Sv: Connemara - hingstvalstrÅd infÖr 2009
Såklart ska man alltid ha skador i baktanke, men jag menar nu generellt.
Din sista poäng är helt klart san, och många ponnyer gör mkt mer för sina ryttare än de borde. Iaf utifrån vad jag sett på min klubbs senaste dressyrtävlingar, maken till stenhårda händer och ungar som straffade sina ponnyer i munnen så fort de gjorde något fel Riktigt tråkigt att vuxna människor som tränare lär ut sådant.
Här känner jag mig lite träffad eftersom min ponny hade sådana peridoder. Det visade sig senare att hon hade ont. Gissa hur mycket man skämdes för att man t.ex. hade bestraffat ponnyn med spö vid vägringar.
Denna ponny är extremt rädd om sina ben och hade alltid en tendens att stanna om hon inte var säker på att hon kunde hoppa en halvmeter över hindret, därför var det svårt att förstå att anledningen till att hon började stanna allt mer berodde på att hon hade ont.
Det finns alltid en anledning till att en ponny börjar vägra, oftast grundad i okunskap. Jag fick min ponny när jag var 12 år gammal och mina föräldrar var helt okunniga/ointresserade av hästar. Anledningen till att valet föll på just denna ponny var naturligtvis pga hennes goda temprament.
Summa summarum så tror jag att lätthanterliga ponnyer med bra tempament oftare hammnar hos mindre kunniga ryttare/familjer som inte har tillräckligt med kunskap att se när något börjar gå snett.
Såklart ska man alltid ha skador i baktanke, men jag menar nu generellt.
Din sista poäng är helt klart san, och många ponnyer gör mkt mer för sina ryttare än de borde. Iaf utifrån vad jag sett på min klubbs senaste dressyrtävlingar, maken till stenhårda händer och ungar som straffade sina ponnyer i munnen så fort de gjorde något fel Riktigt tråkigt att vuxna människor som tränare lär ut sådant.