Sporthorse
Trådstartare
Ser inget på fyran?Extra insatt nyhets tjosan på tv 4 kl 13.55
Edit : började kl 14
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ser inget på fyran?Extra insatt nyhets tjosan på tv 4 kl 13.55
Marcus Oscarsson har som vanligt sammanfattat bra!
Jag funderar på vad som händer i framtiden om det visar sig att inte blir så farligt med corona som vissa är rädda för. Vad händer nästa gång det kommer en pandemi med ett virus som är farligare, kommer folk att lyssna på om råden blir karantän eller kommer folk skita i det för det var ju bara överdrift senast.
Och du är utbildad epidemiolog?
Flockimmunitet är väl belagt,kanske inte exakt hur många procent som behövs men fenomenet. Det är med hjälp av flockimmunitet som mässlingen inte grasserar i vårt land och som vi håller vanliga flunsor i schack.Behövdes inga forskare till att klura ut det. Våran "flockimmunitetsstrategi" kom inte från väl belagd kunskap, utom som ett svepskäl när Folkhälsomyndigheten hade haft fel gång på gång på gång igen och hela tiden försökt få befolkningen att tro att bäst är det att inte göra nåt alls. Flockimmunitet passade jättebra som anledning till att de vilseledde oss i hur snabb smittspridningen skulle bli (något som man hade redan sett i Kina och Italien).
NU tänker man stänga skolor. För lite, för sent. Det kommer ha precis noll effekt utöver att de med de minsta barnen får stanna hemma. Det man eventuellt är rädd för nu är mutationer till följd av snabb spridning, änsålänge finns det två varianter, men hur länge till? Det är inte säkert att ens flockimmunitet kommer göra någon nytta när viruset förändras tillräckligt att folk ska kunna bli återsmittade.
Fast den strategin har ju fått oerhörd mkt kritik och nu har ju England oxå gått ifrån detta!
Jag har missat att statsepidemologen påstått att barn inte kan bära viruset, kan du länka till det?Alltså, jag får hålla mig från skratt.
Du vet, våran statsepidemiolog och hans påståenden? Som att barn inte bär på viruset, och annat skräp som i princip alla vet inte stämmer men svalde det med hull och hår? Och att precis ALLA påståenden och råd Folkhälsomyndigheten har kommit med hittils har varit direkt felaktiga, på ett riktigt uppenbart sätt, precis stick i stäv i hur vi redan vet hur virus beter sih, sprids, och vad som har hänt i de andra länderna hittils?
Allmänbildning och normal tankeförmåga räcker. Men agendan har varit att ryggdunka och göra så lite som möjligt, och bara ta till sig forskning och råd som stödjer vad nu man ville göra (eller inte göra). Så har vi kommit till situationen idag, där skolor kommer att stängas. Vilken kommer ha precis noll positiv effekt i nuläget. Skulle man ha gjort det för tre veckor sedan, så hade det funnits en chans till verkan.
Extra insatt nyhets tjosan på tv 4 kl 13.55
Det var väl inget nytt egentligen,7 död,12 vårdas på IVA, 13000 i flunsa förra året,400 någonting dog,360 vårdades på IVA, så nu undrar jag varför vi stänger ner landet? Eller ja det har jag undrat hela tidenJag får inte titta på tv på arbetstid (pga bandbredd), vad sägs?
Det var väl inget nytt egentligen,7 död,12 vårdas på IVA, 13000 i flunsa förra året,400 någonting dog,360 vårdades på IVA, så nu undrar jag varför vi stänger ner landet? Eller ja det har jag undrat hela tiden
Jag blir också förvirrad. Känns nästan som de vet nåt som vi inte vet. Dvs håller inne med nåt.
Jag har missat att statsepidemologen påstått att barn inte kan bära viruset, kan du länka till det?
I dagsläget är det ju inga som offras, de som dött av covid i Sverige nu dör ju trots att de intensivvårdas med alla resurser. Och de som dör i säsongsinfluensa varje år vårdas ju också efter konstens alla regler, trots det dör många. Kan du utveckla frågan lite mer?Hur många människoliv är värda att "offra" för en flockimmunitet.?
Hur många människoliv är värda att "offra" för en flockimmunitet.?
Snarare att folk har immunförsvar mot influensa, vilket vi inte har mot corona. Så för att undvika att sjukvården blir ännu mer överbelastad så försöker man sprida ut antalet sjuka så att man faktiskt har tid och resurser att försöka ta hand om alla så gott det går, istället för att låta ALLA bli sjuka samtidigt så att man måste prioritera vem som får vård.