Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kritik var?

Från vem?

Utav tokkärringar som hetsar sig själva genom att tolka osäkra uppgifter från nätet som fan läser bibeln?

Från den urbana medelklassen som är rädda för att få smuts på märkesjackan?

Eller kanske från Kinas regering?
Kritik var?

Från vem?

Utav tokkärringar som hetsar sig själva genom att tolka osäkra uppgifter från nätet som fan läser bibeln?

Från den urbana medelklassen som är rädda för att få smuts på märkesjackan?

Eller kanske från Kinas regering?

Finns att läsa på ganska många ställe från diverse experter. Men andemeningen är ju att Britterna gått ifrån det tänket nu och ändrat strategi då deras experter kom fram till att det inte var rätt väg att gå.
 
Jag bor ju inte i Sverige men försöker följa lite vad som händer i Sveriges ändå. Jämfört vad som görs här i österrike känns det som att inte Sveriges gör "något".

Det jag funderar på angående den där flockimuniteten som det pratas om. Vad är det som talar emot att Sverige får en liknande situatuation som i Italien?
I Italien var det väl folk som inte följde myndigheternas rekommendationer och då spreds viruset snabbare.
Italien är även det europeiska land med flest äldre personer = riskgrupp.
 
Jag har däremot läst om folk som behandlats med antibiotika efter corona iallafall. Att corona har gjort att man blivit tvungen att även använda antibiotika.
Lyssnade på en videokonferens igår där en front line doctor i wuhan som hade hand om kritiskt sjuka coronasmittade patienter just svarade på den frågan.

Hon sa även att dödligheten bland hennes patienter var 64%. Alltså bland kritiskt sjuka coronapatienter.
Om det kommer en multisjuk gamling, som dels har corona virus, hjärt-kärlsjukdom, KOL, och en bakteriell lunginflammation, så är nog dödligheten mycket, mycket hög.

Antibiotikan har i så fall använts mot den bakteriella lunginflammationen, inte mot Corona-viruset.
 
Jaha, eftersom det är gymnasiet och högre utbildning som uppmanas att stängas förutsatte jag att det var det du syftade på när du tyckte det var värdelöst att börja stänga skolor.

Var det någon speciell expert du tänkte på avseende att stänga grundskolorna? Jag är själv intresserad av frågan och läser gärna på mer. Tegnell har tidigare sagt att det är komplicerat att stänga skolor (absolut) och att det kräver rätt tajming för att ha en bra påverkan på smittspridningen. Han har alltså inte uteslutit det helt.
Bland annat Tegnell som hävdar att vi ska följa Storbritanniens linje. Men även nu senast idag med i morgonstudion på svt som jag glömt namnet på.
Att det inte går att se en på tillräckligt visad effekt att stänga skolor skulle ge det resultat man önskar med spridningen.
Att det får negativa konsekvenser med att barn stannar hemma och då i förlängningen blir någon föräldrar hemma. Större belastning på en redan belastad sjukvård.
 
Nä det verkar inte som det! Och den sista nu avslutade med att säga "jag är inte smittad så du behöver inte vara orolig"
Då tänkte jag säga att nä men du vet inte om jag är det...
Eller så tänker de som min pappa, gammal och med flera riskskjukdomar, får han det så är det så men han skulle bli galen av husarrest i 4 veckor. Dö ska han hursomhelst säger han. Dessutom bor han hos mig, jag måste jobba (inom vården). Risken att jag smittar honom är mycket större än att han blir smittad av att gå och handla. Han klarar sig inte själv så jag kan inte isolera mig från honom heller.
 
Finns att läsa på ganska många ställe från diverse experter. Men andemeningen är ju att Britterna gått ifrån det tänket nu och ändrat strategi då deras experter kom fram till att det inte var rätt väg att gå.
Men vad för experter, på vadå?

Finns att läsa lite överallt, är väldigt tunnt, säger vare sig var informationen kommer ifrån, eller vilka som påstår något.
 
Bland annat Tegnell som hävdar att vi ska följa Storbritanniens linje. Men även nu senast idag med i morgonstudion på svt som jag glömt namnet på.
Att det inte går att se en på tillräckligt visad effekt att stänga skolor skulle ge det resultat man önskar med spridningen.
Att det får negativa konsekvenser med att barn stannar hemma och då i förlängningen blir någon föräldrar hemma. Större belastning på en redan belastad sjukvård.

Med tanke på att britterna nu byter strategi så kanske vi också borde göra det. ;)
Men absolut, det finns många nackdelar med att stänga skolorna, därför är det ju väldigt bra att Sverige inte agerar i panik. Om nu skolstängningar visar sig fungera i andra länder kanske det kan vara läge att haka på. Erfarenheterna av just det här viruset är trots att ganska begränsade fortfarande.
 
Min personliga åsikt:
Jag tycker Sverige har hanterat detta bra överlag. Sedan finns det givetvis brister men detta är nog svårt att komma helt ifrån.

Egentligen har vi två stora faror: själva viruset och ekonomin.
Jag ser det som viktigt att skydda de äldre i den mån det går men att i övrigt försöka låta samhället leva.
Folk blir av med sina jobb, de som studerar får ta mycket mer ansvar som alla kanske inte klarar av.

Osv osv
 
Med tanke på att britterna nu byter strategi så kanske vi också borde göra det. ;)
Men absolut, det finns många nackdelar med att stänga skolorna, därför är det ju väldigt bra att Sverige inte agerar i panik. Om nu skolstängningar visar sig fungera i andra länder kanske det kan vara läge att haka på. Erfarenheterna av just det här viruset är trots att ganska begränsade fortfarande.
Har dom gjort det nu alltså ändå :(?!
 
Om det kommer en multisjuk gamling, som dels har corona virus, hjärt-kärlsjukdom, KOL, och en bakteriell lunginflammation, så är nog dödligheten mycket, mycket hög.

Antibiotikan har i så fall använts mot den bakteriella lunginflammationen, inte mot Corona-viruset.
Det är ju det jag skriver.

Jag reagerade på att man inte behandlar coronasjuka med antibiotika, för det gör (gjortde) man visst i högsta grad i wuhan tex eftersom iv-fallen fått sekundära infektioner i lungorna bland annat.
 
Senast ändrad:
Jag känner själv också en avtrubbning, men samtidigt har vi i Sverige bara precis sett den absoluta början på svårigheterna om inte spridningen begränsas och fås under kontroll. "Den svenska metoden" som du kallar den är i mina ögon inte svensk utan en myndighets gambling med Sveriges befolkning som insats, en myndighet som hitintills har haft fel i stort sett i samtliga uttalanden de gjort. Ett scenario med en flockimmunitet som mål där en stor del av befolkningen smittas under en relativt kort tid skulle bli ett skräckscenario där sjukvården kollapsar och med stor sannolikhet ge en mortalitet långt högre än vi sett hitintills i något land. Gör räkneexperimentet med flockimmunitet utifrån smittspridning och inte vaccin, vilket innebär att någonstans mellan 6-8 miljoner svenskar måste bli smittade innan spridningen upphör, och hur många svårt sjuka och döda det skulle innebära, det scenariot är inte en möjlig väg att gå.
Det är nog omöjligt att isolera pga att det blivit så utspritt världen över samt smittar så lätt. Räcker med att två personer missas så är karusellen igång igen.
Så är rädd att vi alla blir smittade förr eller senare oavsett hur mkt man isolerar länder.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Antibiotika fungerar inte på virus. Det fungerar på bakterier.
Så det är vaccin eller något slags antiviralt som behövs

Corona är virus.

Jag är säker på att du har koll på det egentligen (och råkade skriva fel), men eftersom alla inte har det, och antibiotika resistens är ett jättestort problem, så påpekar jag detta.

Knapplån:

Antiviralt förresten...

Är det kanske antiviralt på nätet = sociala medier som vi behöver allra mest?
Jo du har rätt, det blev fel i hastigheten, jag menade någon form av medicin i vid bemärkelse. Hur den funkar ointressant bara den fungerar med så lite biverkningar som möjligt.

Och angående knapplånet så utspelar sig viruset minst lika mycket på nätet som utanför. På gott och ont.
 
Jag får inte heller min mormor och morfar att förstå att dom är i riskgruppen, vill inte tjata för dom är vuxna människor men jag känner att jag har frågat och tagit upp saken men nu är det upp till dom. Dom är inte jätte gamla, 73 och 75 år. Morfar har lite små problem men räknas nog som frisk och mormor är frisk som en nötkärna och tränar på gym och simmar och i vissa perioder är hon ute och springer osv. Men jag antar att dom ändå tillhör riskgrupperna?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 076
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 495
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 262
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 692
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp