Dags att så 2013

Sv: Dags att så 2013

nej, de står inomhus :p Står i fönstret mot balkongen, har inte flyttat ut något än. Söderläge! Underbart!

Min bokashi-jord har blivit för kompakt, måste blanda ut den med något.. Antingen köpa ny jord och blanda, eller ta lite gammal torv från stallet och blanda in.
Dessutom har min låda där jag "tillverkar" jorden gått sönder, så det luktar kompost i lägenheten.. Buu! Måste köpa en ny.. Och förmodligen en till, så jag kan tillverka ännu mer! :D

kl

Mina växer så det knakar, men jag trodde att jag hade råkat tappa ett extra frö i början i jorden, för det kom upp två plantor, men det visar sig nu vara nått helt annat :eek:

Jag tog upp den och planterade den för sig, för jag blev ju lite nyfiken på vad det är för växt :p
Är det dålig jord man köpt då man får en "bonusplanta"? :p

Har satt vitkål i en gammal äggkartong i köksfönstret.

Men har en fundering... När jag försår grönsaker och liknande tenderar skotten (?) att bli jättelånga och veka vad gör jag för fel?

Hörrni!
Två av mina tomatplantor börjar snart blomma! De har satt knoppar, redan! Har nog världens bästa läge på balkongen. Allting växer som ogräs där.
Paprikorna är nästan 40 cm höga, tjocka och stabila stammar. Har några oidentifierade varelser med, minna inte vad det var jag planterade..
Idag ska jag plantera om mina physalis, har fått upp en hel drös med såna. Ska även plantera om de nya tomatplantorna. Och sen blir det en tur till blomsteraffären och köpa påskliljor till balkongen tror jag.

Oj! När satte du dina tomater? :) Mina närmar sig 40 cm också men har inga knoppar :p Börjar dock bli dags att gallra och plantera om de sista. Har alltid så svårt för att rensa bort de plantor som inte tar sig, vill gärna ge "en chans till", men de som är skrangliga och hälften så höga som resten är kanske bara att inse att det inte blir så mycket med.. Och dessutom måste jag glesa lite så de får plats i vardagsrumsfönstret och kan buska sig lite...

kl

Mina växer så det knakar, men jag trodde att jag hade råkat tappa ett extra frö i början i jorden, för det kom upp två plantor, men det visar sig nu vara nått helt annat :eek:

Jag tog upp den och planterade den för sig, för jag blev ju lite nyfiken på vad det är för växt :p
Är det dålig jord man köpt då man får en "bonusplanta"? :p

Det har hänt mig också :D Min säck med planteringsjord har iofs stått öppnad ute sen i höstas, så när det tittar upp små överraskningar i omplanterade krukor skyller jag på det.
Något annat lite lustigt var dock att jag och sambon sådde varsitt brätte med lavendel respektive gullviva. I "mitt" lavendelbrätte tittade det upp en gullviva, och i "hans" kom det upp vad som verkar vara lavendel, ett par, tre stycken. Ibland undrar man hur saker gått till :D

Igår planterade jag om mina sista salviaplantor, de växer som sjutton och jag har visst hur många som helst! :o Så om någon i skånetrakten vill ha daggsalvia framöver är det bara att hojta ;)
Måste åka och köpa lite mer jord bara, och vänta på att frosten ska vara över. Sen ska jag plantera om lavendeln och resten (de typ 80 frön som inte grott) åker ut i något skuggigt läge.

Planen efter det är att plocka hem mina pallkragar från stallet och bygga upp ett miniträdgårdsland på vår lilla uteplats. Några bra tips på hur man bygger upp "bädden"? Vill nog ha den 2 eller 3 kragar hög, bla. för att det blir lite mer lättjobbat. Skulle ni fyllt jord/gödsel från botten eller lagt något annat längst ner? Blir ju rätt stora volymer snabbt.. (Plast/duk för att förhindra "läckage" i botten, är tanken)

I slutet på januari. De har växt som ogräs sista veckorna.
Såg att paprikorna med börjar få knoppar. underbart! De verkar trivas och växer en hel massa :laugh:

De får en massa ljus där i söder-fönstret. Och jag har världens bästa jord! Hemmagjord bokashi-jord :love: Det är rejält krut i den, speciellt tomaterna älskar den!
Mitt enda problem nu är att den är för kompakt, måste luckra upp den på något sätt. Ska nog blanda i lite torv från stallet, det brukar ge lite luftigare jord.

Om någon i Stenstorpstrakten vill ha jord/jordförbättring kan jag stå till tjänst :D
Och om någon i samma trakt vill ha någon physalis eller tomat (yellow pearshaped) så har jag en massa småplantor som söker nya hem.

För varmt och för lite ljus. Ofta förodlar man för långt innan utplantering med. Kål behöver ju egentligen inte förodlas alls men om man ändå vill förodla för utplantering i juni så räcker det om du förodlar dem i från början på maj. Förodla gör du för att växten skall hinna klart under växtsäson (om det är en grönsak) eller för att den skall börja blomma tidigt (om det är en prydnadsväxt). Men växten själv mår oftast bäst om den får hamna direkt på växtplatsen med rätt ljus, temperatur, näring, vatten och luftfuktighet

Runåbergsfröer är duktiga på att beskriva det där. http://www.runabergsfroer.se/?m=146

KL

Här hoppar jag in :bump:

Bor i ett helrenoveringsobjekt både vad det gäller hus och trädgård så det är en del som ska planteras. Tyvärr inte riktigt än :( Just nu hr vi inget kök alls så mina kryddplanteringar som jag hade tänkt mig i köket får vackert vänta någon månad till men det borde väl gå ändå eller?

Någon som har tipps på måste ha kryddor/ grönsaker som man kan odla inomhus? Vårt kök blir väldigt stort med 2 gigantodontfönster (2m vardera) och de enda växterna jag hade tänkt mig är ätbara sådana :d Ena fönstret vetter mot norr och det andra mot väster.

I trädgården lär det tyvärr inte hända så mycket nu i vår/ början på sommaren. Vi ska dränera runt hela huset samt bygga ut så det känns inte helt optimalt att plantera en massa innan dess. Det ska snarare ske en utrensning. Innan midsommar är planen att det skröpliga pilträdet ska bort, 3 buskar av ngt slag, 2 buskträd (har glömt vad de heter (supervanliga och sprider sig som ogräs) samt åtminstone den låga häcken. Den höga häcken ska bytas mot ett högt plank så småningom men det får nog vänta till hösten/ nästa vår :(

Häcken ska ersättas av ett 80 plank/ staket och de 3 buskarna kommer ersättas av 2 rosa prydnadsträd av något slag. Några förslag? Har hört att det ska finnas syren på stam. Vad tror ni om det? Är det lätt att hålla koll på? Vi bor i skåne med sandmark.

I övrigt får jag nog vacker vänta tills de lekt klart i trädgården.

Här ser ni lite mer vad som ska bort nu i första hand

http://goo.gl/maps/WojyM

Oj hoppsan skulle nog läst lite på internet innan jag började då :). Ska se om jag kan flytta dom till ett bättre ställe. Kan man redan nu ha plantorna ute i solen dagstid?

kl

Jag sådde för en månad sen ungefär, har inte haft balkong el uteplats alls på nått år nu så har gått all in och sått en massa nu när jag har en liten trädgård.

Började att så de fröer som sambon hade sen tidigare: tomat, gurka, salvia, basilika, timjan, oregano och solros. Sen blev det ebay beställning till rabatten på framsidan rosamond lobelia, lavendel och delphinium.
Allt ar växt på bra och idag planterade jag om solrosorna till större krukor, och ikväll ska vi hämta hem fler krukor, tur vi har svärmor som haft försäljning av blommor på gården och har en massa krukor och miniväxthus vi kan använda.

Har som sagt en rabatt på framsidan, sen är det en altan på baksidan där vi tänkte ha en massa krukor och blomlådor med örter och de blommor som inte får plats i rabatten.

KL

Jag har ett gäng små lavendelplantor som jag vill plantera ut i rabatten, men när?
Det är fortfarande 3-5 minusgrader på natten här.

Och samma sak med murgröna - när kan den flytta ut?

mina står också i söder :) och sådde dom i början av feb så det känns som om våra håller samma växttakt :D

Mia_R:
Det ska jag fundera mer på! :idea: Hade funderingar på halm också. Det förmultnar ju betydligt långsammare, men borde kunna göra ungefär samma nytta i botten..

Ställ dem så svalt och ljust du kan. Om man känner sig ambitiös kan man skaffa sig en odlingslampa för att öka på ljusmängden. När plantorna är unga och kommer inifrån är de känsliga både för soljuset och för frost. Jag skulle avvakta lite till dyngstemperaturen håller sig över noll och sedan vänja dem vid att vara ute genom att ställa dem ute i skuggan eller med odlingsväv över.

Oj hoppsan skulle nog läst lite på internet innan jag började då :). Ska se om jag kan flytta dom till ett bättre ställe. Kan man redan nu ha plantorna ute i solen dagstid?

Utevistelse är bra om det börjar närma sig utplantering. De vänjer sig vid uteluften och klimatet.

Är det ordentligt varmt utomhus så ta ut dem. Annars får du vänta tills det blir varmt.

Jag härdar mina plantor utomhus - under dagtid - någon vecka innan det är dags för plantering.

KL

Det här handlar ju inte om att så, men jag vill ändå tipsa om en sak som har med odling att göra. Jag har idag varit i en handelsträdgård och köpt hundratals påskliljelökar för en femtiolapp. De brukar praktiskt taget skänka bort lökarna efter påsk. Har gjort så förut också men då till sommarstugan. Det är så härligt att få frossa och sätta mängder. Man får visserligen vänta ett år på resultatet, men det är det värt. Tänk er en solig slänt som lyser gyllengul av påskliljor en masse...

Bra tips! Ska nog ta mig en tur till handelsträdgården snart och shoppa :d
Håller tummarna att de har lika mycket tomater som förra året! "Tomatkungen" var på besök här förra året, hade massor med bra tips och massor med roliga sorter! Köpte bland annat några randiga som skulle blivit jättefina om inte mitt växthus vält över dem och knäckt varenda en :cry:

Har en liten fråga. Köpte rädisor som jag tänkte så regelbundet hela sommaren. Men det slog mig; hur sår jag dem när jag inte har möjlighet att odla på friland? Hur pass djupt behövs? Tror ni det skulle fungera med en vanlig mineralhink (ni vet, sån man har till hästarna?)?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
431
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag känner att jag behöver byta jobb. Just nu jobbar jag i reception och arbetsmiljön har blivit så pass dålig senaste månaderna att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 739
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård