Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är intressant att läsa detta på hästforumet Buke. För i ärlighetens namn - hur hållbart är det med alla hobbyhästar? Mycket foder som skulle kunna ätas av produktionsdjur eller människor, transporter på fossila bränslen till hobby-träning, läkemedel som sedan gör köttet oanvändbart och måste eldas upp, en galen konsumtion av tillbehör. Bland annat.

Hobbyryttare bör väl i så fall också hållbarhetsanpassa eller avstå i hög grad. Att hästar rids i snitt en timme om dagen är slöseri. Hästpol för hobbyryttare? Ridskola finns. Det är väl ingen skillnad? Eller är det? Jo, det tror jag. Precis som det är skillnad på olika resmål.

Det är så enkelt att sitta och fördöma det som inte intresserar en själv.
Jag har inte fördömt något alls, utan hade synpunkter på att man inte kunde vara turist närmare.

Jag tycker att vi alla måste fundera över kring hur vi vill prioritera det lilla utrymme vi har. Och då är långa flygresor något man i princip inte kan göra mer än sällan. Så ja, jag håller med om att det bara är total nöjesbelastning som man har ansvar för. Flygresor tas upp eftersom det är det mest extrema privatpersoner står för, men därefter kommer en hel radda andra saker.

Men igen OT. När det gäller covid spelar inte transportsätt någon stor roll.

Det hela känns ju väldigt godtyckligt. Kan lika gärna gälla en vaccinerad vuxen utan pass och ett ovaccinerat barn, ändå får ovaccinerad femtonåring tillträde men inte föräldern.
Skulle inte förvåna mig att det kan komma att sänkas, att bevisen kommer att krävas från det ålder de vaccineras.

Personliga intressen övertrumfar inte allt i min heller, men är det bara resor som behöver hållbarhetsanpassas?

Häst och andra husdjur, bilresor, bostad, diverse fritidsaktiviteter, lyxprylar, importerad mat och inte minst barn (som blir sin egen belastning och i runda slängar fördubblar miljöbelastningen) belastar också. Det är väl summan av belastnignen som är den viktiga och inte huruvida belastningen innehåller flygresor eller inte som är viktig.

Såklart inte. Däremot är flygresor extrema i belastning i förhållande till det mesta annat vi gör.

Det haller jag med om.
Hur man än gör blir det ju ända sa att man kan betala för att slippa, en vaccinplikt utan straff fungerar ju inte heller.

Man är ända noga med att patala att det inte är vaccintvang (ingen kommer komma hem till dig, halla fast dig och sticka en spruta i dig) utan en plikt.
Ska man införa tvång så ska man inte kunna köpa sig fria. Då är det bättre att bokstavligen tvinga folk, det är ärligare och visar vad det går ut på och så gäller det alla och inte bara de som inte har råd att köpa sig fira.

Jag är emot tvång i och för sig, men det gäller i än högre grad förtäckt tvång än bokstavligt. Om man bokstavligen tvingar folk är man åtminstone ärlig med det och döljer sig inte bakom omskrivningar.

Senast ändrad:
För att få ett slut på d e n n a pandemi, måste rationella åtgärder sättas in anser jag. Ska vi acceptera att detta virus tar livet av folk - för det gör det, eller ska vi göra något åt det så att livet kan bli någolunda normalt innan nästa pandemi kommer? För det kommer komma nya pandemier som kanske är ännu mer potent än detta coronavirus och med den här offerkoftementaliteten alldeles för många har som inte tar vaccinationen och de restriktioner som följer när människor är så egoistiska och vägrar vaccinera sig kommer vi aldrig bli av med virus som tar livet av folk. Jag tycker nog att de som inte tar ansvar för sig själva eller omgivningen är ett större problem än viruset i sig. Så, min åsikt är att vaccinera så många som möjligt för att mildra sjukdomen, och covidpass är något som vi måste acceptera så länge det finns 'svartfötter' som inte tar det ansvaret. Och yes, krävs det en spruta i månaden i resten av mitt liv så tar jag det.
Jag håller såklart med om att det är nödvändigt att så många som möjligt vaccinerar sig för att så småningom få mindre kännbara problem med smittan. Sedan är jag personligen rädd för att den typen av TVÅNG kan skapa misstro till statliga myndigheter etc. och inte leda till fler vaccinationer. Jag vet inte om det skulle hjälpa om folk tog in att den mest optimistiska jag hört sista tiden om framtiden med Covid-19 är Tegnell, som förvisso tror att vi kommer ha med oss viruset kanske för all framtiden, men att vi kanske bara har "problem med den" i ett år till. Andra forskare som jag hört uttala sig sista tiden har sagt att de tror på problem, som nu, i 3-5 år typ. Det kommer liksom inte ge med sig strax, vi kan inte bara rida ut den här vågen förmodligen. Det räcker inte med att bara vaccinera så många som möjligt av ett lands befolkning, det behövs ett lager med åtgärder och en global vaccinationstäckning.

Det hela känns ju väldigt godtyckligt. Kan lika gärna gälla en vaccinerad vuxen utan pass och ett ovaccinerat barn, ändå får ovaccinerad femtonåring tillträde men inte föräldern.

Jag kan nog ändå tycka att det genomgående under den här pandemin känns rimligt att det kan göras viss åtskillnad mellan barn (som just i vaccinfrågan ju heller inte varit aktuella för vaccinering lika länge som vuxna, i alla fall inte om man jämför med den yngsta nu aktuella åldersgruppen). Även om det väl alltid går att diskutera i vilket sammanhang och var gränserna ska dras, förstås.

Och oaktat den vidare diskussionen i frågan borde det i vilket fall som helst inte komma som någon större överraskning för vuxna personer i allmänhet att vaccinationsbevis nu kan behövas för tillträde till vissa evenemang.

Jag har inte fördömt något alls, utan hade synpunkter på att man inte kunde vara turist närmare.

Jag tycker att vi alla måste fundera över kring hur vi vill prioritera det lilla utrymme vi har. Och då är långa flygresor något man i princip inte kan göra mer än sällan. Så ja, jag håller med om att det bara är total nöjesbelastning som man har ansvar för. Flygresor tas upp eftersom det är det mest extrema privatpersoner står för, men därefter kommer en hel radda andra saker.

Men igen OT. När det gäller covid spelar inte transportsätt någon stor roll.
Jasså? Det är inte min uppfattning.

Såklart inte. Däremot är flygresor extrema i belastning i förhållande till det mesta annat vi gör.
Jag vet inte vad som är mest extremt, men jag är rätt övertygad om att den genomsnittliga hobbyhästen förorsakar mer utsläpp än en flygresa eller 3 om året. Man behöver ju inkludera foder, transporter till och från stallet och till ev tävlingar, utrustning mm.

Vad jag vill peka på är att man kanske får tänka på vad ett intresse har för totalbelastning när man kallar den extrem och inte räkna per timme.

Jag håller såklart med om att det är nödvändigt att så många som möjligt vaccinerar sig för att så småningom få mindre kännbara problem med smittan. Sedan är jag personligen rädd för att den typen av TVÅNG kan skapa misstro till statliga myndigheter etc. och inte leda till fler vaccinationer. Jag vet inte om det skulle hjälpa om folk tog in att den mest optimistiska jag hört sista tiden om framtiden med Covid-19 är Tegnell, som förvisso tror att vi kommer ha med oss viruset kanske för all framtiden, men att vi kanske bara har "problem med den" i ett år till. Andra forskare som jag hört uttala sig sista tiden har sagt att de tror på problem, som nu, i 3-5 år typ. Det kommer liksom inte ge med sig strax, vi kan inte bara rida ut den här vågen förmodligen. Det räcker inte med att bara vaccinera så många som möjligt av ett lands befolkning, det behövs ett lager med åtgärder och en global vaccinationstäckning.
Jag tror att det kommer bli nödvändigt med tvång, även om det är det sista jag önskar. Tegnell har tidigare varit naivt optimistisk ("på tidag vänder det!" - innan smittan ens blivit samhällsmitta i sverige), så jag tror nog mer på att detta kommer vara ett problem längre tid än han tror. Jag tror att vi kommer gå en bit till i mutationsträsket och få VOHC (variant of high concern, omikron är 'bara' variant of concern) Jag tror att världen har utvecklats på ett så pass individualistiskt sätt att de är en fara för kollektivets hälsa, jag ser dessa individualister som ett större hot mot demokratin än 'de' som säger att begränsningar som covidpass är ett hot mot demokratin.

Jag tror att det kommer bli nödvändigt med tvång, även om det är det sista jag önskar. Tegnell har tidigare varit naivt optimistisk ("på tidag vänder det!" - innan smittan ens blivit samhällsmitta i sverige), så jag tror nog mer på att detta kommer vara ett problem längre tid än han tror. Jag tror att vi kommer gå en bit till i mutationsträsket och få VOHC (variant of high concern, omikron är 'bara' variant of concern) Jag tror att världen har utvecklats på ett så pass individualistiskt sätt att de är en fara för kollektivets hälsa, jag ser dessa individualister som ett större hot mot demokratin än 'de' som säger att begränsningar som covidpass är ett hot mot demokratin.
Haha. jo alltså jag antog att de flesta nog var införstådda med att Tegnell ofta varit lite väl optimistisk. Och tja, även om jag förstår att risken för nya mutationer med ovaccinerad befolkning, så är jag ändå ganska oroad för personer som tänker att de gjort sitt när de vaccinerats. Eller ledare som också tänker liknande. Eller för all del att många tror att de är utom någon som helst fara när de är dubbelvaccinerade, bara igår hade jag ett liknande samtal med en familjemedlem på 70+ som inte tänkt att det vore bra att testa sig vid symtom, för hen är ju vaccinerad och det vore jätteosannolikt att megaförkylningen var covid, och att den där nya mutationen bevisat är ofarlig. Etc.

Jag vet inte vad som är mest extremt, men jag är rätt övertygad om att den genomsnittliga hobbyhästen förorsakar mer utsläpp än en flygresa eller 3 om året. Man behöver ju inkludera foder, transporter till och från stallet och till ev tävlingar, utrustning mm.

Vad jag vill peka på är att man kanske får tänka på vad ett intresse har för totalbelastning när man kallar den extrem och inte räkna per timme.

Den genomsnittliga hobbyhästen släpper ut ungefär lika mycket som en Thailandsresa per år. Även om beräkningarna för hästen blivit extremt kritiserad.

Men hästen smittar inte så mycket covid.

Haha. jo alltså jag antog att de flesta nog var införstådda med att Tegnell ofta varit lite väl optimistisk. Och tja, även om jag förstår att risken för nya mutationer med ovaccinerad befolkning, så är jag ändå ganska oroad för personer som tänker att de gjort sitt när de vaccinerats. Eller ledare som också tänker liknande. Eller för all del att många tror att de är utom någon som helst fara när de är dubbelvaccinerade, bara igår hade jag ett liknande samtal med en familjemedlem på 70+ som inte tänkt att det vore bra att testa sig vid symtom, för hen är ju vaccinerad och det vore jätteosannolikt att megaförkylningen var covid, och att den där nya mutationen bevisat är ofarlig. Etc.
Ja, jag arbetade med en kollega i helgen som varit täppt i näsan och använde nässpray under passet "har du testat dig? Du vet att du m å s t e göra det som vårdpersonal?" frågade jag. "nä, det här ÄR en förkylning, jag känner det, dessutom är jag trippelvaccinerad." Liksom...suck! HUR kan det vara så svårt? HUR?

Ja, jag arbetade med en kollega i helgen som varit täppt i näsan och använde nässpray under passet "har du testat dig? Du vet att du m å s t e göra det som vårdpersonal?" frågade jag. "nä, det här ÄR en förkylning, jag känner det, dessutom är jag trippelvaccinerad." Liksom...suck! HUR kan det vara så svårt? HUR?
Jag säger ju det. Magi! 🤩

Skämt åsido. :) Det verkar vara en väldigt vanlig inställning.

Jag kan nog ändå tycka att det genomgående under den här pandemin känns rimligt att det kan göras viss åtskillnad mellan barn (som just i vaccinfrågan ju heller inte varit aktuella för vaccinering lika länge som vuxna, i alla fall inte om man jämför med den yngsta nu aktuella åldersgruppen). Även om det väl alltid går att diskutera i vilket sammanhang och var gränserna ska dras, förstås.

Och oaktat den vidare diskussionen i frågan borde det i vilket fall som helst inte komma som någon större överraskning för vuxna personer i allmänhet att vaccinationsbevis nu kan behövas för tillträde till vissa evenemang.
Nej, tillträde till vissa nöjesevenmang, helt okej även om jag tycker att det är ett märkligt tillvägagå¨ngssätt och inte tror att det kommer att fungera i någon större utsträckning. Ingen överraskning och sådana kan man undvika.
Börjar det sprida sig till krav på pass när det handlar om nödvändiga tjänster tycker jag att det gått på tok för långt.

At det gjorts åtskillnad för barn har varit ett jätteproblem i smittspridningen. Jag förstår också varför, men ett problem är det.

Jag säger ju det. Magi! 🤩

Skämt åsido. :) Det verkar vara en väldigt vanlig inställning.
Väldigt vanlig vet jag inget om, men det är jävligt illa att det ens sker. Men jag tycker det är ÄNNU mer illa att inte vaccinera sig alls, då vaccinerade enligt studier inte för vidare smittan i samma omfattning som ovaccinerad. Om vi ska prata grader i helvetet då. OCH - det är just därför vaccinpasset är så bra..

Jag instämmer helt och hållet i teorin om att "tvång" och att fösa in folk i en trängre och trängre fålla för att få dem att vaccinera sig inte alls är rätt väg att gå, det kommer bara att leda till större motstånd.
Fortsätter man göra det så lätt och bekvämt som möjligt för folk som 'bara är lite blassé" och inte får tummen ur, samt kommer med kalla fakta och riktiga resultat på att vaccinet verkligen hjälper fångar man säkert upp de personer som bara inte kommit till skott - men att försöka tvinga en människa som på riktigt är rädd för biverkningarna och tror på konspirationsteorierna är ju helt barockt. Det är som att be dem dricka "kool-aid" och tro att de ska vara okej med det. Klart de slår bakut.

Väldigt vanlig vet jag inget om, men det är jävligt illa att det ens sker. Men jag tycker det är ÄNNU mer illa att inte vaccinera sig alls, då vaccinerade enligt studier inte för vidare smittan i samma omfattning som ovaccinerad. Om vi ska prata grader i helvetet då. OCH - det är just därför vaccinpasset är så bra..
Man för smittan mindre OM man också håller sig till de normala rekommendationerna ja, vilket många fullvaccinerade inte tycker att de behöver längre. Jag upplever den attityden som mycket vanlig.

Man för smittan mindre OM man också håller sig till de normala rekommendationerna ja, vilket många fullvaccinerade inte tycker att de behöver längre. Jag upplever den attityden som mycket vanlig.
Nämnde lite kort tidigare i tråden någon undersökning (förmodligen ganska liten) där man granskat MS-patienter på immunmodulerande behandling och om de i större utsträckning blev smittade före massvaccinationen (med restriktioner) eller efter med lättade. Och de blev i större utsträckning sjuka efter massvaccination (och om de var vaccinerade själva) och lättade restriktioner. Så för sköra individer som kanske inte svarar bra på vaccination själva så blir risken större när folk tänker som du beskriver.

Såg just att alla SJ-tåg mellan Uppsala och Stockholm är inställda pga. sjukdom hos personalen (fast Mälartåg finns ju) imorgon. Jag antar att det inte är så långsökt att tänka att det har med covid att göra, är det någon som vet om det varit vanligt förekommande under den här tiden? Har liksom levt ganska isolerat så har haft lite begränsad koll på om samhällsfunktioner i den stilen ställts in ofta? (sedan verkar ju SJ misskött sig som sjutton med avgångar/schema senaste tiden)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 856
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 735
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 299
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka