Dags att så 2013

Sv: Dags att så 2013

kl

Bjuder på en suddig bild från vårt vardagsrumsfönster, där det hittills sådda trängs och samsas om solljuset :) (inte vid fototillfället dock..)

IMG363.jpg

Från vänster är det på extrabrädan: pelargonsticklingar som jag tog igår, tomater ('Golden Sunrise', 'Costoluto Genovese' och 'Lizzano') bl.a. på den blå brickan, och sen två äggkartonger med Backsippa/Pulsatilla vulgaris.
På fönsterbrädet: en pelargonsticklnig, tomat (någon av ovanstående tre sorter), en pensé, fyra små krukor med äppelgurka 'Lemon' (på fönsterbrädet), och bakom dem samt till höger om gurkan två brätten med Salvia 'Blue Bedder'. Därefter svartöga 'African Sunset', två penséplantor och ett äggkartongbrätte med Clematis som tar lååång tid på sig. (Och sist men inte minst en väldigt nerklippt pelargon ;) ).

Till vänster utanför bilden står två stora brätten med Lavendel och Gullviva som gror sakta men säkert. Dessutom saknas sambons experiment med Cembratall (i kylskåpet) och Ljung (ute i kylan).

Är det nån som har provat att så vintersallat så här års? Går det? Normalt är det ju en höstgröda men egentligen borde det väl gå lika bra nu?

Hur löser du ljuset så där långt in i rummet? Eller har ni så pass ljust att det inte behövs något tillägg?

Jag som bor i Norrland har nu sått mina tomater samt även sparris och kronärtskocka - misstänker att jag är en aning sen med de två senare men hade faktiskt helt glömt bort dem. De har stått på spisen i snart en vecka och black russia-tomaterna bar jag upp i förrådet idag för då hade de flesta grott. Moneymaker ser ut att vara bra på G men Tiny Tim och Balkenzauber går trögare. Tiny Tim har jag inte haft någon framgång med alls senaste åren så jag är inte säker på att de kommer alls. Jag har en hylla i ett vindsförråd där det är svalt och jag har tillskottsljus, till sommaren när allt är utflyttat ska vi göra fler så att det ryms ännu mer och förbättra belysningen, det börjar redan bli trångt och då har jag all kål, kryddor, sommarblomster och sötfänkål kvar att förodla och har inte skolat om något alls, så jag vet inte hur det ska gå... utrymmet borde gå att använda för lagring på höstkanten så det blir ett väldigt bra kombi-utrymme!

långt in? :p
jag har nog aldrig tänkt på 50 cm som långt in i rummet, men det kanske det är..
Har ingen extrabelysning öht dock, och tror inte det behövs (Skåne=ganska ljust, och söderläge utan alltför skarp sol) för ingen av plantorna verkar klaga. Växer så de knakar utan att bli rangliga :)

Intressant med skillnaderna... dina fönster ser ju iofs ganska stora ut, jag har inte jättesmå fönster men behöver tillskottsljus för alla plantor jag har i fönstren, trots att jag inte alls har så där många rader. Men så bor jag ju x antal mil norr om dig också :D!

Jag har samma system som Feather, flera rader i ett söderfönster.
Inga problem här heller. Har till och med några plantor ståendes bakom en gardin, de växer som ogräs de med. Är i Skaraborg.

Har planterat mer persilja, physalis och gul pärontomat. Den här gången har jag märkt ut vad som är vad :D Tänkte driva upp mycket och ta med till syster och kanske mamma vill ha några med.

Ja det gör kanske skillnad. :) Om inte annat får vi mer ljus tidigare än norröver, även om norra Sverige väl är påväg om i ljushet nu :)
Egentligen skulle nog en del saker vilja ha extrabelysning iallafall på vintern, men i år löste vi det genom att ställa kinkiga saker (lite svåra pelargoner bl.a.) i det rum vi använder minst. Också söderläge, en våning upp, och så kunde vi hålla lite lägre temperatur där inne eftersom vi knappt är där..

Men jag gillar mina stora fönster iallafall, även om det är ett ganska trist 60talshus i övrigt :D Idag är det soligt och ljust en bra bit in i vårt djupa vardagsrum. Borde förresten nästan ta en ny bild på sådden, en del har växt till dubbel höjd sen fotot här ovanför.
Så snart det blir plus igen ska jag plantera om en del av perennerna (lavendeln, backsippa) och salvian, de har också fått fart iom senaste tidens ljus, och det kan nog behöva gallras lite..

kl

Jag bor ju i Norrland och jag hade nog sått tomaterna i helgen som var om jag inte hade gått och fått magsjuka istället men nu blir det till helgen istället. Kronärtskocka och sparris blir det också då, tidigare i februari sådde jag purjolök, paprikor, chili, aubergine, stevia och bärskatta och de har kommit så långt som till karaktärsbladen men de står ganska kallt sedan första bladparet så de växer långsamt. Gul och röd lök sådde jag samtidigt men har inga större förhoppningar, de störs tydligen lätt vid utsättning så vi får väl se hur det går. Tänkte att jag kanske får ihop till några burkar syltlök med lite tur... höstsådde också båda sorterna samt massor av morotssläktingar och haverrot och svartrot så om det blir något har jag redan 1/7 av trädgårdslandet färdigsått. Jag tillåter mig att drömma fram tills ogräset gror och med tanke på snöläget är det ett tag kvar dit!

oj vad tidigt ute du var! Jag bor också i norrland (som ju iofs är stort) och har plockat fram fröpåsarma till persilja, dill och diverse kryddörter. Tomater, chili osv väntar jag ett tag till med - jag har en dryg meter snö i trädgårdslanden fortfarande.

Jag brukar direktså det mesta iofs, gul och röd lök använder jag sättlökar och sätter ut direkt i landet så fort jorden är lagom varm.

*KL*

Jag längtar efter att mina fröer ska komma på posten. Någon som har beställt från Frökungen och vet hur lång tid det brukar ta?

Intressant med skillnaderna... dina fönster ser ju iofs ganska stora ut, jag har inte jättesmå fönster men behöver tillskottsljus för alla plantor jag har i fönstren, trots att jag inte alls har så där många rader. Men så bor jag ju x antal mil norr om dig också :D!

jag har inte heller extrabelysning och brukar ha plantorna likadant. Det går jättebra ändå!

Mina blir för långa och lägger omkull sig när jag har provat så numera använder jag ordentligt med ljus. Men mina fönster är ganska mycket smalare än de på bilden så det spelar säkert in också, och trippelglas med spröjs och annat och mycket som skymmer ljuset. Men med tillskottsljus går det bra, så då kör jag på det.

*KL*

Nu har mina fröer kommit så nu är jag i full färd med förkultiverandet. Det ska bli tomater Tiny Tim), jordgubbar (F1 Sarian), citronbasilika, vanlig basilika, småbladig persilja, citronmeliss, lavendel, timjan, amarant (blodamarant och papegojamarant) och prydnadsgräs (Weeping Love).

*kl*

Även jag sår :) Normalt sett så kommer ju våren tidigt här (mittersta skåne - och vi bor väldigt skyddat) så jag började så redan i januari. Förhoppningen var att plantera ut om ca 1 månad, men med tanke på att vi har snö fortfarande så är det väl tveksamt... (förra året hade vi runt 15 grader nu.... )
Jag vet bara inte riktigt var jag ska få plats med alla krukor?! :D Som det är nu är två fönster fullastade, en hylla i bokhyllan har fått en lampa och tvättstugefönstert är fullt.
Och då har jag ändå det det mesta kvar att plantera om :eek: Räknar med minst 40 små plastkrukor till som skall placeras ut om 2-3 veckor....

Sår mycket blandat - iår är det mycket ätbart, blomkål, broccoli, tomat, sallad, morötter ect. Men även mycket blommor - dessa minns jag dock inte vad det är för sorter just nu ;)

Mina små tomatplantor har börjat kika upp nu! Jag blir lika glad varje gång! De sorter jag sår i år är Ananas Noir, Sweet Olive och Yeallow pearshaped. Ska nog köpa gardener's delight också bara för att de är så grymt goda!

Har sått chili också men de vägrar komma upp :mad:, ska köpa en sort till som ska blötläggas innan sådd.

Jag var lite sugen på att prova 'Yellow Pearshaped' jag också, den ser så söt ut! :D Du får rapportera i sommar om den är god :d

Idag har jag planterat om min salvia som växer som små monster! Maken till rotsystem, var inte lätt att separera dom, men det kändes som om det var läge för en gallring innan det blev helt ohållbart.

Näst på tur till omplantering är lavendeln och gullvivan, där bara några få har grott av typ 100 frön av vardera. Känns lite onödigt att de ska stå i två gigantiska plasttråg och ta upp en massa dyrbar plats när allt som egentligen behövs är 3-4 småkrukor. Det gör jag nog ikväll.

Har annars lite ångest över att åka hem till föräldrarna i påsk, för det innebär 3,5 dag utan tillsyn för mina små plantor! :eek: Får försöka vattna upp innan vi åker och dra för i fönstret så att de inte steks ihjäl när vi är borta, och hoppas att det går vägen. Lite plast över det som inte rä så stort också kanske, så fuktigheten behålls i jorden...

Den är vrålgod! Hade tre plantor förra året, två jag drivit upp själv och en jag köpte av "Tomatkungen".
Just nu står 4 stora plantor i mitt fönster, och ytterligare en hög är på väg upp.

Finns det något godare än små färska solvarma tomater?

*kl*

NU kan jag också hoppa in i tråden - har precis satt 3 sorters tomat och en chilivariant :d
Men jag får ju plats med mer i köksfönstret, så nu letar jag lite inspiration ;)

Jag ska rapportera :D. Det var dock dålig grobarhet på fröna, typ hälften har grott hittills.

KL

Och min chili har äntligen börjat komma upp!! Trodde den var död, dock bara väääldigt segstartad.

Hörrni!
Två av mina tomatplantor börjar snart blomma! De har satt knoppar, redan! Har nog världens bästa läge på balkongen. Allting växer som ogräs där.
Paprikorna är nästan 40 cm höga, tjocka och stabila stammar. Har några oidentifierade varelser med, minna inte vad det var jag planterade..
Idag ska jag plantera om mina physalis, har fått upp en hel drös med såna. Ska även plantera om de nya tomatplantorna. Och sen blir det en tur till blomsteraffären och köpa påskliljor till balkongen tror jag.

Jag kom hem från Barcelona igår. I en av de botaniska trädgårdarna snattade jag lite fröer (! Skäms på mig!). Jag är inte helt säker på vad det är, "bären" är stora som blåbär och glänser i en speciell blå färg. Ser ut som pärlor, jättefina!
Jag tror det är något som kallas "roast beef plant" eller nåt liknande. Blir kul o se om jag får upp något!

kl
Jag har sått: Timjan, basilika, koriander och märgärtor. Allting utom kariandern verkar ha tagit sig. Sambon har sått solrosor.
Jag har fått blodadtand bara och ska så mer så fort jag har köpt jord (hur dålig är den ifrån ikea? Är i så smart format...), blir vallmo och italiensk lilja.
Vill gärna göra en mini köksträdgård på altanen, men vet inte riktigt hur jag ska genomföra det än.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
429
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 689
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag känner att jag behöver byta jobb. Just nu jobbar jag i reception och arbetsmiljön har blivit så pass dålig senaste månaderna att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 739
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård