Dags att så 2013

Sv: Dags att så 2013

Jag har beställt frö från Runåbergs, det blev långsmala auberginer och kinesiska körsbärstomater som ska förodlas nu tidig vår. Sen är det störbönor, zuccini och troligen luktärtor som förodlas från april.

Vi ska sätta oss och beställa från Runåbergs idag :) det är lika roligt att handla som att så, se det växa och skörda.

För flera år sedan köpte vi en "krukmakare" så att man kan göra planteringskrukor av tidningspapper, den vill jag verkligen rekomendera! Man slipper pill med tunna rottrådar och planterar helt enkelt hela "krukan".

kl

Hur går det för era frön? :)
Här växer det så det knakar!
Alla tomater börjar komma igång med sina karaktärsblad, några har jag petat ner lite djupare i planteringsjorden ("planterat om" :) ) och äntligen börjar även de långsammare perennerna gro! Pyttesmå lavendel och gullviva, och hittills 1-2 av min clematis och backsippa!

Dessutom sådde jag ett par äppelgurkor 'Lemon' som tittade upp efter (för mig) rekordsnabba 2 dagar! Mycket roligare med grönsaker än blommor egentligen, det går liksom fortare :p

Ja, en sådan har jag med, den är väldigt fiffig och man får användning för alla tidningar man har liggande i huset.

Här växer det så det knakar! Har fått upp massor med paprika, mer än jag kan använda. Så jag ska skänka bort en hel hög till en kompis. Samma sak med mina tomater. Jag har en tendens att sätta alldeles för mycket. :D

Funderar lite på mina jordgubbsplantor. Har ett par stycken som övervintrat på balkongen. Förra året var de väldigt sega i starten, kom inte igång förrän efter midsommar. Jag tänker att om jag plockar in dem och startar dem inomhus kanske de kommer igång tidigare i år? Vad tror ni? Kan det funka eller är risken att de dör?

Nu står årets tomatsorter klart:

25 Hellfrucht och 5 Balconi Yellow är redan i jorden och idag beställde jag hem:

Citrontomat
Tiny Tim
San Marzano
Orange Russian
Cherokee Purple

Är det nån här som bor i Norrland? När sår ni?

Nu kom det 4 dm snö här igen :angel: men jag är lite i valet och kvalet om jag ska så mina första små fröer redan nu eller om man ska ha is i magen ett tag till... jag satte chili i mars förra året och de hade redan börjat sätta frukt när det var dags att ställa dem utomhus. Tomaterna blev på tok för stora så dem får jag vänta med.

Jag bor ju inte i Norrland, men jag skulle ha väntat lite om jag vore du. Inte kul att ha långa skrangliga plantor i hela huset (talar av erfarenhet).

Mina tomater kommer antingen att flytta ut i oisolerat växthus eller på friland och jag känner inte att jag är för sent ute, trots att jag är typ tre ljusår längre söderut än du.

nä långa skrangliga plantor har jag haft de senaste åren och tänkte ju egentligen förska hejda mig i år... men det kliar i såfingrarna!

Jag har inget växthus än (blir nog inget byggt i år heller då vi har fått prioritera om lite i gårdsrenoveringen) utan jag odlar i lådor och pallkragar. Ja och så i trädgårdsland och örtagård förstås.

Kryddor kan jag ju så redan nu iofs! :idea:

Litet potatistips till er som eventuellt har hö/halm hemma som är otjänligt som foder... peta ner lite potatisar i balarna/högarna så får ni fin potatis samtidigt som komposteringen sätter rejäl fart! Man får vara noga med att sättpotäterna är rejält täckta bara, så inte solen kommer åt dem.

Jag har gjort så med ett par storbalar som fick kasseras förra året och det gick över förväntan :)

Så här ser min beställning tillslut ut, allt från Runåbergs:

1 x Gurka Sonja,
1 x Gurka H-19 Little Leaf
1 x Pumpa Connecticut Field,
1 x Prydnadspumpa,
1 x Paprika Ferenc Tender,
1 x Chilipeppar Sarit Gat,
1 x Busktomat Sub-Arctic Plenty,
1 x Busktomat Taxi,
1 x Körsbärstomater Cheerio,
1 x Högväxande tomat Dansk Export,
1 x Högväxande tomat Nyagous,
1 x Blomman för dagen President Tyler,
1 x Vild luktärt

Vi har visserligen två växthus, men det ena är dåligt och ska rivas de närmsta åren (för att byggas upp igen större och bättre :) ) och det andra är litet och fullt av vinranka ;) , så i år satsar vi på frilandsodling.

Vi har hästarna på lösdrift i trädgården och har mockat ur och lagt i bäddar. Vi gjorde likadant förra året och vilka pumpor det blev :love: . Vi tänker sätta upp armeringsmattor för bönor och ärtor att klättra i och som stöd för tomaterna.

så gör jag med det som mockas ur lösdrifterna om våren här med... har höns också så jag har kopiösa mängder brunnen hönsgödsel samt kompost att varva med... :)

JA just det! Hönsskiten glömde jag, den ska ju ut i bäddarna också :laugh:

Vilka monstergrönsaker vi kommer att få :d

jepp, tomaterna ääääälskade den blandningen förra året - för att inte tala om rosorna :love:

Hmmm, ja rosorna kanske ska få en del också... Fast nu har vi ju grävt ner dräneringsslang i rosenträdgården så det kanske räcker för att rosorna ska bli glada ;)

KL

Det börjar bli dags att titta i frökatalogerna.
Blev snudd på desperat när jag insåg att Impecta inte hade bönan Dragons Tongue längre!! Odlade den för två år sedan och jag har aldrig någonsin odlat så goda bönor. Gav bort och vännerna tyckte likadant.

Men Runåbergs har - fast under dess andra namn Dragons Langerie (stavning?)
Blev snudd på desperat igen - tills jag såg att man kan beställa enstaka påsar genom att skicka frankerat kuvert och pengar.
Sommaren räddad;)

Fräste upp ett land i gräsmattan vid mitt nya hus förra sommaren och har vintertäckt med urmockad permanentbädd och löv. Spännande att se hur det funkar i sommar. Det brukar ju ta ett par år att få jorden bra.

kl

Senaste i såddväg här är daggsalvia 'Blue Bedder' som jag strödde ut i två sålådor häromdagen. Idag, två(!) dagar senare har det tittat upp ett helt gäng små gröna huvuden :bump:

Allt annat växer så det knakar, alla tomater och gurkan är omplanterade, liksom svartöga 'African Sunset'.

Backsippan fullkomligt poppade upp i massor för någon vecka sen.
Lavendeln och Gullvivan ger än så länge lite svag utdelning (runt 10 lavendelfrön har grott, av drygt 100, och kanske 4 gullvivor) men de kan å andra sidan behöva en kylperiod och upp till 15 månader enligt påsen... Så jag siktar på att ställa ut dem på uteplatsen när frostrisken är över och "glömma bort" ett tag.

Har också planer på att ta hem mina pallkragar som hästen äter hö ur i hagen (eftersom jag ska byta stall och de då inte kommer behövas) och ha till grönsaksland på uteplatsen. Måste till lite planering då jag bara har runt 12 m2 att leka med, men det känns dumt att inte utnyttja tillfället, och gödsel har jag ju fri tillgång till iom hästen..

kl

Jag bor ju i Norrland och jag hade nog sått tomaterna i helgen som var om jag inte hade gått och fått magsjuka istället men nu blir det till helgen istället. Kronärtskocka och sparris blir det också då, tidigare i februari sådde jag purjolök, paprikor, chili, aubergine, stevia och bärskatta och de har kommit så långt som till karaktärsbladen men de står ganska kallt sedan första bladparet så de växer långsamt. Gul och röd lök sådde jag samtidigt men har inga större förhoppningar, de störs tydligen lätt vid utsättning så vi får väl se hur det går. Tänkte att jag kanske får ihop till några burkar syltlök med lite tur... höstsådde också båda sorterna samt massor av morotssläktingar och haverrot och svartrot så om det blir något har jag redan 1/7 av trädgårdslandet färdigsått. Jag tillåter mig att drömma fram tills ogräset gror och med tanke på snöläget är det ett tag kvar dit!

Mina tomatplantor är nästan 15 cm höga nu, paprikorna likaså. Ser friska och starka ut :laugh:

Däremot har det kommit upp en massa smågrönt som jag inte kommer ihåg vad det är :o Eller ja, jag vet vad jag har satt men inte vad som är vad. Dum som jag var hade jag skrivit det på plattan under odlingslådan, men så flyttade pojkvän och katt på lådan.. Buu! Så nu vet jag inte vad som är vad längre..
Nåja, det ger sig väl när växterna blivit lite större :laugh:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
429
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 689
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag känner att jag behöver byta jobb. Just nu jobbar jag i reception och arbetsmiljön har blivit så pass dålig senaste månaderna att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 739
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård