Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Appropå att jämföra krav på vaccinpass med nazism. Är ju viss skillnad på att ALLA invånare erbjuds och uppmanas ta GRATIS vaccin för att man inte vill att de ska bli allvarligt sjuka. Den inställningen hade man ju inte riktigt i nazisternas Tyskland... 😕Tycker man kan jämföra covidpass med körkort för bil - jag kan tycka att jag kan köra bil hur bra och säkert som helst utan att ha tagit kortet. Jag får ändå inte köra bil utan det. Är det diskriminering att jag inte får det för att jag valt att inte göra uppkörningen?
Är det så svårt att förstå att det är mycket problematiskt att gör skillnad på folk beroende på om man är villig att ta en viss spruta. Det river gränserna för vad man kan kräva av folk. Vad är nästa och nästa ingrepp som kommer att anses som nödvändigt för att få vara med i klubben. Och nästa...

Såg att nån sålde sina biljetter till en hockeymatch för att de inte kom in.
Men hur gör man med barn som inte fått vaccinera sig än?
Blir de portade med? Och får de komma in blir det ju märkligt för de vuxna som inte är vaccinerade

Blir de portade med? Och får de komma in blir det ju märkligt för de vuxna som inte är vaccinerade
På julmarknaden där jag var utställare gällde vaccinpass för 18 år och äldre.

Är det så svårt att förstå att det är mycket problematiskt att gör skillnad på folk beroende på om man är villig att ta en viss spruta. Det river gränserna för vad man kan kräva av folk. Vad är nästa och nästa ingrepp som kommer att anses som nödvändigt för att få vara med i klubben. Och nästa...
Jag håller med. Det känns läskigt. För inte alls länge sedan var det - bland annat i denna tråden - helt otänkbart att man skulle behöva visa vaccinpass inom Sverige.

Personer under 18 år behöver inte uppvisa vaccinationsbevis. Vad man gör om ett ev. barn kan komma in på ett evenemang, men inte en själv (som ovaccinerad vuxen) antar jag spontant främst ligger under personligt ansvar och vad som egentligen under vilka andra omständigheter som helst hade varit OK eller rimligt - eller inte - att släppa iväg barnet ensamt på?

Personer under 18 år behöver inte uppvisa vaccinationsbevis. Vad man gör om ett ev. barn kan komma in på ett evenemang, men inte en själv (som ovaccinerad vuxen) antar jag spontant främst ligger under personligt ansvar och vad som egentligen under vilka andra omständigheter som helst hade varit OK eller rimligt - eller inte - att släppa iväg barnet ensamt på?
Det hela känns ju väldigt godtyckligt. Kan lika gärna gälla en vaccinerad vuxen utan pass och ett ovaccinerat barn, ändå får ovaccinerad femtonåring tillträde men inte föräldern.

I Belgien har de kört med Covidpass vid tillställningar, restaurangbesök etc sen i somras.

Det ledde till klart ökad smittspridning.

Men nä, det kommer ju så klart bli heeelt annorlunda i sverige, för här har vi bara ovaccinerade som smittar.
Folk verkar verkligen tro att vaccinationen är magisk. Hellre köra bevis på negativt testresultat i så fall.

I Belgien har de kört med Covidpass vid tillställningar, restaurangbesök etc sen i somras.

Det ledde till klart ökad smittspridning.

Men nä, det kommer ju så klart bli heeelt annorlunda i sverige, för här har vi bara ovaccinerade som smittar.
Jag tror inte att smittspridningen ökar av vaccinpass, jämfört med att vara utan.

Vad har du för belägg för att Covidpass lett till ökad smittspridning? Visst har det gjort det jämfört med ett stängt samhälle, men i relation till att inte ha dem alls är jag tveksam.

Personliga intressen övertrumfar inte automatiskt allmänna intressen i min värld. Antingen får man då hållbarhetsanpassa sina intressen eller i hög grad avstå från dem, alltså se till att det blir hållbart att ha högbelastningsintresse genom begreppet sällan.

Jag tror inte att det går att behålla nuvarande massturismindustri på ett hållbart sätt, utan volymerna måste ned kraftigt - särskilt på långväga flygande turister.

Just nu innehåller det allmänna intresset dessutom smittspridningsfaktorer av covid-19 som man måste beakta.

Men det är hemskt OT nu.
Det är intressant att läsa detta på hästforumet Buke. För i ärlighetens namn - hur hållbart är det med alla hobbyhästar? Mycket foder som skulle kunna ätas av produktionsdjur eller människor, transporter på fossila bränslen till hobby-träning, läkemedel som sedan gör köttet oanvändbart och måste eldas upp, en galen konsumtion av tillbehör. Bland annat.

Hobbyryttare bör väl i så fall också hållbarhetsanpassa eller avstå i hög grad. Att hästar rids i snitt en timme om dagen är slöseri. Hästpol för hobbyryttare? Ridskola finns. Det är väl ingen skillnad? Eller är det? Jo, det tror jag. Precis som det är skillnad på olika resmål.

Det är så enkelt att sitta och fördöma det som inte intresserar en själv.

Så hur tänker du vi ska få fler att ta den här 'magiska vaccinationen'? Utesluter du vaccinpass helt?
Vill folk inte så vill folk inte, det är väl bara att fortsätta informera och göra det så enkelt som möjligt för folk att ta dem. Bussar vid event verkade ju funka himla bra de gånger man tagit det initiativet.
Jag är inget fan av vaccinpass, nej. Det är ju långt ifrån en garanti för någonting alls - tvärtom är det väl betydligt vanligare bland de vaccinerade att gå runt och vara positiva men asymptomatiska än hos ovaccinerade. Negativa test är kanske bättre? Säkrare i alla fall.
Men så länge det bara gäller nöjesaktiviteter har jag ingen jättestark åsikt, kör på bara. Kanske avskräcker det några att gå om inte annat. Tycker bara att det verkar vara så flummigt alltsammans. Hur länge ska ett vaccinpass för två sprutr gälla. Är det för alltid, eller sex månader innan man MÅSTE ta nummer tre? Nummer fyra? Om man blivit rekommenderad att inte ta en tredje spruta, får man inte gå någonstans alls då? Ska ovaccinerade ungdomar få ränna ut och in som de vill? etc etc.

Jag tror inte att smittspridningen ökar av vaccinpass, jämfört med att vara utan.

Vad har du för belägg för att Covidpass lett till ökad smittspridning? Visst har det gjort det jämfört med ett stängt samhälle, men i relation till att inte ha dem alls är jag tveksam.
Spridningen kan nog mycket väl öka om man tänker att om bara vaccinationspass kan uppvisas så behöver man inte vidta andra åtgärder, som att hålla avstånd. Men jag har inte belägg för att det fått spridningen att ta fart som direkt korrelation, däremot så har det ju förekommit vissa superspridarevents där man uppvisat vaccinationsbevis. Huruvida dessa lett till massiv samhällspridning vet jag inte.

Vill folk inte så vill folk inte, det är väl bara att fortsätta informera och göra det så enkelt som möjligt för folk att ta dem. Bussar vid event verkade ju funka himla bra de gånger man tagit det initiativet.
Jag är inget fan av vaccinpass, nej. Det är ju långt ifrån en garanti för någonting alls - tvärtom är det väl betydligt vanligare bland de vaccinerade att gå runt och vara positiva men asymptomatiska än hos ovaccinerade. Negativa test är kanske bättre? Säkrare i alla fall.
Men så länge det bara gäller nöjesaktiviteter har jag ingen jättestark åsikt, kör på bara. Kanske avskräcker det några att gå om inte annat. Tycker bara att det verkar vara så flummigt alltsammans. Hur länge ska ett vaccinpass för två sprutr gälla. Är det för alltid, eller sex månader innan man MÅSTE ta nummer tre? Nummer fyra? Om man blivit rekommenderad att inte ta en tredje spruta, får man inte gå någonstans alls då? Ska ovaccinerade ungdomar få ränna ut och in som de vill? etc etc.
Det är på gång inom EU åtminstone, att det ska ha gått x antal månader sedan sista dosen för att beviset ska vara giltigt. Och så kommer det nog förbli ett tag. Men jag är som jag redan sagt också skeptisk till vaccinationsbevis annat än till nöjesrelaterade händelser som skulle kunna öka chansen att fler vaccinerar sig.

Det haller jag med om.
Hur man än gör blir det ju ända sa att man kan betala för att slippa, en vaccinplikt utan straff fungerar ju inte heller.

Man är ända noga med att patala att det inte är vaccintvang (ingen kommer komma hem till dig, halla fast dig och sticka en spruta i dig) utan en plikt.

Förstår jag dig rätt att det blir böter på upp till 150 000kr/år för en ovvacinerad? Men man menar att det inte är ett tvång...?! Jag blir riktigt beklämd över att folk köper ett sådant resonemang.

Personliga intressen övertrumfar inte automatiskt allmänna intressen i min värld. Antingen får man då hållbarhetsanpassa sina intressen eller i hög grad avstå från dem, alltså se till att det blir hållbart att ha högbelastningsintresse genom begreppet sällan.

Jag tror inte att det går att behålla nuvarande massturismindustri på ett hållbart sätt, utan volymerna måste ned kraftigt - särskilt på långväga flygande turister.

Just nu innehåller det allmänna intresset dessutom smittspridningsfaktorer av covid-19 som man måste beakta.

Men det är hemskt OT nu.
Personliga intressen övertrumfar inte allt i min heller, men är det bara resor som behöver hållbarhetsanpassas?

Häst och andra husdjur, bilresor, bostad, diverse fritidsaktiviteter, lyxprylar, importerad mat och inte minst barn (som blir sin egen belastning och i runda slängar fördubblar miljöbelastningen) belastar också. Det är väl summan av belastnignen som är den viktiga och inte huruvida belastningen innehåller flygresor eller inte som är viktig.

För att få ett slut på d e n n a pandemi, måste rationella åtgärder sättas in anser jag. Ska vi acceptera att detta virus tar livet av folk - för det gör det, eller ska vi göra något åt det så att livet kan bli någolunda normalt innan nästa pandemi kommer? För det kommer komma nya pandemier som kanske är ännu mer potent än detta coronavirus och med den här offerkoftementaliteten alldeles för många har som inte tar vaccinationen och de restriktioner som följer när människor är så egoistiska och vägrar vaccinera sig kommer vi aldrig bli av med virus som tar livet av folk. Jag tycker nog att de som inte tar ansvar för sig själva eller omgivningen är ett större problem än viruset i sig. Så, min åsikt är att vaccinera så många som möjligt för att mildra sjukdomen, och covidpass är något som vi måste acceptera så länge det finns 'svartfötter' som inte tar det ansvaret. Och yes, krävs det en spruta i månaden i resten av mitt liv så tar jag det.

För att få ett slut på d e n n a pandemi, måste rationella åtgärder sättas in anser jag. Ska vi acceptera att detta virus tar livet av folk - för det gör det, eller ska vi göra något åt det så att livet kan bli någolunda normalt innan nästa pandemi kommer? För det kommer komma nya pandemier som kanske är ännu mer potent än detta coronavirus och med den här offerkoftementaliteten alldeles för många har som inte tar vaccinationen och de restriktioner som följer när människor är så egoistiska och vägrar vaccinera sig kommer vi aldrig bli av med virus som tar livet av folk. Jag tycker nog att de som inte tar ansvar för sig själva eller omgivningen är ett större problem än viruset i sig. Så, min åsikt är att vaccinera så många som möjligt för att mildra sjukdomen, och covidpass är något som vi måste acceptera så länge det finns 'svartfötter' som inte tar det ansvaret. Och yes, krävs det en spruta i månaden i resten av mitt liv så tar jag det.

Är inte det mest effektiva att de ovvacinerade bär ett märke på kläderna, då kan ju alla undvika att gå nära dem, oavsett om det är på jobbet, i matbutiken eller på bussen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 856
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 735
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 299
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka