Det stämmer nog om man kommer från ett land utanför EU, men inte i ert fall:
"Som EU-medborgare har du rätt att arbeta, studera eller bo i Sverige utan uppehållstillstånd. Du har även rätt att starta och driva eget företag. Rätten för EU-medborgare att vistas i Sverige utan uppehållstillstånd kallas uppehållsrätt. Du har uppehållsrätt om du till exempel är arbetstagare, egen företagare, studerar eller har tillräckliga medel för din försörjning. Om du har uppehållsrätt i Sverige behöver du inte kontakta Migrationsverket." Från Migrationsverkets hemsida
Sen kan man som sagt ha uppehållsrätt "bara" genom att flytta till/med en svensk medborgare, och eftersom din partner dessutom har ett jobb på g så tror jag inte ni kommer ha några större problem. *tar i trä*
Ja, ska ni folkbokföra er med dig som familjeanknytning är det nog en bra idé att ni går dit alla tre. Annars blir det ju lite konstigt. Här finns info från Skatteverket! Där står det tillochmed att hela familjen ska med till servicekontoret, gud vad smart jag är När jag och min man gick dit tog vi med oss hyreskontrakt med båda våra namn på, bankutdrag från vårt gemensamma konto, eventuellt typ någon council tax bill och andra räkningar adresserade till oss båda två. Ta med lite allt möjligt som visar att ni haft en relation x antal år i UK så kan handläggaren bestämma vad som ska skickas in. Ring och prata med dem vetja innan flyttlasset går, de brukar vara väldigt trevliga när man väl kommer fram till en person!
Jag och min sambo, han kommer från England, gick till arbetsförmedlingen och fick honom inskriven där. De hjälpte med allt och hans samordningsnummer kommer om 2 dar (eller?) på posten.
Hon sa på AF att när han sedan får jobb så får han ett riktigt personnummer ist för samordningsnummret.
Ts finns kvar i registret även om hon varit utanför svergie över ett år, det måste bara förnyas på skatteverket, bara gå dit så hjälper de till.
Jag bodde också i england men var inte där över ett år så behövde endast meddela försäkringskassan att jag är tillbaka.
Vi behövde inte bevisa att vi var ett par, räckte att vi sa det till dom. Det borde inte göra skillnad då han kommer frå eu-land -fritt uppehållstillstånd på 3 mån.