Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har privat förskola och jag tror inte att det skiljer sig nämnvärt från de kommunala rent prismässigt.
Det finns fyra sätt att ha förskola på i Sverige:
- Kommunal förskola. Det klassiska liksom.
- Föräldrakooperativ. Styrs av föräldrar (ofta genom en ekonomisk förening) och kräver i regel att man hjälper till med till exempel städning, matlagning eller andra sysslor. Föreningen anställer pedagoger osv, men föräldrarna bidrar med avgift och ideell insats. Brukar vara mysigt och lite alternativt.
- Personalkooperativ. Styrs av personalen.
- Lägger till kyrklig förskola här. Svenska kyrkan driver många förskolor, och även om man inte köper bibelgrejen rakt av brukar det vara hög kvalitet för barnen. Det är definitivt värt att kika på om krisar. Ibland har de särskild pedagogisk inriktning, typ Reggio Emilia (som jag tycker verkar väldigt bra)
Här finns alla förskolor i Jönköping:
http://www.jonkoping.se/barnutbildn...em/forskolorao.4.74fef9ab15548f0b8001ea7.html
Här finns dagbarnvårdare (typ dagmamma):
http://www.jonkoping.se/barnutbildn...grafisktomrade.4.74fef9ab15548f0b800133e.html
Här finns svenska kyrkans förskolor i Jönköping, tre stycken:
http://www.svenskakyrkanjonkoping.se/svenska-kyrkan/forskola/
Har ni något nätverk annars som kan hjälpa er att pussla tills det har löst sig?
Föräldrar, vänner? Grannar med barn i samma ålder som ni kan turas om att hjälpas åt med?
Deltid är ju lite svårt med tanke på att jag är helt ny på mitt jobb - är ju inte så lätt att nu helt plötsligt kräva deltidMen ni borde ha rätt att arbeta deltid båda två, iaf? Kan man pussla lite den vägen, och sen komplettera med privat barnomsorg?
Har du verkligen kollat med FK att ni inte får några föräldradagar om barnet är så litet som 1 år när ni flyttar hit. Även om de bara ger grundbelopp så är det ju bättre än ingenting.
Det finns minst två till sätt:Vi har privat förskola och jag tror inte att det skiljer sig nämnvärt från de kommunala rent prismässigt.
Det finns fyra sätt att ha förskola på i Sverige:
- Kommunal förskola. Det klassiska liksom.
- Föräldrakooperativ. Styrs av föräldrar (ofta genom en ekonomisk förening) och kräver i regel att man hjälper till med till exempel städning, matlagning eller andra sysslor. Föreningen anställer pedagoger osv, men föräldrarna bidrar med avgift och ideell insats. Brukar vara mysigt och lite alternativt.
- Personalkooperativ. Styrs av personalen.
- Lägger till kyrklig förskola här. Svenska kyrkan driver många förskolor, och även om man inte köper bibelgrejen rakt av brukar det vara hög kvalitet för barnen. Det är definitivt värt att kika på om krisar. Ibland har de särskild pedagogisk inriktning, typ Reggio Emilia (som jag tycker verkar väldigt bra)
Här finns alla förskolor i Jönköping:
http://www.jonkoping.se/barnutbildn...em/forskolorao.4.74fef9ab15548f0b8001ea7.html
Här finns dagbarnvårdare (typ dagmamma):
http://www.jonkoping.se/barnutbildn...grafisktomrade.4.74fef9ab15548f0b800133e.html
Här finns svenska kyrkans förskolor i Jönköping, tre stycken:
http://www.svenskakyrkanjonkoping.se/svenska-kyrkan/forskola/
Har ni något nätverk annars som kan hjälpa er att pussla tills det har löst sig?
Föräldrar, vänner? Grannar med barn i samma ålder som ni kan turas om att hjälpas åt med?
Låter som om du har missuppfattat något. Föräldrapenningen har inte alls något med barnomsorgen att göra.Jag hörde om en person som inte fick någon plats på fsk trots lång tid i kö. Denne fick erbjudande om fler föräldradagar tills det ordnat sig med förskolan. Det är.. öh.. andrahandsinformation så jag vet inte exakt vad det handlade om eller hur det gick till. Kanske inte helt sannolikt att ni skulle få den möjligheten heller om den finns men värt att fråga om ifall det inte är löst på måndag.
Jag tror faktiskt stt jag har rätt till lite föräldraledigt (men minimum ersättning)! MEN nu har jag ju fått jobb och vi behöver den heltidslönen. Det skulle vara ifall min man kan ta dom dagarna - men vet inte hur det fungerar när han är brittisk som sagt.
Jag jobbar med en britt som visserligen har ett svenskt personnummer eftersom han bor och verkar här, men han är inte svensk medborgare (Engelskt pass, körkort osv) och han har föräldrapenning osv, inga konstigheter alls.
Var man är medborgare har ingen betydelse, bara var man bor och arbetar. Men har man inte arbetat (i Sverige?) innan så får man en mycket låg ersättning. Gå in på Försäkringskassans hemsida och kontakta dem om allt inte står där.OM det skulle vara så att han kan få ta föräldradagar så snart han fått sitt personnummer - då är i princip allt löst för det skulle i alla fall täcka det väsentliga!
Tack för att ni engagerar er så! Känns lite mindre hopplöst nu i alla fall när vi sitter och letar lösningar
Då måste det ha varit kommunen som skulle ersätta. De uttryckte det som "föräldradagar" men visst är det lite skumt om FK skulle gå in. Möjligt om kommunen hjälpt till med att skydda SGI då.Låter som om du har missuppfattat något. Föräldrapenningen har inte alls något med barnomsorgen att göra.
Var man är medborgare har ingen betydelse, bara var man bor och arbetar. Men har man inte arbetat (i Sverige?) innan så får man en mycket låg ersättning. Gå in på Försäkringskassans hemsida och kontakta dem om allt inte står där.
Minimum ersättning räcker för att täppa till hålen i alla fall! Får skicka sambon till Migrationsverket direkt på måndag för att påbörja sin process för personnummer/samordningsnummer.
Nja, är han britt är det väl Skatteverket som sköter det...? Min man har inte varit i kontakt med Migrationsverket alls. Din man är väl EU-medborgare med uppehållsrätt, och ska väl isåfall bara folkbokföra sig? Prata med Skatteverket om det snabbaste sättet att ansöka om personnummer INNAN ni skickar in papper. För min brittiske man (dåvarande sambo) var det sjukt mycket smidigare att folkbokföra sig som familjemedlem istället för som en person som jobbar/ska starta företag, och han fick personnumret hemskickat efter en vecka (!). Han slapp alltså joxa med samordningsnummer/migrationsverket/etc.
Men taaaack! Jag har fått bud på att han måste ha uppehållstillstånd för att kunna söka på Skatteverket. Han är som sagt brittiskt och därmed EU-medborgare (i alla fall just nu I och med brexit).
Skulle du ha någon aning om han behöver ha med mig eftersom sonen måste folkbokföras också? Sonen är som sagt svensk medborgare men inte folkbokförd i Sverige.
Deltid är ju lite svårt med tanke på att jag är helt ny på mitt jobb - är ju inte så lätt att nu helt plötsligt kräva deltid
Vi behöver ju egentligen en och halv lön för att klara oss i alla fall!