Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker nog att Sverige såhär långt hanterar detta rätt väl, och personligen tror jag att det antagligen är bättre att man stänger ner saker gradvis så som man gjort för att undvika panik och likadant är det kanske bättre att stänga ned skolorna när man lyckats lösa det med jourverksamhet för barnen till föräldrar inom samhällsviktiga yrken.

Sen kan jag absolut tycka att det finns saker man borde gjort bättre, men så är det ju alltid. Jag tycker t.ex. att det är rimligt att inte testa alla som har milda symptom men nog borde vi åtminstone se till att vi har tester för t.ex. sjukhus/vårdpersonal på äldreboende mm? och då menar jag att det i detta läget borde vara rimligt att testa dessa oavsett om dom har symptom.

I lördags ramlade min mamma och bröt armen rätt illa, vi fick åka till akuten och hon blev opererad samma kväll och fick sedan ligga inne till idag. Vi bor i ett av de län som haft minst antal smittade och det var säkert en bidragande orsak till att hon snabbt fick vård, och sjukhuset hade redan förra veckan stängt för besökande, hon fick inte gå ut från avdelningen osv.

Igår hade hon lite ont i halsen och då var personalen lite oroliga för just Corona (men hon hade ju haft slang ner i halsen så det känns ju rimligt att man är lite öm då) och dom har såklart kollat alla värden och sånt många gånger sen hon kom in men oavsett så var det inte snack om att testa för Corona, och här är jag inte direkt orolig för min mamma faktiskt, hon har inga underliggande sjukdomar eller så men säg att hon nu skulle varit smittad och sen har legat på sjukhus med andra, flera stycken äldre än hon själv, hade det inte varit bra för sjukvården att testa då? Oavsett är jag grymt tacksam för att hon fick vård så fort, operationen utfördes ca 5 timmar efter att hon ramlat :bow:
 
Men har du inte hört, det är ju bara gamla och sjuka som dör. Flockimmunitet är jätte-fin strategi, för man kan bara rycka på axlarna och låta det ske.
Konsekvensen av att leva, är att så småningom dö.

Så länge ingen har skapat lösningar för evigt liv, så är det så.

Man kan dö av Coronavirus och dess följdsjukdomar, man kan dö i mässlingen om man inte är vaccinerad, man kan dö i cancer.

Ju äldre och/eller skörare man är, desto större risk är det att nästa förkylning, eller nästa urinvägsinfektion, eller för den delen coronavirusinfektion, är det som tippar en individ över gränsen.
 
Men snälla kära ni, försök att bete er lite bättre mot varandra! Jag förstår att det är en skrämmande situation och att det är mycket känslor och frustration i luften just nu, men det finns ingen anledning att gå till personpåhopp, att kalla andra personer "rikspucko" eller komma med gliringar och spydiga kommentarer om gymnasiekunskaper, förmågan att Googla, och så vidare.

Jag börjar bli rätt trött på att rensa i den här tråden nu men tycker att det är viktigt att den får fortsätta finnas, så jag föreslår att ni när ni blir upprörda/provocerade går ifrån datorn i ett par minuter och tar några djupa andetag. Som jag sa för några timmar sedan: ingen vinner något på att vara spydig, hånfull eller otrevlig mot andra användare.

/Irriterad mod
 
I ett stort perspektiv går det att säga att säga att antalet mutationer stiger med antalet infekterade människor, även om det du skriver är korrekt.
Och en del virus muterar ju "aldrig" utan finns i samma form hela tiden och orsakar samma typ av sjukdom hela tiden. Exempelvis hepatit B, herpes, calici, vattkoppor, röda hund, rabies, polio, mässling, HIV/AIDS, gula febern, Denguefeber osv. Sjukdomar som har funnits i jättemånga år och genom åren smittat många människor, och där man också kunnat utveckla vaccin och bromsmediciner. Det är viktigt att inte glömma detta (säger inte att du gör det :) ) när man pratar om mutationer och att de sker hela tiden med virus. Med många sker det ju inte med alla virus, oavsett hur många som smittas.
 
Jag tycker nog att Sverige såhär långt hanterar detta rätt väl, och personligen tror jag att det antagligen är bättre att man stänger ner saker gradvis så som man gjort för att undvika panik och likadant är det kanske bättre att stänga ned skolorna när man lyckats lösa det med jourverksamhet för barnen till föräldrar inom samhällsviktiga yrken.

Sen kan jag absolut tycka att det finns saker man borde gjort bättre, men så är det ju alltid. Jag tycker t.ex. att det är rimligt att inte testa alla som har milda symptom men nog borde vi åtminstone se till att vi har tester för t.ex. sjukhus/vårdpersonal på äldreboende mm? och då menar jag att det i detta läget borde vara rimligt att testa dessa oavsett om dom har symptom.
Jag håller med om att jag tycker det gått väl hittills och att Sverige har hanterat det helt okej.

Men, jag tycker inte man ska testa fler än vad som verkligen behövs. Hur ofta ska man få gå och testa sig annars? Varje vecka tills man får ett positivt provsvar? Det blir jättedyrt och är totalt onödigt.
Plus att man ju inte testar vilket virus man har fått vid andra liknande sjukdomsförlopp. För behandlingen av symptomen blir detsamma, oavsett vilket virus man har. Viruset går ju inte att göra något åt, men har du allvarliga symptom behandlas ju de.
 
Och en del virus muterar ju "aldrig" utan finns i samma form hela tiden och orsakar samma typ av sjukdom hela tiden. Exempelvis hepatit B, herpes, calici, vattkoppor, röda hund, rabies, polio, mässling, HIV/AIDS, gula febern, Denguefeber osv. Sjukdomar som har funnits i jättemånga år och genom åren smittat många människor, och där man också kunnat utveckla vaccin och bromsmediciner. Det är viktigt att inte glömma detta (säger inte att du gör det :) ) när man pratar om mutationer och att de sker hela tiden med virus. Med många sker det ju inte med alla virus, oavsett hur många som smittas.
Jag har inte koll på de andra sjukdomarna du tar upp, men åtminstone HIV har flera olika strains.
 
Jag har inte koll på de andra sjukdomarna du tar upp, men åtminstone HIV har flera olika strains.
Ja det är ju en grupp, och det är nog fler av de jag räknade upp (men dyker det upp nya HIV-strains fortfarande? Det trodde jag inte, vet du?). Och covid finns ju i S- och L-variant.
 
Ja det är ju en grupp, och det är nog fler av de jag räknade upp (men dyker det upp nya HIV-strains fortfarande? Det trodde jag inte, vet du?). Och covid finns ju i S- och L-variant.
Nej så insatt är jag inte. Men om det finns flera så har det ju någon gång muterat, och varför skulle det då sluta mutera helt? Men jag är som sagt inte inläst på ämnet.
 
Det stämmer inte, vanliga munskydd hjälper visst till viss del, men inte 100%.
De kan hjälpa för andra genom att du sprider mindre droppsmitta. När det gäller att skydda bäraren så har jag mycket svårt att se att ett skydd som inte filtrerar bort virus men väl fångar upp droppar gör nytta. Du bär ju med dig eventuell smitta somi munskyddet stoppa tills du byter. Det kan aldrig vara bra..
 
Men snälla kära ni, försök att bete er lite bättre mot varandra! Jag förstår att det är en skrämmande situation och att det är mycket känslor och frustration i luften just nu, men det finns ingen anledning att gå till personpåhopp, att kalla andra personer "rikspucko" eller komma med gliringar och spydiga kommentarer om gymnasiekunskaper, förmågan att Googla, och så vidare.

Jag börjar bli rätt trött på att rensa i den här tråden nu men tycker att det är viktigt att den får fortsätta finnas, så jag föreslår att ni när ni blir upprörda/provocerade går ifrån datorn i ett par minuter och tar några djupa andetag. Som jag sa för några timmar sedan: ingen vinner något på att vara spydig, hånfull eller otrevlig mot andra användare.

/Irriterad mod

Får jag kalla Elisabeth Hagström för en svenska utan förutseende och att hennes beteende går emot råd hos både svenska och spanska myndigheter? Vilket torde ifrågasättas, särskilt mot bakgrund av hennes tidigare arbetslivserfarenheter? :angel:
 
Lite gladare info i denna deppighet.

På mitt extrainsatta nämndmöte idag sas att de inte kommer att stänga badhuset och simhallen. Detta pga att det är den sämsta miljön för ett virus.
Dvs vill man åka nånstans med väldigt liten smittrisk så åk till badhuset! :D
 
Jag håller med om att jag tycker det gått väl hittills och att Sverige har hanterat det helt okej.

Men, jag tycker inte man ska testa fler än vad som verkligen behövs. Hur ofta ska man få gå och testa sig annars? Varje vecka tills man får ett positivt provsvar? Det blir jättedyrt och är totalt onödigt.
Plus att man ju inte testar vilket virus man har fått vid andra liknande sjukdomsförlopp. För behandlingen av symptomen blir detsamma, oavsett vilket virus man har. Viruset går ju inte att göra något åt, men har du allvarliga symptom behandlas ju de.

Fast just på sjukhus behövs det väl tänker jag, både för de som är i riskgrupper och för sjukvårdspersonal, som sagt hade nog min mamma inte blivit så sjuk i Corona, men nu kan hon ju rent teoretiskt smittat ner en massa personal och andra patienter vilket är exakt det vi inte vill just nu.
 
Får jag kalla Elisabeth Hagström för en svenska utan förutseende och att hennes beteende går emot råd hos både svenska och spanska myndigheter? Vilket torde ifrågasättas, särskilt mot bakgrund av hennes tidigare arbetslivserfarenheter? :angel:
Jag tycker det är onödigt att kritisera specifika, namngivna personer och deras handlingar överhuvudtaget. Att det blir så med agerande politker och personer som t.ex. Anders Tegnell är väl oundvikligt, men annars ser jag faktiskt inte att det bidrar med särskilt mycket till diskussionen.

Sorry! ;)
 
Jag tycker det är onödigt att kritisera specifika, namngivna personer och deras handlingar överhuvudtaget. Att det blir så med agerande politker och personer som t.ex. Anders Tegnell är väl oundvikligt, men annars ser jag faktiskt inte att det bidrar med särskilt mycket till diskussionen.

Sorry! ;)
Fast namn mm är ju redan ute i hela media
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 074
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 495
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 262
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 692
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp