Cremello o gulanlag?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Luchador
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 125
  • Visningar Visningar 11 595
Sv: Cremello o gulanlag?

Och det är ett exempel till på hingst som ger grå papper, men raskod 04.

Han är renrasigt halvblod, men är inte godkänd själv.

Vet inte om han gjort bruksprovet överhuvudtaget, men snygg är han! :D

oki.. var kan man hitta denna goding då?

**KL**
Finns det några "gula" (halvgulíngar som isabeller och gulbrun och svartgulbrun(?)(smokey black)hingstar godkända i några av de avelsförbund som anses vara godkända i ASVH? Vilka halvblodsraser stamboksför gulingar?
U

**KL**
Finns det några "gula" (halvgulíngar som isabeller och gulbrun och svartgulbrun(?)(smokey black)hingstar godkända i några av de avelsförbund som anses vara godkända i ASVH? Vilka halvblodsraser stamboksför gulingar?
U

vad jag förstått så är Arrabell (eller vad han heter) godkänd i ASVH och likadant den gamle hingsten, men han finns bara på fryst semin..
Vet inte men verkade som löjtnantshjärta e godkänd.

Arro-Bell är inte godkänd i asvh. Han är bara avelsvärderad. Däremot Bernstein, antar att det är honom du pratar om är godkänd i asvh men finns bara på fruset då han är död.

vad jag förstått så är Arrabell (eller vad han heter) godkänd i ASVH och likadant den gamle hingsten, men han finns bara på fryst semin..
Vet inte men verkade som löjtnantshjärta e godkänd.

Du måste skilja på att en hingst är reggad i ASVH eller godkänd i ASVH.

Reggade är ju halvbloden bara de har ett pass. Alltså även Mackay och Arro-Bell.

Men godkänd för avel är ju inte hingsten förrän han klarat bruksprovet som hålls varje vinter. Och det har varken Arro-Bell eller Mackay gjort, men de är fortfarande renrasiga halvblod med fullt godkänd stam.

Arro-Bell är inte godkänd i asvh. Han är bara avelsvärderad. Däremot Bernstein, antar att det är honom du pratar om är godkänd i asvh men finns bara på fruset då han är död.

okej.. för fick ett mejl att arro va godkänd så jag börjar bli förvirrad, för flera säger olika.
Ja va Bernstein jag menade och sa ju att han va på fryst så det va ju rätt iallafall

Du måste skilja på att en hingst är reggad i ASVH eller godkänd i ASVH.

Reggade är ju halvbloden bara de har ett pass. Alltså även Mackay och Arro-Bell.

Men godkänd för avel är ju inte hingsten förrän han klarat bruksprovet som hålls varje vinter. Och det har varken Arro-Bell eller Mackay gjort, men de är fortfarande renrasiga halvblod med fullt godkänd stam.

ja men jag menar ju godkänd för avel av asvh. Jag vet de e reggade o så ju.

Man brukar väl skilja på godkänd och tillåten. Godkänd för avel är den om den gjort godkänt bruksprov och fått ett stamboksnummer efter namnet. Som att Bernstein har fått 761 (har jag för mig att det är).
Tillåten för avel är den om den blivit avelsvärderad. Skillnaden är att papprena får olika färger och avkommorna är berättigade till lite olika saker.

Endel kallar en avelsvärderad hingst för godkänd, vilket kan förvilla.

Man brukar väl skilja på godkänd och tillåten. Godkänd för avel är den om den gjort godkänt bruksprov och fått ett stamboksnummer efter namnet. Som att Bernstein har fått 761 (har jag för mig att det är).
Tillåten för avel är den om den blivit avelsvärderad. Skillnaden är att papprena får olika färger och avkommorna är berättigade till lite olika saker.

Endel kallar en avelsvärderad hingst för godkänd, vilket kan förvilla.

jo så här långt e jag med. Så just nu vill jag mest veta vilka gula hingstar som ger gröna alternativt vita papper!

Det är bara Bernstein (död, men finns på fryst) och Ravell (också på fryst) som ger gröna papper, de är de enda med godkänt bruksprov.

Med Arro-Bell, Löjtnantshjärta, Mackay, Ragyogo med flera får du alltid grå papper.

Men, är avkomman renrasigt halvblod (som med Arro-Bell, men inte ex. Ragyogo) får nästa generation vita (om du betäcker med en godkänd hingst då).

Det är bara Bernstein (död, men finns på fryst) och Ravell (också på fryst) som ger gröna papper, de är de enda med godkänt bruksprov.

Med Arro-Bell, Löjtnantshjärta, Mackay, Ragyogo med flera får du alltid grå papper.

Men, är avkomman renrasigt halvblod (som med Arro-Bell, men inte ex. Ragyogo) får nästa generation vita (om du betäcker med en godkänd hingst då).

Jooo om de grå papperna är raskod 54 va? men vad får hästarna delta i vad gäller årgångstävlingar o sånt med grå papper?

Jooo om de grå papperna är raskod 54 va? men vad får hästarna delta i vad gäller årgångstävlingar o sånt med grå papper?

Avkommor efter Ragyogo + halvblod får grå papper, men raskod 59 (tror jag) eftersom han är av en ras som inte är godkänd att ingå i ett halvblod.

Avkommor efter ex. Mackay eller Arro-Bell + halvblodssto får också grå papper, men raskod 04. Avkommorna är ju fortfarande renrasiga halvblod, trots ickegodkänd pappa.

Ska vi ta ännu ett exempel så får Arro-Bell + ex. travare grå papper raskod 59, travaren är inte av godkänd ras.

Raskod anger alltså vilken ras det är (04=renrasigt halvblod), sen kan samma raskod ha olika färger på pappren, beroende på om pappan är godkänd eller ej..

Som det är nu tror jag inte man får vara med i något alls med grå papper, men det kan man kolla på ASVH:s hemsida.

Jag undrar lite bara... Angående Perlino E

Alla föl får enligt hingsthållaren rosa papper (om mamman har stam förstås) som motsvarar ASVH's gröna vid registrering i Tyskland...
Betyder detta att man i de tyska avelsförbunden inte behöver ha en godkänd hingst för att få som vi i Sverige säger "gröna" papper??
Perlino E är ju ännu inte godkänd, men marknadsfördes ju med att fölen fick rosa (= ASVH's gröna) papper vid registrering.

Vilket rasförbund registreras Perlino E's avkommor i? Är det valfritt mellan de förbund som anges på hingstens hemsida, eller är det bara i ett specifikt förbund?

Någon skrev att Oldenburg är ett av ASVH godkänt avelsförbund, och på Perlino E's hemsida står det att fölen efter alla deras hingstar registreras i Oldenburg eller Mecklenburg alternativt ZfdP.

Sedan är ju frågan om man registrerar in fölet i ASVH's stambok (liksom med en import) när den har helt godkända papper från ett Tyskt förbund - låt oss då säga Oldenburg eftersom detta förbund är vedertaget av ASVH - får då detta föl gröna papper från ASVH...

Perlino E står inte med på Oldenburgförbundets hingstlista för 2007. Vill du registrera ett föl i detta förbund gäller först att visa upp ditt sto för att få henne stamboksförd i den "finaste" stamboken de har, vilket inte är säkert ditt sto klarar. Dessutom ska du betala medlemsavgifter til förbundet. Medlemar kan efter ansökan få använda en hingst som inte deras lista men då gäller följande:

"In case other stallions then the ones listed in the stallion directory shall be used a written request for an individual breeding licence has to be addressed to the breeding management before the planned covering.
Offspring of stallions who are not registered in the stallion stud-book I get a white birth certificate instead of the red pedigree paper (“Abstammungsnachweis”)."

Avkommor efter Ragyogo + halvblod får grå papper, men raskod 59 (tror jag) eftersom han är av en ras som inte är godkänd att ingå i ett halvblod.

Avkommor efter ex. Mackay eller Arro-Bell + halvblodssto får också grå papper, men raskod 04. Avkommorna är ju fortfarande renrasiga halvblod, trots ickegodkänd pappa.

Ska vi ta ännu ett exempel så får Arro-Bell + ex. travare grå papper raskod 59, travaren är inte av godkänd ras.

Raskod anger alltså vilken ras det är (04=renrasigt halvblod), sen kan samma raskod ha olika färger på pappren, beroende på om pappan är godkänd eller ej..

Som det är nu tror jag inte man får vara med i något alls med grå papper, men det kan man kolla på ASVH:s hemsida.
'
okej. Och då är det dom med grå papper raskod 04 som sen med godkänd hingst ger vita papper? Har jag förstått det hela rätt?

Perlino E står inte med på Oldenburgförbundets hingstlista för 2007. Vill du registrera ett föl i detta förbund gäller först att visa upp ditt sto för att få henne stamboksförd i den "finaste" stamboken de har, vilket inte är säkert ditt sto klarar. Dessutom ska du betala medlemsavgifter til förbundet. Medlemar kan efter ansökan få använda en hingst som inte deras lista men då gäller följande:

"In case other stallions then the ones listed in the stallion directory shall be used a written request for an individual breeding licence has to be addressed to the breeding management before the planned covering.
Offspring of stallions who are not registered in the stallion stud-book I get a white birth certificate instead of the red pedigree paper (“Abstammungsnachweis”)."

jag blir mer o mer förvirrad vad gäller Perlino. För jag har oxå kollat hans hemsida, och på den står det ju klart o tydligt att om man registrerar om sitt sto till något av de där tyska förbunden så kommer fölet få helt giltiga tyska papper! Stämmer inte detta så ljuger dom ju på hemsidan?! Eller är det jag och den andra tjejen som inte är läskunniga alls?

Precis. Grå papper raskod 59 ger däremot grå papper nästa generation också.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 702
Senast: ildiko
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 972
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 912
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 744
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka