Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
När det gäller vanlig influensa har rekommendationen varit att äldre och personer i andra riskgrupper bör vaccinera sig men inte övriga. Som jag förstått löper yngre och friska medelålders liten, eller mycket lite risk att bli allvarligt sjuka av covid-19, varför då vaccinera dessa grupper om de ändå kommer sprida smitta i samma utsträckning som de som inte är vaccinerade?
Fast det tycker jag inte är några konstigheter, det finns avgjort en vinst för individen även om man är frisk och medelålders. Om inte annat så är det väl så, att ju högre tryck på vården det är samtidigt som du skulle råka illa ut själv, så blir väl lite mer av en risk. Medelåldern på sjukhus bland ovaccinerade verkar också krypa neråt, det får såklart ses i ljuset av att fler äldre är vaccinerade. Men det verkar onekligen som att yngre kan drabbas också. Sedan verkar det finnas en poäng i att så många som möjligt vaccineras, även om själva spridningen inte påverkas riktigt så mycket som vi skulle önska.

Tack och lov attförflyttning finns som ett alternativ när man redan är etablerad personal menar jag. Det kan ju finnas alla möjliga skäl till att man inte vaccineras, att inte vilja är bara ett av dem.
Jag skrev ett tidigare inlägg om det, om ett mail som skickats ut av ledningen på mitt jobb, om just det. vad som kan krävas och vad som inte kan krävas. Där var religiösa skäl och medicinska skäl något man ska beakta tex.

Fast det tycker jag inte är några konstigheter, det finns avgjort en vinst för individen även om man är frisk och medelålders.
Jag är inte säker på det, när det gäller vanlig influensa resonerar man inte så. Medelålders var kanske inte riktigt den åldersgruppen jag menade, hittade inget bra namn på de som är yngre än 40 år eller så.

Jag är inte säker på det, när det gäller vanlig influensa resonerar man inte så. Medelålders var kanske inte riktigt den åldersgruppen jag menade, hittade inget bra namn på de som är yngre än 40 år eller så.
Men det är ju inte vanlig influensa nu. Kort och gott.

Fast min reflektion här var ffa alt kraven (inte rekommenadtionerna) var högre vid inresa till USA (the Land of the Free...) än vid tillbakaresan till Europa och sedan Sverige. Jag hade personligen förväntat mig motsatsen.
Det var inte så du uttryckte det utan det var nedan jag hade i åtanke vid svaren.

Jag vet inte exakt vad jag vill säga om detta (eller försvara vår resa...) men att vi i Europa/Sverige skulle vara mer medvetna och villiga att skydda oss än t.ex. USA, stämmer inte enligt vad jag iaktttagit.

Du skriver om medvetenheten och syftar på krav och inte rekommendationer, det är omöjligt att gissa. I och för sig speglar varken kraven eller rekommendationen medvetenheten. För mig handlar medvetenheten om vilken kunskap gemeneman har om pandemin och förloppet av denna och hur bra personen är på att ta till sig och omsätta i praktiken.

Jag tvivlar på att det är skillnad på USAs och Europas regeringar angående medvetenheten om pandemin, alla länder (och dessutom EU) har sin egen agenda och prioriteringar och gör egna bedömningar. Hög medvetenhet är inte det samma som mest långtgående åtgärder.

Det var inte så du uttryckte det utan det var nedan jag hade i åtanke vid svaren.

Du skriver om medvetenheten och syftar på krav och inte rekommendationer, det är omöjligt att gissa. I och för sig speglar varken kraven eller rekommendationen medvetenheten. För mig handlar medvetenheten om vilken kunskap gemeneman har om pandemin och förloppet av denna och hur bra personen är på att ta till sig och omsätta i praktiken.

Jag tvivlar på att det är skillnad på USAs och Europas regeringar angående medvetenheten om pandemin, alla länder (och dessutom EU) har sin egen agenda och prioriteringar och gör egna bedömningar. Hög medvetenhet är inte det samma som mest långtgående åtgärder.
Nej, jag uttryckte mig nog luddigt (skyller på jetlagen, som är tung just nu...). Snarare en förvåning? Att man i USA har högre krav för inresa från Europa än Europa har för inresa från USA. Här pratar vi mer om rekommendationer, vilket överraskade mig. Jag var också överraskad över att man i en mindre ort i superrepublikanska Florida (inte en typisk turistort) visade mer medvetenhet (?) kring både munskydd, testresultat och avstånd, än i Sverige, eftersom jag INBILLAR mig att vi här hemma är mer medvetna om det mesta. allt från mat till källsortering (- VEM i Sverige slänger plastflaskor, plåtburkar, glas, etc i samma soptunnor som annat avfall utan alternativ? ) Ändå har jag bott i USA i minst 10 år sammanlagt och borde vara van....
-

Nej, jag uttryckte mig nog luddigt (skyller på jetlagen, som är tung just nu...). Snarare en förvåning? Att man i USA har högre krav för inresa från Europa än Europa har för inresa från USA. Här pratar vi mer om rekommendationer, vilket överraskade mig. Jag var också överraskad över att man i en mindre ort i superrepublikanska Florida (inte en typisk turistort) visade mer medvetenhet (?) kring både munskydd, testresultat och avstånd, än i Sverige, eftersom jag INBILLAR mig att vi här hemma är mer medvetna om det mesta. allt från mat till källsortering (- VEM i Sverige slänger plastflaskor, plåtburkar, glas, etc i samma soptunnor som annat avfall utan alternativ? ) Ändå har jag bott i USA i minst 10 år sammanlagt och borde vara van....
-
På vilket vis visade de att de var mer medvetna? För mig låter det som du sätter likhetstecken med medvetenhet och att ha höga krav och bära munskydd.

Jag ser inget direkt samband där.

-
Jag, som inte har varit utomlands på hundra år, uppfattar det lite så baserat på vad man läser om åtgärder globalt. Är väldigt förvånad över munskyddsaspekten speciellt.

Huvudanledningen till "motståndet" kring munskydd i Sverige, är väl främst att det anses bättre att hålla avstånd, och att munskyddstvång skulle ses som att man kan bete sig mer normalt, och därmed tappa den (eventuella) effekt som munskydd kan ge.

Huvudanledningen till "motståndet" kring munskydd i Sverige, är väl främst att det anses bättre att hålla avstånd, och att munskyddstvång skulle ses som att man kan bete sig mer normalt, och därmed tappa den (eventuella) effekt som munskydd kan ge.
Jag höjer den handen med nedskräpningen, för den ÄR ett faktum oavsett hur mycket det lobbas för speciella soptunnor eller tvättbara tygskydd.

Ja,absolut, och vi ska testa oss. Men min reflektion var ffa den att det KRÄVS mer för inresa till USA än till inresa till Europa/Sverige. Skillnaden var markant. Ändå ses USA som ett land där man inte kan ställa krav på medborgarna på samma sätt som här.

Jag menade inte att låta elak, de flesta har missat den uppmaningen helt. Mest för att den visas på ett sånt taffligt sätt.

När det gäller vanlig influensa har rekommendationen varit att äldre och personer i andra riskgrupper bör vaccinera sig men inte övriga. Som jag förstått löper yngre och friska medelålders liten, eller mycket lite risk att bli allvarligt sjuka av covid-19, varför då vaccinera dessa grupper om de ändå kommer sprida smitta i samma utsträckning som de som inte är vaccinerade?

Jag undrar ibland om det inte är meningen att alla vaccinerade SKA få Covid och därmed en högre immunitet totalt, under tiden de är skyddade från att bli allvarligt sjuka.

Bästa sättet då är att göra massevent för de vaccinerade och undanta de som skulle kunna bli allvarligt sjuka dvs ovaccinerade. Sen har man uppnått maximal immunitet.

Det är väldigt konspiratoriskt tänkt av mig, ja. Samtidigt så är det kanske det närmaste ett kontrollerad " herd immunity" vi skulle kunna uppnå, med ett halvdant vaccin.

Min familj (tre pers) och jag är dubbelvaccinerade. Vi har tagit vanliga covidtest OCH PCR-test. Vi är idag hemkomna från USA, via Tyskland. I USA - inte en turistort utan en medelstor stad i Floridas inland - hade betydligt fler människor munskydd än någonsin hemma i Sverige. Det kändes öht som att folk, trots en ytterst högervriden inställning, tog Covid på allvar mer än här hemma. Munskydd krävdes på restauranger etc och sågs överallt på matvaruhus osv. Stationer för gratis covidtester syntes lite överallt. Motviljan var mao inte alls densamma som jag väntat mig.

På flyget dit , till USA (med Lufthansa) krävdes munskydd hela tiden, plus givetvis vaccinationsintyg och PCR Covidtest; på inresan tillbaka till Europa krävdes enbart vaccinationsintyg. Mao var reglerna slappare hemåt än dit.

Jag vet inte exakt vad jag vill säga om detta (eller försvara vår resa...) men att vi i Europa/Sverige skulle vara mer medvetna och villiga att skydda oss än t.ex. USA, stämmer inte enligt vad jag iaktttagit

Florida :crazy: med Governor DeSantis som mycket tydligt havdat att Covid inte ar "sant" och mest bara ett pahitt:rolleyes: Vilket county var du i?

Sedan har de ju istället en stor övertro till munskyddens fantastiska magi härborta tycker jag. :p Och så ska boostern givetvis rädda både jul och nyår och nästa semester, men att begränsa folks rörelser verkar tack och lov långt ifrån lika aktuellt.

Flera research har klart visat att munskydd har (at minstone har i USA) helt klart begransat spridning av covid ... jag ar dock latt overraskad att Florida ... "in the boonies" dessutom gar emot sin governor och anvander munskydd.

Just nu verkar det vara skolbarn. Alltså helt galet här nu. Tre årskurser måste ta test även om man inte har symtom.

Barnbarnet som fyllde 5 ar for ett par veckor sedan fick sin forsta vaccinations spruta i borjan av den har veckan. Bra tycker vi da 0-16 ar nu ar den grupp som okar snabbast i insjuknande har i USA.

Florida :crazy: med Governor DeSantis som mycket tydligt havdat att Covid inte ar "sant" och mest bara ett pahitt:rolleyes: Vilket county var du i?

Flera research har klart visat att munskydd har (at minstone har i USA) helt klart begransat spridning av covid ... jag ar dock latt overraskad att Florida ... "in the boonies" dessutom gar emot sin governor och anvander munskydd.

Barnbarnet som fyllde 5 ar for ett par veckor sedan fick sin forsta vaccinations spruta i borjan av den har veckan. Bra tycker vi da 0-16 ar nu ar den grupp som okar snabbast i insjuknande har i USA.

Dottern är 9 år och klarade troligen covid 19 bra lite hosta och snuva några dagar. Värre med hennes kompis. Men nu har de förhoppningsvis antikroppar ett tag.

Dottern är 9 år och klarade troligen covid 19 bra lite hosta och snuva några dagar.
Det är det som är lite jobbigt, tycker jag, när man arbetar med barn. De får ju oftast det väldigt milt, precis som du beskriver lite snuva och hosta. Kanske lite feber. Det är alltså väldigt viktigt att skicka hem barnet med den lilla rinnande näsan eller lätta hostan eftersom man ju - helt krasst - aldrig kan veta om det är covid. Speciellt i åldersgruppen som jag arbetar med. De testas ju inte ens. Men det är inte alltid föräldrarna tycker lika, även om de flesta faktiskt har förståelse för att vi ibland måste skicka hem med väldigt milda symtom bara för att vara på den säkra sidan.

Ja,absolut, och vi ska testa oss. Men min reflektion var ffa den att det KRÄVS mer för inresa till USA än till inresa till Europa/Sverige. Skillnaden var markant. Ändå ses USA som ett land där man inte kan ställa krav på medborgarna på samma sätt som här.
Det fetade.

Det har jag inte noterat alls. Man ställer andra krav i USA än i Sverige, men inte att man inte kan ställa krav. Samhället är rätt olika uppbyggt.

Att det krävs mer för inresa i USA än i Sverige är inget nytt, så har det varit länge, långt före pandemin.

Jag undrar ibland om det inte är meningen att alla vaccinerade SKA få Covid och därmed en högre immunitet totalt, under tiden de är skyddade från att bli allvarligt sjuka.

Bästa sättet då är att göra massevent för de vaccinerade och undanta de som skulle kunna bli allvarligt sjuka dvs ovaccinerade. Sen har man uppnått maximal immunitet.

Det är väldigt konspiratoriskt tänkt av mig, ja. Samtidigt så är det kanske det närmaste ett kontrollerad " herd immunity" vi skulle kunna uppnå, med ett halvdant vaccin.
Förutom att det inte finns någon garanti för att nästa version stoppas på det viset.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 860
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 736
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 299
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka