Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.


Behövdes inga forskare till att klura ut det. Våran "flockimmunitetsstrategi" kom inte från väl belagd kunskap, utom som ett svepskäl när Folkhälsomyndigheten hade haft fel gång på gång på gång igen och hela tiden försökt få befolkningen att tro att bäst är det att inte göra nåt alls. Flockimmunitet passade jättebra som anledning till att de vilseledde oss i hur snabb smittspridningen skulle bli (något som man hade redan sett i Kina och Italien).

NU tänker man stänga skolor. För lite, för sent. Det kommer ha precis noll effekt utöver att de med de minsta barnen får stanna hemma. Det man eventuellt är rädd för nu är mutationer till följd av snabb spridning, änsålänge finns det två varianter, men hur länge till? Det är inte säkert att ens flockimmunitet kommer göra någon nytta när viruset förändras tillräckligt att folk ska kunna bli återsmittade.
 
Jag funderar på vad som händer i framtiden om det visar sig att inte blir så farligt med corona som vissa är rädda för. Vad händer nästa gång det kommer en pandemi med ett virus som är farligare, kommer folk att lyssna på om råden blir karantän eller kommer folk skita i det för det var ju bara överdrift senast.

Vaddå inte så farligt? När jag läser i den här tråden undrar jag om svenskarna inte nåtts av ngr rapporter från Italien? Norra Italien är inget "u-land" där man kam tänka att sjukvården är sämre än i Sverige och därför dör mängder av människor av viruset (ja, marioriteten äldre men även unga människor dör). Läser ni inte hur dramatisk ökningen är i Spanien, i Frankrike?

Visst är Sverige mer glesbefolkat men Sverige har också städer där folk bor nära varandra. Sveriges sjukvård är ju överbelastad redan som det är, vad händer om det snabbt krävs 1000 vårdplatser? Kapaciteten inom Svensk sjukvård är definivit inte större än den i norra Italien.
 
Panik. Kom precis in en jättegullig tant typ 85-90 år på NK.
Hon bara ”oj jag är lite yr..”
Jag bara ”sätt dig här en stund” och så packade jag om hennes kasse lite. Hon bara: ”ja alltså det är blodtrycket men beror på att jag har hjärtfel”.

SNÄLLA GULLIGA VAD GÖR DU UTE PÅ STAN?! 😭😭💔
 
Och du är utbildad epidemiolog?

Alltså, jag får hålla mig från skratt.
Du vet, våran statsepidemiolog och hans påståenden? Som att barn inte bär på viruset, och annat skräp som i princip alla vet inte stämmer men svalde det med hull och hår? Och att precis ALLA påståenden och råd Folkhälsomyndigheten har kommit med hittils har varit direkt felaktiga, på ett riktigt uppenbart sätt, precis stick i stäv i hur vi redan vet hur virus beter sih, sprids, och vad som har hänt i de andra länderna hittils?

Allmänbildning och normal tankeförmåga räcker. Men agendan har varit att ryggdunka och göra så lite som möjligt, och bara ta till sig forskning och råd som stödjer vad nu man ville göra (eller inte göra). Så har vi kommit till situationen idag, där skolor kommer att stängas. Vilken kommer ha precis noll positiv effekt i nuläget. Skulle man ha gjort det för tre veckor sedan, så hade det funnits en chans till verkan.
 
Behövdes inga forskare till att klura ut det. Våran "flockimmunitetsstrategi" kom inte från väl belagd kunskap, utom som ett svepskäl när Folkhälsomyndigheten hade haft fel gång på gång på gång igen och hela tiden försökt få befolkningen att tro att bäst är det att inte göra nåt alls. Flockimmunitet passade jättebra som anledning till att de vilseledde oss i hur snabb smittspridningen skulle bli (något som man hade redan sett i Kina och Italien).

NU tänker man stänga skolor. För lite, för sent. Det kommer ha precis noll effekt utöver att de med de minsta barnen får stanna hemma. Det man eventuellt är rädd för nu är mutationer till följd av snabb spridning, änsålänge finns det två varianter, men hur länge till? Det är inte säkert att ens flockimmunitet kommer göra någon nytta när viruset förändras tillräckligt att folk ska kunna bli återsmittade.
Flockimmunitet är väl belagt,kanske inte exakt hur många procent som behövs men fenomenet. Det är med hjälp av flockimmunitet som mässlingen inte grasserar i vårt land och som vi håller vanliga flunsor i schack.

Varför kommer de med de minsta barnen stanna hemma när det är gymnasier och högre som övergår till hemundervisning?

Och ja, muterar viruset så det blir tillräckligt olika så kommer ingen att vara immun, men att påstå att det är när viruset muterar inte om det muterar så det skiljer sig för mycket är verkligen att gå händelserna i förväg. Vet du att det kommer att mutera på det viset? Man är för övrigt inte eventuellt rädda för mutationer, man är rädda.
 
Det gäller att komma ihåg att ingen har facit. Inte vi. Inte myndigheterna. Vissa kan gissa bättre än andra och dem bör vi lyssna på.

Ett gullehjärta i mitt hus har satt upp en lapp i trapphuset om att hen gärna handlar åt grannar i riskgruppen :heart
 
Fast den "dramatiska okningen" av Coronaviruset's fall ar ju ingen overraskning ... Corona har "exponential growth".
Exponential growt ar om man har en liten sjo och dar plotsligt dyker upp ett stort runt blad pa vattenytan, nasta dag finns dar ett till blad, valdigt fint. Sedan fordubblas bladen varje dag ... snart ar en fjardedel av sjon tackt, och nasta dag halva sjon. Vid det laget har man insett att nagot maste goras, men det ar bara en dag tills hela sjon ar tackt.
Det innebar att ju tidigare man forsoker stoppa okningen desto mer successfull ar man.
 
Alltså, jag får hålla mig från skratt.
Du vet, våran statsepidemiolog och hans påståenden? Som att barn inte bär på viruset, och annat skräp som i princip alla vet inte stämmer men svalde det med hull och hår? Och att precis ALLA påståenden och råd Folkhälsomyndigheten har kommit med hittils har varit direkt felaktiga, på ett riktigt uppenbart sätt, precis stick i stäv i hur vi redan vet hur virus beter sih, sprids, och vad som har hänt i de andra länderna hittils?

Allmänbildning och normal tankeförmåga räcker. Men agendan har varit att ryggdunka och göra så lite som möjligt, och bara ta till sig forskning och råd som stödjer vad nu man ville göra (eller inte göra). Så har vi kommit till situationen idag, där skolor kommer att stängas. Vilken kommer ha precis noll positiv effekt i nuläget. Skulle man ha gjort det för tre veckor sedan, så hade det funnits en chans till verkan.
Jag har missat att statsepidemologen påstått att barn inte kan bära viruset, kan du länka till det?

Menar du att råd som att tvätta händerna, stanna hemma från jobb när det är möjligt mm är felaktiga? Det är en del av FHMs råd. Jag skulle kunna räkna upp massor som är korrekt från FHM och en del som är tveksamt, en del som är en bedömningsfråga samt en del där vi faktiskt inte vet. Ja jag var mycket kritisk mot informationen i början, men från det till att inget av de säger har validitet ger ingen indikation på allmänbildning och normal tankeförmåga utan någon slags panisk vilja att smutskasta FHM.
 
Det var väl inget nytt egentligen,7 död,12 vårdas på IVA, 13000 i flunsa förra året,400 någonting dog,360 vårdades på IVA, så nu undrar jag varför vi stänger ner landet? Eller ja det har jag undrat hela tiden

Jag blir också förvirrad. Känns nästan som de vet nåt som vi inte vet. Dvs håller inne med nåt. :confused:
 
Jag blir också förvirrad. Känns nästan som de vet nåt som vi inte vet. Dvs håller inne med nåt. :confused:

Snarare att folk har immunförsvar mot influensa, vilket vi inte har mot corona. Så för att undvika att sjukvården blir ännu mer överbelastad så försöker man sprida ut antalet sjuka så att man faktiskt har tid och resurser att försöka ta hand om alla så gott det går, istället för att låta ALLA bli sjuka samtidigt så att man måste prioritera vem som får vård.
 
Jag har missat att statsepidemologen påstått att barn inte kan bära viruset, kan du länka till det?

Javisst, varsågod : https://www.dn.se/nyheter/sverige/f...-smittar-inte-i-samma-utstrackning-som-vuxna/

"Risken med en smitta i skolan är oerhört små, det är inte där viruset finns, säger han. "

De andra intervjuade i denna artikel har haft en mycket klarare syn på smittspridningen, att barn kan visst vara smittbärare utan att bli sjuka själva. Men så tyckte inte Folkhälsomyndigheten, med statsepidemiologen i spetsen, varpå det behövdes absolut ingen karantän till barn som inte uppvisade några symptom. Fast det är just människor som bär på smittan utan större, eller med milda symptom som blir superspridare. Behövs det verkligen en särsklid expertis och utbildning till att förstå detta? Jag tycker det är så skrattretande basalt.
 
Snarare att folk har immunförsvar mot influensa, vilket vi inte har mot corona. Så för att undvika att sjukvården blir ännu mer överbelastad så försöker man sprida ut antalet sjuka så att man faktiskt har tid och resurser att försöka ta hand om alla så gott det går, istället för att låta ALLA bli sjuka samtidigt så att man måste prioritera vem som får vård.

Fast det är väl inget nytt? Det har man pratat om flera dagar nu. Jag trodde det skulle avhandlas nåt nytt.
 
1584453243639.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 075
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 495
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 262
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 692
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp