesta är i jorden nu, bara lavendeln kvar tror jag. Jag hoppas det blir varmt snart så man kan börja ställa ut saker i växthuset så jag får tillbaka mitt köksbord.

Hur sent var "för sent" för bolltistel?
Jag har inte haft möjlighet att sätta frön förens idag... men idag har jag roat mig kungligt - jag har tillverkat papperskrukor och satt frön :banana:
Nu är köksbänken full...:p
i mitt fall var det i juni, det var en chansning iofs eftersom vi inte fick tillgång till vår lägenhet förrän början av juni, och sen tog det nog ytterligare någon vecka innan vi kom i ordning så pass att det fanns tid att så något.

Möjligt att det fanns fler orsaker också, men jag tror att de vill sås rätt mycket tidigare än jag gjorde..

Några av mina tomatsticklingar blir bladen "krulliga", torkar typ. De är ca 10 cm. Har satt de i större kruka, för innan såg jag hoppstjärtar i jorden. Då ska ju jorden torka ut....? Efter omplantering har de tagit fart, men en del av de har då bladen blivit "krulliga". Ser precis ut som om de har fått för lite vatten?....

Inte alla plantor, men är rädd att de ska helt dö. Har sökt på internet, men hittade inget. Har de under en växtbelysning, kanske för ljust?

Vad gör de sk hoppstjärtarna med plantan? Vad är symtomen om man inte blir av med de? Ska jag byta jord igen?

*kl*

Fler som börjat flytta ut sina växter?
Mina är ute dagtid nu - får nog börja vara ute även under natten efter helgen.
Idag hoppas jag få tid till att så sånt som som ska ner i pallkragarna :)

Mina är ute på dagarna när det är fint väder och jag är hemma och kan passa dom :)
Dock undrar jag lite vad jag tänkte med när jag sådde alla tomater, och varför jag inte gett bort fler? 20 stora krukor lyfter man inte in och ut i en handvändning, och jag undrar lite var de ska stå mer permanent sen på uteplatsen O_o :p

kl

Häromdagen sådde jag luktärter (som jag helt glömt bort att jag hade!) och gräslök. Luktärterna är av sorterna 'Black Knight' och 'Mrs Collier', så svart och gult är planerna. Dessutom, på vinst och förlust, satte jag fröna jag samlade in från förra årets luktärter, men vad det var för sort har jag helt glömt bort...

Har också en påse med Kornvallmo som jag funderar på om jag ska testa att så direkt i en liten slänt som avslutar vår uteplats, det skadar ju inte att försöka :)

Annars är bara sockerärterna kvar nu, men först måste jag dra hem pallkragarna från stallet så jag har någonstans att odla mina grönsaker :D

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
430
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag känner att jag behöver byta jobb. Just nu jobbar jag i reception och arbetsmiljön har blivit så pass dålig senaste månaderna att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 739
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård