Connemara - hingstvalstrÅd infÖr 2009

Sv: Connemara - hingstvalstrÅd infÖr 2009

Jag lägger in sto nummer två nu. Henne har jag ingen aning om vem jag ska använda. Tanken var ju att Rod skulle vara kvar här ett tag och de skulle producera flera syskon till smulan. Men, men.

Janville
f: 92, skm (enl uppg gbr - ska kolla upp det nu när vi gör dna-test) 145cm
e Westside Fred u Aran Delight ue Aran Flight

Hon har tävlat framgångsrikt både på Irland och i Sverige med vinster tom LA, startad MSV. Vi har ju inte ridit henne något direkt men hon har tre bra gångarter.

Jag söker en hingst:
* som antingen har hopphärstamning eller lämnat såna avkommor
* bra gångarter också såklart.
* inte har gulanlag

Hon har i år Roderics sista avkomma vid sidan. En söt donna med utstrålning. Lätt att handskas med och väldigt social. Det ska bli kul att se vad det blir av henne i framtiden.

Sen måste jag ärligt skriva att jag inte lämnar mina ston till vilken hingsthållare som helst, oavsett vilken fin hingst de än må ha. Holmtebo har jag stort förtroende till.:bow: så jag tar den långa resan ner till dem.

Håller också med dig till fullo. Jag skulle aldrig i livet lämna någon av mina hästar till någon som jag inte hade fullt förtroende för.

*KL*

Här vill jag och min Bella vara med..
Har ingen ANING om vad jag ska välja för hingst..har funderat på att ta ett halvblod för att få en bra ridhäst till mig.
Men just nu lutar jag mer åt en connemara..hennes avkommor har en tendens att bli överhöjdare dessutom.

I år får hon en Juno Rory bebis.

Bella själv är e. Öxenholm Bobby u. Iowa ue. Värnbergs Orion.
Hon är 148-149cm i mkh. Stamboksförd med 39p.

Förslag på hingst???

Klart att du ska ha en connemara. ;)

Mysigt med en liten fölis!

Tja, många hingstar att välja på... Men har hon BEC-anlag? Och vad vill du ha för egenskaper hon hingsten?

Vad har stoet för för- och nackdelar, och vilka egenskaper önskar du att fölet ska få?

Vad kul med en ny hingstvalstråd. :)

Här verkar det som att det blir ett litet potte-föl till sommaren i alla fall. Jag gjorde ett sånt där urin-test (weefoal) på 120:e dygnet som var positivt. Jag är ändå så negativ i år av nån anledning, tror inte riktigt på att det kommer nåt föl. Är ju så hemskt nöjd med årets föl efter Potte så det hade varit kul med en till likadan, fast ett sto då. :) Fölar hon i sommar kommer hon inte att betäckas om eftersom det blir sent.

Ska klura lite på hingsttips och återkommer.

Förstår verkligen att det hade varit kul med ett sto efter Poeten. Hade ju varit drömmen. :love: Håller tummarna..

Jag lägger in sto nummer två nu. Henne har jag ingen aning om vem jag ska använda. Tanken var ju att Rod skulle vara kvar här ett tag och de skulle producera flera syskon till smulan. Men, men.

Janville
f: 92, skm (enl uppg gbr - ska kolla upp det nu när vi gör dna-test) 145cm
e Westside Fred u Aran Delight ue Aran Flight

Hon har tävlat framgångsrikt både på Irland och i Sverige med vinster tom LA, startad MSV. Vi har ju inte ridit henne något direkt men hon har tre bra gångarter.

Jag söker en hingst:
* som antingen har hopphärstamning eller lämnat såna avkommor
* bra gångarter också såklart.
* inte har gulanlag

Hon har i år Roderics sista avkomma vid sidan. En söt donna med utstrålning. Lätt att handskas med och väldigt social. Det ska bli kul att se vad det blir av henne i framtiden.

Skulle du kunna tänka dig en skimmel till pappa, eller du vill ha någon med färg till Janville också?

Förslag:
Grange Flynn Sparrow
Garryhack Frederick
Hagens O´Chief
Starrhults Bossanova
Nice-n'-Curly
Uranus

Får lägga in mitt sto också här... Har inte bestämt mig ännu för om hon ska betäckas 2009, eller om jag ska tävla henne... Tyvärr så blir det inte båda delar... Men om någon vill låna ut en mage så är jag mycket intresserad! :)

Amirett T RC 1025
f-93, skm (f brun), 145,5cm
e Rolls Royce u Facett ue Tiger Boy

Har fått 40p på utställning (88789). Hon är tävlad i hoppning, och har stor kapacitet! Är en snäll och mysig ponny som är med på det mesta, men har också lite egen vilja. Är snäll att hantera, och har lätt för det mesta.

Jag söker en hingst som:
* antingen har hopphärstamning eller lämnat såna avkommor.
* har en bra galopp
* är av bra typ
* gärna har bra benställning
* är högrest

Har en avkomma född 2005 e. Carnaby Patrick Hooligan. Han var klassvinnare på Riks som ettåring. Han har fått bra resning på nacken och samtliga bra gångarter. Hon fick också ett föl 2008 e. Ashfield Cathal Crobdhearg, som tyvärr var dödfött (navelsträngen gick av innan han var ute).

Kom med förslag! :bump:

Hej!
Är jättedålig på det där med BEC..
Bella är skimmel född mörk, har 2 föl efter Viggen som är skimmlar. Ett föl med brun hingst som föddes fux men blev skimmel, ett föl med Cannon som blev skimmel.

Hos hingsten söker jag hög ridbarhet med bra trav då det är bellas sämsta gångart. Gärna mer åt hopphållet denna gång då Bella själv har bra hoppteknik & skulle kunna ha blivit duktig på det men är ju tyvärr triangelmärkt.

Bellas fördelar:
*Bra skritt, galopp
*Bra hoppförmåga
* Bra överlinje
*bra halsanssätning
*Bra, fina ben
*orädd och framåt

Bellas nackdelar
* Dålig trav
*Envis och tuff
* ngt vek i frampartiet

Klart att du ska ha en connemara. ;)

Mysigt med en liten fölis!

Tja, många hingstar att välja på... Men har hon BEC-anlag? Och vad vill du ha för egenskaper hon hingsten?

Vad har stoet för för- och nackdelar, och vilka egenskaper önskar du att fölet ska få?

Får lägga in mitt sto också här... Har inte bestämt mig ännu för om hon ska betäckas 2009, eller om jag ska tävla henne... Tyvärr så blir det inte båda delar... Men om någon vill låna ut en mage så är jag mycket intresserad! :)

Amirett T RC 1025
f-93, skm (f brun), 145,5cm
e Rolls Royce u Facett ue Tiger Boy

Har fått 40p på utställning (88789). Hon är tävlad i hoppning, och har stor kapacitet! Är en snäll och mysig ponny som är med på det mesta, men har också lite egen vilja. Är snäll att hantera, och har lätt för det mesta.

Jag söker en hingst som:
* antingen har hopphärstamning eller lämnat såna avkommor.
* har en bra galopp
* är av bra typ
* gärna har bra benställning
* är högrest

Har en avkomma född 2005 e. Carnaby Patrick Hooligan. Han var klassvinnare på Riks som ettåring. Han har fått bra resning på nacken och samtliga bra gångarter. Hon fick också ett föl 2008 e. Ashfield Cathal Crobdhearg, som tyvärr var dödfött (navelsträngen gick av innan han var ute).

Kom med förslag! :bump:

Det är klart att du ska betäcka Ami, rida och tävla får du göra på valacken :p.

Kan du tänka dig fryst? Vi kanske kan hitta nån rolig ihop?

Annars så tänker jag på
Castlside JJ stämmer in på de flesta kriterierna
Garryhack Frederick även han stämmer in på de flesta kriterierna
Starrhults Bossanova (nu är det väl kanske i längsta laget att åka dit)

Jag ska titta noggrannare sen när jag har mer tid efter nyår, just nu är det fullt upp hela tiden känns det som.

Till Beauty tycker jag du ska ta Castleside JJ, tycker han har stått på din önskelista i många år nu. :)

Till Janville är det lite svårare, de flesta hopphingstar har gulanlag.
Garryhack Frederick och eventuellt Blue Sham är de enda utan vad jag kan se.

Bland "fälttävlanshingstarna" finns Uranus, Nice-n-Curly och Flynn också.

Jag har sett Janville en massa gånger och även om det är lite snävt skulle jag gärna se en sådan som Mirah sonen jj Castleside som far till en avkomma. Janville själv är ju dessutom hygglig i storlek så man törs använda en lite större hingst.

Men som sagt ett helsyskon hade ju kanske inte vart så dumt....

Sorry jag missade helt gulanlagsdebatten men förutsatt det så... Westside Padraig har ju en hel del tävlingsavkommor i Sverige men på Irland är Mirah en betydligt större förärvare..

Har med ett sto e: Rolls Royce-Tiger Boy som skall betäckas till våren. I år (-09)kommer troligen Ryan att bli den tilltänkta av olika anledningar men det skulle vara roligt med förslag på andra hingstar framöver. Hon är bara 145cm (dessutom lite glädjemätt) nätt i typen och massor av gång. Dessutom är hon fux något som jag förstått inte är så alldeles vanligt bland connemarorna...

Jag har sett Janville en massa gånger och även om det är lite snävt skulle jag gärna se en sådan som Mirah sonen jj Castleside som far till en avkomma. Janville själv är ju dessutom hygglig i storlek så man törs använda en lite större hingst.

Men som sagt ett helsyskon hade ju kanske inte vart så dumt....

Åh, var har du sett henne?

Det är ju det där med gulanlaget, är nästintill helt säker att hon har det och tror inte jag vågar chansa på att få en bec. Men ändras reglerna så kanske, kanske.

Annars är ju Mirah himself en av mina favoriter.

Jag kan nog även tänka mig fryst till damen, om jag inte hittar det jag vill ha.

Vad tror ni om Dexter till henne? Eller finns det någon annan intressant hopphingst på fryst?

Åhh den som ändå hade ett connemarasto... *suuuckar* :love:

Tänk om min hade varit sto... Intressant stam..

e: Spinway Corona
u: Abbeyleix Flora

Vad hade man satt på en sån för att förbättra traven och även psyket (ser mycket spöken).

O'chief är ju väldigt modig och har mycket rörelser, är min tanke...

Såhär får jag drömma :D

Har med ett sto e: Rolls Royce-Tiger Boy som skall betäckas till våren. I år (-09)kommer troligen Ryan att bli den tilltänkta av olika anledningar men det skulle vara roligt med förslag på andra hingstar framöver. Hon är bara 145cm (dessutom lite glädjemätt) nätt i typen och massor av gång. Dessutom är hon fux något som jag förstått inte är så alldeles vanligt bland connemarorna...

Vad är det för mamma?

Med den stammen hade nog jag lagt en mer dressyrinriktad hingst på henne, kanske Starrhults Bossanova, med Spinway Corona som far, och själv riktigt bra siffror på bruks, hoppade även 99 i löshoppningen.

Vad tror ni om Dexter till henne? Eller finns det någon annan intressant hopphingst på fryst?

Är Dexter fri från gulanlag då? I så fall passar han säkert bra.
Jag funderade på Dexter i år, men när jag räknade på det tyckte jag det blev för dyrt. Har för mig att det skulle bli runt 25000:- för betäckning på en brunst. Men har man pengar över och ett sto som väldigt enkelt att få dräktigt är det väl bara att köra på. :)

Visst är Dexter en underbar ponny och förmodligen skulle hans modell göra Janville rättvisa. Att en avkomma till dom inte skulle kunna hoppa finns ju inte;)

Givetvis menade jag westside fred, man blir så ivrig emellanåt. Han är ju välrepresnterad i Sverige på tävlingsbanorna men som sagt om irländarna själva får välja så tror jag att W. Mirah är vassare. Flera som sett JJ Castleside på irland säger tillika att det är en riktigt bra hopphäst dessutom.

Tror man måste vara väldigt rädd om de bra ston som inte är så himla stora eftersom risken är ganska stor att det blir 155cm connemaror vilket iofs kan ha sitt syfte med men skall man se i tävlingssynpunkt vilket vi ändå måste göra när vi använder meiterade ston i aveln så är det faktiskt värdefullt med något mindre och såklart meriterade ston som exempelvis då Janville.

Rolls Royce damen har själv gått LA hoppning och har bra hoppteknik men förstås även riktigt fina gångarter. Ganska lång ponny av det nättare slaget som jag tror kan ge en riktigt snygg avkomma med rätt hingst. Vill ju gärna själv Irlänskt blod men inser att skall det satsas på gångarter får vi nog spana mot grannlandet. Eftersom hon inte haft föl förut och är femton år kommer vi att använda Ryan på henne -09. Har flera fina avkommor efter honom som hoppar riktigt bra och är dessutom nöjd med dräktigheten hos honom. Sedan kan det mycket väl bli en gångartshingst ev semin också för den delen.

Hur ser Janvilles avkomma ut med Roderick? Stammen där är ju heller inte att leka med...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
22
· Visningar
762
Senast: clusia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
536
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 653
Senast: lilsan
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka