Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste bara få gnälla lite:
Jag pendlar ca 2h varje arbetsdag till och från jobbet. Mängden människor som reser kommunalt trots att de är uppenbart sjuka??? Nu pratar vi inte om något enstaka snörvlande för att det skiljer 20 grader mellan inomhus- och uthomhustemperaturen, utan det hostas, harklas och snörvlas utan hejd. Jag bor i Stockholm där det rekommenderas munskydd i rusningstrafiken. Gissa om hostharkelsnörvlarna tillhör de 5-10% som bär munskydd? Nejdå det både hostas och nyses rätt ut, if you're lucky i armvecket.

Jag pendlar ca 2h varje arbetsdag till och från jobbet. Mängden människor som reser kommunalt trots att de är uppenbart sjuka??? Nu pratar vi inte om något enstaka snörvlande för att det skiljer 20 grader mellan inomhus- och uthomhustemperaturen, utan det hostas, harklas och snörvlas utan hejd. Jag bor i Stockholm där det rekommenderas munskydd i rusningstrafiken. Gissa om hostharkelsnörvlarna tillhör de 5-10% som bär munskydd? Nejdå det både hostas och nyses rätt ut, if you're lucky i armvecket.
Förhoppningsvis följer de rekommendationen att testa sig och återgå till jobbet först 7 dagar efter första symtom och minst två dagar feberfria (eller hur det nu är). För hosta kan man ju ha länge fast man är frisk.

Förhoppningsvis följer de rekommendationen att testa sig och återgå till jobbet först 7 dagar efter första symtom och minst två dagar feberfria (eller hur det nu är). För hosta kan man ju ha länge fast man är frisk.
Om man har testat negativt gäller inte de 7 dagarna längre:

Om du har symtom och har gjort ett PCR-test som visar att du inte har covid-19 kan du gå tillbaka till arbetet, skolan eller annan verksamhet när du blivit frisk. Om du har haft feber ska du ha varit feberfri minst ett dygn. Vissa enstaka symtom från luftvägarna kan finnas kvar även hos den som blivit frisk en tid efter infektionen. Med stöd av rekommendationerna behöver du som individ eller vårdnadshavare bedöma när du själv eller ditt barn har ett tillräckligt gott allmäntillstånd för att återgå till förskola, skola, aktiviteter och arbete.

Hur lång tid du behöver stanna hemma är individuellt. För vissa kan det vara ett par – tre dagar. För andra omkring en vecka eller längre. Följ de ordinarie rutiner för sjukfrånvaro som finns på din arbetsplats, i skolan eller för annan verksamhet.

Det kanske är en tolkningsfråga. Jag anser inte att jag själv är frisk när jag har 14 kilo snor i alla lediga utrymmen i mitt kranium, men jag har blivit varse att "frisk" tolkas fritt :D

Får såklart hoppas att de har testat sig även om PCR-testsvaren tar 5 dagar och antigentester är slutsålda på många ställen.

På mitt jobb har vi stundtals 80% frånvaro i vissa klasser pga. Förkylningar nu, så förkylningar rör sig som en löpeld genom Stockholm nu (var själv förkyld förra veckan).

Det kanske är en tolkningsfråga. Jag anser inte att jag själv är frisk när jag har 14 kilo snor i alla lediga utrymmen i mitt kranium, men jag har blivit varse att "frisk" tolkas fritt :D

Får såklart hoppas att de har testat sig även om PCR-testsvaren tar 5 dagar och antigentester är slutsålda på många ställen.

På mitt jobb har vi stundtals 80% frånvaro i vissa klasser pga. Förkylningar nu, så förkylningar rör sig som en löpeld genom Stockholm nu (var själv förkyld förra veckan).
Här får man svar på test oftast efter en vardag bara, så det där verkar ju vara olika.
Jag har tex snorat i två veckor nu, med negativt test och feberfri nästan lika lång tid.

• Gilla
Reactions: Sel
Mja, vem har en skrivare nuförtiden? Eventuellt biblioteket kanske. Jag har ingen aning om hur jag hittar själva dokumentet online heller, om det ens finns något. :cautious: Nu har vi i och för sig inte någt krav på vaccinatinsbevis här än så länge om vi inte ska resa utomlands heller utan jag tänkte mest på människor hemma i Svea. Det finns säkert både likasinnade som mig och äldre människor som inte tycker det är plättlätt att trolla fram ett intyg.
Jag har ingenting emot ett vaccinationspass per se och särskilt inte för egen del så länge det handlar om nöjen, jag gör ändå aldrig sådant, men det gäller ju att göra det väldigt tillgängligt för ALLA i så fall.

Mångas arbete har en skrivare. På mitt jobb är det iaf inget problem att använda den för enstaka privata utskrifter. Bibliotek brukar ha skrivare. Jag har varit där och skrivit ut nån gång. De har ordnat så att det finns vaccinpass som man kan skriva ut. Sen får folk faktiskt lösa det med skrivare och inte vara hur hjälplösa som helst...

Jag har en annan upplevelse av kollektivtrafiken i Stockholm. Visst jag har åkt långt ifrån var dag men jag har bara noterat nån enstaka som verkar förkyld. Munskydd är det däremot ont om.

Men jag skulle lätt kunnat uppfattats förkyld vid ett par tillfälle. Jag fick en attack av nysningar, det har jag fått då och då i 30 år så inte Corona relaterat och sen satte jag i halsen och hostade några gånger.

Någon som har koll på svarstider i region Skåne? Jag har dragit på mig en väldigt mild förkylning, men måste såklart testa mig.... Min vårdcentral hade inga tider till att hämta test förrän på tisdag, men jag lyckades boka på ett apotek i Skåne där jag kan hämta och lämna redan imorgon. Någon som vet när man kan förvänta sig resultatet tillbaka?

Någon som har koll på svarstider i region Skåne? Jag har dragit på mig en väldigt mild förkylning, men måste såklart testa mig.... Min vårdcentral hade inga tider till att hämta test förrän på tisdag, men jag lyckades boka på ett apotek i Skåne där jag kan hämta och lämna redan imorgon. Någon som vet när man kan förvänta sig resultatet tillbaka?

Ett dygn har det tagit de två gånger vi testat oss de senaste 2 veckorna.

Det var en jättedålig liknelse eftersom de flesta har alternativ till att köra bil för att kunna försörja sig. Om man inte kan behålla jobbet pga att man inte kan ta sig dit för att det krävs covidpass, inte kan köpa mat om det blir fritt för lokala matbutiken att kräva covidpass eller o. det införs böter för att man inte är vaccinerad - då har man inte så mycket till alternativ.
Det är ett val var och en får göra 🤷‍♀️

Det är det som är lite jobbigt, tycker jag, när man arbetar med barn. De får ju oftast det väldigt milt, precis som du beskriver lite snuva och hosta. Kanske lite feber. Det är alltså väldigt viktigt att skicka hem barnet med den lilla rinnande näsan eller lätta hostan eftersom man ju - helt krasst - aldrig kan veta om det är covid. Speciellt i åldersgruppen som jag arbetar med. De testas ju inte ens. Men det är inte alltid föräldrarna tycker lika, även om de flesta faktiskt har förståelse för att vi ibland måste skicka hem med väldigt milda symtom bara för att vara på den säkra sidan.

Ja det är ju så olika. Hade jag inte varit arbetsskadad (Arbetar i förskola) så hade vi nog inte ens märkt när det började. Hon hade feber 38,2 på torsdagen sen pigg två dagar sen kom snuva och hosta. Tyvärr blir det mycket diskussioner med VH att man är nojig som skickar hem barn/elever.

Det låter jättefint och enkelt. Men många har corona utan symptom alls. Min dotter och flera andra i hennes klass är bara några exempel. Det bästa hade varit om folk hade slutat nöjesresa ett tag och bara gjort det var nödvändigt.
Då hoppas jag att du inte springer runt på stan och julhandlar, enbart nätshoppar mat, inte träffar vänner eller andra än kärnfamiljen osv.

Om man kollar på mitt liv i sin helhet är jag nog bland de som är minst exponerade och med minst risk att sprida smittor.

Då hoppas jag att du inte springer runt på stan och julhandlar, enbart nätshoppar mat, inte träffar vänner eller andra än kärnfamiljen osv.

Om man kollar på mitt liv i sin helhet är jag nog bland de som är minst exponerade och med minst risk att sprida smittor.

Jag följer naturligtvis FHMs rekommendationer så hela familjen isolerar sig i 7 dagar och jag har bokat test till mig själv på dag 5.

Men skolan borde ha skickat hem eleverna för iaf en vecka sen när det blev tydligt att corona gick i klassen. Men det gjorde de inte tyvärr. Så flera elever gick i skolan med symptomfri corona under tiden de väntade på provsvaret. Allt enligt FHMs och skolans rekommendationer.

Själv väntar vi på information från skolan angående nästa vecka. Kan bara gissa ångesten hos dem som testat negativt och låta barnen gå till skolan. 8 dagar kvar och stor spridning i åk 1-5….

Själv väntar vi på information från skolan angående nästa vecka. Kan bara gissa ångesten hos dem som testat negativt och låta barnen gå till skolan. 8 dagar kvar och stor spridning i åk 1-5….

Jag tycker att de borde skicka hem eleverna om det är stor smittspridning i klassen/skolan. Min dotters skola och klass har också smittspridning och har inte stängt ner heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 860
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 736
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 299
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka