Min familj (tre pers) och jag är dubbelvaccinerade. Vi har tagit vanliga covidtest OCH PCR-test. Vi är idag hemkomna från USA, via Tyskland. I USA - inte en turistort utan en medelstor stad i Floridas inland - hade betydligt fler människor munskydd än någonsin hemma i Sverige. Det kändes öht som att folk, trots en ytterst högervriden inställning, tog Covid på allvar mer än här hemma. Munskydd krävdes på restauranger etc och sågs överallt på matvaruhus osv. Stationer för gratis covidtester syntes lite överallt. Motviljan var mao inte alls densamma som jag väntat mig.
På flyget dit , till USA (med Lufthansa) krävdes munskydd hela tiden, plus givetvis vaccinationsintyg och PCR Covidtest; på inresan tillbaka till Europa krävdes enbart vaccinationsintyg. Mao var reglerna slappare hemåt än dit.
Jag vet inte exakt vad jag vill säga om detta (eller försvara vår resa...) men att vi i Europa/Sverige skulle vara mer medvetna och villiga att skydda oss än t.ex. USA, stämmer inte enligt vad jag iaktttagit.