Connemara - hingstvalstrÅd infÖr 2009

Sv: Connemara - hingstvalstrÅd infÖr 2009

Klart vi ska ha en hingstvalstråd.

Dock kommer jag svika connemara 2009 och lägga ett halvblod på grållan för att få fram en stor häst.
Rebecca
e. Finney Master- kilgreany Lad har ju fått två avkommor e. Grange Flynn sparrow varav den enda är stor häst och den andra är ponny.
2½ åringen ( ponnyn) har varit lite svår o tuff men helt säker på att de kommer från mamma då helbrorsan är pappa upp i dagen-totalt okomplicerad.
2½ åringen skadade sig för ett år sen oxå så vi har inte kommit så långt med honom men har ridit honom lite smått o de accepterar han utan problem, tycker om att jobba.

Om du är intresserad av bilder o filmer på 4 åringen så hojta till.
Hej jag har varit på Brolöten och haft mkt kontakt m Finney Master så suveränt snäll häst..

*KL*

Här vill jag och min Bella vara med..
Har ingen ANING om vad jag ska välja för hingst..har funderat på att ta ett halvblod för att få en bra ridhäst till mig.
Men just nu lutar jag mer åt en connemara..hennes avkommor har en tendens att bli överhöjdare dessutom.

I år får hon en Juno Rory bebis.

Bella själv är e. Öxenholm Bobby u. Iowa ue. Värnbergs Orion.
Hon är 148-149cm i mkh. Stamboksförd med 39p.

Förslag på hingst???

Hur många av hennes avkommor har blivit överhöjdare? Om du vill ha en ridhäst, hur stor vill du att den ska vara?

Juno själv är ju liten, men båda hans bröder är ju D-ponnyer.

Hej!
Är jättedålig på det där med BEC..
Bella är skimmel född mörk, har 2 föl efter Viggen som är skimmlar. Ett föl med brun hingst som föddes fux men blev skimmel, ett föl med Cannon som blev skimmel.

Hos hingsten söker jag hög ridbarhet med bra trav då det är bellas sämsta gångart. Gärna mer åt hopphållet denna gång då Bella själv har bra hoppteknik & skulle kunna ha blivit duktig på det men är ju tyvärr triangelmärkt.

Bellas fördelar:
*Bra skritt, galopp
*Bra hoppförmåga
* Bra överlinje
*bra halsanssätning
*Bra, fina ben
*orädd och framåt

Bellas nackdelar
* Dålig trav
*Envis och tuff
* ngt vek i frampartiet

Jag tror inte att din Bella har gulanlag då hennes mamma ska vara mbr och Öxenholm Bobby hade inte gulanlag. Så är bara färgen rätt på mamman är nog inte gulanlag något du behöver oroa dig för.

Traven är ju den gångarten man kan utveckla mest på sin häst, det är svårare att utveckla galoppen och skritten.

På vilket sätt är hon envis och tuff?

Mina förslag:
Castleside JJ hoppinriktad härstamning, placerades långt fram vid de irländska bruksproven, och hans avkommor verkar vara väldigt populära på Irland.

Dale Mist tror inte att han är använd särskilt mycket i aveln, men såg honom på SM i fälttävlan för några år sen och gillade honom.

Garryhack Frederick tävlat Grade A hopp på Irland, MSV i Sverige och FEI dressyr. Men om ditt sto brukar ge överhöjdare så kanske han ska strykas på listan då det finns en del över ponnymåttet efter honom. Eller så avlar du en storhäst till dig själv.

Grange Flynn Sparrow Jag har ridit en halvbror till honom (e Festy) när jag var på Irland och det var en toppenponny. Flynn tävlar ju själv i fälttävlan.

Uranus tävlat med framgång i ffa fälttävlan men även ganska höga klasser i hoppning och dressyr.

Skulle du kunna tänka dig en skimmel till pappa, eller du vill ha någon med färg till Janville också?

Förslag:
Grange Flynn Sparrow
Garryhack Frederick
Hagens O´Chief
Starrhults Bossanova
Nice-n'-Curly
Uranus

Till Janne spelar färgen mindre roll. Hon själv är ju vit och allra troligast har hon ju gulanlag ckså. Jag ska kolla det på både henne och Beauty för säkerthets skull.

Flynn står lite långt bort, annars är han helt klart en kandidat. Även om jag inte gillar vad jag sett av morfadern.

Frederick och Janne har båda Ballydonagh Bobby rätt nära 2a och 3e. Men Carna Bobby är iofs uppskattat i connemarorna.

Hagens O'Chief är jag inte så förtjust i, han har väl inga direkta avkommor som tävlar hoppning på högre nivå?

Bossanovas pappa är ju en av hingstarna jag önskar att jag fått betäcka med. Ska bli kul att se vad det blir av Bossanova själv. Han fick ju fina vitsord på bruks.

Nicencurlys meriter är det i varje fall inget fel på. Lite grov hals tycker jag att han har, och 6an på traven är inte till hans fördel här.

Uranus använde vi till Tizzan för många år sen och då var det si och så med dräktigheterna, annars gillar jag honom. Även han duktig tävlingsponny.

Det är alldeles för svårt det här ju.

Åhh den som ändå hade ett connemarasto... *suuuckar* :love:

Tänk om min hade varit sto... Intressant stam..

e: Spinway Corona
u: Abbeyleix Flora

Vad hade man satt på en sån för att förbättra traven och även psyket (ser mycket spöken).

O'chief är ju väldigt modig och har mycket rörelser, är min tanke...

Såhär får jag drömma :D

Rolls Royce helt klart.

Är Dexter fri från gulanlag då? I så fall passar han säkert bra.
Jag funderade på Dexter i år, men när jag räknade på det tyckte jag det blev för dyrt. Har för mig att det skulle bli runt 25000:- för betäckning på en brunst. Men har man pengar över och ett sto som väldigt enkelt att få dräktigt är det väl bara att köra på. :)

25000:-??? Är du säker, jag pratade med N när de använt honom och det hade kostat runt 8000 tror jag. Sen beror det ju på vad man har för sto som sagt. Janne hade väldigt korta brunster när vi betäckte.

Får kolla upp priser lite grann tror jag.

25000:-??? Är du säker, jag pratade med N när de använt honom och det hade kostat runt 8000 tror jag. Sen beror det ju på vad man har för sto som sagt. Janne hade väldigt korta brunster när vi betäckte.

Får kolla upp priser lite grann tror jag.

Jag räknade ungefär så här: (Alla pris exl. moms)

Fryst sperma:7000:-(frakt tillkommer antar jag)
Stationsavg:1500:-
Vetrinäravg:5000:-
Avelsvärdering+stoavgift:700:-
Uppstallning: 130kr/dygn. (räknar här med 21 dygn om hon står kvar till UL)
= 17000 exklusive moms.
= 21250 inklusive moms som det blir för min del.

Har man nära till en EU-godkänd seminstation blir det lite billigare om man kan ta hem stoet efter brunsten.

= 17000 exklusive moms.

Har man nära till en EU-godkänd seminstation blir det lite billigare om man kan ta hem stoet efter brunsten.

Men priset för den frysta är väl för tre doser??? Man använder ju bara en dos i en brunst. Så då har du förhoppningsvis två doser kvar.

Så du får dela 7000 i tre. Hjälper iofs inte jättemycket på summan, men lite.

Jag kan ingenting om fryst semin egentligen. :-) Men i så fall får man ju ner priset lite.

Eller, priset ändras ju inte men det kan ju bli tre föl om man har tur. :-)

Jag tror att man kan dela på doser också, men jag är inte säker. Men som sagt, måste kolla upp det här lite grann. En dexter bebis i stallet vore inte helt fel :D.

= 17000 exklusive moms.

Sen behöver du väl inte ställa stoet på en EU station? Det har väl med frysning av hingstar att göra. Men det är väl inte många stationer som har FAI om de inte är EU godkända kanske?

Jag har för mig att det var godkänd Eu-station som gällde vid sperma-import, men kan inte hitta dokumentet på sv. hästavelsförbundets hemsida längre.

Jag har nog fått det lite om bakfoten. Hingsten måste tappas på EU-station, själva semineringen behöver inte ske på sådan. Då kan man nog få det ytterliggare lite billigare, priserna jag angav ovan var flyinges.

vad är det här om gulanlaget ni pratar om? (och inte verkar vilja ha) varför? `*nyfiken*

Gulanlaget kan ge BEC färgade avkommor, även felaktigt kallade albino.
De är inte någon godkänd färg för connemaror så därför får inte de hästarna registreras i de "riktiga" registret utan hamnar i en annan avdelning.

Nån mer insatt kan säkert förklara bättre :p

aha okej, då förstår jag. men chansen kan väl inte vara så stor?

synd att man väljer bort hästar med gulanlag :( den färgen är så himla vacker och speciellt på maror.

jag har ju en connemarakorsning som är just gulbrunskäck. men det är ju en valack så :)

aha okej, då förstår jag. men chansen kan väl inte vara så stor?

synd att man väljer bort hästar med gulanlag :( den färgen är så himla vacker och speciellt på maror.

jag har ju en connemarakorsning som är just gulbrunskäck. men det är ju en valack så :)

Det är bara om stoet själv har gulanlag som man väljer bort hingstar med det, eftersom det är 25% risk för BEC-föl. (50% ett gulanlag =gulbrun, isabell, gulsvart. 25% helfärgad) Har stoet inget gulanlag är det fritt fram att använda gula hingstar =)

Moderatorn påminner om att ni bör undvika att länka till hingstarnas/hingsthållarnas hemsidor.
Några sådana inlägg + citat av sådana är bortplockade.

men vad bra, då kommer den gulbruna färgen få finnas kvar då :) tänkte mig ett scenario då alla slutade använda ston/hingstar med gulanlag.. haha.

men vad bra, eftersom jag älskar färgen :)

Lägger in ett av våra ston ska dock inte betäckas iår men framöver

Trollets Lucille
född -06 mörkbrun( har börjat skimla lite)
e Lofty Roderic RC 74 u Lutricha RC 1093 ue Spinway Corona RC 77
Hon är inte visad än, men tycker hon ser rätt bra ut, lite klena ben dock.

Önskemål på hingst: grova ben (som nedärver de oxå) Hopp eller dressyr spelar ingen roll

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
22
· Visningar
762
Senast: clusia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
536
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 653
Senast: lilsan
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka