Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men denna då? Han är renrasig hannoveranare som jag fattat det. Godkänd i flera tyska stamböcker. Borde inte han ge annat än grå papper här i sverige?! Eller jag e helt ute o cyklar?
www.blazingcoloursfarm.com/Mirabeau1.htm
jag har själv betäckt med Perlino i åroch så vitt jag vet är han ännu inte godkänd i något tyskt förbund men är Kåret i danska PSA (med riktigt god kritik o höga poäng) så nästa år hoppas jag få en palomino eller "bork" bäbis
![]()
Denna hingst som finns i Kanada är inte godkänd av något förbund som ASVH erkänner.Bara för att en häst har en del hannoveranerblod i sig gör den inte automatiskt godkänd hingst i det förbundet.
Det är skillnad på vilka raser som är godkända för halvblodsavel och vilka hingstar som är det.
En avkomma till en hingst av godkänd ras men som inte är godkänd själv, t ex Business eller Löjtnantshjärta, ger grå papper men raskod 04. En avkomma till Perlino, som verkar vara av en ungersk ras som inte är godkänd av ASVH, ger inte raskod 04, tror att det blir 59.
Alltså, det finns ju olika papper och olika raskoder.
Ett renrasigt halvblod får raskod 04, men papprena kan vara både gröna, gula, vita eller grå. Allt beror ju på i vilken utsträckning hingstarna i stamtavlan är godkända.
Nu var inte mitt isabellsto reggat i ASVH, men hade hon varit det hade hon fått grå papper, med raskod 04. Detta eftersom hon var renrasigt halvblod, men pappa Mackay inte var godkänd.
Perlino ger grå papper med raskod 59 eller liknande, eftersom han inte räknas som halvblod.
Så, det finns olika grå papper också, beroende på om hästen är halvblod eller inte..
Både Perlino och Löjtnantshjärta ger grå papper men med olika raskoder.
http://www.asvh.se/regist/stambok_reg.htm
Det är skillnad på vilka raser som är godkända för halvblodsavel och vilka hingstar som är det.
En avkomma till en hingst av godkänd ras men som inte är godkänd själv, t ex Business eller Löjtnantshjärta, ger grå papper men raskod 04. En avkomma till Perlino, som verkar vara av en ungersk ras som inte är godkänd av ASVH, ger inte raskod 04, tror att det blir 59.
Register avd. II
Häst (korsningshäst) fallen efter av ASVH Service AB godkänt avelsvärderad hingst, men där moderns rastillhörighet ej accepteras av samma grundstambok som fadern.
Raskod: 54 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 9001)
Perlino är av någon ras jag inte kan identifera på stammen men han är född i Tjeckien så jag förutsätter att han inte är av godkänd ras.
Använder du Perlino och får ett stoföl får hennes avkommor e godkänd hingst raskod 59 och grå papper.
För att få raskod 04 måste pappa, morfar och mormorsfar vara av raser som är godkända av ASVH. För att få gröna papper måste pappa, morfar och mormorsfar vara godkända. En häst efter godkänd hingst men med en morfar eller mormorsfar som inte var godkänd med av godkänd ras får vita papper. Min egen häst har vita papper eftersom hennes mormorsfar var en icke godkänd hingst som var en korsning mellan anglonormand och oldenburgare, två raser som är godkända av ASVH. Pappa är godkänt halvblod och morfar godkänd trakehner.