Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
https://brusselstimes.com/belgium/1...led-to-more-infections-in-belgium-says-expert

Samma sak pågår tydligen i UK också. Covidpass har inte gett ökad vaccinationsgrad, däremot har den gett ökade möjligheter för de redan vaccinerade att smittas.
Fast det beror ju på om man skulle öppnat upp utan passen eller inte. Klart det blir fler smittade om man öppnar upp men om det öppnats upp även utan covidpass kan vi bara spekulera kring. Jag tror inte smittan skulle blivit mindre om det var öppet för alla oavsett vaccinationsstatus, men kanske inte mindre heller.

Kalla det vad du vill, men jag anser att om detta fortgår och våg efter våg med fler och fler smittade sköljer över oss och hotar det öppna samhället gång på gång så är det inte fel att begränsa ovaccinerades fulla möjlighet att ta del av det, mha vaccinpass eller andra åtgärder som tex krav på vaccination för vissa typer av arbeten eller - resor.
Fast där är vi ju redan, med krav på vaccination (eller negativt test+isolering, vilket nog i verkliga världen är betydligt mer effektivt) inför resor, krav på vaccin bland sjukvårdspersonalen och vaccinpass för stora sammankomster. Frågan är ju vad nästa steg innebär, och nästa, och nästa, och när det upphör vara ett öppet samhälle för alla.

Kalla det vad du vill, men jag anser att om detta fortgår och våg efter våg med fler och fler smittade sköljer över oss och hotar det öppna samhället gång på gång så är det inte fel att begränsa ovaccinerades fulla möjlighet att ta del av det, mha vaccinpass eller andra åtgärder som tex krav på vaccination för vissa typer av arbeten eller - resor.

Om detta fortgår våg efter våg, med över 80% vaccinationstäckning och 3 doser så kanske man ska vända blicken nån annanstans än till de få ovaccinerade. Annars är det just risk att det kommer fortgå exakt likadant efter dos 15
också.

Dessutom, hur många gånger kan de 20% "... med fler och fler smittade sköljer över oss", när man vet att tillfrisknande efter smitta ger bättre skydd än full vaccination? Nånstans måste man ändå inse att det blir till och med matematiskt omöjligt.

Fast det beror ju på om man skulle öppnat upp utan passen eller inte. Klart det blir fler smittade om man öppnar upp men om det öppnats upp även utan covidpass kan vi bara spekulera kring. Jag tror inte smittan skulle blivit mindre om det var öppet för alla oavsett vaccinationsstatus, men kanske inte mindre heller.

Såvitt jag vet så öppnade man aldrig upp i belgien, jag var där i somras, det var avstånd, mask och sitta vid sitt bord som gällde. Sommar + lättare restriktioner gav bättre smittläge. Men därefter öppnade man aldrig upp, utan införde deras variant för covidpass för barer, maskfritt på restaurang etc. Sen blev det kris igen.

De ovaccinerade var tydligen under en sten hela tiden man hade restriktioner och bra väder, men sen kröp de fram och började smitta alla hejdlöst, så fort det blev höst och covidpass infördes och man släppte de vaccinerade ut mer fritt.

Fast där är vi ju redan, med krav på vaccination (eller negativt test+isolering, vilket nog i verkliga världen är betydligt mer effektivt) inför resor, krav på vaccin bland sjukvårdspersonalen och vaccinpass för stora sammankomster. Frågan är ju vad nästa steg innebär, och nästa, och nästa, och när det upphör vara ett öppet samhälle för alla.
Nej, vi är inte där överallt ännu. Det finns inget vaccinkrav hos exv sjukvårdspersonal annat än vid nyanställningar i vissa kommuner. Och jag tycker att man kanske ska fokusera på vad som fungerar istället för på vad som k a n s k e skulle kunna bli i det avseende dina tankebanor.

Om detta fortgår våg efter våg, med över 80% vaccinationstäckning och 3 doser så kanske man ska vända blicken nån annanstans än till de få ovaccinerade. Annars är det just risk att det kommer fortgå exakt likadant efter dos 15
också.

Dessutom, hur många gånger kan de 20% "... med fler och fler smittade sköljer över oss", när man vet att tillfrisknande efter smitta ger bättre skydd än full vaccination? Nånstans måste man ändå inse att det blir till och med matematiskt omöjligt.
Det är de ovaccinerade som driver smittspridningen.

”Resultatet visade att mängden viruset i kroppen låg på ungefär samma nivå hos alla som insjuknat i covid19 oberoende av virusvariant och vaccinationstatus.”
Personligen kan jag tänka mig att risken att smitta folk faktiskt är högre eller ungefär den samma oavsett vaccin. Jag tänker mig då att det är fler som är asymtomatiska med vaccin och risken att de är ute i samhället utan att veta att de är sjuka är större. Antalet sjukdagar med symptom är ganska oväsentligt om folk stannar hemma enligt rekommendationerna.

Det är mest spekulationer men det är det också om man menar att ovaccinerade smittar mer, om nu undersökningen stämmer, det var ett ganska klent underlag.

Med omikron kommer skillnaden i antalet sjukdagar förmodligen att vara det samma eller sjunka, inget tyder på att vaccinet är effektivare mot omikron, snarare tvärt om.

Ja något ologiskt blir det, det verkar vara signumet för hur det här hanterats redan från början.

Min familj (tre pers) och jag är dubbelvaccinerade. Vi har tagit vanliga covidtest OCH PCR-test. Vi är idag hemkomna från USA, via Tyskland. I USA - inte en turistort utan en medelstor stad i Floridas inland - hade betydligt fler människor munskydd än någonsin hemma i Sverige. Det kändes öht som att folk, trots en ytterst högervriden inställning, tog Covid på allvar mer än här hemma. Munskydd krävdes på restauranger etc och sågs överallt på matvaruhus osv. Stationer för gratis covidtester syntes lite överallt. Motviljan var mao inte alls densamma som jag väntat mig.

På flyget dit , till USA (med Lufthansa) krävdes munskydd hela tiden, plus givetvis vaccinationsintyg och PCR Covidtest; på inresan tillbaka till Europa krävdes enbart vaccinationsintyg. Mao var reglerna slappare hemåt än dit.

Jag vet inte exakt vad jag vill säga om detta (eller försvara vår resa...) men att vi i Europa/Sverige skulle vara mer medvetna och villiga att skydda oss än t.ex. USA, stämmer inte enligt vad jag iaktttagit.

Senast ändrad:
Personligen kan jag tänka mig att risken att smitta folk faktiskt är högre eller ungefär den samma oavsett vaccin. Jag tänker mig då att det är fler som är asymtomatiska med vaccin och risken att de är ute i samhället utan att veta att de är sjuka är större. Antalet sjukdagar med symptom är ganska oväsentligt om folk stannar hemma enligt rekommendationerna.

Det är mest spekulationer men det är det också om man menar att ovaccinerade smittar mer, om nu undersökningen stämmer, det var ett ganska klent underlag.

Med omikron kommer skillnaden i antalet sjukdagar förmodligen att vara det samma eller sjunka, inget tyder på att vaccinet är effektivare mot omikron, snarare tvärt om.
Det är precis det första stycket jag nämnde tidigare. Det är betydligt större risk att som vaccinerad gå runt asymptomatisk (eller med mycket lindriga symptom) och smitta folk. än att göra det som vaccinerad, ändå är det ovaccinerade som på något vis är 'skrämmande'. Här körde de ju stenhårt en kampanj med att få ALLA att testa sig två gånger i veckan oavsett och så många som en av tre testade asymtomatiskt positiva. Här är majoriteten vaccinerade.
Testen borde väga betydligt tyngre än vaccinationsbevis.

Som smittspridande pestråttor? Vad har de för superkraft? Att vara smittade och smittsamma precis exakt jämt? Genom att aldrig bli immuna?

Det är lika många vaccinerade som ovaccinerade (48/52 %) som bekräftades ha Covid denna vecka. Med tanke på att vaccinerade har till och med blivit ombedda att inte testa sig, skulle jag lätt säga att mörkertalet hos vaccinerade är STORT.

Är det verkligen det? Vad baserar du den åsikten på, undersökningen som länkades ger i vart fall inget stöd för den teorin.

Det ska mycket till att knappt 20% av befolkningen (barn oräknat) är drivande när de andra 80% också sprider smittan (barn oräknade även här) när alla smittade riskerar att sprida smittan. Jag har svårt att tro att smittspridningen slutat helt om alla vaccinerat sig, men det är bekvämt med syndabockar.

Som smittspridande pestråttor? Vad har de för superkraft? Att vara smittade och smittsamma precis exakt jämt? Genom att aldrig bli immuna?

Det är lika många vaccinerade som ovaccinerade (48/52 %) som bekräftades ha Covid denna vecka. Med tanke på att vaccinerade har till och med blivit ombedda att inte testa sig, skulle jag lätt säga att mörkertalet hos ovaccinerade är STORT.
Jag tror icketestandet i sverige bidragit stort till övertron på vaccinet. Sifrorna blir missvisande. Jag känner inte en enda människa som inte är vaccinerad nu, men fler som testat positivt/insjuknat än förra våren/i somras.

Min familj (tre pers) och jag är dubbelvaccinerade. Vi har tagit vanliga covidtest OCH PCR-test. Vi är idag hemkomna från USA, via Tyskland. I USA - inte en turistort utan en medelstor stad i Floridas inland - hade betydligt fler människor munskydd än någonsin hemma i Sverige. Det kändes öht som att folk, trots en ytterst högervriden inställning, tog Covid på allvar mer än här hemma. Munskydd krävdes på restauranger etc och sågs överallt på matvaruhus osv. Stationer för gratis covidtester syntes lite överallt. Motviljan var mao inte alls densamma som jag väntat mig.

På flyget dit (Lufthansa) krävdes munskydd hela tiden, plus givetvis vaccinationsintyg och PCR Covidtest - dvs på utresan till USA; på inresan tillbaka till Europa krävdes enbart vaccinationsintyg. Mao var reglerna slappare hemåt än dit.

Jag vet inte exakt vad jag vill säga om detta (eller försvara vår resa...) men att vi i Europa/Sverige skulle vara mer medvetna och villiga att skydda oss än t.ex. USA, stämmer inte enligt vad jag iaktttagit.
Fast det märks ju i den här tråden hur jobbigt man tycker det är när det blir inskränkningar i ens privatliv och att man måste börja anpassa sig till pandemin. Det är typiskt svenskt beteende att tänka på sig själv- jag, jag, jag. Gud nåde om någon försöka bestämma över svenskarna hur de ska agera! Man har ju faktiskt Rättigheter i Sverige...

Med det sagt är jag inte alls förvånad över att det inte krävs mer att komma in i Sverige och att det var mer munskydd osv i USA.

På flyget dit , till USA (med Lufthansa) krävdes munskydd hela tiden, plus givetvis vaccinationsintyg och PCR Covidtest; på inresan tillbaka till Europa krävdes enbart vaccinationsintyg. Mao var reglerna slappare hemåt än dit.

Om munskydd är måttet på hur allvarligt vi tar covid så har du säkert rätt. Jag tror dock inte det är någon bra måttstock.

Sedan har de ju istället en stor övertro till munskyddens fantastiska magi härborta tycker jag. :p Och så ska boostern givetvis rädda både jul och nyår och nästa semester, men att begränsa folks rörelser verkar tack och lov långt ifrån lika aktuellt.

Om munskydd är måttet på hur allvarligt vi tar covid så har du säkert rätt. Jag tror dock inte det är någon bra måttstock.
Munskydd OCH krav på Covidtest. Krav på PCR Covidtest fanns för utresa men inte för inresa tillbaka till Europa. Där krävdes enbart vaccinationsintyg - som man dessutom bara kastade ett getöga på och som jag lätt kunnat fabricera om jag så velat.

Nej, vi är inte där överallt ännu. Det finns inget vaccinkrav hos exv sjukvårdspersonal annat än vid nyanställningar i vissa kommuner. Och jag tycker att man kanske ska fokusera på vad som fungerar istället för på vad som k a n s k e skulle kunna bli i det avseende dina tankebanor.
Okej, så en av tre är inte 100% där ännu, jag förvirrar nog vilka regler som gäller var ibland, men är det inte vaccinationskrav inom vissa områden på vården annars förflyttas man till annan tjänst? Tack och lov för det i så fall.
Jag ifrågasätter verkligen huruvida vaccinationspass fungerar.

Munskydd OCH krav på Covidtest. Krav på PCR Covidtest fanns för utresa men inte för inresa tillbaka till Europa. Där krävdes enbart vaccinationsintyg - som man dessutom bara kastade ett getöga på och som jag lätt kunnat fabricera om jag så velat.
I Sverige väger vaccinationerna tyngre tror jag, det var detsamma när mina föräldrar kom på besök hit. Inga krav på test vid inresa i och för sig, men krav på test inom 48timmar. Ingenting vid hemresa så länge de hade vaccpass.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 860
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 736
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 299
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka