Cremello o gulanlag?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Luchador
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 125
  • Visningar Visningar 11 595
Sv: Cremello o gulanlag?

jag har själv betäckt med Perlino i år :d och så vitt jag vet är han ännu inte godkänd i något tyskt förbund men är Kåret i danska PSA (med riktigt god kritik o höga poäng) så nästa år hoppas jag få en palomino eller "bork" bäbis :banana::bump:

Men denna då? Han är renrasig hannoveranare som jag fattat det. Godkänd i flera tyska stamböcker. Borde inte han ge annat än grå papper här i sverige?! Eller jag e helt ute o cyklar?
www.blazingcoloursfarm.com/Mirabeau1.htm

Denna hingst som finns i Kanada är inte godkänd av något förbund som ASVH erkänner.Bara för att en häst har en del hannoveranerblod i sig gör den inte automatiskt godkänd hingst i det förbundet.

jag har själv betäckt med Perlino i år :d och så vitt jag vet är han ännu inte godkänd i något tyskt förbund men är Kåret i danska PSA (med riktigt god kritik o höga poäng) så nästa år hoppas jag få en palomino eller "bork" bäbis :banana::bump:

Men på hans hemsida står det ju om reg av fölen i tyskland? Det verkar på deras hemsida som om det ska vara möjligt.

Har du nån fungerande e-post till ägarna?

Denna hingst som finns i Kanada är inte godkänd av något förbund som ASVH erkänner.Bara för att en häst har en del hannoveranerblod i sig gör den inte automatiskt godkänd hingst i det förbundet.

nej det var inte heller så jag menade. Ville bara höra om det fanns möjlighet att den var okej. För som jag förstod det var den ju helhannoveransk. Eller ja jag vet som sagt inte hur det funkar, satt bara o kolla runt lite.

Fast för att det ska räknas som ett halvblod måste det vara minst 87,5% halvblod, d v s tre led av rätt ras.

okej... då förstår jag.. såvida hingsten inte är av annan ras men godkänd för halvblodsavel väl=

Det är skillnad på vilka raser som är godkända för halvblodsavel och vilka hingstar som är det.

En avkomma till en hingst av godkänd ras men som inte är godkänd själv, t ex Business eller Löjtnantshjärta, ger grå papper men raskod 04. En avkomma till Perlino, som verkar vara av en ungersk ras som inte är godkänd av ASVH, ger inte raskod 04, tror att det blir 59.

Det är skillnad på vilka raser som är godkända för halvblodsavel och vilka hingstar som är det.

En avkomma till en hingst av godkänd ras men som inte är godkänd själv, t ex Business eller Löjtnantshjärta, ger grå papper men raskod 04. En avkomma till Perlino, som verkar vara av en ungersk ras som inte är godkänd av ASVH, ger inte raskod 04, tror att det blir 59.

okej? Nu blev jag ännu mer förvirrad. ger inte perlino grå papper då?
Var kan man hitta mer om denna löjtnantshjärta?
Så business ger grå papper men renrasigt sv halvblod?

Alltså, det finns ju olika papper och olika raskoder.

Ett renrasigt halvblod får raskod 04, men papprena kan vara både gröna, gula, vita eller grå. Allt beror ju på i vilken utsträckning hingstarna i stamtavlan är godkända.

Nu var inte mitt isabellsto reggat i ASVH, men hade hon varit det hade hon fått grå papper, med raskod 04. Detta eftersom hon var renrasigt halvblod, men pappa Mackay inte var godkänd.

Perlino ger grå papper med raskod 59 eller liknande, eftersom han inte räknas som halvblod.

Så, det finns olika grå papper också, beroende på om hästen är halvblod eller inte..

Alla hingstar som inte är godkända eller som inte löst licens ger grå papper.

Det är skillnad på raskod och färg på papprena. Ett registreringsnummer består ju av tre delar, raskod-födelseår-löpnummer. En renrasig häst efter icke godkänd hingst får rätt raskod men du kan se färgen på papprena på löpnummret. Gröna papper har löpnummer som börjar på 0-5, vita papper börjar på 6, grå papper har jag för mig börjar på 9.

Alltså, det finns ju olika papper och olika raskoder.

Ett renrasigt halvblod får raskod 04, men papprena kan vara både gröna, gula, vita eller grå. Allt beror ju på i vilken utsträckning hingstarna i stamtavlan är godkända.

Nu var inte mitt isabellsto reggat i ASVH, men hade hon varit det hade hon fått grå papper, med raskod 04. Detta eftersom hon var renrasigt halvblod, men pappa Mackay inte var godkänd.

Perlino ger grå papper med raskod 59 eller liknande, eftersom han inte räknas som halvblod.

Så, det finns olika grå papper också, beroende på om hästen är halvblod eller inte..

Okej? Och hur påverkar raskoden det hela? Vad är det för skillnad på halvblod med grå papper 04 eller 59?

Både Perlino och Löjtnantshjärta ger grå papper men med olika raskoder.
http://www.asvh.se/regist/stambok_reg.htm

Det va just där jag försökte reda ut min förvirring, men förstod inte riktigt skillnaden. Men förstod nu efter många om och men att det blir
Register avd. III

Övriga hästar av varmblodstyp. Om härstamning kan verifieras anges sådan. I övrigt anges härstamningen som okänd. Dock måste födelseår kunna verifieras och anges.
Raskod: 59 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 9501)

för Perlino avkomman, och detta var ju inte alls bra väl?!

Men du?
Om, jag säger om, jag hade använt Perlino och fölet blivit ett sto. Vad hade den då fått för färg på papperna på sina avkommor om de hade godkänd pappa?

För Perlino fölet får ju grå av raskod 59 som jag fattat det.

fortfarande grå papper, eftersom det inte är rätt raskod på stoet - om jag kopplat rätt...

Jodå, så här står det:
Register avd. II

Häst (korsningshäst) fallen efter av ASVH Service AB godkänt avelsvärderad hingst, men där moderns rastillhörighet ej accepteras av samma grundstambok som fadern.
Raskod: 54 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 9001)

Perlino är av någon ras jag inte kan identifera på stammen men han är född i Tjeckien så jag förutsätter att han inte är av godkänd ras.

Använder du Perlino och får ett stoföl får hennes avkommor e godkänd hingst raskod 59 och grå papper.

För att få raskod 04 måste pappa, morfar och mormorsfar vara av raser som är godkända av ASVH. För att få gröna papper måste pappa, morfar och mormorsfar vara godkända. En häst efter godkänd hingst men med en morfar eller mormorsfar som inte var godkänd med av godkänd ras får vita papper. Min egen häst har vita papper eftersom hennes mormorsfar var en icke godkänd hingst som var en korsning mellan anglonormand och oldenburgare, två raser som är godkända av ASVH. Pappa är godkänt halvblod och morfar godkänd trakehner.

Perlino är av någon ras jag inte kan identifera på stammen men han är född i Tjeckien så jag förutsätter att han inte är av godkänd ras.

Använder du Perlino och får ett stoföl får hennes avkommor e godkänd hingst raskod 59 och grå papper.

För att få raskod 04 måste pappa, morfar och mormorsfar vara av raser som är godkända av ASVH. För att få gröna papper måste pappa, morfar och mormorsfar vara godkända. En häst efter godkänd hingst men med en morfar eller mormorsfar som inte var godkänd med av godkänd ras får vita papper. Min egen häst har vita papper eftersom hennes mormorsfar var en icke godkänd hingst som var en korsning mellan anglonormand och oldenburgare, två raser som är godkända av ASVH. Pappa är godkänt halvblod och morfar godkänd trakehner.

Perlino är av rasen Kwinsky. Står på hemsidan.
Men som jag förstår det så går det att registrera fölen i någon tysk rasförbund. Undrar dock hur ASVH ställer sig till dessa föl då?! Något du vet nått om?

De avelsförbund som ASVH erkänner är följande:

"1. Av ASVH Service AB erkända stamböcker.
Varmblod
Belgien
BWP

Danmark
Dansk Varmblod

Frankrike
SF (Selle Francais)

Holland
KWPN (avd. RP)

Polen
Kwlkp

Sverige
ASVH

Tyskland
Baden-Württemberg
Bayern
Berlin-Brandenburg
Hannover
Holstein
Oldenburg
Rheinisches Pferdestammbuch
Rheinland-Pfalz-Saar
Sachsen-Thüringen
Trakehner/Ostpreussiskt varmblod
Westfalen

Fullblod
General Studbook

Fullblodsarab
WAHO

Angloarabiskt fullblod
CIAA

För samtliga stamböcker krävs att härstamningen uppfyller kraven för Grundstambok I.
Varmblodshästar intagna i andra stamböcker kan medges enskild prövning."

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 702
Senast: ildiko
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 972
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 912
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 744
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka