B
baegifotur
Sv: Cremello o gulanlag?
Kolla Ragyogo hos Axells. Han är gul. Han har gjort 100 dagars provet o är EU godkänd.
Kolla Ragyogo hos Axells. Han är gul. Han har gjort 100 dagars provet o är EU godkänd.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ASVH godkänner inte cremellofärgade hästar i sin stambok, dvs de kan inte stambokföras, varken hingstar eller ston. Oberoende av stam eller vilken stambok de är registrerade i från början.
Men en häst är väl varken sämre eller bättre beroende på färgen på pappren? Grå är väl knappast värdelösa? Har man ett sto med full stam får ju avkomman också full stam. I de flesta lokala avelsföreningarna är man välkommen med sitt föl och unghäst för bedömning. Enda skillnaden är att man inte kan gå vidare till riksfölet eller treårschampionaten i Flyinge, men spelar det någon roll?
hmmm nu är jag ju inte alls inne på detta MEN som sagt jag har ju en perlinoavkomma i stomagen
men om nu allt går vägen och jag får en hingst unge och vill i framtiden då visa upp honom och kunna avla vidare ( jag är en drömmare)
så vart ut i världen ska jag då åka och visa upp denna avkomma då ?
Nu går jag inte alls i dessa tankar, men tanken slog mig ändå.. Kan man korsa en skimmel med en isabell? Vad blir det då för färg? Kan det blir knepigt?
Nu går jag inte alls i dessa tankar, men tanken slog mig ändå.. Kan man korsa en skimmel med en isabell? Vad blir det då för färg? Kan det blir knepigt?
Jag letade efter denna info igår, hittade inget.ASVH godkänner inte cremellofärgade hästar i sin stambok, dvs de kan inte stambokföras, varken hingstar eller ston. Oberoende av stam eller vilken stambok de är registrerade i från början.
Svaret jag fick var:Jag har letat på hemsidan men hittade inget.
ÄR hästar med gulanlag i dubbel uppsättning accepterade av ASVH eller inte?
Precis osm jag trodde, men nu har vi det svart på vitt från föreningen ifråga.Hej
Vi har inga restriktioner för färg, det är därför du inte hittat något.
Då har de ändrat det det senaste året, innan var iallafall inte gulgenen i dubbeluppsättning önskvärd. Man ansåg att dessa hästar inte var lika "tåliga" som hästar med andra färger. Flera föreningar vill fortfarande inte ha färgen, som tex russ mfl.
Jag vet att tex Bernstein-sonen Banquo inte var välkommen till premiering, men det är några år sedan.
Men det är väl bra, hitta nu några fina cremelloston med stam som godkänns av ASVH så är det bara att börja producera isabeller som kan bli godkända hingstar.
Banquo är 13 år så han måste ha ordentliga tävlingsmeriter för att kunna bli godkänd.
Han är kanske inte kvar i Sverige eller är kastrerad.
Vad är det för stam på ditt sto?
ASVH godkänner inte cremellofärgade hästar i sin stambok, dvs de kan inte stambokföras, varken hingstar eller ston. Oberoende av stam eller vilken stambok de är registrerade i från början.
Men en häst är väl varken sämre eller bättre beroende på färgen på pappren? Grå är väl knappast värdelösa? Har man ett sto med full stam får ju avkomman också full stam. I de flesta lokala avelsföreningarna är man välkommen med sitt föl och unghäst för bedömning. Enda skillnaden är att man inte kan gå vidare till riksfölet eller treårschampionaten i Flyinge, men spelar det någon roll?
hmm ska PM dobbisen här på forumet hon vet allt om mina hästar och stammtavlor![]()
Hör du din latmaskläs innantill i passet så har du stammen där,men hun är gelderländer kommer inte ihåg detaljerna .Kram
![]()