Dräktigt sto som lägger sig ner

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fresne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 601

Fresne

Trådstartare
Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler.

I månad 6 va hon lite orolig en dag och slog med svansen och bara la sig pladask på marken och blev liggande ett tag, hon rullade sig inte och va precis som vanligt i övrigt.

Nu har hon fått ett sådant anfall igen och har under dagen stått och stretchat och sedan bara lagt sig ner precis som hon sover.
Hon blir liggande ca 20 minuter sedan ställer hon sig upp en stund precis som vanligt men sedan lägger hon sig ner igen. Hon rullar inte, hon har mycket tarmljud, normal temp .mm

Hon har sparkat lite mot magen och känner man på magen sparkar fölet på ganska kraftigt.
Hon har haft flera föl innan utan några som helst problem dock aldrig hos mig. Har aldrig varit med om något liknande.
De sista jag vill är att hon ska ha ont.

Skulle säg att hon är där man vill ha henne, verken för tunn eller för tjock
Okej! Vad bra.
Om hon känns normal i hovarna utan förhöjd puls eller värme så kanske hon bara är lite extra trött. :)
Hade hon varit i överhull hade jag tänkt att det kunde vara tecken på smärta i hovar/ben där hon avlastar genom att ligga mycket. Antingen pga. fång/början till fång eller att hon har artroser eller liknande som inte orkar med den ökade vikten.
Sen kan de såklart få fång/belastningssmärtor utan att vara i överhull när de är dräktiga. Men det var det första jag kom att tänka på. (Jag kände frenetiskt på hovarna och puls under sista dräktighetsmånaden då jag hade mycket fångest. )

Om hon inte rullar, "tittar bakåt" hugger mot magen eller slår med svansen när hon ligger ner så är det nog ingen fara. Men man kan ju aldrig vara säker såklart. Min sov väldigt mycket liggande på slutet! Du gör ju redan rätt i att kolla temp, tarmljud och avvikande beteende. Om magkänslan säger att något är fel så ring och rådfråga veterinär en extra gång, det skadar inte.

Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler.

I månad 6 va hon lite orolig en dag och slog med svansen och bara la sig pladask på marken och blev liggande ett tag, hon rullade sig inte och va precis som vanligt i övrigt.

Nu har hon fått ett sådant anfall igen och har under dagen stått och stretchat och sedan bara lagt sig ner precis som hon sover.
Hon blir liggande ca 20 minuter sedan ställer hon sig upp en stund precis som vanligt men sedan lägger hon sig ner igen. Hon rullar inte, hon har mycket tarmljud, normal temp .mm

Hon har sparkat lite mot magen och känner man på magen sparkar fölet på ganska kraftigt.
Hon har haft flera föl innan utan några som helst problem dock aldrig hos mig. Har aldrig varit med om något liknande.
De sista jag vill är att hon ska ha ont.
Vissa hästar får ganska kraftiga ”förvärkar” men då din bara är i månad 9 så är det mest troligen inte det. Det blir ju lite plats i magen och om det är ett stort föl så kan det vara väldigt jobbigt för henne om det klämmer och hon kanske känner lite kolikkänsla. Jag tycker du ska ringa din veterinär och diskutera om du känner dig orolig för din häst. Hoppas allt går bra för er.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 482
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är... 2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka