Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju ytters tveksamt, de har hela tiden målat upp bästa tänkbara scenario.

En annan sak som har stört mig oerhört mycket är påståendet att det krävs särkild utbildning till att bära ansiktskydd. Jasså, fem års universitetsstudier? Mastersexamen i Ansiktsmask?

Eller så är det faktiskt någon man kan förklara och lära ut på 5-20 minuter, men en enkel instruktionvideo på Youtube, med övriga hygieninstruktioner.

Varför inte bara säga som det är, ja, rätt använt ansiktsskydd kan skydda till en viss del, men det finns inte tillräckligt till alla så vi måste reservera de till sjukvården och till de som behöver det mest.

Är det så svårt med transparens egentligen.
Det handlar bland annat om hur man har på sig ansiktsmasken för att den ska sluta tätt (annars är den ju verkningslös), att man inte kan ha den hängande runt halsen medan man äter (det såg jag på flygplatsen :rofl:), hur ofta filter behöver bytas, vilka begränsningar och användningstid skyddet har, hur man ska förvara och underhålla det när det inte används, hur det ska kontrolleras före varje användning.. Det finns olika fabrikat av skydd med olika instruktioner. Och med tanke på hur svenska folket bunkrar toapapper utan att läsa på vad som är vettigt har jag noll förtroende för att sådana här instruktioner skulle följas, utan endast ge en helt falsk trygghetskänsla och dessutom förbruka resursen från där den behövs, i sjukvården.
 
Strategin har väl i första hand inte varit flockimmunitet utan att försöka få smittan att spridas så långsamt som möjligt men i nån sorts jämn takt så att sjukhusen kommer att hinna med de allra svåraste fallen.

I England jo, deras tanke var att smitta ner 60% av befolkningen. Det står ju klart och tydligt!
 
Jo men viruset kan ju mutera varje gång dess DNA kopieras, vilket kan ske massor av gånger i en kropp och inga gånger i en annan. Alltså inte proportionellt som du skrev. Gymnasiekunskaper.

Du räknar inte med ökad sannolikhet med ökat antal värdkroppar.

Det finns en genomsnittlig förökning, oavsett om i vissa värdkroppar så sker reprodutionen massivt, eller inte alls. För att genomsnittet ska ändras måste en annan faktor än viruset ändras, dvs värdkroppen. Antingen genom att vara väldigt genetiskt annorlunda, eller andra faktorer (ex.vis ålder, där det inte är säkert om viruset förökar sig likadant i barns kroppar , mer, mindre, eller om det bara ger mildare symptom)

Men på det stora hela, du har fel. Det är inte så slumpmässigt som du påstår, och ju fler smittade, desto stabilare blir sannolikheten för mutation.
 
Hur är antalet kroppar relevant? Kan virus enbart mutera en gång/ett visst antal gånger per människokropp menar du?

Jag är inget proffs inom ämnet men jag tänker mig att antalet kroppar spelar roll så tillvida att viruset kan mutera i varje kropp innan dess immunförsvar tar itu med viruset. Låt oss säga att viruset har 5 dagar på sig i en kropp innan dess immunförsvar bryter ner det. Då är det ju med fördelaktigt för viruset att vara i 10 kroppar än i 1 eftersom de faktiska dagarna då blir 50 istället för 5.
 
Jag sprider skit? Folkhälsomyndigheten har spridit skit, googla bara artiklar från januari och februari, med intervjuer. Allt gick stick i stäv i hur allvarligt Kina och Italien hade tagit på smittspridningen. Då tyckte jag att de råd vi fick var ruskigt omdömeslösa, men man måste tydligen vara expert för att kunna tänka själv.
Vi är väl ungefär tidsmässigt där italien var när de började vidta åtgärder och någon månad före Kina när de började vidta åtgärder. Så rent krasst är vi långt före. Om det räcker vet jag inte, men att göra som wuhan blir nog inte aktuellt, det lär det inte vara för något europeiskt land.
 
Du räknar inte med ökad sannolikhet med ökat antal värdkroppar.

Det finns en genomsnittlig förökning, oavsett om i vissa värdkroppar så sker reprodutionen massivt, eller inte alls. För att genomsnittet ska ändras måste en annan faktor än viruset ändras, dvs värdkroppen. Antingen genom att vara väldigt genetiskt annorlunda, eller andra faktorer (ex.vis ålder, där det inte är säkert om viruset förökar sig likadant i barns kroppar , mer, mindre, eller om det bara ger mildare symptom)

Men på det stora hela, du har fel. Det är inte så slumpmässigt som du påstår, och ju fler smittade, desto stabilare blir sannolikheten för mutation.
Mutationer är absolut slumpmässiga. De sker hela tiden, men ger inte alltid någon förändring. Det är tack vare slumpmässigheten som de kan bli både ofarligare och farligare, annars hade de ju valt att bara bli farligare.
Men allt tyder ju på att viruset är väldigt stabilt hittills, trots att det smittat otroligt många människor.
 
Det handlar bland annat om hur man har på sig ansiktsmasken för att den ska sluta tätt (annars är den ju verkningslös), att man inte kan ha den hängande runt halsen medan man äter (det såg jag på flygplatsen :rofl:), hur ofta filter behöver bytas, vilka begränsningar och användningstid skyddet har, hur man ska förvara och underhålla det när det inte används, hur det ska kontrolleras före varje användning.. Det finns olika fabrikat av skydd med olika instruktioner. Och med tanke på hur svenska folket bunkrar toapapper utan att läsa på vad som är vettigt har jag noll förtroende för att sådana här instruktioner skulle följas, utan endast ge en helt falsk trygghetskänsla och dessutom förbruka resursen från där den behövs, i sjukvården.

ja, jag håller helt med. men vad sas var " Nej, det skyddar inte, och det krävs UTBILDNING för att det ska vara verksamt" som om att det skulle kräva flera års studier i Ansiktsmask. När det krävs egentligen sunt förnuft och en förmåga att klara av att följa instruktioner. Så att de yrkesgrupper som är mest utsatta och träffar, och tar på flest antal människor dagligen kunde få tillgång till masker. Det skulle kunna vara ett led i att bromsa smittpsridning.

Istället sa man att ansiktsskydd inte funkar, och om det funkar så klarar absolut ingen av att lära sig använda det rätt. Man skulle ha dragit in alla masker från försäljning och delat ut de till där de kunde användas bäst istället. Men snart finns det inga kvar, ens för sjukvårdpersonal.
 
Ang munskydd. Lyckades ju ta mig hem från Frankrike igår och befann mig då på bla en flygplats ett antal timmar och hamnade då i att studera de som bar munskydd. Snacka om falsk trygghet!! Flera hade ju också plasthandskar. Dessa tog ju överallt utan att fundera och sen upp i ansiktet för att rätta till munskydd, peta bort håret, klia sig i pannan, MED handskarna på sig och sen ut och ta på handtag, sitt pass osv osv. Allt troligen i tron om att jag har ju munskydd och handskar så då är jag säker. :banghead: Snacka om att sprida ev smitta ännu mer. Jag var på vippen att säga något men ville hålla mig åt sidan.

Hade också satt mig i ett hörn, en bit ifrån andra och plötsligt kommer en tjej, med munskydd, och sätter sig precis bredvid mig, tar av sig sitt munskydd och börjar äta. Hade lust att hosta rakt över henne. :devil: Detta när det satt information överallt om att håll avstånd osv.
 
Halv KL, samma ämne typ, men inte direkt relaterat till det du skrev.

En annan sak som FHM fortfarande går ut med är att det inte smittar under inkubationstiden. Trots att det finns en hel del material på motsatsen numera.

De har gjort en del missar, det finns ingen anledning att påstå att så inte är fallet.
Vi kan bara hoppas på att de nu, med mer pengar och resurser, gör bättre ifrån sig.

Det är samma information som WHO går ut med, och det får väl antas att det är den mest uppdaterade och korrekta informationen som går att få i dagsläget.

Can CoVID-19 be caught from a person who has no symptoms?
The main way the disease spreads is through respiratory droplets expelled by someone who is coughing. The risk of catching COVID-19 from someone with no symptoms at all is very low. However, many people with COVID-19 experience only mild symptoms. This is particularly true at the early stages of the disease. It is therefore possible to catch COVID-19 from someone who has, for example, just a mild cough and does not feel ill. WHO is assessing ongoing research on the period of transmission of COVID-19 and will continue to share updated findings.
https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses
 
ja, jag håller helt med. men vad sas var " Nej, det skyddar inte, och det krävs UTBILDNING för att det ska vara verksamt" som om att det skulle kräva flera års studier i Ansiktsmask. När det krävs egentligen sunt förnuft och en förmåga att klara av att följa instruktioner. Så att de yrkesgrupper som är mest utsatta och träffar, och tar på flest antal människor dagligen kunde få tillgång till masker. Det skulle kunna vara ett led i att bromsa smittpsridning.

Istället sa man att ansiktsskydd inte funkar, och om det funkar så klarar absolut ingen av att lära sig använda det rätt. Man skulle ha dragit in alla masker från försäljning och delat ut de till där de kunde användas bäst istället. Men snart finns det inga kvar, ens för sjukvårdpersonal.
Det är ju din tolkning att en utbildning tar flera år. För skydd som används av arbetsmiljöskäl krävs utbildning, det är inget konstigt med det.
Munskydd utan särskilt filter anpassat mot virus fungerar inte mot virus.
 
Klarade du verkligen matematiken i gymnasiet?
Slumpen har en sannolikhet att inträffa. Total slump utan sannoliket är en matematisk omöjlighet.

"According to Ramsey theory, ideal randomness is impossible especially for large structures. For example, professor Theodore Motzkin pointed out that "while disorder is more probable in general, complete disorder is impossible".[4] "

Ju större antal fall, desto mer exakt blir sannolikheten för när en viss händelse ska inträffa. Utgår man från nuvarande siffor, så finns det två varianter av CoV-19. Det är för få för att sannolikhet ska kunna räknas ut. Men om vi får en tredje, då kan man börja räka på hur många smittade det krävs för att sannolikheten för nästa mutation börjar närma sig 1.
Det verkar ju ha varit två redan från början i Wuan, S och L. Jag upprepar, det har inte muterat hittills. Det förefaller vara ett väldigt stabilt virus, till skillnad mot exempelvis säsongsinfluensan.
 
Det här med flockimmunitet är ett nytt begrepp för mig, för att det ska fungera bygger det ju på att man blir immun efter att ha haft smittan eller att man fått vaccinering. Men vet man att man kommer bli immun mot covid-19 av att ha varit sjuk? Och om man är immun, räcker det hela livet eller bara en viss period? Annars så är det bara att vänta på vaccin för att skydda samhället men det kan ju ta ett tag.
 
Det är samma information som WHO går ut med, och det får väl antas att det är den mest uppdaterade och korrekta informationen som går att få i dagsläget.

Can CoVID-19 be caught from a person who has no symptoms?
The main way the disease spreads is through respiratory droplets expelled by someone who is coughing. The risk of catching COVID-19 from someone with no symptoms at all is very low. However, many people with COVID-19 experience only mild symptoms. This is particularly true at the early stages of the disease. It is therefore possible to catch COVID-19 from someone who has, for example, just a mild cough and does not feel ill. WHO is assessing ongoing research on the period of transmission of COVID-19 and will continue to share updated findings.
https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses
Nej det är faktiskt skillnad på att säga att sjukdomen inte smittar under inkubationstiden och att säga att risken är liten att bli smittad från någon utan symptom. Det är faktiskt två helt olika påståenden. Den ena säger man att det inte smittar under inkubationstiden. Den andra säger man indirekt att det gör det, bara att risken är väldigt liten.
 
Det stämmer inte, vanliga munskydd hjälper visst till viss del, men inte 100%.
Det hjälper framförallt om man själv har det, för att minska smittspridningen utåt. Men om man inte är sjuk själv, så är det väldigt onödigt att ha något som petar en i ansiktet hela tiden och som dessutom inte är tätt mot virus. Man ska undvika att ta sig i ansiktet och det gör man mer med en ansiktsmask där.
 
Det här med flockimmunitet är ett nytt begrepp för mig, för att det ska fungera bygger det ju på att man blir immun efter att ha haft smittan eller att man fått vaccinering. Men vet man att man kommer bli immun mot covid-19 av att ha varit sjuk? Och om man är immun, räcker det hela livet eller bara en viss period? Annars så är det bara att vänta på vaccin för att skydda samhället men det kan ju ta ett tag.
Nej, det vet man inte och risken är ju att man kan insjukna igen och igen och igen, eller bli immun i en vecka, två månader, ett år eller för alltid. Ingen som vet.
 
Det här med flockimmunitet är ett nytt begrepp för mig, för att det ska fungera bygger det ju på att man blir immun efter att ha haft smittan eller att man fått vaccinering. Men vet man att man kommer bli immun mot covid-19 av att ha varit sjuk? Och om man är immun, räcker det hela livet eller bara en viss period? Annars så är det bara att vänta på vaccin för att skydda samhället men det kan ju ta ett tag.

Nä det är väl ingen som vet och framförallt att man inte kan vaccinera sig fram till immunitet gör väl att det blir för farligt och att för många kan dö istället!
 
ja, jag håller helt med. men vad sas var " Nej, det skyddar inte, och det krävs UTBILDNING för att det ska vara verksamt" som om att det skulle kräva flera års studier i Ansiktsmask. När det krävs egentligen sunt förnuft och en förmåga att klara av att följa instruktioner. Så att de yrkesgrupper som är mest utsatta och träffar, och tar på flest antal människor dagligen kunde få tillgång till masker. Det skulle kunna vara ett led i att bromsa smittpsridning.
Klart det krävs utbildning för att använd en typ av utrustning man inte använt förr. Det är viktigt att man gör rätt för att inte utsätta sig själv för smitta och så blir utrustningen meningslös om den sitter fel. Om du tror att de menade att det tar flera år för att utbildas i det så är det din tolkning och ganska svårt hur du lyckas få till det. Det är inte rimligt att ha lager av sådan utrustning så den räcker till alla som träffar på många dagligen

Istället sa man att ansiktsskydd inte funkar, och om det funkar så klarar absolut ingen av att lära sig använda det rätt. Man skulle ha dragit in alla masker från försäljning och delat ut de till där de kunde användas bäst istället. Men snart finns det inga kvar, ens för sjukvårdpersonal.
Vem har sagt att ingen kan lära sig använda ansiktsskydd och att de inte funkar?

Bristen på skyddsutrustning beror till stor del på att vi inte fått beställda och delvis betalda leveranser för andra euländer stoppat dem. De jobbar på att lösa situationen och jag tror de kommer att lyckas men det kommer ta ett tag innan man är ikapp,. Men ja även beredskapslagren har varit för små,

Det gemeneman köpt är främst munskydd som är i stort sett verkningslösa på virus. Du kanske blandat ihop dem?
 
Jo men viruset kan ju mutera varje gång dess DNA kopieras, vilket kan ske massor av gånger i en kropp och inga gånger i en annan. Alltså inte proportionellt som du skrev. Gymnasiekunskaper.
I ett stort perspektiv går det att säga att säga att antalet mutationer stiger med antalet infekterade människor, även om det du skriver är korrekt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 074
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 495
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 262
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 692
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp