Connemara - hingstvalstrÅd infÖr 2009

Sv: Connemara - hingstvalstrÅd infÖr 2009

Här känner jag mig lite träffad eftersom min ponny hade sådana peridoder. Det visade sig senare att hon hade ont. Gissa hur mycket man skämdes för att man t.ex. hade bestraffat ponnyn med spö vid vägringar.

Denna ponny är extremt rädd om sina ben och hade alltid en tendens att stanna om hon inte var säker på att hon kunde hoppa en halvmeter över hindret, därför var det svårt att förstå att anledningen till att hon började stanna allt mer berodde på att hon hade ont.

Det finns alltid en anledning till att en ponny börjar vägra, oftast grundad i okunskap. Jag fick min ponny när jag var 12 år gammal och mina föräldrar var helt okunniga/ointresserade av hästar. Anledningen till att valet föll på just denna ponny var naturligtvis pga hennes goda temprament.

Summa summarum så tror jag att lätthanterliga ponnyer med bra tempament oftare hammnar hos mindre kunniga ryttare/familjer som inte har tillräckligt med kunskap att se när något börjar gå snett.

Såklart ska man alltid ha skador i baktanke, men jag menar nu generellt.

Din sista poäng är helt klart san, och många ponnyer gör mkt mer för sina ryttare än de borde. Iaf utifrån vad jag sett på min klubbs senaste dressyrtävlingar, maken till stenhårda händer och ungar som straffade sina ponnyer i munnen så fort de gjorde något fel :mad: Riktigt tråkigt att vuxna människor som tränare lär ut sådant.

Haha.. Nu känner jag mig träffad igen. Borde kanske börja fundera över vad det är för sto jag har i avel....

Hennes rädsla för raketer beror i alla fall på att barn/ungdommar har kastat smällare på henne i hagen, och hon kunde inte komma undan. Såg tyvärr aldrig det med egna ögon utan fick höra det av de som sett.

Men det är ju en helt befogad rädsla! Vi har aldrig haft raketrädda hundar, förra hunden bodde ex bredvid en skjutbana. Men sen ungar slängt smällare på henne var hon obotligt raketrädd :(

Haha.. Nu känner jag mig träffad igen. Borde kanske börja fundera över vad det är för sto jag har i avel....

Hennes rädsla för raketer beror i alla fall på att barn/ungdommar har kastat smällare på henne i hagen, och hon kunde inte komma undan. Såg tyvärr aldrig det med egna ögon utan fick höra det av de som sett.

Men då finns det ju en anledning till att hon är rädd. Det är pga yttre påverkan liksom. Det är inte samma sak.

Men ponnyer som behöver ges lugnande för att klippa/sko mm, det är såna som man kanske borde tänka ett par gånger extra innan man avlar på.

Helt allvarligt så tror jag inte att någon vill "avla för snälla barnponnyer så att de tappar viljan och bjudningen". När jag skrev att vi måste ha utrymme för olika avelsmål inom vår ras menade jag ponnyer som kanske i första hand var avlade på extriör/gångarter, men som gärna hoppade runt en LB med gott resultat.

Nej det tror inte jag heller och det var inte det jag menade utan jag menar att RISKEN finns. Delar av de som satsar på exteriören verkar ha inställningen att de ska gå bra i ringen OCH vara snälla som barnponnyer. Tappar man helt prestationsblodet/prestationstänkandet tror jag det finns risk att man tapapr delar av det goda temperamentet på vägen, den delen som bidrar till en framåttänkande ponny som alltid ställer upp.

Kan ju bara talar för egen del med mina 2 nybörjarkillar som ridit på min mors häst. Hästen i sig är kanon att lära sig rida på, om man kommit lite längre än de. Men när de sitter upp så får de peta med spöet för att få hästen att trava och galopp infinner sig inte förrän de har riktigt bra självkontroll och kan sitta i sadeln och ge rätt hjälper. Rätt trist för en nybörjare även om hästen är väldigt förlåtande med div andra fel och tålmodigt lunkar på. Men samtisigt så stannar hon inte "bara sådär". Med varje ny ryttare får man ihärdigt pränta in i dem i skritt - halt - skritt att DE måste stanna och sätta igång och hon ska lyssna direkt. Annars vet man vart det slutar när hon väl kommit igång - ingen broms och innan dess - ingen gas.

Ena killen som ridit mer hos mig följde en gång med och red en av connemarorna (faktiskt nämnda stoet ovan under hennes utbildning hemma). Den ponnyn behövde bara ombedas att trava en gång med skänkeln och sedan travade hon. Råkade ryttaren hamna i obalans blev det galopp men så fort ryttaren sträckte upp tyglarna bröt hon av. Kolugn men pigg och självgående. Gissa vilken häst ryttaren gillade att rida mest och fick tänka mest på sin kroppskontroll?

Nybörjare/barn vill inte och kan inte vara så bestämda som de borde så därför behöver de en lättstyrd häst som går av sig själv. Först när de har kontroll över sina hjälper kan de se det nyttiga, och roliga, i att rida en sådan häst som min mors. Därför tror jag det är väldigt viktigt att vi inte tappar bjudningen i ponnyerna - för då är de inte ens roliga barnponnyer längre utan bara en stjärna i ringen som resten av året går och skräpar i hagen som mattes obrukbara prinsessa.

Uppfödare som bara avlar utställningshästar har jag bara träffat i shetlandsrasen. Jag tror inte det är så vanligt i sverige faktiskt.

Men där finns det ju ändå en anledning. Det är ju inte en medfödd stissig- och känslighet.

Uppfödare som bara avlar utställningshästar har jag bara träffat i shetlandsrasen. Jag tror inte det är så vanligt i sverige faktiskt.

Det tror faktiskt jag. Men jag hoppas såklart att jag har fel och att det som syns utåt inte är den enda sanningen.

Jag syftade på att jag har fått uppfattningen att (det som syns utåt) det finns de som väljer väldigt mycket utställning framför prestation. Men jag menar att jag hoppas de tänker mer på prestationen än vad jag fått uppfattningen att de gör.

Ok. Jag kan på sätt och vis förstå om en uppfödare av en ras väljer att avla på en för rasen korrekt exteriör. Sedan behöver det ena säkert inte utesluta det andra. Som jag förstår så finns det gott om hingstar som både tävlat och visats på utställning. Det måste väl vara det bästa?

Hmm, inte är det särskilt många av connemarahingstarna som tävlat på skaplig nivå?! Alla är förstås inte utställningsstjärnor heller men har åtminstone någon gång visats med poäng som räckt till godkännande. (Finns väl någon eller ett par som fått dispens tror jag...)

Ok. Jag kan på sätt och vis förstå om en uppfödare av en ras väljer att avla på en för rasen korrekt exteriör. Sedan behöver det ena säkert inte utesluta det andra. Som jag förstår så finns det gott om hingstar som både tävlat och visats på utställning. Det måste väl vara det bästa?

Och var står det att vi ska avla på icke korrekt exteriör på ponnyerna då?

Var har jag påstått att någon gör det? :confused: Det verkar som ni som delar på tävling och exteriör. Det borde kunna gå hand i hand.

Så som det är formulerat låter det som att någon har antytt att exteriören inte spelar så stor roll... Men jag kanske läser det på fel sätt.

Visst kan exteriör gå hand i hand med prestation, titta bara på Dexter Leam Pondi, men i Sverige verkar det vara lite antingen eller. Jag tror att det är det de flesta här menar.

Ja, du läser det på fel sätt. Men jag får ändå känslan av att svenska hingstar används relativt mkt inom sporten. Vad avkommorna sedan presterar måste vara det viktigaste. Då beror det väl mest på vad stoägarna har för möjligheter att träna/tävla sina unghästar om det ska bli något av dom oavsett medfödd kapacitet.

Sen när du skriver att det avlas på antingen eller undrar jag vilka resultat det ger? Blir till exempel dom "tävlingsavlade"ponnyerna bättre tävlingshästar än dom "exteriöravlade" skulle vara kul att se någon slags statistik i så fall : )

Senast ändrad:

kl

Jag trodde det här var en hingstvalstråd:angel:

Mycket intressant läsning! Jag blir riktit glad när jag läser om hur ni vill se connemaran! Era beskrivningar om temperamentet är nämligen väldigt nära min lille pys:love:

kl

Jag trodde det här var en hingstvalstråd:angel:

Mycket intressant läsning! Jag blir riktit glad när jag läser om hur ni vill se connemaran! Era beskrivningar om temperamentet är nämligen väldigt nära min lille pys:love:

Lite får vi spåra ur, det är ju kul att veta hur alla ser på hingstarna och så. De flesta verkar ju vara ganska överrens i alla fall.

Se där, du har en riktigt connemara :D.

:o Jag ber om ursäkt och låter tråden återgå till sitt ursprungsämne :)

Min ponny heter Innishannon Outabout och pappan heter Coosheen Tyme:)

Min ponny heter Innishannon Outabout och pappan heter Coosheen Tyme:)

Jag har tittat efter din ponny i cpbs databas men hittar inga ponnyer alls som heter Innishannon som stuterinamn. Din ponny finns inte heller med i Coosheen Tymes föllista.

Hoppas du hittar stammen på din ponny.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
22
· Visningar
762
Senast: clusia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
536
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 653
Senast: lilsan
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka