Däckel/tömkörningsgjord..

Tussilago

Trådstartare
En fundering..
Det har pratats rätt mkt om "bomvidd" på tömkörningsgjordar, att de är för smala o passar "hustak". Alltså de som har järn i.
Blir det inte samma sak med selar? Att järnet är gjort för lite mer "ryggsmala" hästar?
Min har ju en bomvid på 125-130 grader..
Vad är skillanden? Många selar har väl oxå järn i?

Sv: Däckel/tömkörningsgjord..

Ofta blir det lätt att de glider när man ex lägger i skakeln på ena sidan om man har hästar utan manke. Man får dra åt lite mer och springa snabbt runt till andra sidan :)

Till kallbloden har jag en tärnsjötömkörningsgjord utan järn i, det är den enda som ligger still.

Okej.. Då vet jag att det kan bli problem att hitta sele med rätt "bomvidd". Nån som stött på det problemet och vill dela med sig?

Har å andra sidan inte haft det problemet när det gäller sele, alltså det är inget jätteproblem. däremot tömkörningsgjorden som får mera belastning via inspänningar o voltarbete snurrar ju.

Det handlar inte om att det kan snurra eller inte. Det handlar om att "bomvidden" på tömkörningsgjordar oftast är för smala för breda kallblod, och då undrade jag om det är samma problem med selar? Att "bomvidden", dvs "däckelvidden" blir för liten?
Eller så är det jag som inte förstår vad det har med att gör att snurra runt?

Jag har stött på det. Ett sätt är att hitta ett lämpligt ställe att kila fast ena änden av gjorden/däckeln och dra i den andra änden så att man vidgar järnet. Men man gör det på egen risk, det går antagligen att böja av järnet.;)

om man skall böja om järnet tror jag att man skall frilägga det så att man har koll på att det böjer sig på rätt ställe .

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 272
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 620
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 340
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv