Connemara - hingstvalstrÅd infÖr 2009

Sv: Connemara - hingstvalstrÅd infÖr 2009

Lite allmänt ang tävling/avel/temp.

En grej jag tycker mig sett mer och mer av är tjuriga, lata och istadiga connemaror som inte går framåt/vägrar hoppa. Mycket tråkigt tycker jag. För mig är en connemara en ponny som alltid är glad och framåt men lugn i skallen. Det där negativa har jag alltid haft för ögonen som en NF :o

Precis som du tjoffsan säger så tror jag det används för dåliga ston helt enkelt. Jag vill se bra mycket mer test av stona än vad som finns idag! Gärna motsvarande hingstarnas bedömning men ÅTMINSTONE att stona gått en kvalitetsbedömning. Samma med hingstar som bara blviit godkända och sedan inget gjort mera i sitt liv, det är verkligen inget som tilltalar mig.

Självklart ska man dock kunna göra undantag, men mer resultat på ponnyer av båda könen tycker jag är önskvärt.

Jag som nu dessutom har valack har ändå sett det som en självklarhet att matcha honom för unghästabedömningarna pga aveln och jag hade GÄRNA visat honom på en bedömning motsvarande hingstbedömningen med testryttare o hela baletten.

Tunga, kortbenta som flyger fram i trav i visningsringen tycker jag inte är ngt alls att ha ÖHT om de inte är ridbara oxå. Visst födes väl upp barnponnyer i en mening (temperamentet ska motsvara det iaf) men en barnponny ska vara ridbar den med, ananrs frå barnet inom ett år byta ponny för att kunna utveckla sin ridning. Enbart ett tryggt temperament är inte nog för en barnponny i dagens läge tycker inte jag, jag vill se en barnponny som har så lätt för sig och är så lättriden (inte tung, istadig eller långsam) att barnet kan behålla den många år och utvecklas på ponnyn.

Fan vad stor i orden jag var som inte ens sysslar med avel :o

Tunga, kortbenta som flyger fram i trav i visningsringen tycker jag inte är ngt alls att ha ÖHT om de inte är ridbara oxå.

Håller med där ang de korta benen, har reagerat på det när jag tittar på bilder att benen verkar bli kortare o kortare :confused: Snart går magen i marken :p

där fick jag mig en känga :angel: :rofl:
Grejen är ju att jag inte har användning för en till ponny, då är de bättre för mig att ta ett halvblod :p
Sen har inte vi några hingstar i närheten vilket gör att min numera åkrädda donna alltid riskerar skador i samband med transporten , plus att både hon och människorna runt omkring henne mår jättedåligt.

Men jag förstår absolut hur du tänker, och jag tror alldeles säkert att de blir en connemarabäbis längre fram igen.
Just nu vill jag ha en påläggskalv först och sen kan jag odla ponnier åt syrrans barn ;)
Vill inte avla bara för att jag har ett bra sto heller.. måste ha tid och råd att ta hand om avkommorna oxå.
En bekant sa... ja men de är inga problem , sätt dom på en lösdrift.
Min hästhållning är inte så dock, ska jag ha föl så ska jag ha tid för o ta hand om den oxå.

Senast ändrad:

där fick jag mig en känga :angel: :rofl:
Grejen är ju att jag inte har användning för en till ponny, då är de bättre för mig att ta ett halvblod :p
Sen har inte vi några hingstar i närheten vilket gör att min numera åkrädda donna alltid riskerar skador i samband med transporten , plus att både hon och människorna runt omkring henne mår jättedåligt.

Men jag förstår absolut hur du tänker, och jag tror alldeles säkert att de blir en connemarabäbis längre fram igen.
Just nu vill jag ha en påläggskalv först och sen kan jag odla ponnier åt syrrans barn ;)
Vill inte avla bara för att jag har ett bra sto heller.. måste ha tid och råd att ta hand om avkommorna oxå.
En bekant sa... ja men de är inga problem , sätt dom på en lösdrift.
Min hästhållning är inte så dock, ska jag ha föl så ska jag ha tid för o ta hand om den oxå.

Du är så klok du :bow: Vad är det för mening att odla bra ponnysar om man inte kan förbereda dem inför ridhästlivet? Det är inte många som kan förvalta en bra ponny från unga år, då är det bättre att lägga grunden själv o sälja som mer utbildad för tävlning.

Vad var de som hände när R blev åkrädd? Stackars henne :(

Du är så klok du :bow: Vad är det för mening att odla bra ponnysar om man inte kan förbereda dem inför ridhästlivet? Det är inte många som kan förvalta en bra ponny från unga år, då är det bättre att lägga grunden själv o sälja som mer utbildad för tävlning.

...och går det sen åt helsike med ponnyns resultat så kan man då se att det beror på för dåliga ryttare och inte en dålig uppfödning :idea:

Håller med där ang de korta benen, har reagerat på det när jag tittar på bilder att benen verkar bli kortare o kortare :confused: Snart går magen i marken :p

Ja taxvarning :D Spec när de är i "utställningshull" :o

Connemaran ska "stå över mycket mark" men det behöver ju inte innebära askorta ben och lång rygg. En normallång stark rygg (även om jag föredrar kort som min) och rel långa ben står väl de oxå över mycket mark? Fast då får man väl dra av på bålens djuphet för att inte får överhöjd och de ska ju ha gott om plats i bålen oxå.

Min parvel är visserligen 155 cm nu men han har rel långa ben och är rel djup i bålen. Trots att han ännu inte är så bred i bogen (och absolut inte över ryggen, bytte till smalare koppjärn denna provningen - normal i wintec + mattespadd ligger bra) så kan han har stoets täcke och nästan sadelgjord med (även om man läger på samma sadel). Han mäter 140 i ryggen, har 130 i sadelgjord och hon mäter 145 i ryggen 135 i sadelgjord. Men hon är djup och rund i bålen, lite bredare över ryggen, kort i kroppen och typiska fullblods proportioner och 163 cm hög. konstigt nog är han så mkt häst utan att kunna mätas till det :p

Hon fick erhlichia o har sen dess problem med balansen i transporten.
märker ingenting i ridningen men när man startar o stannar transporten så tippar hon o får panik. ögonen rullar o hon klättrar på väggarna.
vi har provat allt, smalt,brett,snett framlänges o baklängesåkning. sällskap, ensam, mat,utan mat.. ja allt.
Hon följer mej som en hund in i finkan o litar verkligen på att jag inte gör henne illa, o sen tittar hon olyckligt på mig när vi börjar rulla och så får hon panik.
De korta perioderna hon är lugn så tittar hon olyckligt på mig o man ser att hon nästan skäms.
De är fruktansvärt jobbigt att se henne så.

...och går det sen åt helsike med ponnyns resultat så kan man då se att det beror på för dåliga ryttare och inte en dålig uppfödning :idea:

Delvis ja, men samtidigt så tycker jag en ponny ska vara såpass självgående och lätt i sig att den klarar endel klanterier. En connemara ska inte behöva perfekt matchning för att åstadkomma godkända resultat tycker inte jag. Eller alltså, målet ska vara där :D

Satt upp på ett sto som under ngra år ridits lite mindre väl. Jag mindes henne som något extremt lättriden som unghäst (red och hoppade in henne) trots lite lång rygg o lite lågställd sådär. Nu var det nosen i vädret o stenhård i munn och ryggen var ju därefter, sadeln de hade :crazy: Bytte sadel o snirklade runt lite i skritt med hästen i 10 min sedan var hon nästan som i unga år igen. I övergångarna märktes det ju fortf - kastade upp huvudet och trillade helt isär, men hon var PRECIS samma glada, positiva ponny som hon var som ung. Inte ett uns av tjurighet trots att hon nog hade haft stora anledningar till att tjura ihop totalt och vägra hoppa eller ens gå framåt. Det kallar jag en god avkomma :love:

Jag gillar snälla ponnyer som ställer upp för sina ryttare men inte dumdristiga för den sakens skull. Ponnyer som annonseras med uttryck som "Hoppar alltid allt" gillar jag inte. Ponnyer ska lära sina ryttare rida. (Att sedan ponnyer på låg nivå ska kunna kliva av utan att ligga optimalt är ju en sak, men mitt avelsmål är inte ponnyer för lokalnivå.)
En ponny som alltid taxerar själv, hoppar i alla tempon, inte bryr sig om ifall ryttaren rycker den i munnen osv (upprepat då förstås, inte enstaka gånger) gillar jag faktiskt inte. Vad lär sig ryttaren då? Ptja, styra och hålla i sig kanske. Inte lägga upp ridningen utefter sin egen, ponnyn och banans förutsättningar iaf.

Fast jag föredrar ju att det blir sådana avlade än sådana som konstant tjurar för skänkeln och inte verkar vilja hoppa öht även om ryttaren verkar schyst. Och tyvärr känns det som att den senare parten börjar ta över :(

Jag menar inte att ponnyn ska vara självgående på det viset att den ska ta all skit men det ska finnas ngn inneboende framåtanda och vilja att hoppa. Jag får känslan av att det var mer så förr bland connemarorna (jag var ju inte med då :p), nu blir jag faktiskt förvånad när jag ser det, det som jag eg ser som ett signum för connemararasen, tyvärr.

Man lär sig ju alltid rida bättre på en ponny som ligger utanför gränserna än en medelponny (lat/het, knäpp/opåverkabar osv) om man ska dra det lite längre, men sådana avlar man ju inte fram :p

Men det finns väl mellanting, eller?! Viljan ska förstås finnas hos ponnyn, annars blir det ändå bara pannkaka. Jag skulle nog faktiskt säga att ponnyns vilja är det viktigaste.
Ytterligheter lär absolut. Men är det för "ytterligt" finns risken att ryttaren tröttnar istället, vilket inte känns mycket bättre.
Svårt det här ändå.

Det kan också vara så att kompetensen på domarna ökat. Finney Masyter såg väl mer ut som en fullblodsponny och kanske dömdes av en halvblodsdomare? Det är väl länge sedan han bedömdes kan jag tro.

Men det finns väl mellanting, eller?! Viljan ska förstås finnas hos ponnyn, annars blir det ändå bara pannkaka. Jag skulle nog faktiskt säga att ponnyns vilja är det viktigaste.
Ytterligheter lär absolut. Men är det för "ytterligt" finns risken att ryttaren tröttnar istället, vilket inte känns mycket bättre.
Svårt det här ändå.

Det var mellantingen med viljan jag syftade på i mitt första inlägg där du trodde jag snackade om hoppidioter ;)

Allmänt: Faran med att avla för snälla barnponnyer (som vissa delar vill) är att man tappar viljan och bjudningen, jag menar att man måste försöka behålla det, det goda temperamentet får man oftast på köpet med en connemara. Än iaf. Men självklart ska den vara bra i huvudet! Men det kan den vara även om den är pigg och vaken. Ibland får jag känslan att man med barnponnyer menar helt dövade ponnyer som inte bryr sig en suck om någonting, så behöver det inte vara för att ponnyn ska vara lämplig för barn.

Hej jag har en connemara d-ponny från irland och undrar lite över hennes stam. Pappan vet vi (coosheen thyme) men mamman står inte med i passet men har letat lite och tror att det är innishannon skipabout. Är det någon som känner till henne?

Hej jag har en connemara d-ponny från irland och undrar lite över hennes stam. Pappan vet vi (coosheen thyme) men mamman står inte med i passet men har letat lite och tror att det är innishannon skipabout. Är det någon som känner till henne?

Om inte mamman står i passet så är det kanske ingen connemara (eller så har papperna "kommit bort" på vägen. Vad heter ponnyn?

...än sådana som konstant tjurar för skänkeln och inte verkar vilja hoppa öht även om ryttaren verkar schyst. Och tyvärr känns det som att den senare parten börjar ta över :(

Här känner jag mig lite träffad eftersom min ponny hade sådana peridoder. Det visade sig senare att hon hade ont. Gissa hur mycket man skämdes för att man t.ex. hade bestraffat ponnyn med spö vid vägringar.

Denna ponny är extremt rädd om sina ben och hade alltid en tendens att stanna om hon inte var säker på att hon kunde hoppa en halvmeter över hindret, därför var det svårt att förstå att anledningen till att hon började stanna allt mer berodde på att hon hade ont.

Det finns alltid en anledning till att en ponny börjar vägra, oftast grundad i okunskap. Jag fick min ponny när jag var 12 år gammal och mina föräldrar var helt okunniga/ointresserade av hästar. Anledningen till att valet föll på just denna ponny var naturligtvis pga hennes goda temprament.

Summa summarum så tror jag att lätthanterliga ponnyer med bra tempament oftare hammnar hos mindre kunniga ryttare/familjer som inte har tillräckligt med kunskap att se när något börjar gå snett.

Nej fy! Sega och tråkiga hästar gillar jag inte heller. Jag vill ha kvickhet men ändå klokhet och självbevarelsedrift. Ingen ponny som stissar upp sig pga fyrverkerier och sen är spänd i två veckor men inte heller en ponny som man får bära omkring på.

Nej fy! Sega och tråkiga hästar gillar jag inte heller. Jag vill ha kvickhet men ändå klokhet och självbevarelsedrift. Ingen ponny som stissar upp sig pga fyrverkerier och sen är spänd i två veckor men inte heller en ponny som man får bära omkring på.

Haha.. Nu känner jag mig träffad igen. Borde kanske börja fundera över vad det är för sto jag har i avel....

Hennes rädsla för raketer beror i alla fall på att barn/ungdommar har kastat smällare på henne i hagen, och hon kunde inte komma undan. Såg tyvärr aldrig det med egna ögon utan fick höra det av de som sett.

Allmänt: Faran med att avla för snälla barnponnyer (som vissa delar vill) är att man tappar viljan och bjudningen, jag menar att man måste försöka behålla det, det goda temperamentet får man oftast på köpet med en connemara. Än iaf. Men självklart ska den vara bra i huvudet! Men det kan den vara även om den är pigg och vaken. Ibland får jag känslan att man med barnponnyer menar helt dövade ponnyer som inte bryr sig en suck om någonting, så behöver det inte vara för att ponnyn ska vara lämplig för barn.

Helt allvarligt så tror jag inte att någon vill "avla för snälla barnponnyer så att de tappar viljan och bjudningen". När jag skrev att vi måste ha utrymme för olika avelsmål inom vår ras menade jag ponnyer som kanske i första hand var avlade på extriör/gångarter, men som gärna hoppade runt en LB med gott resultat.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
22
· Visningar
765
Senast: clusia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
539
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 653
Senast: lilsan
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka