Cremello o gulanlag?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Luchador
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 125
  • Visningar Visningar 11 595
Sv: Cremello o gulanlag?

Kolla Ragyogo hos Axells. Han är gul. Han har gjort 100 dagars provet o är EU godkänd.

Fast jag kan ju lika gärna få en brun avkomma och det vill jag ju inte. Jag vill ha en gul! Och det får jag garanterat med Perlino eller annan dubbelgul.

Dessutom är Ragyogo för lätt för mitt fullblodssto. Jag behöver lite mer ben för att avkomman ska tjäna sitt syfte.

ASVH godkänner inte cremellofärgade hästar i sin stambok, dvs de kan inte stambokföras, varken hingstar eller ston. Oberoende av stam eller vilken stambok de är registrerade i från början.
Men en häst är väl varken sämre eller bättre beroende på färgen på pappren? Grå är väl knappast värdelösa? Har man ett sto med full stam får ju avkomman också full stam. I de flesta lokala avelsföreningarna är man välkommen med sitt föl och unghäst för bedömning. Enda skillnaden är att man inte kan gå vidare till riksfölet eller treårschampionaten i Flyinge, men spelar det någon roll?

Så om jag hade betäckt mitt sv halvblodssto med perlino så hade jag fått visa avkomman på unghästbedömningar men inte på de "stora" för typ värstingarna? Kan du förklara detta lite närmare?

hmmm nu är jag ju inte alls inne på detta MEN som sagt jag har ju en perlinoavkomma i stomagen
men om nu allt går vägen och jag får en hingst unge och vill i framtiden då visa upp honom och kunna avla vidare ( jag är en drömmare)
så vart ut i världen ska jag då åka och visa upp denna avkomma då ?

Vad är det för stam på ditt sto?

Nu går jag inte alls i dessa tankar, men tanken slog mig ändå.. Kan man korsa en skimmel med en isabell? Vad blir det då för färg? Kan det blir knepigt?

Nu går jag inte alls i dessa tankar, men tanken slog mig ändå.. Kan man korsa en skimmel med en isabell? Vad blir det då för färg? Kan det blir knepigt?

En gulskimmel som har konstanta "kissefläckar" över hela kroppen:rofl:
Nä usch det var barnsligt av mig... kunde bara inte låta bli, lågt blodsocker och lite sömn pga småbarn gör att man blir lite flamsig ibland:angel:

Inte knepigt på en fläck, men vill man ha gult är det ju dumt att korsa med en färg som lägger sig över det eventuellt gula man får.

Skimmeln har en grundfärg, den avgör vilken färg avkomman får (+50% gulchans från isabellen). Sen är det 50% risk att avkomman skimlar av så det inte synbart spelar nån roll vilken färg hästen hade när den föddes (avelsmässigt spelar det ju roll förstås).

ASVH godkänner inte cremellofärgade hästar i sin stambok, dvs de kan inte stambokföras, varken hingstar eller ston. Oberoende av stam eller vilken stambok de är registrerade i från början.
Jag letade efter denna info igår, hittade inget.

Mejlade ASVH följande fråga:
Jag har letat på hemsidan men hittade inget.
ÄR hästar med gulanlag i dubbel uppsättning accepterade av ASVH eller inte?
Svaret jag fick var:
Hej
Vi har inga restriktioner för färg, det är därför du inte hittat något.
Precis osm jag trodde, men nu har vi det svart på vitt från föreningen ifråga.

En skimmel som nedärver gulanlag.

Hingsten Likör 149 var det. Han lämnade gule Regulator 211 som i sin tur blev morfar till Pompe 401. Många gula halvblod har fått färgen från dem.

Då har de ändrat det det senaste året, innan var iallafall inte gulgenen i dubbeluppsättning önskvärd. Man ansåg att dessa hästar inte var lika "tåliga" som hästar med andra färger. Flera föreningar vill fortfarande inte ha färgen, som tex russ mfl.
Jag vet att tex Bernstein-sonen Banquo inte var välkommen till premiering, men det är några år sedan.
Men det är väl bra, hitta nu några fina cremelloston med stam som godkänns av ASVH så är det bara att börja producera isabeller som kan bli godkända hingstar.

Då har de ändrat det det senaste året, innan var iallafall inte gulgenen i dubbeluppsättning önskvärd. Man ansåg att dessa hästar inte var lika "tåliga" som hästar med andra färger. Flera föreningar vill fortfarande inte ha färgen, som tex russ mfl.
Jag vet att tex Bernstein-sonen Banquo inte var välkommen till premiering, men det är några år sedan.
Men det är väl bra, hitta nu några fina cremelloston med stam som godkänns av ASVH så är det bara att börja producera isabeller som kan bli godkända hingstar.

Tror att detta blir fruktansvärt svårt tyvärr. MEN borde inte Banquo då vara en lämplig kandidat till premiering i dagsläget? För han har ju gröna papper o allt!

Banquo är 13 år så han måste ha ordentliga tävlingsmeriter för att kunna bli godkänd.

Han är kanske inte kvar i Sverige eller är kastrerad.

Banquo är 13 år så han måste ha ordentliga tävlingsmeriter för att kunna bli godkänd.

Han är kanske inte kvar i Sverige eller är kastrerad.

han är ju exporterad till USA sedan många år tillbaka. Vet inte vad han hittat på med där.

Men en häst är väl varken sämre eller bättre beroende på färgen på pappren? Grå är väl knappast värdelösa? Har man ett sto med full stam får ju avkomman också full stam. I de flesta lokala avelsföreningarna är man välkommen med sitt föl och unghäst för bedömning. Enda skillnaden är att man inte kan gå vidare till riksfölet eller treårschampionaten i Flyinge, men spelar det någon roll?

i och för sig så skulle det vara ganska häftigt och vara med i fyinges treårschmpionat med en avkomma du fött och gött själv :D

Hör du din latmask :mad: läs innantill i passet så har du stammen där,men hun är gelderländer kommer inte ihåg detaljerna .Kram :banana:

vaaaaaaaaa jag läsa passet :confused::confused:
njaaaaaaaaaa lite svår läst när det inte finns tillgängligt ;) lättare att fråga någon som har FULL KOLL:idea:

Jag minns faktiskt att det förr stod i registreringspapperna en liten notis om godkända färger utom albino (som då givetvis är fel benämningen-kanske det är därför den är borta nu då?)...kanske är det detta EoG minns?...färgerna stod uppradade...

du får berätta när du vet! Men är hennes ras godkänd hos ASVH så att hennes avkommor kan få gröna papper om du har en ASVH-godkänd hingst?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 700
Senast: ildiko
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 971
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 910
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 743
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka