Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kritik var?

Från vem?

Utav tokkärringar som hetsar sig själva genom att tolka osäkra uppgifter från nätet som fan läser bibeln?

Från den urbana medelklassen som är rädda för att få smuts på märkesjackan?

Eller kanske från Kinas regering?
Från Kina, och Kina har en poäng, de har till synes toppat Coronan. Vad händer med dem om andra länder lever genom den? Ska de permanent stänga landet?

Sen är kritiken lite poänglös med tanke på att många länder inte har något val då de rimligen inte kan lycka stoppa smittan.
 
Eller så tänker de som min pappa, gammal och med flera riskskjukdomar, får han det så är det så men han skulle bli galen av husarrest i 4 veckor. Dö ska han hursomhelst säger han. Dessutom bor han hos mig, jag måste jobba (inom vården). Risken att jag smittar honom är mycket större än att han blir smittad av att gå och handla. Han klarar sig inte själv så jag kan inte isolera mig från honom heller.
Det kanske dom gör, men jag jobbar inte med nånting som överhuvudtaget är livsviktigt så besöken till oss skulle mycket väl kunna vänta tills det har lugnat ner sig.
Är man i riskgrupp som en av min patienter idag ska man inte ge sig ut och definitivt inte gå in på ett vårdcentrum.
 
Jag funderar på vad som händer i framtiden om det visar sig att inte blir så farligt med corona som vissa är rädda för. Vad händer nästa gång det kommer en pandemi med ett virus som är farligare, kommer folk att lyssna på om råden blir karantän eller kommer folk skita i det för det var ju bara överdrift senast.
 
Jag jobbar halvtid på universitetet och där rekommenderar de nu alla att arbeta hemifrån. Ska gå forskarutbildningskurs som börjar nästa vecka och den kommer gå på distans.

På mitt andra jobb inom vården är man som sagt i tjänst och på plats sålänge man är symptomfri men om man har lindriga symptom men i övrigt är arbetsför får man jobba hemifrån.
 
Hela min arbetsgrupp på 30 personer är på plats idag, vi är nästan aldrig så fulltaliga som idag. Känns oväntat men tryggt! Många klienter som ställer in sina besök pga sjukdom dock.
 
Det kanske dom gör, men jag jobbar inte med nånting som överhuvudtaget är livsviktigt så besöken till oss skulle mycket väl kunna vänta tills det har lugnat ner sig.
Är man i riskgrupp som en av min patienter idag ska man inte ge sig ut och definitivt inte gå in på ett vårdcentrum.
Såklart men för många är det den enda sociala Kontakten och da tat de hellre risken, speciellt i den åldern. Som sagt har en pappa som resonerar så och hör det även från flera av mina patienter. Sen om jag tycker det är bra är en annan sak.
 
Fast Sverige har ju vidtagit en del åtgärder som borde minska procenten. Många jobbar ju hemifrån och enligt användare här är det färre människor på allmänna platser etc.
Hur tänker du att man skulle minska den andelen? De 30% som nämns i texten är ju andelen som får intensivvård, av helheten som får sjukhusvård.
 
Min kompis i Paris skickade precis detta. Ganska reglerad utegångsförbud där nu verkar det som? Denna blankett ska man fylla i och ta med om man behöver gå ut

AEC43671-FE30-4CAA-ABD9-FAE847A23100.jpeg
 
Min kompis i Paris skickade precis detta. Ganska reglerad utegångsförbud där nu verkar det som? Denna blankett ska man fylla i och ta med om man behöver gå ut

Visa bifogad fil 47100
Jag kommer just från fransk skidby. På typ 24h gick allt från helt vanlig verksamhet till "packa era saker och lämna byn, NU!" Några vet jag är fast där nu då de bokade flyg hem typ till idag eller imorgon och trodde det var lugnt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 076
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 495
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 262
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 692
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp