Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
För en vecka sen hörde jag på radion att antalet smittade i Sverige redan skulle ha börjat sjunka. Snacka om att sprida vilseledande dynga!
Ja det är faktiskt jätteallvarligt att sprida såna osanningar! Vi har ju egentligen ingen som helst aning! Men det lär ju märkas på antalet dödsfall om 3-4 veckor :(
 
Ja nu har vi fått information om att all undervisning från Uni kommer se via Zoom så vi ska kunna sitta hemma.
Inte orolig för egen del men haft en sambo med total dödsångest sedan de här drog igång, så illa att han fick uppsöka psykolog för att prata om de, och nej han tillhör ingen riskgrupp men de är jobbigt med någon som är så rädd 💔 Han vågade knappt gå utan för dörren och ville inte jobba trots att vi inte har några konstaterande fall i våran kommun än så länge .. Men jag försöker stötta så gott de går, handlar lite extra kissemat och mat till oss så han ska slippa gå i affärer osv.
 
Ja det är faktiskt jätteallvarligt att sprida såna osanningar! Vi har ju egentligen ingen som helst aning! Men det lär ju märkas på antalet dödsfall om 3-4 veckor :(
Jag har sett fler konstigheter här om vad som ska ha sagts men är felaktigt än konstiga uttalanden från säkra källor. Sist när jag bad om källa så stämde det inte...det som sades var inga konstigheter och medan det som påstods var direkt falskt.
 
Precis hemkommen från våra tyska grannar. De pluggar på universitetet här i stan, men p.g.a rådande omständigheter har de mycket hastigt bestämt sig för att åka tillbaka till Tyskland imorgon istället för att flytta hem i juli som planerat. Universitetet kommer ändå att hålla stängt resten av terminen och alla tentor kommer att ske online, så grannarna vill passa på att åka hem innan det blir aktuellt med ev. karantäner och sådär. Vi fick en massa fina inredningsgrejer, matvaror, växter och annat som de köpt men inte kan ta med sig hem. Inget ont som inte har något gott med sig, eller nått…
 
Nej det är faktiskt skillnad på att säga att sjukdomen inte smittar under inkubationstiden och att säga att risken är liten att bli smittad från någon utan symptom. Det är faktiskt två helt olika påståenden. Den ena säger man att det inte smittar under inkubationstiden. Den andra säger man indirekt att det gör det, bara att risken är väldigt liten.
Fast det är ju klarlagt att det är en droppsmitta. Du måste i princip hångla med någon för att bli smittad under inkubationstiden. Lite kl; jag förstår att folk är oroliga, det är jag med. Jag är orolig för att min sambo ska fastna i karantän på jobbet, att jag ska bli ensam med vårat barn i flera veckor , och dessutom kanske bli sjuk, och att barnvakten när jag ska jobba inte vågar/bör förflytta sig 40 mil, att hamna i karantän och få slut på blöjor och vin etc. Men jag är inte orolig för att dö, och jag är faktiskt inte orolig för ekonomin (den kommer hämta sig) eller sjukvården heller. Sett att man redan börjat ställa om på flera håll (tex titta på
Vilken administrativ personal som har annan kompetens inom regionerna och hur man kan frigöra den). Däremot har jag flera i bostadsrättsföreningen som nu inte bör gå ut på några veckor och som faktiskt riskerar att dö av smittan. De har det jobbigt. Småkafeerna runt om har det jobbigt. Jag är så förvånad av domedagsprofeterna här, när det faktiskt finns massa vi kan göra för att hjälpa varandra (hålla sig hemma vid minsta symptom, handla åt äldre grannar och sponsra småföretagare så gott vi kan).
 
För en vecka sen hörde jag på radion att antalet smittade i Sverige redan skulle ha börjat sjunka. Snacka om att sprida vilseledande dynga!
Källa på det, jag har inte hört den versionen. Vem sade det och exakta ordvalet? Med tanke på att det knappast kunde vara sant före folk börjar tillfriskna och avföras från rullorna så låter det konstigt. Kan det vare en missuppfattning?
 
Ja det är faktiskt jätteallvarligt att sprida såna osanningar! Vi har ju egentligen ingen som helst aning! Men det lär ju märkas på antalet dödsfall om 3-4 veckor :(
Håller med. Ta bara "sanningen" att enbart personer med symptom är smittsamma. Det publiceras nu rapporter om att så många som 4/5 kan ha smittats av någon som själv inte kände sig sjuk.
 
Håller med. Ta bara "sanningen" att enbart personer med symptom är smittsamma. Det publiceras nu rapporter om att så många som 4/5 kan ha smittats av någon som själv inte kände sig sjuk.
Källa på det? Både på att 4 av fem smittats av någon symptomfri (och inte bara att personen säger det) och att det påståts att ingen kan smittas före första symptomen?

Sen får man med ett nytt virus acceptera att allt inte är känt utan kunskapen växer efter hand.
 
Definiera ”känna sig sjuk”. Jag känner mig inte sjuk om jag är lite snorig eller bara har lite hosta. Det är inte detsamma som att vara symptomfri eller faktiskt vara frisk.
Du får själv läsa rapporterna i original, bl.a. Science hade en artikel där man utifrån smittspridningsmodeller gjorde en sådan skattning.
 
Hur går det med din fabrik?

Får knappt några delar längre då andra fabriker stänkt och lastbilar med varor sitter fast på olika ställen. Grovt räknat tror jag vi har lagrat in 1/5 del av vad vi brukar göra. Många är även hemma och sjuka (i vad vet jag inte) så svårt att hålla produktionen igång utan massa stopp pga bemanningen är låg.

Just nu vet ingen någonting mer än det blir permentering för dom flesta :(
 
För en vecka sen hörde jag på radion att antalet smittade i Sverige redan skulle ha börjat sjunka. Snacka om att sprida vilseledande dynga!
Fast har inte du feltolkat nu? Jag hörde också det på radion men det handlade om att det ett dygn (när man fortfarande testade) hade färre insjuknade än dygnet före. Det drogs inga slutsatser om att det var en ihållande trend.
 
Fast har inte du feltolkat nu? Jag hörde också det på radion men det handlade om att det ett dygn (när man fortfarande testade) hade färre insjuknade än dygnet före. Det drogs inga slutsatser om att det var en ihållande trend.

Hmmm kanske jag som missuppfattat det då..🙊. Men läskig utveckling ändå eftersom det inte då men nu börjar bli en samhällsspridning..
 
Fast det är ju klarlagt att det är en droppsmitta. Du måste i princip hångla med någon för att bli smittad under inkubationstiden. Lite kl; jag förstår att folk är oroliga, det är jag med. Jag är orolig för att min sambo ska fastna i karantän på jobbet, att jag ska bli ensam med vårat barn i flera veckor , och dessutom kanske bli sjuk, och att barnvakten när jag ska jobba inte vågar/bör förflytta sig 40 mil, att hamna i karantän och få slut på blöjor och vin etc. Men jag är inte orolig för att dö, och jag är faktiskt inte orolig för ekonomin (den kommer hämta sig) eller sjukvården heller. Sett att man redan börjat ställa om på flera håll (tex titta på
Vilken administrativ personal som har annan kompetens inom regionerna och hur man kan frigöra den). Däremot har jag flera i bostadsrättsföreningen som nu inte bör gå ut på några veckor och som faktiskt riskerar att dö av smittan. De har det jobbigt. Småkafeerna runt om har det jobbigt. Jag är så förvånad av domedagsprofeterna här, när det faktiskt finns massa vi kan göra för att hjälpa varandra (hålla sig hemma vid minsta symptom, handla åt äldre grannar och sponsra småföretagare så gott vi kan).
Fast det kan ju knappast stämma med den enorma smittspridningen som är. Vi hade ju ett fall i Sverige med en sjuksköterska som var smittad, hade inte varit på jobbet medans hon hade symptom om jag förstod saken rätt, och ändå var 7 av hennes kollegor smittade.
Fast har inte du feltolkat nu? Jag hörde också det på radion men det handlade om att det ett dygn (när man fortfarande testade) hade färre insjuknade än dygnet före. Det drogs inga slutsatser om att det var en ihållande trend.

Fast det stämmer ju inte? Det ökade stadigt tills stockholm bestämde sig för att sluta testa alla. Stockholm var först med det. Dagen efter följde väl resten av Sverige efter.
 
Jag förstår inte varför en del äldre som är i riskgrupperna inte verkar ta det på så stort allvar?

https://www.expressen.se/nyheter/seniorerna-jag-ar-inte-radd/
Min mamma är en av dom. Hon är absolut försiktig, men hon skulle gå under om hon skulle sitta instängd i sin lägenhet en längre tid. Det vore en sak om hon vore sjuk och skulle riskera smitta andra dock, det vet jag.
Hon går ut på promenad och har även varit och handlat det hon behöver, som vanligt.

Hon har, tack och lov, inga sjukdomar, så förhoppningsvis klarar hon sig om hon blir smittad. Jag kan liksom inte tvinga henne stänga in sig.
 
Jag förstår inte varför en del äldre som är i riskgrupperna inte verkar ta det på så stort allvar?

https://www.expressen.se/nyheter/seniorerna-jag-ar-inte-radd/
För att man tänker skit samma? Que sera sera

Jag tillhör ju riskgrupp flera gånger om, men beter mig ungefär som vanligt. Med undantag av att jag öppnar dörrar med höften och tvättar häderna med våtservetter i bilen när jag varit in någonstans.

Men så lever jag ett liv där jag inte har kroppskontakt med folk i vanliga fall heller. Kindpussas och kramas extremt sparsamt. Bor på landet utanför liten stad. I en region där vi knappt har några fall.

Det är bara avkomman som är aningen hysterisk över mitt beteende. Hen vill inte att jag lämnar gården. :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 074
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 495
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 262
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 692
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp