Ja, verkligen. Men det är ju också så att när det gäller sådant här kan det faktiskt krävas en ganska hög utbildning för att korrekt utvärdera riskerna (om det ens finns några).
Dvs bara för att något låter farligt för en lekman så betyder det inte att det är sant. De flesta utan kemikunskap skulle säkert vara tveksamma till att dricka diväteoxid![]()
Ja, det är väl lite det jag menar. Självklart har var och en rätt att tycka sitt, men det kan vara olyckligt (väldigt, ifråga om t.ex. sjukvård) om man som lekman skapar sina uppfattningar från antingen lösryckt eller falsk information, som i värsta fall helt saknar förankring i verkligheten eller vetenskapligt stöd (men i vissa fall kanske sprids för ett väl utstuderat ändamål).
Jag menar inte någon enskild individ nu eller ens bara gällande covid-/vaccinfrågan, men det här har ju verkligen kommit till sin spets i och med detta. Det florerar mängder med rykten och rubriker och information och forskning (som, igen, kanske inte är helt lätt att tolka för den oinvigde). Det kan vara än viktigare att försöka hålla något slags helikopterperspektiv och att uppmärksamma vilka källor som ligger bakom olika information, tänker jag.