Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej det är faktiskt skillnad på att säga att sjukdomen inte smittar under inkubationstiden och att säga att risken är liten att bli smittad från någon utan symptom. Det är faktiskt två helt olika påståenden. Den ena säger man att det inte smittar under inkubationstiden. Den andra säger man indirekt att det gör det, bara att risken är väldigt liten.

Det står ju dock även på folkhälsomyndighetens sida att det går att smittas av personer som har en mild form av smitta och inte känner sig sjuka. Det är väl samma sak som står hos WHO?
 
Det står ju dock även på folkhälsomyndighetens sida att det går att smittas av personer som har en mild form av smitta och inte känner sig sjuka. Det är väl samma sak som står hos WHO?
Jag tycker inte att det är samma sak, nej. Men om du tycker det så är det ju jättebra för dig! Då antar jag att det aldrig har varit några osäkerheter kring att man faktiskt kan bli smittad av en person utan symptom för dig?
 
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/o...ZhLJbB1PJg99wEswh2xZmDcJomXiE8vjFG5wK37HplxmE

Fräscht.

Leverantörerna höjer priset på sjukvårdsmaterial
PUBLICERAD IGÅR 18:00
Handskar, munskydd och visir är några av sjukvårdens viktigaste produkter i bekämpningen av coronaviruset. Men 20 av sjukvårdens 100 viktigaste artiklar är just nu svåra att få tag på. Dessutom höjer leverantörerna priserna på dessa ordentligt.

Stängda gränser och karantän på fabriker gör att det är svårt att få tag på sjukvårdsmaterial som vården behöver i kampen mot coronaviruset.
Därför har varuförsörjningsnämnden, där länen Örebro, Dalarna, Västmanland, Uppsala och Sörmland ingår, gjort en lista på de 100 viktigaste produkterna för sjukvården, något som P4 Örebro berättade först. Syftet är att peka ut vilka artiklar som absolut inte får ta slut.
Men 20 av dessa artiklar är just nu svåra att få tag i.
– I helhet ser det bra ut, men sen finns det produkter som befinner sig i kritiskt läge, säger Bechet Barsom (KD), ordförande i varuförsörjningsnämnden.
Höjer priserna
Dessutom börjar leverantörerna öka priset på de viktigaste produkterna.
– Det är rejäla ökningar kan man säga, berättar Bechet Barsom.
Priserna är högre än vad som står i avtalet mellan varuförsörjningsnämnden och leverantörerna. När varuförsörjningsnämnden träffas på torsdag ska de ta ställning till hur de ska hantera de höga priserna.
– Är det faktiska kostnader så måste vi möta det, säger Bechet Barsom.
 
Jag tycker inte att det är samma sak, nej. Men om du tycker det så är det ju jättebra för dig! Då antar jag att det aldrig har varit några osäkerheter kring att man faktiskt kan bli smittad av en person utan symptom för dig?

Jo, självklart har det varit osäkerheter, det är ju fortfarande osäkert eftersom vi inte vet allt. Det står ju ganska tydligt tycker jag.
 
Fast just på sjukhus behövs det väl tänker jag, både för de som är i riskgrupper och för sjukvårdspersonal, som sagt hade nog min mamma inte blivit så sjuk i Corona, men nu kan hon ju rent teoretiskt smittat ner en massa personal och andra patienter vilket är exakt det vi inte vill just nu.
Fast vad kan man göra när man vet att riskgruppspatienter fått i sig viruset? Det går inte att göra något än att invänta symptomen och då börja behandla de symptom som går att behandla, och det hade man ju gjort ändå. Avseende sjukvårdspersonal kan de ju bli hemskickade, men om det inte smittar innan symptom så kanske de gör mer nytta på jobbet några dagar till än att gå hemma friska utan att jobba tills de får symptom och börjar smitta?
Och dels tar det väl något dygn innan provsvaren kommit och vad gör man det dygnet? Jobbar på som vanligt eller går hem för säkerhets skull trots personalbrist? Hur ofta ska arbetande vårdpersonal testas? Varje dygn?
 
Hur länge tror de att man är immun efter att ha varit sjuk av corona? Hittar inget svar på Folkhälsomyndighetens sida. Det är ju ganska relevant om man hoppas på flockimmunitet.

Ursäkta om det redan är diskuterat i tråden, går inte att hinna läsa allt i dessa trådar...
 
Jag funderar på hur det ska gå för större köpcenter och butikerna där. Många lär stängas.

Många butiker har redan stängt. NK tex. drar ner sina öppettider from imorgon. Att NK ens bestämmer sig för att stänga lite tidigare än väl närmast historiskt....

Jag var såklart tvungen att göra en NK-meme bara för det :angel:

C2BADF64-4F37-4C66-858E-49E248455380.jpeg
 
Jag behöver till hälsocentralen i flera ärenden som jag har skjutit på pga sportlov, då blir de så irriterade om man kommer dit med nåt icke-akut. Men efter sportloven kom corona. Blir helt trött av att ens läsa instruktionerna om hur jag ska gå tillväga nu. Har ju redan väntat flera veckor för länge för att inte belasta vården under loven.
 
Dom gör säkert en mer utbildad gissning än gemene man iaf, om det kan vara till tröst :)
Ja, det var ju det jag undrade. Under frågor och svar på Folkhälsomyndighetens sida står ju svar på sånt man inte vet säkert än, liksom baserat på det man vet hittills blablabla. Men hittar inget om immunitet.
 
Ja, det var ju det jag undrade. Under frågor och svar på Folkhälsomyndighetens sida står ju svar på sånt man inte vet säkert än, liksom baserat på det man vet hittills blablabla. Men hittar inget om immunitet.

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 074
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 495
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 262
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 692
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp