Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner mig lite trög som inte kan tolka alla dubbla budskap. Är inte tanken att cirka 60 % ska bli sjuka, ej riskgruppen, i en takt där sjukvården hinner med? Det rimmar ju samtidigt illa med all diskussion om kraftfull frivillig isolering. Jag tänker att myndigheter och experter måste ha räknat fram att ett gäng människor borde träffas med jämna mellanrum för att hålla ett jämt flöde. Och sedan får man gå in och stoppa smittvägar med jämna mellanrum genom olika förbud. Jag tänker att det blir fasligt utdraget om inte vi unga och friska tar tjuren vid hornen och blir sjuka. Eller har vi lagt om planen?
Eftersom vi inte stängt ned totalt som i typ wuhan så sker det ändå en smittspridning, det går liksom inte att undvika skulle jag tro.
 
Eftersom vi inte stängt ned totalt som i typ wuhan så sker det ändå en smittspridning, det går liksom inte att undvika skulle jag tro.
Och eftersom Kina stängt ner och utrotat viruset temporärt är det ju otroligt stor risk att det kommer in i landet på nytt och drar igång hela karusellen igen. Därför är Sveriges taktik troligtvis mycket mer långsiktig och effektfull, även om den till en början retar upp folk som inte kan tänka ett steg längre.
 
Vad som oroar är att efter Expressens rapport att en del av de som dött är svensksomalier så kommer många att tänka att ja men jag träffar aldrig somalier så då är det ingen fara att jag blir smittad.
 
En allmän reflektion : Jag tycker diskussionen här i majoritet visar på stor insikt, pålästhet och ansvarstagande. Det är väldigt upplyftande och reflekterar även samhället i övrigt hur Corona i Sverige hittills hanteras. Dvs i huvudsak väldigt bra - både från myndigheter, regering och medborgare i majoritet.

Vill tipsa om - för ALLA - inte bara de som känner att de mår dåligt och blir överväldigade av alla medias rubriker och är så rädda /oroliga att de fastnar i att ändå läsa ”allt” som skrivs osv :

Ladda ner Skäringer och Mannheimer podden, och lyssna på avsnittet där de har Agnes Wold som gäst med anledning av Coronakrisen. Tydligt, lugnt, krasst , balanserat och väldigt sakligt . Rekommenderas ALLA .
 
Är folk så dumma? Det verkar väl i och för sig inte bättre med tanke på alla som åker på skidsemester nu.

Jag tycker inte jämförelsen bär. Inte heller antagandet ang en rubrik i Expressen pga Somalier. Majoriteten av människor är smartare än så.

Ang skidor och Sälen osv finns det nyanser även där, vilket även det publicerats i media. FHM har även själva uttalat sig specifikt, att om man vill åka med närmsta familjen till Sälen och vara i sin privata stuga och inte umgås i folksamlingar osv så är det lika Ok som nån annanstans. Det är liksom inte ekvivalent med att Sälen per se är Coronasmittans hemvistelse i sak.
 
En allmän reflektion : Jag tycker diskussionen här i majoritet visar på stor insikt, pålästhet och ansvarstagande. Det är väldigt upplyftande och reflekterar även samhället i övrigt hur Corona i Sverige hittills hanteras.
Jag har funderat lite på det. Om jag är i en bubbla av mestadels vettiga människor och kanske har en helt skev och verklighetsfrånvänd uppfattning om hur det ser ut i samhället i stort?
För jag har allmänt en känsla av välhanterad kris, iofs samhällsbelastningar men inget som kommer att spåra ur på något vis. Men jag kanske missar totalt i den bedömningen för jag har alldeles för skev input om hur det ser ut där ute, och framför allt bland annat folk?
 
Jag har funderat lite på det. Om jag är i en bubbla av mestadels vettiga människor och kanske har en helt skev och verklighetsfrånvänd uppfattning om hur det ser ut i samhället i stort?
För jag har allmänt en känsla av välhanterad kris, iofs samhällsbelastningar men inget som kommer att spåra ur på något vis. Men jag kanske missar totalt i den bedömningen för jag har alldeles för skev input om hur det ser ut där ute, och framför allt bland annat folk?

Min bild är helt klart , som sagt, att en majoritet av Sveriges befolkning har en sansad syn på det hela, är pålästa och har förtroende för instanserna ang direktiv, även om såklart alla är rädda, oroade och väldigt osäkra hur sjutton det ska bli .

Däremot - oavsett ämne - politik etc, samt även tyvärr många medier, - så finns det väldigt mycket sådant man kan påverkas av och jag tror väldigt många, för att inte säga alla, påverkas mer eller mindre av det. Skillnaden blir att vissa kanske har större pålästhet, större uppfattning om nyhetskällor, journalistik etc så utifrån det kan man sålla och känna var det finns grund att fokusera och var det inte finns det.
 
Senast ändrad:
Och eftersom Kina stängt ner och utrotat viruset temporärt är det ju otroligt stor risk att det kommer in i landet på nytt och drar igång hela karusellen igen. Därför är Sveriges taktik troligtvis mycket mer långsiktig och effektfull, även om den till en början retar upp folk som inte kan tänka ett steg längre.
Jag tror det finns många sjuka människor där fortfarande men myndigheterna vill få omvärlden att tro att de löst problemet.
 
Jag är intresserad.
Ska åka buss i morgon. :nailbiting::D

För att åka buss, rekommenderar jag att kolla reseplaneraren. Och åker du under rusningstrafik, rekommenderar jag att ta minst 1 buss tidigare. Åtminstone vi har haft lite svårt att hålla tiderna då. Dagtid är det, hos oss i norrort, inga problem alls.

Tänkte mer på beslutet man tog om att dra ner på antalet turer inom SL-trafiken. Frågor om det, kan jag nog svara på i viss mån.
 
Vill tipsa om - för ALLA - inte bara de som känner att de mår dåligt och blir överväldigade av alla medias rubriker och är så rädda /oroliga att de fastnar i att ändå läsa ”allt” som skrivs osv :

Ladda ner Skäringer och Mannheimer podden, och lyssna på avsnittet där de har Agnes Wold som gäst med anledning av Coronakrisen. Tydligt, lugnt, krasst , balanserat och väldigt sakligt . Rekommenderas ALLA .
Vetenskapsradion kan vara ett bra alternativ också för att få lite mer samlad förståelse som motvikt till här-och-nu-krigsrubrikerna.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7425406
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1478806?programid=406
 
För att åka buss, rekommenderar jag att kolla reseplaneraren. Och åker du under rusningstrafik, rekommenderar jag att ta minst 1 buss tidigare. Åtminstone vi har haft lite svårt att hålla tiderna då. Dagtid är det, hos oss i norrort, inga problem alls.

Tänkte mer på beslutet man tog om att dra ner på antalet turer inom SL-trafiken. Frågor om det, kan jag nog svara på i viss mån.
Jag ska åka en linje som inte brukar ha så många resande, iallafall inte de gånger jag åkt den. Ska åka vid kl 14 och den brukar ta 8 minuter, ska vara framme senast kl 15. Borde inte vara några problem, har kollat i reseplaneraren och den verkar gå som vanligt men får kolla bättre i morgon.

Man drog väl ner på turer för att färre åkte buss + 20% av förarna blivit sjuka?
 
Jag ska åka en linje som inte brukar ha så många resande, iallafall inte de gånger jag åkt den. Ska åka vid kl 14 och den brukar ta 8 minuter, ska vara framme senast kl 15. Borde inte vara några problem, har kollat i reseplaneraren och den verkar gå som vanligt men får kolla bättre i morgon.

Man drog väl ner på turer för att färre åkte buss + 20% av förarna blivit sjuka?

Ja och för att kunna möta upp ev ännu större mängd sjukningar. Man resonerade så att hellre mindre mängd avgångar som faktiskt går, än full mängd avgångar med massa inställda turer pga personalbrist. Sen satte man lördag för att tjänstepaketen för oss förare redan fanns att tillgå och all data fanns i systemet. Utöver det skulle man förstärka upp under rusning, vilket var upp till resp entreprenör att ordna efter behov. Tyvärr föll det sig så att antalet resenärer förra veckan var färre än denna vecka, vilket orsakade trängsel nu och gjorde det hela lite värre än tänkt.
Nu får vi se hur det blir, vårt "käre" trafikborgarråd har visst glömt bort beslutet han tog förra veckan och försöker nu agera hjälte. Så kanske ökar vi upp igen nästa vecka, vi får se.
 
Ja och för att kunna möta upp ev ännu större mängd sjukningar. Man resonerade så att hellre mindre mängd avgångar som faktiskt går, än full mängd avgångar med massa inställda turer pga personalbrist. Sen satte man lördag för att tjänstepaketen för oss förare redan fanns att tillgå och all data fanns i systemet. Utöver det skulle man förstärka upp under rusning, vilket var upp till resp entreprenör att ordna efter behov. Tyvärr föll det sig så att antalet resenärer förra veckan var färre än denna vecka, vilket orsakade trängsel nu och gjorde det hela lite värre än tänkt.
Nu får vi se hur det blir, vårt "käre" trafikborgarråd har visst glömt bort beslutet han tog förra veckan och försöker nu agera hjälte. Så kanske ökar vi upp igen nästa vecka, vi får se.

Oavsett vem/vad/varför/hur osv så blir det ju totalhaveri utifrån FHM och regeringsdirektiv . Självklart reagerar folk som försöker göra rätt (och dessutom ta sig till jobbet) då .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 069
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 415
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 261
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 688
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp