Connemara - hingstvalstrÅd infÖr 2009

Sv: Connemara - hingstvalstrÅd infÖr 2009

Okej, jag får krypa till korset. Frågade Alex precis nyss och han slutade på 143,5 cm. Jag har alltså blandat ihop honom med någon annan ponny. Sorry så mycket! :o

Mina källor förtäljer mig att Garlic inte ska betäcka alls i år. Siktar på att kvala till dressyr-SM istället.

Mina källor förtäljer mig att Garlic inte ska betäcka alls i år. Siktar på att kvala till dressyr-SM istället.

Snart finns det ju inga hingstar kvar på hingstlistan ju :crazy:.

Men kul att han ska ut och tävla, synd att de inte kan göra både och.

Han är tydligen alldeles för ostyrig då samt att det också är en risk att betäcka. Men visst, det är jättetråkigt. Ryttaren har ju sitt sista ponnyår så vill ju ge det alla chanser.

Jag förstår att man gör så om det påverkar tävlingsresultaten. Han kommer väl kanske aveln till nytta senare i så fall.

Men det känns som många hingstar försvinner från listan. Och jag tycker att det redan är ganska få, som blir färre, hoppas på en hel del nya talanger vid premieringen.

Garlic är ju fortfarande ung så han lär hinna finnas i avel ändå. Vad jag förstod på Alex så siktar de på att testa honom på semin under nästa år.

Det vore inte alls fel med lite nytt nu i vår. Jag ska inte betäcka något sto i år men hade jag haft de planerna hade det varit rätt skralt :crazy:

Skralt :confused:
Jag är mer stressad över att jag inte kommer att hinna betäcka mitt sto med alla fina hingstar innan hon blir för gammal. :D

Skralt :confused:
Jag är mer stressad över att jag inte kommer att hinna betäcka mitt sto med alla fina hingstar innan hon blir för gammal. :D

Det beror ju helt på vad man har för sto också. Men många hingstar försvinner i alla fall för mig pga olika anledningar, (stam, färg mm). Sen att många av de är fina kan ju inte hjälpas.

Skulle inte Lofty ta hem ngn ny hingst?

Annars får vi helt sonika åka till irland och låna en riktigt bra ett år. Jag tycker med hingstlistan är skral...:(

Dessutom finns det en hel del trista hingstar som inte gjort någonting...

Fina hingstar finns det väl några men inte överdrivet många. (I mitt tycke då.) Dessutom försvinner mer eller mindre alla pga färg, stam, meriter (eller brist på).
Jag håller med carrin, skulle gärna se klart fler tävlande ponnyhingstar. (Vet iofs inte om det var just tävling som carrin syftade på men iaf.)

Färg har jag inga synpunkter på, en bra häst har ingen färg. :p

Angående hingstar med meriter har jag använt Öxenholm Mango, Garryhack Frederick och Poetic Justice, de två sistnämnda har även avkommor med internationella meriter.

Jag skulle vilja använda Castleside JJ som har en massa meriterade avkommor på Irland och Nice-n-curly eller Uranus som själva har tävlat internationellt.

Sen finns ju även Blue Sham, men han passar inte mitt sto på grund av härstammningen.

Hade jag haft ett "dressyr-sto" finns ju både Juno Rory och Brolötens Grafit.

Det där uttrycket är jag vansinnigt trött på. Jag gillar inte skimmelfärgen och tänker inte avla fram någon med den färgen. Typ punkt därefter ;)

Castleside JJ skulle jag kunna tänka mig att använda om jag haft lämpligt sto. Samma sak gäller Juno, Poetic Justice, Rolls Royce. Möjligen också Uranus och Nice-n´-Curly.
Sjödalens Magnet försökte jag ju använda förra året men min frigida kossa till ponny sabbade ju det :devil:

Tror inte jag glömt någon nu. De jag nämnt ovan försvinner dock till viss del, pga t.ex. storleken, när det gäller mina egna ston.

Skulle inte Lofty ta hem ngn ny hingst?

Annars får vi helt sonika åka till irland och låna en riktigt bra ett år. Jag tycker med hingstlistan är skral...:(

Dessutom finns det en hel del trista hingstar som inte gjort någonting...

Ja!

Jag tycker det andra förslaget var jättebra. Ska jag leta kandidater när jag och kompisen åker i mars? Vad ska vi leta efter?

De där som inte gjort något och som har avkommor som inte gör något, är inte alls roliga. Skulle vilja se lite mer åt halvblodens kriterier här faktiskt. Väck med de som inte tillför aveln något liksom.

där håller jag med dig, jag vill se presterande individer och inte såna som är godkända som unga o sen inte gör nå vettigt resten av livet.
Hur ska vi få tillbaka connemaran i topp (tävlingstoppen) om inte hingstarna visar att dom kan prestera?!

De där som inte gjort något och som har avkommor som inte gör något, är inte alls roliga. Skulle vilja se lite mer åt halvblodens kriterier här faktiskt. Väck med de som inte tillför aveln något liksom.

Något av det bästa med connemara-aveln här i Sverige tycker jag är att vi har olika avelsmål och att alla olika avelsmål respekteras. Sneglar man på ridponny-trådarna i det här forumet förstår man att alla avelsförbund inte har samma goda anda.

Mig spelar det ingen roll om andra använder hingstar utan vare sig egna meriter eller avkommor med meriter. Jag anser att vi ska ha utrymme i vår ras för att avla fram trygga, lugna ponnisar som inte i första hand är inriktade på att prestera på tävlingsbanan.

där håller jag med dig, jag vill se presterande individer och inte såna som är godkända som unga o sen inte gör nå vettigt resten av livet.
Hur ska vi få tillbaka connemaran i topp (tävlingstoppen) om inte hingstarna visar att dom kan prestera?!

Så känner jag också, connemarorna hamnar mer och mer efter.

Tittar man på bilder på hur de såg ut förr var de mer långbenta, nu är de kortbenta istället.

Man kan ju tex ta finney master som ex, såg en bild på focus sidan, han har precis som janus fått 46p på utställning, men det är ju lite skillnad på de två och jag tror faktiskt inte att han skulle fått samma poäng idag. Men det har ju med att göra att utseendet på ponnyerna ändras hela tiden. Men någonstans på vägen känns det som vi tappat just hoppkapaciteten och tekniken som marorna varit kända för. I alla fall i Sverige.

Något av det bästa med connemara-aveln här i Sverige tycker jag är att vi har olika avelsmål och att alla olika avelsmål respekteras. Sneglar man på ridponny-trådarna i det här forumet förstår man att alla avelsförbund inte har samma goda anda.

Mig spelar det ingen roll om andra använder hingstar utan vare sig egna meriter eller avkommor med meriter. Jag anser att vi ska ha utrymme i vår ras för att avla fram trygga, lugna ponnisar som inte i första hand är inriktade på att prestera på tävlingsbanan.

Men jag tror att de lugna goa ponnyerna får man på köpet. Alla blir ju inte elitponnyer och jag tycker inte att man ska göra avkall på temperamentet.

Men vissa hingstar som ligger långt ner på alla olika bedömningslistor och inte själva har några prestationer, de borde göra plats för andra. De borde inte få det där stoet för att de kanske står närmast.

Tror att det finns gnabb inom alla föreningar också. Det blir ju så när det finns så pass många olika viljor.

Men jag tror att de lugna goa ponnyerna får man på köpet. Alla blir ju inte elitponnyer och jag tycker inte att man ska göra avkall på temperamentet.

Det tror jag också, i alla fall i vår ras. Bland ridponnyerna som står högt i blod tror jag att det kan bli fler talanglösa, svårridna ponnyer men också fler stjärnor.

Men olika uppfödare värderar olika egenskaper olika mycket. För många är ett BIS på riks lika mycket, eller mer värt än ett SM-guld i hoppning. Och en utställning är ju också en tävling. För dem är ju det ett sätt att prestera, att tävla i utställningsringen. Jag menar bara att vi får respektera att alla inte har samma avelmål som vi har.

För övrigt tycker jag att det är intressant att rastypen har ändrats en hel del under åren och att det nästan inte diskuteras alls?

De bästa connemarorna förenar extriör och prestation så jag tror inte vi ska behöva ge avkall på någonting men skall man prestera elithästar som en del av uppfödarna vill måste man se till sitt sto och till hingsten. En elitpresterande häst om någon måste ha ett bra temperament även om vi säkert menar olika med bra temperament. En connemara ska vara livlig och pigg men för den saken skull behöver det ju inte betyda att vi får lynniga och besvärliga hästar.

Jag tror att med rätt tänkande har vi de rätta stona för att utveckla internationellt gångbara hästar men vi måste också hänga med i hur rasen utvecklas. Irland och Frankrike är i en helt annan division. På Irland avlas hästarna nästan uteslutande på en kombination av hoppförmåga och lynne. De ger inte avkall på extriören vilket vi ser om vi kikar i de irlänska avelsbaserna.

Jag skulle gärna se en lite mindre irlänsk hingst gärna med skapliga extriörpoäng men framförallt hoppmeriter.

Sedan ser vi ju att dressyrsidan med utvecklas men där är vår granne i söder en framgångsrik framställare av hästar för det ändamålet. Man behöver inte elitavla för om man är noga med att värna om användbarhet, sundhet och temperament kommer vi automatiskt att generera bra tävlingsindivider.

Att korsa en connemara med fullblod är det mest idiotsäkra sättet att skapa en riktigt bra hoppare helt enligt irlänsk recept...

JAAA...vi måste få en bra hingst till 2010..utan gulanlag (som vi undviker för att slippa den icke godkända albinofärgen och inte av anledningen att vi inte gillar skimlar...hehe....)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
22
· Visningar
765
Senast: clusia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
539
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 653
Senast: lilsan
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka