Fast det är väl inget nytt? Det har man pratat om flera dagar nu. Jag trodde det skulle avhandlas nåt nytt.
Förväntar du dig att dom magiskt ska komma på någon annan anledning till att man inte vill att alla ska bli sjuka samtidigt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det är väl inget nytt? Det har man pratat om flera dagar nu. Jag trodde det skulle avhandlas nåt nytt.
Förväntar du dig att dom magiskt ska komma på någon annan anledning till att man inte vill att alla ska bli sjuka samtidigt?
Nej, jag förväntade mig att det hänt nåt nytt, tagits nåt nytt beslut eller liknande. Men det verkar ju mest varit en upprepning, dvs samma information igen.
En tvättad version av vad mannen sa i TV (jag hörde honom, men hittar inte klippet. Aftonbladet var lite infama och länkade till rapporten, som inte ger stöd för tolkningen): https://www.dn.se/nyheter/sverige/f...-smittar-inte-i-samma-utstrackning-som-vuxna/Jag har missat att statsepidemologen påstått att barn inte kan bära viruset, kan du länka till det?
Menar du att råd som att tvätta händerna, stanna hemma från jobb när det är möjligt mm är felaktiga? Det är en del av FHMs råd. Jag skulle kunna räkna upp massor som är korrekt från FHM och en del som är tveksamt, en del som är en bedömningsfråga samt en del där vi faktiskt inte vet. Ja jag var mycket kritisk mot informationen i början, men från det till att inget av de säger har validitet ger ingen indikation på allmänbildning och normal tankeförmåga utan någon slags panisk vilja att smutskasta FHM.
Och det tolkade du som att "Som att barn inte bär på viruset ". Jo jag har upprepade gånger hört han från FHM säga att barn är mindre utsatta i lite olika ordalag men inte att de inte kan bära på viruset, det var uppenbarligen inte så bra formulerat när exempelvis du tror att det betyder att de inte bär på viruset. Och all statistik tyder på att barn är mindre utsatta för corona och blir minde allvarligt sjuka.Javisst, varsågod : https://www.dn.se/nyheter/sverige/f...-smittar-inte-i-samma-utstrackning-som-vuxna/
"Risken med en smitta i skolan är oerhört små, det är inte där viruset finns, säger han. "
De andra intervjuade i denna artikel har haft en mycket klarare syn på smittspridningen, att barn kan visst vara smittbärare utan att bli sjuka själva. Men så tyckte inte Folkhälsomyndigheten, med statsepidemiologen i spetsen, varpå det behövdes absolut ingen karantän till barn som inte uppvisade några symptom. Fast det är just människor som bär på smittan utan större, eller med milda symptom som blir superspridare. Behövs det verkligen en särsklid expertis och utbildning till att förstå detta? Jag tycker det är så skrattretande basalt.
I dagsläget är det ju inga som offras, de som dött av covid i Sverige nu dör ju trots att de intensivvårdas med alla resurser. Och de som dör i säsongsinfluensa varje år vårdas ju också efter konstens alla regler, trots det dör många. Kan du utveckla frågan lite mer?
Man behöver inte vara utbildad epidemiolog för att inse att sannolikheten för nya virusmutationer stiger proportionellt med antalet kroppar viruset förökar sig i. Det räcker med biologin i gymnasiet och första mattekursen där.Och du är utbildad epidemiolog?
Hur är antalet kroppar relevant? Kan virus enbart mutera en gång/ett visst antal gånger per människokropp menar du?Man behöver inte vara utbildad epidemiolog för att inse att sannolikheten för nya virusmutationer stiger proportionellt med antalet kroppar viruset förökar sig i. Det räcker med biologin i gymnasiet och första mattekursen där.
Vaddå inte så farligt? När jag läser i den här tråden undrar jag om svenskarna inte nåtts av ngr rapporter från Italien? Norra Italien är inget "u-land" där man kam tänka att sjukvården är sämre än i Sverige och därför dör mängder av människor av viruset (ja, marioriteten äldre men även unga människor dör). Läser ni inte hur dramatisk ökningen är i Spanien, i Frankrike?
Visst är Sverige mer glesbefolkat men Sverige har också städer där folk bor nära varandra. Sveriges sjukvård är ju överbelastad redan som det är, vad händer om det snabbt krävs 1000 vårdplatser? Kapaciteten inom Svensk sjukvård är definivit inte större än den i norra Italien.
Och det tolkade du som att "Som att barn inte bär på viruset ". Jo jag har upprepade gånger hört han från FHM säga att barn är mindre utsatta i lite olika ordalag men inte att de inte kan bära på viruset, det var uppenbarligen inte så bra formulerat när exempelvis du tror att det betyder att de inte bär på viruset. Och all statistik tyder på att barn är mindre utsatta för corona och blir minde allvarligt sjuka.
Nej du blir ju troligen immun mot viruset och kan därför inte smitta dig själv igen. Däremot kan du smitta andra.Nu kommer antagligen den mest korkade frågan som finns men jag funderar på en sak
Kan man "smitta" sig själv, dvs att om det är som det verkar /ganska säkert är att jag har Corona/Covid-19 kan dom spåren jag lämnar efter mig smitta även mig själv och inte bara andra, att sjukdomen liksom hålls vid liv?
När jag väl är frisk igen, behöver man då göra någon sorts super städning då för att inte bli sjuk igen? I vanliga fall så skulle jag städat idag, det behöver t.ex. dammsugas och lite annat men att ge sig på det med feber, yrsel, svårt att andas vid minsta ansträngning, trötthet osv känns ju liksom inte optimalt.
Borde jag försöka städa iaf eller gör det ingen skillnad så länge jag är sjuk? Att det inte är lika dammfritt och rent som vanligt stör mig men jag vet att det inte är prio ett att ha ett dammfritt och nyputsat hem, mer en fråga om ifall det spelar någon roll ur sjukdomssynpunkt?
Hur många människoliv är värda att "offra" för en flockimmunitet.?
Nej jag är inte så tvärsäker på det men vi har börjat vidta åtgärder för att minska spridningen mycket tidigare och inte när sjukvården fick problem med smittade patienter. Vi har ett mycket bättre utgångsläge, förhoppningsvis så tar vi vara på det bättre. Sverige har också en annan samhällsstruktur på gott och ont, gamla bor inte med sina barn i någon större utsträckning. Vi är också mindre för kroppskontakt som kindpussar, det kan också spela roll.Man kan utveckla det med läget i Italien, och hur utveckligen har varit där.
Här är vad en italienare säger om detta, utifrån sina erfarenheter :
Här är en lista med antal sjukhussängar:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_hospital_beds
ICU (intensivvårdsplatser)
Italien, : 12,5 per 1000 invånare.
Sverige: 5,8 per 1000 invånare.
Men sverige kommer få mycket långsammare smittspridning, därför att??
Våra sjuka kommer inte bli lika sjuka, därför att?
Sverige är speciellt för att våran flockimmunitet kommer att infinna sig utan att de mest utsatta blir smittade, därför att??
Ändå så är alla så tvärsäkra på att vi inte kommer få samma omfattning av problem som Italien, fast man har vidtagit betydligt färre åtgärder. Jag får inte det att gå ihop, men vad vet jag, en outbildad tölp som inte ursäktar de felpåståenden folkhälsomyndigheten har gjort hittils, å deras vägnar.
Halv KL, samma ämne typ, men inte direkt relaterat till det du skrev.
En annan sak som FHM fortfarande går ut med är att det inte smittar under inkubationstiden. Trots att det finns en hel del material på motsatsen numera.
De har gjort en del missar, det finns ingen anledning att påstå att så inte är fallet.
Vi kan bara hoppas på att de nu, med mer pengar och resurser, gör bättre ifrån sig.
Vi ligger runt två-tre veckor efter Italien i respektive utbrott.Ändå så är alla så tvärsäkra på att vi inte kommer få samma omfattning av problem som Italien, fast man har vidtagit betydligt färre åtgärder. Jag får inte det att gå ihop, men vad vet jag, en outbildad tölp som inte ursäktar de felpåståenden folkhälsomyndigheten har gjort hittils, å deras vägnar.